Hop til indhold

Årsager til gentagne follikulitis - hudbetændelse?


Hestkjær
 Share

Recommended Posts

Martha blev i slut maj et angreb af follikulitis oppe på hovedet - området oppe mellem ørerne på skallen. Hun blev sat i behandling med prednisolon og antibiotika i 14 dage, hvorefter hun blev trappet ud af prednisolonen. Det hjalp omgående!

Nu kan vi se, at hun igen har fået små sår det samme sted, så nu ser det ud til, at der er endnu et angreb undervejs.

 

Er der nogen, som har haft samme problem med deres hunde? Nogen som kender årsagen hertil? Kan det være varmen som sætter det i gang nu? Eller kan det være hormonelt? Hun sprang en tur i en meget ildelugtende sø i mandags - kan det være det? Hun har nemlig kløet sig lidt mere siden i mandags, men der er intet at se på hendes hud. Hun har ellers ikke kløet sig - det er startet efter mandag.

 

Jeg har stadig en del prednisolon liggende, kan jeg starte hende op på det nu, så det ikke bryder ud i lys luge? Det skal lige siges, at hun sidst fik en meget lav dosis ifht hendes størrelse, så dyrlægen sagde, at vi ikke skulle være bekymret for bivirkninger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er ret voldsomt at begynde at behandle med Prednisolon, men jeg er selvfølgelig heller ikke dyrlæge :hmm:

 

Ved bare at det lykkedes mig at få bugt med Vinnies gentagne udbrud af hotspots på skulderen, takket være et råd jeg fik af en Mastiff-opdrætter: Man laver en tynd opløsning af desinfiktionsmidlet VirkonS og vasker med det. Bagefter tørres af med en hårdt opvredet klud (med rent vand), så såret ikke er vådt. Vinnies hotspot gik væk efter 2 - 3 behandlinger, og er aldrig kommet igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er ret voldsomt at begynde at behandle med Prednisolon, men jeg er selvfølgelig heller ikke dyrlæge :hmm:

 

Ved bare at det lykkedes mig at få bugt med Vinnies gentagne udbrud af hotspots på skulderen, takket være et råd jeg fik af en Mastiff-opdrætter: Man laver en tynd opløsning af desinfiktionsmidlet VirkonS og vasker med det. Bagefter tørres af med en hårdt opvredet klud (med rent vand), så såret ikke er vådt. Vinnies hotspot gik væk efter 2 - 3 behandlinger, og er aldrig kommet igen.

 

Så ser jeg lige an et par dage - hvis ingen bedring eller forværring må vi afsted til dyrlægen på mandag, inden jeg starter op på Prednisolon.

 

Det er ikke hotspot, hun har. Det er noget staf.infektion i huden, men ikke hotspot. Det er bitte små sår spredt på issen. Hvad er det der VirkonS, og hvor købte du det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke har/havde hudbetændelse på nok en trediedel af kroppen, fordi min dyrlæge ikke ret gerne vil give antibiotika. Jeg skulle vaske med klorhexidin og give hende et super-foder og vaske hende med en speciel shampo med 3% klorhexidin i.

 

Men til sidst måtte dyrlægen give sig, da det kun blev værre og værre. OG nu har Silke forløbelig fået antibiotika i 18 dage, med piller til de næste 12 dage også, og måske i endnu længere tid....

---Pillerne hjalp efter meget få dage. Men hudbetændelsen kan godt være der i rigtig lang tid.

 

Jeg har selv haft hudbetændelse, der blev behandlet hos hudlægen med 1g antibiotika daglig i 4 måneder, og derefter nedtrapning over 3 måneder.

 

 

Derfor er jeg indstillet på, at Silke skal have piller i lige så lang tid jeg kan vride pillerne ud af dyrlægen! og helst lidt længere.

Dosis af medicinen er også vigtig. Silke får 3x600mg Cefaseptin Vet daglig. Hun vejer 30 kg.

 

Silke får kun prednisolon som spray på ørelapperne. Hun er nemlig ikke slem til at klø sig. KUN på ørerne. Og der hjælper sprayen.

----Jeg er nemlig heller ikke særlig vild med prednisolon.

 

Men Silkes ører er blevet SÅ fine af sprayen:banan:.

