Hop til indhold

Nyfødte hvalpe taber i vægt


Gæst Gamma
 Share

Recommended Posts

Min søde Gårdhunde tæve fik natten til torsdag 6 fine hvalpe, de havde alle en flot fødselsvægt på mellem 183 og 220 gram :-)

Mor hund, spiser og drikker fint, og passer hvalpene fint, de dier som de skal, og virker runde om maven, altså de ser pæne og fine ud, men de taber sig forsat her lørdag morgen de har alle tabt sig mellem 14 og 33 gram, og jeg skal nu hente modermælk erstatning, og jeg vil tro jeg bliver nødt til at give hvalpene suplerende flaske, hvad mener i ?

Skulle de små ikke være begyndt at tage på nu? eller har jeg bare en tæve der er laaang tid om at lægge mælk ned til de små:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dette har jeg også prøvet, dog ikke med alle i kuldet.

Er din tæve i balance, mener har hun et roligt rum, hvor ingen andre dyr kan komme til hende, dette kan betyde en del.En tæve slapper ofte ikke nok af, hvis hun ikke ligger i sikkerhed for andre dyr.

Du skal også undersøge tævens mælkekirtelsystem for hårde plader af ophobet mælk. Hvis disse findes , må du lægge lune varme håndklæder på og masserer og udmalke lidt, så hun ikke får yverbetændelse. Og sørge for at hun drikker og spiser nok, de skal oftest nødes lidt lige efter anstrengende fødsel. Håber det kommer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er i et roligt rum, men virker alligevel ret stresset, hun har ingen spændte mælkekirtler, og fødslen var let og lige til, ingen problemer der, hun vil gerne op af kassen ret ofte, men passer dog hvalpene ok.

Hun spiser og drikker iøvrigt fint.

Jeg er nu så småt begyndt at flaske hvalpene da jeg ikke turde lade dem tabe sig endnu mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej de er ikke våde, hun passer ok på dem, men vil som sagt gerne op af kassen ret ofte, og prøver at flytte rundt på hvalpene, men hun er dog blevet en del mere rolig i løbet af dagen.

Jeg suplere nu hvalpene med flaske, og de er også begyndt at tage lidt på, men det havde dog været rarere om hun selv havde kunne klarer diegivningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med hvalpene :-)

 

Nyfødte menneskebørn taber sig jo de første par dage, er det ikke sådan med hvalpe også?

Jo men ikke så meget.. Deres startvægt har vel været bumbum 250-300 gram?..Det første døgn kan de godt tabe sig, selvom jeg synes det er sjældent (med løverne hvertfald) fra andet døgn skulle de meget gerne have taget på.. Løverne tager 30 gram på i døgnet den første uge...

Men jeg vil sige at det at hun vil ud af kassen bekymrer mig.. Jeg ville få dyrlægen til at tjekke hende en gang til.

Enten er der noget tilbage eller også er hun en dårlig mor? og det må man så skrive sig bag øret, og udelade hend fra avl.. Man skal huske på at alle hendes tævehvalpe bliver ligeså dårlig/god en mor som hun var.

Alle mine har skulle hives væk fra hvalpene. Men Billen havde præcist det samme problem som her, da hun havde hvalpe. Og det viste sig at hun havde stadig noget tilbage indeni, altså tæven ikke Billen

Redigeret af kennel-lowchen
Link til indlæg
Del på andre sites

Husk også at holde opsyn med tævens temperatur efter fødslen.

Jeg mener som Løwchen , at de kan tabe sig et par døgn, så kan den stå lidt stille , men så skal den øges gradvist.

Mine de fleste vil doble eller næsten have doblet deres fødselsvægt efter en uge,Og igen en dobbelt top til 14 ne dagen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo men ikke så meget.. Deres startvægt har vel været bumbum 250-300 gram?..Det første døgn kan de godt tabe sig, selvom jeg synes det er sjældent (med løverne hvertfald) fra andet døgn skulle de meget gerne have taget på.. Løverne tager 30 gram på i døgnet den første uge...

Men jeg vil sige at det at hun vil ud af kassen bekymrer mig.. Jeg ville få dyrlægen til at tjekke hende en gang til.

Enten er der noget tilbage eller også er hun en dårlig mor? og det må man så skrive sig bag øret, og udelade hend fra avl.. Man skal huske på at alle hendes tævehvalpe bliver ligeså dårlig/god en mor som hun var.

Alle mine har skulle hives væk fra hvalpene. Men Billen havde præcist det samme problem som her, da hun havde hvalpe. Og det viste sig at hun havde stadig noget tilbage indeni, altså tæven ikke Billen

 

Eller også er hun ikke vant til at være i et rum for sig selv?

 

Pelles mor ville ikke være "alene" med sine hvalpe da hun var vant til at være sammen med sin ejer overalt. Hun gik faktisk fra hvalpene et par dage og besøgte dem kun for at fodre og rengøre dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...