Hop til indhold

Adobe photoshop elements?


Gryn
 Share

Recommended Posts

kender det.. koster vist nok omkring 700 dask..

 

Bemærk - kan kun lave RGB :-D

 

Men hvis det kun er til husbehov og til skærm så at sige, er det okay..

 

RGB?

 

Jeg har spurgt fordi der er et kusus på aftenskole hvor man kan lære billedbehandling, det kræver ovennævnte program version 9 eller 10.

Link til indlæg
Del på andre sites

RGB?

 

Jeg har spurgt fordi der er et kusus på aftenskole hvor man kan lære billedbehandling, det kræver ovennævnte program version 9 eller 10.

 

RedGreenBlue (bedre kendt som skærmfarver)

 

Jeg er i printbranchen og derfor en smule miljøskadet - her kan kun bruges CMYK (Cyan-Magenta-Yellow-Key Color (som er kulsort))

 

Citat:

 

RGB er et farveskema i hvilket primærfarvernes røde, grønne og blå lys kombineres på forskellige måder for at skabe andre farver. Det er et eksempel på additiv farveblanding, hvilket kan ses af, at en blanding af to farver er lysere end de to farver hver for sig. F.eks. kan hvid laves ved at de tre primærfarver blandes. RGB bruges til at definere farver på computer- og fjernsynsskærme.

 

I modsætning til RGB, som er opbygget af lys og dermed et additivt farvesystem, er CMYK et subtraktivt farveblandingssystem. Dvs. blander man de tre primærfarver; cyan, magenta og gul på en hvid baggrund (papir) får man farven sort. Man kan således klare sig med de tre primærfarver, hvilket kaldes et CMY-farvesystem. I praksis har man dog erstattet det med en kulsort (Key color), fordi det øverste af de tre farvelag vil være tydeligere end de underliggende lag, og hvis man ikke tager hensyn til dette forhold, så får man en grå i stedet for en ren sort.

 

Farve-spasser-hul-i-hovedet.com :mrgreen:

 

 

men som sagt - til husbehov er elements fint..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...