Hop til indhold

Når Sally udviser overvældende glæde :-)


Gæst Airedale
 Share

Recommended Posts

Så er det her - det lille filmklip som jeg ville lægge ind, så I kunne se, HVOR voldsomt det går til, når en Airedale går amok i en glædesrus.

 

http://sally2004.users.whitehat.dk/movie.htm

 

Kommentarer og gode råd modtages med glæde - på forhånd tak! :-)

Redigeret af Airedale
Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det så absolut ikke noget jeg er super klog på dette her adfærds noget. Men jeg er næsten sikker på at den stemmeføring pigen der og klapper/rør hunden bruger ville kunne få selv den mest sløve og dovne hund op i et ekstra gear i forhold til hvad der er normalt for den pågældende hund.

 

Min egen ville ved sådan en hilsen kører rimeligt højt op og fise småskrigende rundt.

 

Egentlig syntes jeg ikke den glædesrus hunden på klippet viser er hvad jeg vil kalde voldsom - jeg syntes egentlig den er pænt stille og rolig indtil pigen med pussenussedikke-stemmen går i aktion.

 

Hvad er det du præcist vil have råd til/om?

Link til indlæg
Del på andre sites

:-D sødt klip

 

meeenn så skulle i prøve at se min blandingshunds glæde når vi kommer hjem - he he.

 

Sookie kan hoppe lige op i luften men alle 4 ben helt stive og så har Alto lært hende at snakke schæfersprog, så når man kommer hjem snakker både Alto og Sookie, Sookie hopper som en gummibold og Alto maser sig gennem ens ben - har han gjort siden han var hvalp - så jo det er altid dejligt at komme hjem, men også lidt anstrengende med sådan nogle fjollede hunde :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Must love dogs

Hej Airedale.

 

Det er en sød hund du har, og nu kan jeg også takke dig for dagens italiensk undervisning :lol:

 

Jeg synes tanten har ret i at din hund først går lidt i selvsving, da pigen kommer ind og taler med meget lys opmuntrende stemme. Hvordan man bliver modtaget af sin hund kommer også meget an på, hvordan man selv kommer ind af døren.

 

Men Sally er ikke vild i mine øjne, den velkomst kunne min egen hund også blive lidt vild ved.

 

Hvad for nogle råd mangler du?

Link til indlæg
Del på andre sites

I er simpelthen så søde alle sammen - faktisk er jeg rigtig overglad for Jeres kommentarer! :-D

 

Problemet er, at vores Sally forstyrrer i opgangen - for det er jo HVER gang de går ind og ud - og det er temmelig mange gange på en dag - at hun gør så højt og så længe, som hun gør. At det så hører under "normal adfærd" er jeg bare glad for.

 

Den pige, der hilser så glad på Sally, er en veninde til min datter, der bare lige "kommer forbi" for at aflevere nogle ting, som hun har købt, og så går de igen.

 

I filmklippet ser I Sally, som hun reagerer uden at jeg bryder ind, men normalt smutter jeg hen og henter hende og anbringer hende i køkkenet og lukker døren. Det er bare lidt anstrengende, når jeg skal løbe efter hende 10 gange på to timer, fordi min datter kommer rendende ind og ud i løbet af eftermiddagen.

 

Jeg har forsøgt at dæmpe Sally's gøen - det er jo den der forstyrrer, men selv om hun er lærenem og er en sød og rar hund, er det lige netop det jeg ikke kan vænne hende af med. Nu er hun 8 år, så det sker nok heller ikke!

 

Italiensk - jow da - hvis nogen har brug for hjælp til sproget er jeg her! :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

I er simpelthen så søde alle sammen - faktisk er jeg rigtig overglad for Jeres kommentarer! :-D

 

Problemet er, at vores Sally forstyrrer i opgangen - for det er jo HVER gang de går ind og ud - og det er temmelig mange gange på en dag - at hun gør så højt og så længe, som hun gør. At det så hører under "normal adfærd" er jeg bare glad for.

 

Den pige, der hilser så glad på Sally, er en veninde til min datter, der bare lige "kommer forbi" for at aflevere nogle ting, som hun har købt, og så går de igen.

 

I filmklippet ser I Sally, som hun reagerer uden at jeg bryder ind, men normalt smutter jeg hen og henter hende og anbringer hende i køkkenet og lukker døren. Det er bare lidt anstrengende, når jeg skal løbe efter hende 10 gange på to timer, fordi min datter kommer rendende ind og ud i løbet af eftermiddagen.

 

Jeg har forsøgt at dæmpe Sally's gøen - det er jo den der forstyrrer, men selv om hun er lærenem og er en sød og rar hund, er det lige netop det jeg ikke kan vænne hende af med. Nu er hun 8 år, så det sker nok heller ikke!

 

Italiensk - jow da - hvis nogen har brug for hjælp til sproget er jeg her! :vinken:

et lille problem i har er at i faktisk roser hunden for at gø og hoppe op, pigen gør det endnu værre. Når hunden sætter sig så nusse og hilse, ikke de der overdrevet stemme lyde :-)

Når de hilser imens den gør og hopper op tror den at det er okay at hilse sådan. Så ignorer når den gør og/eller hopper op, vend ryggen til eller kig den anden vej og tag armene op over kors.