 

Silke har jo allergi. Det kan godt være årsagen til gentagne hudbetændelser.....

Men det kan også være, at hudbetændelsen ikke er blevet udryddet ordentligt første gang.

Eller der kan være mangler i foderet, der gør huden ekstre udsat.

 

---Silke havde levet af kartofler og gris i et år, fordi det var det eneste jeg var sikker på, at hun kuunne tåle. Så hun skulle have specialfoder osse..

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke har/havde hudbetændelse på nok en trediedel af kroppen, fordi min dyrlæge ikke ret gerne vil give antibiotika. Jeg skulle vaske med klorhexidin og give hende et super-foder og vaske hende med en speciel shampo med 3% klorhexidin i.

 

Men til sidst måtte dyrlægen give sig, da det kun blev værre og værre. OG nu har Silke forløbelig fået antibiotika i 18 dage, med piller til de næste 12 dage også, og måske i endnu længere tid....

---Pillerne hjalp efter meget få dage. Men hudbetændelsen kan godt være der i rigtig lang tid.

 

Jeg har selv haft hudbetændelse, der blev behandlet hos hudlægen med 1g antibiotika daglig i 4 måneder, og derefter nedtrapning over 3 måneder.

 

 

Derfor er jeg indstillet på, at Silke skal have piller i lige så lang tid jeg kan vride pillerne ud af dyrlægen! og helst lidt længere.

Dosis af medicinen er også vigtig. Silke får 3x600mg Cefaseptin Vet daglig. Hun vejer 30 kg.

 

Silke får kun prednisolon som spray på ørelapperne. Hun er nemlig ikke slem til at klø sig. KUN på ørerne. Og der hjælper sprayen.

----Jeg er nemlig heller ikke særlig vild med prednisolon.

 

Men Silkes ører er blevet SÅ fine af sprayen:banan:.

 

Silke har jo allergi. Det kan godt være årsagen til gentagne hudbetændelser.....

Men det kan også være, at hudbetændelsen ikke er blevet udryddet ordentligt første gang.

Eller der kan være mangler i foderet, der gør huden ekstre udsat.

 

---Silke havde levet af kartofler og gris i et år, fordi det var det eneste jeg var sikker på, at hun kuunne tåle. Så hun skulle have specialfoder osse..

 

Da Martha havde et anfald i maj fik hun både antibiotika og prednisolon. Det hjalp omgående. Hun fik også Cefaseptin 600mg x 5 om dagen, og hun skulle have hele pakken med 90 stk, så det blev 18 dage i alt.

 

Jeg har ikke nogen mistanke, om at det ikke blev slået helt ned første gang, men kan jo ikke vide mig sikker. Mistænker at det hænger sammen med det varme vejr og at hun hoppede i noget mosevand i mandags - har læst at sådan noget gammelt urent vand, kan give hudproblemer speciet i varmen. Og det passer jo meget godt. Men nu du siger fodermangel, så tænker jeg, at jeg lige vil høre dyrlægen, om han ikke kan tage blodprøve og tjekke hendes værdier for, om hun mangler noget i sin kost.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da Martha havde et anfald i maj fik hun både antibiotika og prednisolon. Det hjalp omgående. Hun fik også Cefaseptin 600mg x 5 om dagen, og hun skulle have hele pakken med 90 stk, så det blev 18 dage i alt.

 

Jeg har ikke nogen mistanke, om at det ikke blev slået helt ned første gang, men kan jo ikke vide mig sikker. Mistænker at det hænger sammen med det varme vejr og at hun hoppede i noget mosevand i mandags - har læst at sådan noget gammelt urent vand, kan give hudproblemer speciet i varmen. Og det passer jo meget godt. Men nu du siger fodermangel, så tænker jeg, at jeg lige vil høre dyrlægen, om han ikke kan tage blodprøve og tjekke hendes værdier for, om hun mangler noget i sin kost.

 

Er Martha blevet testet for allergier? Her i varmen har der jo også været både mange græspollen og mange bynkepollen.......

Silke har problemer med græs, men ikke med bynke..

 

Silke svømmer hver dag i små brune søer. Hun får et brusebad når vi kommer hjem. Hvis det er shampoodag, så bliver hun vasket samtidig. Ellers får hun bare tørret ørerne med tynd opløsning klorhexidin og bagefter bliver hun sprayet med prednisolon.

