Hop til indhold

Tillid til din hund og omvendt?


Gæst MortilKIA
 Share

Recommended Posts

Gæst MortilKIA

Hejsa

 

Jeg har bemærket at min hund ikke rigtig stoler på mig og mine holdninger til hvad der er bedst godt og værst.

 

Bl.a. har jeg svært ved at få den kontakt man burde have til sin hund.

 

Må ærligt indrømme, at det er meget min egen skyld, fordi jeg har svært ved for tiden at holde mig selv og min hund aktiv i lang tid af gangen.

 

Hvad jeg mener med mistet tillid er at jeg har forsøgt at træne hende til at komme når jeg kalder. Men virker kun i visse tilfælde. Hun er kommet der til hvor hun kun kommer når hun gider, og jeg mister tålmodigheden bliver irriteret og opgiver... Sådan skal det jo ikke foregå.

 

Jeg må også indrømme at jeg for tiden bruger for lidt tid sammen med min hund i forhold til hvad jeg burde.. menes ikke hun er alene 24/7, men sagt som overstående, har jeg svært ved at få hende aktiveret i flere timer, hvor det er sjovt og spændende. Jeg har dog ikke lånt nogle af de bøger jeg har fået anbefalet, fordi jeg ikke har et lånerkort på nuværende tidspunkt, fordi jeg ikke ofte benytter mig af biblioteket.

 

Jeg føler mig på mange punkter som en useriøs og dårlig hundeejer, hvilket jeg hader at føle.

Jeg personligt er selv havnet i en situation som har forandret mit liv her i starten af året, som jeg først nu er begyndt så småt og alligevel ikke at acceptere.

 

Og hvor jeg havde det nogenlunde (troede jeg) besluttede jeg mig at det eventuelt kunne være rart med et nyt familie medlem (tænkte ikke klart på det tidspunkt, skal jeg hilse og sige) - Men da jeg fik Kia, fik jeg hende til dels på et uventet tidspunkt, fordi der var uvished om jeg skulle have hende, og om hun var der, og vupti fik jeg hende.

 

Min pointe er at jeg enten ikke føler jeg er parat til at eje en hund, eller om jeg bare ikke er skabt som hundeejer/leder af en flok.

 

Det er jo lidt sent at tænke sådan, fordi jeg nu har haft Kia i snart 5 måneder, og hun er ca. 7 måneder gammel.

 

Det skal ikke forstås at jeg hader min hund og vil skille mig af med hende. Tværtimod, elsker jeg min hund over alt på jorden, selvom det sikkert ikke lyder sådan. Jeg har bare brug for et skub, noget vejledning og en masse råd.

 

Jeg vil gerne skabe et godt forhold til min hund. Men jeg føler på daværende tidspunkt at jeg skubber hende væk.

 

Hvordan genskaber jeg kontakten til en hund - hvordan genvinder jeg hendes tillid?

Som sagt i starten er hun min første hund, så har ingen erfaring... men tror også at jeg har ladet mig styret af et ønske, fremfor hvad der er bedst, fordi jeg tror i bund og grund at en Beagle kræver måske lidt for meget i forhold til hvad jeg kan give hende, men igen jeg vil helst ikke af med hende, og jeg vil rigtig gerne have et godt og seriøst forhold... ved bare ikke helt hvordan.

 

Skal hilse og sige med det at komme, at jeg måske har vendt det til noget delvist negativt, fordi jeg ikke kan få hende til at komme når vi skal ind, så den bliver brugt lidt i snyd, hvilket jeg godt ved er fuldkommen forkert, og jeg er også stoppet med det, men ja igen jeg ved ikke alt med hunde... håber ikke i ser mig som en snot dum hunde ejer... jeg er bare i tvivl og håber på hjælp :)

 

mvh

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror stort set alle biblioteker bruger sygesikringskortet, så du HAR et lånerkort ;-)

 

Måske mine fordomme, men en beagle står ikke for mig som en, der har verdens bedste indkald, slet ikke, hvis man ikke træner optimalt med den.

 

Først skriver du at du ikke vil af med hende, længre nede at du helst ikke vil af med hende, synes du skal gøre 100% op med dig selv om du VIL hunden eller ej, for den er ikke tjent med at hænge rundt og vente på din beslutning, hvis du så beslutter dig for at beholde, så gør en indsats, yd den tid det kræver (og det behøver ikke være mange timer om dagen, men noget tid med fuldt fokus på hunden).

