Hop til indhold

FB og trapper


Gæst osbech
 Share

Recommended Posts

Gæst osbech

Hvordan er det med sådan en hund? vi bor på 2. sal og har derfor lidt trapper op/ned. Nu bliver hun båret op/ned, er kun 10 uger gammel. Kan hun godt gå på trapper når hun bliver ældre, eller skal hun fortsat bæres?

 

pft.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst bahnsen

Vores er lige begyndt at gå på trapper, han er 4½ måned nu og vi har kun 4 trin, men han var bange for at gå nedad trappen indtil for nyelig og det første stykke tid var vi ude og inde så mange gange om dagen at jeg ikke syntes han skulle gå op og ned selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

vi har fået at vide fra andre ejere af FB at man skal vente 1 år med at lade dem gå på trapper pga deres udvikling af muskler osv i deres ben...

Vi bor selv på 2. sal, og er blevet enige om at vi venter til vores hvalp er 6-7 mdr med så stille og roligt at vænne hende til trapperne - fx kun tage 2-3 trin og så langsomt forøge det i forbindelse med hvordan hun takler det... Det hårdeste skulle for hunden være at gå NED af trapper, så vi starter med turen op, og så kan ned komme senere, fx når hun er 9-10 mdr afhængig af det hele...

GRUNDEN til at vi har valgt at gøre det på denne måde er fordi at hun selv hopper ned fra sofaen - tager den i fuld spring ned af trapper (ca 2 trin) hvis vi er ude og besøge nogle i hus og de har disse trapper ned til en have...

At bremse hende i dette føles lidt som at hæmme hende i hendes udvikling- og vi presser hende jo OVERHOVEDET ikke... Ønsker heller ikke at hun skal blive bange for trapper - og hvis vi altid bære hende, så tænker jeg at hun måske vil forbinde trapper som fy, hvilket vil gør det svære at forstå når hun er 1 år at nu må hun pludseligt godt....

 

Kan godt ske at jeg er en dårlig hundemor ved denne holdning, men er der nogen som kan komme og sige at jeg er HELT galt på den, så lytter jeg gerne...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 7 years later...

Min Buller begyndte selv at gå op af trappen til 1. sal fra han var ca. 5 mdr. Jeg har valgt ikke at forhindre ham i det, idet soveværelse, badeværelse m.m. er på første sal og det vil være svært at spærre trappen af og forhindre ham i at gå med op, og han sover jo også i soveværelset :).  Han har heldigvis ikke forsøgt at gå ned ad trappen, hvilket er det, der belaster deres knogler mest, efter hvad jeg har forstået. Så planen er, at prøve at forhindre ham i at gå ned indtil han er omkring et år. Men han hopper jo ned fra sofaen nogle gange hver dag, hvilket jo også må belaste knoglerne, og han kan jo ikke leve i en glasklokke indtil han er et år; det er hans aktivitetsniveau for højt til :)

Link til indlæg
Del på andre sites

1 time siden, hannibal skrev:

Min Buller begyndte selv at gå op af trappen til 1. sal fra han var ca. 5 mdr. Jeg har valgt ikke at forhindre ham i det, idet soveværelse, badeværelse m.m. er på første sal og det vil være svært at spærre trappen af og forhindre ham i at gå med op, og han sover jo også i soveværelset :).  Han har heldigvis ikke forsøgt at gå ned ad trappen, hvilket er det, der belaster deres knogler mest, efter hvad jeg har forstået. Så planen er, at prøve at forhindre ham i at gå ned indtil han er omkring et år. Men han hopper jo ned fra sofaen nogle gange hver dag, hvilket jo også må belaste knoglerne, og han kan jo ikke leve i en glasklokke indtil han er et år; det er hans aktivitetsniveau for højt til :)

Jeg ville ikke lade ham gå på trapper, så hellere løfte ham. Det kommer til at koste så voldsomt dyrt i den sidste ende og jeg vil ikke mene at det er at han skal leve i en glasklokke - tvært imod så vil jeg sige at der er at passe på sin hund.
Man ved og det er bevist så mange gange at det er skadeligt at lade hunden gå på trapper( før den er et år), at man så går direkte i mod de anbefalinger syntes jeg er tåbeligt. En buller er kompakt og tung kontra de små korte tykke ben, det er skabt til at give skader hvis ikke man passer på dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...