Hop til indhold

Langhårshunde og præstelus.

Ulla H
 Share

Recommended Posts

Jeg bliver vanvittig af disse præstelus. Igår var jeg med naboer på en lidt over 2 timers tur i høj vegetation ved åen med alle 7 hunde. Og jeg tror ,de har 10000 præstelus i pelsen + diverse avner, der også sidder fast. De bringer dem hjem og planterne gror nu også her i haven , ihvertfald til jeg opdager dem. Selvfølgelig bliver der ikke bedre af , at de åbader mellem deres løbeture og så er våde i timevis.

Det tager ca en time at udrede bare en hund , så dagen går med dette.

Bare nogle kunne finde et middel, der gjorde at alle disse lus ikke kunne sætte sig i pelsen,.Har hørt om noget, man sprøjter dressurheste med så støv og lign. glider af. Men de er jo ikke langhårede.

Kun en af mine 7 er helt korthåret og altid ren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Forsigtigt vil jeg foreslå at du køber en flaske show shine til heste (Blue Horse, Hööks eller lignende), og sprøjter hundene et par gange om ugen. Det lugter lidt af sure tæer lige når det er sprøjtet på, men lugten forsvinder hurtigt.

Midlet gør pelsen blød og skinnende, og gør det sværere for skidt og møg at sætte sig fast. Sprøjt på og børst det ind i pelsen:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

juli 2011 069.jpg

Til Anne: tak for navnet på dette hestespray, for sådanne ting brugtes ikke da jeg havde hest for mange år siden.

Til FT: De 5 er standard cocker, hvor 2 stk er steriliserede med medfølgende underuldsdannelse, og så en bordermix(kastreret) og en helt korthåret.

Vi går jo ud og hjem og på nær de 2 gamle (12+9 år) er de drivvåde, når vi begynder hjemturen. Det tager min 40 min.

Vegetationene er mindst en meter høj incl diverse krat med buske, så de er allevegne og ser ud derefter.Og å-bader og drikker ind imellem deres løbeture. Det tager stort set en time at udrede bare een, så den er filterfri.

I aftes nåede jeg bordermixen, i formiddags de 3 yngste og nu har vi igen været ude, så især den yngste er igen en opgave.

Og de har meget mere pels end en FT er. Også selvom de trimmes jævnligt.

Her ser du de 6 . Guffy er ikke med på dette foto.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ha Ha- jeg havde sat en opfordring på Facebook om at komme og hjælpe mig med pelspleje og så tillige nyt hjem til Guffy.Så en kvinde skrev og spurgte mig, hvorfor jeg havde så mange hunde, jeg ikke kunne klare, hvor synd,altså for vovserne..

Vil lige fortælle, at de klarer sig fint og er indimellem uden præstelus, dog kun til næste å-tur i den varme.

Vil investerer i noget horsespray.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til MK 101

Out rage fra Tholo har jeg da, og har haft i 15 år.Den bruger jeg,når jeg udreder , bruger du den inden ture???? Det jeg forestillede mig , var noget der brugtes inden tur for at mindske alt dette vedhæng i pelsen.

Ja, det kan med fordel bruges inden turen også. Så vidt jeg husker, er Horse Shine og Outrage mere eller mindre det samme. Nogle gange er det dog væsentligt billigere at købe ting til heste. Eksempelvis har jeg ofte sparet en del ved indkøb af Glucosamin og MSM i hesteforretninger.

Link til indlæg
Del på andre sites