Hop til indhold

Pancreasinsufficiens - EPI hund


bsl
 Share

Recommended Posts

Min schæfer hanhund fik konstateret Pancreasinsufficiens i oktober 2011.

Indtil da havde jeg aldrig hørt om sygdommen, men har efterfølgende fundet ud af, at der er flere hunde der har sygdommen.

I forløbet synes jeg ikke at min sædvanelige dyrlæge har haft meget at byde ind med. Har haft kontakt med en dygtig dyrlæge på sjælland, der hedder Kristine Elbæk og Betina fra Dogwise, hvis hund også har sygdommen, begge har været til stor hjælp.

Generelt mangler jeg input/erfaringer vedr. at have en hund med Pancreasinsufficiens.

Jeg kunne godt tænke mig at høre andres erfaringer med en Pancreasinsufficiens hund.

Her tænker jeg specielt på:

Hvilket enzym får jeres hund? - jeg har to slags, et granulat og et pulver

Hvilket foder I bruger, piller, BARF, hjemmelavet mad?

Hvor mange måltider om dagen?

Godbidder, ben?

Olie til pelsen?

Vitamintilskud?

Alternativ behandling?

Hvordan jeres hund fungere med sygdommen?

Og andet der kan interessant i den sammenhæng?

 

Har det været nemt for jer at få jeres hund til at tage på?

 

Min hunds mave larmer meget efter et måltid og når jeg går med ham, kan jeg høre hvordan mad/væsken skvulper i maven?

 

Hvis der er nogle der har lyst til at dele jeres erfaringer med mig, vil det glæde mig meget :-)

 

Hilsen Betina

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh, min tidligere hund havde sygdommen:( Han levede i øvrigt et godt liv, og blev aflivet 11 år gammel fordi han havde lungekræft.

 

Malde var altid sulten, men gad ikke spise hundefoder. Han var tit ret tynd, dårlig pels og tynd mave.

 

Han prøvede diverse typer specialfoder og BARF, men jeg må modvilligt erkende, at han det meste af sit liv levede af Pedigree, som han fungerede bedst på. Dog har de fleste jeg kender til haft stor succes med BARF.

 

Vi købte, på dyrlægens anbefaling, et håndkøbsprodukt til mennesker der hedder Creon 10.000 (ikke enterokapslerne!). Han fik 1-2 kapsler dagligt, og det havde virkelig effekt. Dertil fik han paraghurt når han fik dårlig mave. Hans pels blev rigtig trist at se på når han var stresset eller havde perioder med dårlig mave. Han fik også en vitaminpille hver dag - igen på dyrlægens anbefaling. Han fik dagligt 6-9 paraghurt.

 

Når han fik perioder med meget sart mave, fik han skånekost af ris, kylling og grøntsager tilsat rå, revet gulerod. Det elskede han heldigvis:-)

 

Fedt var totalt no go! Det gav ham dårlig mave med det samme. Så jeg ville forsigtigt prøve mig frem med olie til pelsen. Godbidder var bare fedtfattige, og helst tørret kød.

 

Det var meget sjældent at han havde ondt, og når han havde, var det til at regulere med skånekost og medicin. Han havde et godt hundeliv, og sygdommen stoppede ham ikke i noget som helst.

 

Held og lykke med ham! Jeg håber i kan finde et tilpas niveau og regulere hans sygdom.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Min Teitur havde først akut, så kronisk betændelse i bugspytkirtlen. Jeg ved godt det ikke er helt det samme som det din schæfer lider af. Men det er da trods alt bugspytkirtlen. Hills har lavet et special foder til hunde med sygdomme i bugspytkirtlen, det hedder i/d og det kan kun købes hos dyrlægen. Har din dyrlæge ikke sagt noget om det foder ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...