Men hun ER jo også på antibiotika lige nu, så hun kan næppe få nogen infektioner.

 

Det tørfoder som Silke får er efter et princip om at huden skal styrkes bedst muligt for at kunne modstå de påvirkninger, der giver betændelse. Og derfor er foderet sammensat af de aminosyrer, der er mest gavnlige for huden.

Det er altså proteiner, der er nedbrudt helt ned til aminosyre-molekyleniveau. Og de grundlæggende molekyler kan ikke genkendes af kroppen og kan derfor heller ikke give en allergisk reaktion. Så hvis hunden måske reagerer med irritation på et eller andet protein i sin mad, så kan det nye foder løse problemet.

 

Silke kan ikke tåle kylling, men hun både tåler og trives på det nye foder, der er lavet på... kylling..

Og foderet lugter af boullionterninger:roll:.. Så Silke er helt vild med det..

Link til indlæg
Del på andre sites

Er Martha blevet testet for allergier? Her i varmen har der jo også været både mange græspollen og mange bynkepollen.......

Silke har problemer med græs, men ikke med bynke..

 

Silke svømmer hver dag i små brune søer. Hun får et brusebad når vi kommer hjem. Hvis det er shampoodag, så bliver hun vasket samtidig. Ellers får hun bare tørret ørerne med tynd opløsning klorhexidin og bagefter bliver hun sprayet med prednisolon.

Men hun ER jo også på antibiotika lige nu, så hun kan næppe få nogen infektioner.

 

Det tørfoder som Silke får er efter et princip om at huden skal styrkes bedst muligt for at kunne modstå de påvirkninger, der giver betændelse. Og derfor er foderet sammensat af de aminosyrer, der er mest gavnlige for huden.

Det er altså proteiner, der er nedbrudt helt ned til aminosyre-molekyleniveau. Og de grundlæggende molekyler kan ikke genkendes af kroppen og kan derfor heller ikke give en allergisk reaktion. Så hvis hunden måske reagerer med irritation på et eller andet protein i sin mad, så kan det nye foder løse problemet.

 

Silke kan ikke tåle kylling, men hun både tåler og trives på det nye foder, der er lavet på... kylling..

Og foderet lugter af boullionterninger:roll:.. Så Silke er helt vild med det..

 

Nej hun er ikke testet, da hun kun havde et anfald i maj, hvor vi regnede med, at det var hormonelt. Og så nu her. Det skal lige siges, at det allerede idag er faldet ned, så regner med at det var en reaktion på en tur i rent vand og varmen. Hun blev skyllet efter sin tur i dammen, men ikke tørret, så hun var fugtig i noget tid.

Men hvis det bryder ud igen må vi jo snakke med dyrlægen. Jeg har dog ingen mistro til allergi på nuværende tidspunkt.

Martha er råfodret, og har ikke tidligere reageret på som sagt. Hun har ingen øre problemer, kløe (normalt) eller maveproblemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

I maj måned kan det være birkepollen...

 

Men det kan også være at hun ikke tåler så meget fugt..

Man skal nok være meget obs på, om en hund får optimal sammensat kost, også når man barfer. Og med sart hud kan der være visse typer kød, der er bedst egnet.. Ikke nødvendigvis fra bestemte dyr, men fra bestemte steder på dyr..

 

Sjovt nok er Silkes kost lavet af kyllingeFJER? Jeg gætter, at netop de aminosyrer som fjer består af er dem, som huden har mest brug for.. I den rette sammensætning..

Vilde dyr, der lever af kød, spiser jo både af de yderste dele, og det halvtfordøjede grønt fra mave og tarme. Plus selvfølgelig fedt, kød, brusk og ben...

 

Du kan jo altid duppe betændelsen med 0.2% klorhexidin 1-2 gange daglig.. Det foreslog min dyrlæge i meget lang tid, indtil Silke så helt forfærdelig ud... Det kan hjælpe i lette tilfælde, men ikke, når det er rigtig galt.

 

Jeg håber for jer at det ikke er allergi. Hvis det er, er det bedst at opdage det så tidligt som muligt. Så er behandlingsmulighederne bedst..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...