 

held og lykke :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Afsted og få lånt bøger (og lånerkort i samme ombæring, hvis de ikke godtager sygesikringskort)! Så vil du se at det ikke handler om mistet tillid, og at der er en helt naturlig grund til, at du lige i øjeblikket kæmper med lige præcis det her problem, nu hunden er 7 måneder gammel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MortilKIA

Rigtigt :)

Men det skal forstås som jeg overhovedet ikke vil af med hende :))

Problemet er bare jeg ikke ved hvordan. Jeg er jo ikke dum, men med min baggrunds viden indenfor hunde er meget lille...

 

Kan man godt låne uden kode, har nemlig ingen kode, eller jo men den er nok spærret/lukket da jeg ikke har benyttet mig længe.

 

Men tager derind på fredag :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis din hund er 7 mdr og ikke har verdens bedste indkald, så er du ikke den eneste på jorden, der oplever det. Din hund er teenager og den slags vil jo nogen gang kun det de selv vil. Det går over, når hun bliver voksen.

 

Mht kontakt...hvad med at prøve at gå til træning med hende bare en aften om ugen ? Så laver I noget sammen...noget, der bare er jer to sammen. Det styrker forholdet mellem jer.

 

Og så tror jeg generelt, at du måske overdriver det der hund lidt. Se på hende...trives hun...vil hun være sammen med dig...opsøger hun dit selskab ? Hvis ja, så er det jo jer to. Så har I det godt sammen. Så er det godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan genskaber jeg kontakten til en hund - hvordan genvinder jeg hendes tillid? mvh

LEG med hende. Skråt op med træning i en periode, men LEG LEG LEG med hende. Det er en stensikker måde at skabe kontakt til sin hund på.

 

Og det behøver ikke at være i timevis. Sæt 10 minutter af hver time i starten, så du ikke glemmer det. Hurtigt vil det blive helt naturligt at lege med hende flere gange om dagen. Når kontakten og tilliden så igen er der, kan du begynde at overveje et træningsprogram.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med Dina, du har en hvalp og I skal ha' det sjovt i hinandens selskab. Leg med hunden, det er osse på den måde den lærer.

At den ikke kommer når du kalder og du ikke har tålmodighed..... jamen så undgå at komme i en situation hvor den "konflikt" opstår. På med en 20 meter line, så kan det ikke gå galt ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MortilKIA

Tak for råd. Har lige læst lidt om alderen på nettet. :oops:

Er pt hos min mor og træner hende ved at være i et andet rum hvor hun er rimelig god til at komme når jeg kalder, men der hvor jeg bor, er hun i selskab med min nabos hund og hans ejer, og hun ved at overboen har mange hund. Så der er lidt mere interessant. Læste også at hundetræning vil være godt at starte, og skal starte til hunde/hvalpe træning i August.

Jeg har lånt naboens line på en 10 meter, men hun har mere travlt med at snuse når vi er ude, og har prøvet forskellige godbidder som hun køre trætte af fordi hun ikke "gider" mister interesse. Jeg takker i hvert fald for gode råd og vejledning. Tror mit problem på længere sigt nogen gange er at jeg lader min tålmodighed løbe om hjørnerne for hurtigt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal måske bruge noget tid på at finde ud af hvad der egentlig tænder din hund, sådan rigtig tænder, for det er det du skal bruge som belønning og motivation.

Prøv at se om du kan få den op at køre over noget legetøj, eller dvs. se om du kan få den op at køre over den leg I kan have sammen om noget legetøj.

 

Jeg lærer mine hunde at det er skide sjovt at lave trækkeleg sammen med mig, jeg bruger en blød bold med snor i, når de ser den kommer de stormende og griber ud efter bolden som vi så trækker i noget til, som belønning for at de kom. Har hunden først lært at det er sjovt at være sammen med dig og at det udløser noget den elsker, når den vælger dit til, så er der langt større chance for at den vil vælge de andre muligheder fra når I kommer i den slags situationer. Men indtil du lissom har fået indarbejdet dette mønster, så har du jo linen som gør det muligt for dig at stoppe hunden i den uønskede adfærd som det jo er når den ikke kommer på indkald.

 

Oven i alt det her, så er en lomme med godbider ingen skade til. Den gør det muligt for dig til enhver tid at kunne belønne hunden for at kontakte dig, osse selv om det bare er hjemme i haven eller i hjemmet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er en beagle jo ikke en såkaldt Please-hund, der gør noget for at glæde sin ejer. Dem jeg kender , der har dem og kan kalde dem ind , er jo på nr 3-4-5 hund i deres liv.Sådan en næsehund vil det altid være svært at være spændende overfor , når den tonser rundt med næsen i jorden.Så det er nok ikke mistillid fra Kia¨s side, men at hun nu er stort nok til virkelig at udforske verden.

Hvad med at finde et unghundehold, hvor du kan få hjælp til kontaktøvelserr, indkald og andre ting.Det er både sjovt og hyggeligt. Og få læst både om hvalpe og om beaglens specialle sind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...