Hop til indhold

Hjælp til hvalp- fransk bulldog


Gæst Rullle
 Share

Recommended Posts

Gæst Rullle

Puha, har brug for lidt hjælp her...

I lørdags var vi ude og hente vores første hund- en sød lille fransk bulldog... Grunden til vi valgte denne hund er fordi at vi bor i lejlighed, elsker at hygge og putte- og flere kunne så her anbefale en lille fransk. Jeg er selv vokset op på landet med rottweilere, så troede at jeg var godt rustet.

 

Vi finder ud af at hun er 13 uger gammel, men virker til at være en glad og dejlig hvalp. Vi har læst mange steder at man i starten IKKE må udelukke hvalpen fra soveværelset, så vi har sat hendes kurv for enden af vores seng, og har de sidste par nætter sovet så jeg har kunnet røre hende i kurven. Hun pev meget, indtil min hånd kom ned, og straks sov hun. I dag- efter 3 nætter har hun stadig brug for min hånd, men nu piber hun ikk mere når jeg efter lidt tid tager den op...

 

Hun går ikk selv i kurven når hun er træt- hun putter sig alt hvad hun kan indtil mig (jeg går hjemme indtil februar) - om jeg så står og vasker op, sidder ved computeren eller ligger i sofaen... Jeg har forsøgt at gå lige så stille fra hende når hun er optaget af at lege eller sover, men hun kommer hurtigt efter mig. Går jeg på toilet står hun udenfor og piber de fleste gange- har kun 1 gang kunnet gå på toilet uden hun pev, og det var fordi hun sov..

 

Hun er meget social og nysgerrig mår hun er ude- og vil gerne lege med andre hunde- så tror hun er meget sund og rask på de punkter...

 

Jeg har kun erfaring med opdragelse af rottweilere- og har ærlig talt aldrig oplevet en hund der var så social før, og de råd jeg har søgt efter på nettet strider mod hinanden... Så håber i kan hjælpe??

 

Hvordan kan jeg vænne hende til at sove alene i kurven uden at det kommer til at blive et chok for hende?

 

Hvornår er bedst at træne "alene-hjemme" med hende?

- og hvordan griber jeg det bedst an??

 

Har hørt alt fra at de skal være alene i små rum, hele lejligheden, puttes i et bur, at man bare skal gå fra dem 30 min af gangen osv...

- men tør ikk kaste mig ud i noget før jeg er sikker på at det er det rigtige jeg gør, og ikk "skader" hende...

 

Håber i kan hjælpe...

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville lade hende blive i soveværelset om natten. ellers skal det at sove alene trænes på samme måde som alene hjemme. men hvis hun sover roligt i sin kurv og ikke forstyrrer jeres nattesøvn, ville jeg aldrig rykke hende ud, det er naturligt for en hund at sove med sin flok.

 

og så vil jeg i hvert fald helt sikkert aldrig gå fra en hvalp i 30 minutter ad gangen, men i stedet optræne alene hjemme langsomt og uden at overskride hendes grænser. du er privilegeret at gå hjemme, så du har god tid til at træne det - jeg ville gå i gang med det samme. jeg havde en hvalp som din, en velcrohvalp der hang på mig, og det kan sagtens lade sig gøre, men særligt i starten går det langsomt.

 

jeg gjorde det, at jeg åbnede og lukkede hoveddøren flere gange dagligt i en periode. så gik jeg ind og ud af den - kun lige akkurat lukke den og så ind igen. jeg gik ikke videre, før dette slet ikke skabte en reaktion. så begyndte jeg at vente uden for døren - først 2 sekunder, så 5, så 30 sekunder. hos os tog det tid at komme på de første 5 minutter - derefter gik det nogenlunde glat. med en hund som hende synes jeg virkelig, at det er værd at bruge den tid det tager, at lægge et godt fundament for alene hjemme, så man hele vejen igennem træningen har en tryg hund. det lønner sig i sidste ende.

 

OG så vil jeg til sidst sige, at selvstændigheden også liiidt kommer med alderen, så hun skal nok vænne sig til, at du går på toilettet og andre ting, uden at hun behøver følge med. held og lykke med træningen ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gode råd fra kagesøster :5up: Jeg vil bare tilføje at det jo er en selskabshund, du har fået, og derfor er racen avlet til at være social. Jeg har selv en OEB, som ligner din af temperament. Han er lige blevet 1 år gammel, og det er først for nylig, jeg er begyndt at få lov til at gå på toilettet alene ;-)

 

Jeg synes bestemt I skal lade jeres hund sove i samme rum som jer, hvis det er muligt. Husk at de timer, hunden tilbringer alene om natten, tæller med som alenetid, så hvis man f.eks. har fuldtidsjob, kan det hurtigt være rigtigt mange timer om dagen, hunden er alene, og det er ikke optimalt - slet ikke for selskabsracer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt med nogle råd :)

 

Et er sikkert, hun kommer altid til at sove i soveværelset- hun genere slet ikk, hun gør/piber når hun skal ud, hvilket kun er 1 max 2 gange (hun kan holde sig godt 4 timer)... Og det regner jeg bestemt med at det kun bliver bedre og bedre med tiden :) - det er kun det med min hånd som skal være nede ved hende, men det tror jeg også lidt er spørgsmål om tid før det ikk er nødvendigt mere. Vil hvert fald lige så stille prøve at afvende hende fra det :)

 

Det med "alene-hjemme" kom lidt af sig selv i dag. Jeg blev nødt til at gå fra hende i 5 min, men imens min mor godt nok var her. Med det samme jeg gik ud af døren gik hun bare ud i køkkenet og spiste - hverken pev eller gik til min mor... Så det har hvert fald givet mig mod på at prøve nogle flere "alene-hjemme" øvelser...

- var åbenbart mere hårdt for mig end for hende ;)

image.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til og tillykke med den lille buller.

 

I har jo fået fine råd allerede, men jeg vil alligevel lige nævne, at en god "hvalpebog" måske kunne hjælpe jer. Jeg havde selv stor glæde af "Hvalpen" af Lone Greva, da vi fik den første hund, også selvom jeg havde haft hund som barn/ung.

 

Hvor i verden bor I? Der findes hundetræning kun for bulldogger (engelsk/fransk) flere steder på sjælland, hvis det måske var noget lidt senere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, hun er bare rigtig dejlig... En rigtig krudtugle som inden for 24 timer har præsteret at gnide sig ind i tectyl- for derefter at rulle sig i en sandkasse, og da hun så bliver ok ren igen, så gnider hun sig op af et bildæk ;)

 

Vi bor i Nordjylland, men har fundet et godt sted hvor jeg har tilmeldt hende hundetræning; dyrlægen og hans kone som er dyreadfærdsterapeut har om aftenen hvalpeskole- så der er vi skrevet på til næste gang de starter et hold op for hvalpe under 6 mdr :)

 

Begyndte i går lidt på "alene-hjemme" og i dag er vi oppe på 30 sek hvor jeg er ude af døren uden hun piber... Har ikk testet endnu hvor lang tid jeg kan være væk før hun begynder- jeg tager bare og forlænger tiden med 5 sek for hver gang, og hun tager det bare rigtig flot... Har allerede opfanget at når jeg tager jakke og sko på, så hopper hun i kassen... Føler mig helt dum for hvor nervøs jeg var for skulle forlade hende. Meget tydeligt at det var mig der mest havde seperationsangst :)

 

Har været inde og læse om bogen, og vil prøve at låne den på biblioteket når jeg lige får muligheden for at smutte derover- for den lyder rigtig god :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...