 

det der er ingenting i forhold til vores hund og arbejder vi også på, han gør ikke men er overglad og hopper op af en og det skal han bare ikke.

 

En lille hilse øvelse. Begge arme bag ryggen og have godbider i venstre hånd, tag højre hånd frem langs kroppen så hun kan se håndfladen og sig hilse/hils, lige straks hunden kigger på hånden eller dutter til den med snuden så sig ja eller dygtig og giv en goddbid bagefter. Når i har øvet det mange gange (100-200 gange vel?) så burde i kunne få en rolig hund der hilser pænt når I siger hilse og ikke før :-)

 

Håber i kan bruge det til noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sætte sig ned hjalp på mine forældres hund.

 

Men jeg er også den enest ehun hopper op ad :oops:

 

Jeg sætter mig ned på knæene, får en møz, og så løber hun enten ind i stuen (hvis mne foældre er hjemme) eller hopper og danser foran hendes snor, for hun ved godt at er der kun mig, så skal vi ud og gå.

 

Egentlig sjovt at hun husker sådan noget når jeg kun kommer 1 gang 1-2 måned :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

I er simpelthen så søde alle sammen - faktisk er jeg rigtig overglad for Jeres kommentarer! :-D

 

Problemet er, at vores Sally forstyrrer i opgangen - for det er jo HVER gang de går ind og ud - og det er temmelig mange gange på en dag - at hun gør så højt og så længe, som hun gør. At det så hører under "normal adfærd" er jeg bare glad for.

 

Den pige, der hilser så glad på Sally, er en veninde til min datter, der bare lige "kommer forbi" for at aflevere nogle ting, som hun har købt, og så går de igen.

 

I filmklippet ser I Sally, som hun reagerer uden at jeg bryder ind, men normalt smutter jeg hen og henter hende og anbringer hende i køkkenet og lukker døren. Det er bare lidt anstrengende, når jeg skal løbe efter hende 10 gange på to timer, fordi min datter kommer rendende ind og ud i løbet af eftermiddagen.

 

Jeg har forsøgt at dæmpe Sally's gøen - det er jo den der forstyrrer, men selv om hun er lærenem og er en sød og rar hund, er det lige netop det jeg ikke kan vænne hende af med. Nu er hun 8 år, så det sker nok heller ikke!

 

Italiensk - jow da - hvis nogen har brug for hjælp til sproget er jeg her! :vinken:

 

Prøv lige at se situationen fra Sallys side: Nogen kommer og overøser hende med hysterisk opmærksomhed for derefter at forsvinde.. HUH??

 

Det svarer til når fædre lige tager en hidsig leg med deres poder og straks derefter siger: "Så, nu skal I i seng, godnat og sov godt".

 

Rent ud sagt PISSETARVELIGT overfor hunden/ungerne

 

Det er så her DU må på med din voksne autoritet og opdrage VENINDEN til at ignorere Sally eller hilse langt mere afdæmpet.

Sally - og andre hunde - lærer nogle mønstre - får ogle skabeloner for adfærd fordi vi giver dem det.

 

I dete tilfælde må du træde til og forhindre situationen i at opstå ved at tage kontrol. Tage Sally væk fra døren og evt. aflede hende, så du behersker situationen.

Som det er nu lader du din datter og veninden afgøre hvordan Sally opfører sig.

Prøv at tænk sådan på det.

 

Du skal AKTIVT ind i situationen hvis du vil have ændret den.

 

Jeg ved ikke hvor gammel din datter er, men det må kunne lade sig gøre, for din hunds skyld, at de ikke skal rende ind og ud konstant.

Og hvis det ikke kan ændres skal de ignorere Sally hvis opførsel jeg bestemt ikke synes er voldsom, hvorimod din datters venindes er!

Det er veninden som styrer situationen og skruer det hele op :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Kære Ninjamor!

 

Som jeg skrev plejer jeg jo netop at tage Sally væk fra døren og lukke hende ud i køkkenet med besked om at "putte pænt".

 

Veninden kan jeg sagtens snakke med men deres rend ud og ind kan nok ikke begrænses ret meget - heller ikke de forskellige veninder, der kommer dryssende hen ad vejen.

 

Din sammenligning med fars voldsomme leg lige før sengetid, kan jeg godt nikke genkendende til - alt i alt tager Sally det jo meget pænt, selvom hun kigger lidt bebrejdende på mig når "legekammeraterne" er gået! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg synes hun er meget moderat :-)

 

Men som de andre siger, vær rolig når man kommer ind og når hunden er ovre det første fjanteri så sætte sig ned og nusse lidt...

 

Min lille starut er som et vildfarende varmesøgende missil der fløjter rundt i hele lejligheden for så at ende hos mig også sidde og nusse lidt og snakke lidt om hvordan vores dag har været... :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...