Gæst Metussen Skrevet Juli 15, 2012 Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2012 Mine forældre har arvet denne her dejlige Hovawart, fra en god ven som desværre døde pludseligt. Han er efterhånden faldet til sammen med vores to tæver. Vi har haft ham i over et halvt år, så han "hører nu til her". Det eneste problem vi har med ham, er at han gør. Omkring ud på eftermiddagen begynder han at gø ud i luften. Han kan gå i cirkler i stuen, og bare gø. Han er jo rimelig stor, så det larmer af helvedes til. Vi har altid dørene åbne ud til en stor have, så han får masser af luft. Specielt hvis der kommer folk på besøg, gør han, men han gør også når det bare er familien som er hjemme. Min mor giver ham time-out i deres soveværelse, hvor han fortsat gør, men stopper efter lidt tid. Jeg kan ikke rigtig finde ud af om det er en god eller dårlig løsning, da jeg ikke har haft problemet med tidligere hunde. Når vi siger Nej Rico (ja, det hedder den altså), går han bare om bag en stol og satser på at vi ikke kan se ham, hvor efter han gør videre. Er der nogen som her en teori om hvorfor han muligvis gør dette, og/eller hvordan vi lærer ham at stoppe? På forhånd tak. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juli 15, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 15, 2012 Kan det ikke hjælpe at aktivere ham på en eller anden måde? Jeg tænker på noget med at gå en tur. Han har måske haft nogle daglige vaner, der har betydet meget for ham i hans tidligere familie. Hvis ejeren f.eks. er kommet hjem fra et eller andet på det tidspunkt, så har Rico det svært med det tidspunkt fordi han kommer i tanker om sit tidligere liv. En god rask travetur på det tidspunkt kunne måske få ham ud af vanen.. Helst på "tomandshånd". Jeg går ud fra, at han tidligere har været enehund.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Metussen Besvaret Juli 15, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 15, 2012 Hans sidste ejer var alene, og Rico var meget alene hjemme. Han har aldrig haft så meget kontakt med mennesker som han har nu. Han er meget kælen og går min mor i hælene. Han er kærlig og elsker at blive kløet osv. Det er en mulighed at han skal aktiveres mere ja... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Rams Besvaret Juli 15, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 15, 2012 Jeg tænker lidt på om han trænger til at få aktiveret hovedet lidt mere? Altså får brugt hovedet. For jeg har selv en hund, der kan gå i selvssving med at gø, når han ikke har fået brugt hovedet og kroppen nok. Og en hovawart er jo en aktiv hund. Så det kunne være grunden. Hvor gammel er han? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Metussen Besvaret Juli 15, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 15, 2012 Han er vist 6 år. Meget livlig. Elsker når vores yngre hund gider lege med ham. Hvilke øvelser laver du med din hund? Tror han er meget intelligent og lærenem, føler mig bare lidt rusten i hunde træning Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Rams Besvaret Juli 15, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 15, 2012 Uh! Der er mange ting man kan gøre for at han kan få brugt hjernen lidt. Jeg kan lige nævne nogle og så håber jeg, at der er flere der melder sig på banen med idéer. Fodersøg i haven er godt. Du spreder lidt foder, eller lidt lækkert alt efter hvor madglad han er. For hvis han ikke er så madglad, så kan foderet være for kedeligt at arbejde for. Ellers er diverse aktivitetslegetøj, hvis han selv skal finde ud af at få godbidderne ud af, også en god idé. Eller en plastikflaske uden prop, med godbidder i. Eller et sammenrullet håndklæde eller viskestykke med godbidder i -evt. Med knude på, når hunden har regnet den ud med at få det ud af det sammenrullede. Disse ting kræver hjernearbejde for hunden. Ellers er der også den almindelige træning af kommandoer. Eller træning af små cirkustriks. Eller at gå til træning et sted og rigtigt få brugt hans potentiale. Evt. Lydighed, spor, rally, agility el.lign. Jeg kender ikke racen så godt. Men mener da at det er en race der rigtig gerne vil træne, samarbejde og lære:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bøvle Besvaret Juli 15, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 15, 2012 Hvis den kan lide at bade, kan i jo tage en tur til stranden, eller sprede godbidder id langs et stykke på jeres gåture, som den så skal finde:-D købe nogle hundespil som den kan løse mens i ser på eller agilitytræning... Husk IKKE bruge hundens navn ved irettesættelse, da den så forbinder det med noget negativt, og derved ikke vil lystre, er der risiko for. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juli 16, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 16, 2012 Jeg tror det vigtigste er at han kommer på tomandshånd, på det tidspunkt, hvor han bliver urolig og gøer.. Og jeg mener IKKE noget med at han tusser rundt sammen med mor eller en anden mens de laver andre ting. Men at der er nogen, der giver ham snor på og traver en rask tur med ham. De to alene. Og på den tur skal man altså ikke høre musik eller snakke i mobil eller snakke med andre mennesker, men snakke med HAM om, hvad man kommer forbi. Lave fodersøg og stå stille og kikke på at han finder foderet. Og rose ham for det. Eller lave andre små træningsting eller kunster, som både hund og fører skal koncentrere sig om. Altså gå en tur, hvor HAN og samværet er midtpunktet. Når han har boet alene sammen med den tidligere ejer, så er det sandsynligvis den slags han savner. Det er ikke nok kun at blive aktiveret eller kun at være sammen med nogle mennesker. Det er tosomheden og kommunikationen, han savner. Jeg bor selv alene med min hund, så derfor kan jeg se, hvad jeg gør anderledes i dag end dengang jeg havde børn og familie og arbejde. Dengang var der mange flere mennesker omkring min hund. Men der var ikke så meget tosomhed og nærvær som der er med Silke i dag. Begge dele kan være et godt liv, --at være en del af en familie, eller at være bedsteven med ET enkelt menneske--- Men hunden vil savne ting fra det liv den har forladt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret Juli 29, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 29, 2012 hvis det er på nogenlunde samme tid hver dag han giver sig til at gø, ville jeg gå en tur og træne med ham , alene uden tlf og andre hunde, Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts