Hop til indhold

Barney er halt :(


Retrieveren
 Share

Recommended Posts

Barney har jo desværre ad, men har aldrig bøvlet med det før. Men for en lille uge siden begyndte han at halte lidt, og jeg tænkte at han nok var blevet overanstrengt efter en lang svømmetur i havet. Han er godt nok vant til at svømme meget, men vi var på camping og han havde fået lov at plaske i vandet lidt længere end han plejer at få lov til.

Han er blevet holdt lidt i ro og jeg synes det blev lidt bedre... igår fik han så lov at komme med til træning - han trængte bare til at der skulle ske noget. Træningen var ikke fysisk hård på nogen måde, men han var meget halt igår aftes. Tænker han har vredet et led da han har hentet bolden.

Han fik smertestillende og vi gik i seng. Idag er han sløv, slukøret, og virker trist. Ingen tvivl om at han ikke er på toppen.

 

Snakkede med min dyrlæge som kender hunden og sygdommen og han sagde smertestillende og ro i 5 dage og så må vi se på det derefter.

 

Er bare rigtig bange og ked af det :( han er den nu 3 unghund jeg har som er syg - de to andre blev aflivet unge da deres liv ikke var værd for dem at leve.

 

Barney er købt til agility og lydighed konkurrence, men jeg er helt ærlig ligeglad lige nu om han kommer til at kunne holde til det. Lige nu skal han bare blive frisk så han kan holde til den daglige lange gåtur og lidt hyggetræning så hans liv giver indhold og mening.

 

Heldigvis er han rigtig fornuftig i hovedet og kan godt klare sig uden meget træning.

 

Har bare så ondt af min unge hund - han har bare ikke fortjent at få ondt når han laver det han er skabt til! Stakkels pus. Han er kun 16 mdr.

 

Er også rigtig bange for at det ikke går over og at der ikke er mere at gøre for ham :( måske har hans ad udviklet sig - jeg ved det jo ikke, det er 4 mdr. siden han fik taget de sidste billeder.

 

Stakkels lille hund :(

 

Beklager hvis det er lidt rodet - vil bare gerne hører dejlige positive erfaringer med hunde hvor det er gået godt og hunden er kommet ovenpå igen. Kan ikke engang holde ud at tænke på hvis det går den forkerte vej :pray:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender ikke noget til AD, men jeg kender alt til at have en syg hund og være møghamrende bekymret og frustreret.

 

Krydser alt hvad der kan krydsses for din smukke hund. Stort knus :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil gerne fortælle en historie hvor det er gået godt:

 

Chino begyndte at halte da han var omkring 5. Vi røg til dyrlægen som tog en blodprøve for hypothyroidisme, og der var bingo. Meget almindeligt når en voksen til ældre hund begynder at halte, at det er den sidder, sagde han. Hypothyroidisme er når skjoldbruskkirtlen ikke fungerer, så der er et eller andet hormon som ikke bliver tilført kroppen. En af konsekvenserne er, at hunde mister muskelmasse, og derfor overbelastes leddene og der udvikles slidgigt.

 

Chino blev behandlet for hypothyroidisme og hans halten forsvandt. Sådan gik der et par år, men sidste sommer/efterår begyndte han så at halte igen. Behandligerne blev spiffet op, men intet hjalp tilsyneladende. Han kom på permanent smertestillende. Chino var ude hvor han nærmest ikke kunne støtte på sit ene forben, og jeg bookede tid til dyrlægen for en samtale om hvorvidt han skulle have fred. Jeg var aldeles i opløsning.

 

Chino blev bøjet, strukket og gennemlyst, og dyrlægen nåede frem til den konklusion at han grundet sin gigt løb lidt skævt på bagbenene, hvilket fik ham til at overkompensere med forenden. Det haltende forben var altså et muskulært problem og sad ikke i leddene.

Med denne viden vendte vi os nu mod en kiropraktor. Hun trykkede og hev og strak og kunne oplyse os om at problemet sad i skulderen til det ben han haltede på. Hun fingerede lidt mere med ham, gav os anvisninger til hvordan vi selv kunne massere skulderen og råd til hvordan han skulle motioneres (skidtgang ved min side 5 minutter 3 gange dagligt - hans normale bevægelsesmønster var lidt mere ovre i det hoppende ;-) ) - og så kunne vi komme tilbage for yderligere behandling.

 

Det har ikke været nødvendigt - haltheden fortog sig over de næste par dage og forsvandt helt. Vi tog ham af de smertestillende, og haltheden vendte ikke tilbage. Chino er stadig frisk som en fisk (om end han naturligvis ikke - som 8-årig - kan holde til helt så meget som før i tiden) og hans gigt mærker vi ikke noget til (vi giver ham glukosamin mod det). Dyrlægen siger at man slet ikke skulle tro han var gigthund.

 

Det KAN altså ende lykkeligt. Umiddelbart tror jeg ikke at din hund har hypothyroidisme, da det primært rammer ældre hunde, men jeg synes alligevel det kan være værd at teste for. Og så afsted til en kiropraktor! Jeg kender flere som har vaklet på grænsen til aflivning og prøvet kiropraktikken som sidste udvej, og det så har vist sig at være redningen. Hvis der er nogle skævheder i skelettet kan det lynhurtigt sætte sig i musklerne med smerter og halthed til følge.

Jeg ville anbefale Charlotte Frigast, men kan se du bor i Midtjylland. Jeg ved ikke hvad der findes af kiropraktorer i dit område, men spørg dig for.

 

Og så rigtig meget held og lykke - jeg håber du kan få din dreng 'op og køre' igen :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Øv altså!!! :ae:

 

Ingen gode råd, ingen ideer - Bare en trøste krammer til jer og så en masse god karma i jeres retning, så han snart er frisk og frejdig igen.

Synes sgu' ikke det er fair du igen, igen skal igennem det her.

Link til indlæg
Del på andre sites

mange tak for jeres søde beskeder, det er dejligt at få lidt trøst midt i alt det her.

 

Iben - jeg kan se at det lige gik lidt stærkt med at få svaret. Godt at din hund er frisk igen og at det var noget som kunne "fikses". Selvfølgelig skal barney til kiropraktor igen, men har bare ikke de store forventninger da han var så fin sidst, men det skal klart prøves hvis ikke de her 5 dage hjælper.

Tusinde tak fordi du delte din historie :)

 

Barney virker mere frisk her til aften og hans smertestillende er ellers ved at løbe ud og han skal først have nyt om en times tid. Han er ikke halt lige nu, men virker en smule øm. Han er lidt rastløs siden hans tur idag kun har været en tur på 300 meter hvor han kunne læse avisen. Han plejer jo at få 5 km og lov at løbe frit osv.

Jeg krydser fingre for at han snart er frisk igen.

 

Mange tak til alle jer som har givet jer tid til at svare.

 

Maria: nej jeg orker faktisk ikke rigtig at skal det hele igennem igen :( synes altså at det er ved at være nok nu.. Og synes bare sådan at Barney har fortjent at være frisk og rask.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv, jeg er ked af at høre at kiropraktoren allerede er afprøvet uden det store resultat.Til gengæld er jeg glad for at høre at han er friskere. Der ER jo en mulighed for at han bare har trådt forkert eller forstrukket et eller andet. Lad os håbe det bare er noget i den stil!

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak. Ja jeg håber stadig det bedste. Han skal bare blive frisk! Bare så han kan have et aktivt liv og nyde at være til. Som han lå igår og bare så trist ud - det er ikk til at holde ud! Men han har fået helt ro idag og virker bedre, men han er jo på smertestillende så det kan være svært at sige helt præcist. Vi ved det jo ikk rigtig før han igen virker frisk og langsomt begynder at lave noget igen.

Men mange tak for dine indlæg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, nu kom jeg altså lige til at smutte forbi, men tager kun en ultrakort pause fra at lytte til fuglefløjt og kigge på trækroner:lol:

 

Min tidligere dreng Malde var schæfer/golden, og altså disponeret for dysplasibfra begge sider. Han var i øvrigt et "hul i hækken" uheld.

 

Malde blev lyst da han var ca. halvandet fordi han var blevet kørt ned. Begge albuer var 3 og hofterne var B/C.

 

Først da Malde var omkring 8 år kunne han få ondt i albuerne ved overanstrængelse og lign. Der var perioder hvor han fik FlexVital kombineret med human glucosamin. Havde han ondt, fik han metacam.

 

Hans kosttilskud og glucosamin fik han hver dag resten af livet.

 

Mande var altså 8 år på dette tidspunkt, og var en glad og aktiv hund.

 

Som årene gik, tog vi lidt mere hensyn til ham - ingen vild kast med pind osv.

 

I perioden fra han var 8 år og frem til han blev aflivet af andre årsager, tror jeg at han i alt fik 100 metacam (som jeg fik af min læge - det er wayyyyy billigere). Det er knap 100 smertestillende på 3 år.

 

Malde levede et godt og aktivt liv indtil 3 uger før hans 11 års fødselsdag, hvor han blev aflivet pga. lungekræft.

 

Så det kan lade sig gøre at have en glad og næsten smertefri hund som lever et godt og langt hundeliv:-)

 

RIP min lille Maldedreng, vi ses ved regnbuen:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...