Hop til indhold

Gå tur med en Samojed-hvalp


Gæst lisar
 Share

Recommended Posts

Hejsa. Min kæreste og jeg har lige fået den her helt vildt dejlige han-hvalp på 8 uger. Han skal ud rigtig tit -fra en gang i timen, til hver anden time da han ellers får uheld. Han piver lidt inden han skal - men hvis man ikke er lige hurtig nok ja.. Men når vi så kommer udenfor, har han det med enten at ligge sig i en masse græs eller bare sætte sig ned. vi går aldrig særlig lange ture, men det er ligeså snart vi kommer ud, så sætter han sig bare. Og jeg ved ikke helt hvordan jeg får ham til at komme med (udover bestikkelse selvfølgelig)..

 

Nogen bud? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, og velkommen:vinken:

 

Lad hvalpen falde til først. Lad den finde ud af at den er tryg hvor den er, og nøjes med her i starten kun at være i haven. Hvis den glad besørger i haven, er det fordi den er tryg dér. Den skal lige finde ud af at den kan stole på dig og din kæreste før i tager den med ud i den store verden.

 

Om en lille uges tid, kan i begynde at tage MEGET små ture på 100-200 meter. Lad hvalpen få lov til at sætte sig ned og se på den store verden. Den kender jo ikke andet end det den har set hos opdrætter, og derfor er alt jo nyt og en smule farligt.

 

Brug tiden de næste par uger på at vise den steder. Kør til en park og sæt jer på en bænk og kig på alle de mennesker der går forbi eller stil jer oppe ved købmanden. Når hvalpen begynder at vre klar til egentlige gåture, kan i tage ind til byen og gå lidt på strøget. Hen og kigge på busser og tog osv.

 

Husk at det hele skal foregå i et tempo hvor hvalpen er tryg og på hvalpens præmisser.

 

Held og lykke med den lille:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, og velkommen:vinken:

 

Lad hvalpen falde til først. Lad den finde ud af at den er tryg hvor den er, og nøjes med her i starten kun at være i haven. Hvis den glad besørger i haven, er det fordi den er tryg dér. Den skal lige finde ud af at den kan stole på dig og din kæreste før i tager den med ud i den store verden.

 

Om en lille uges tid, kan i begynde at tage MEGET små ture på 100-200 meter. Lad hvalpen få lov til at sætte sig ned og se på den store verden. Den kender jo ikke andet end det den har set hos opdrætter, og derfor er alt jo nyt og en smule farligt.

 

Brug tiden de næste par uger på at vise den steder. Kør til en park og sæt jer på en bænk og kig på alle de mennesker der går forbi eller stil jer oppe ved købmanden. Når hvalpen begynder at vre klar til egentlige gåture, kan i tage ind til byen og gå lidt på strøget. Hen og kigge på busser og tog osv.

 

Husk at det hele skal foregå i et tempo hvor hvalpen er tryg og på hvalpens præmisser.

 

Held og lykke med den lille:-)

 

Jo tak. :) Har en lille teori om at det faktisk bare er fordi den er stædig, og ikke gider at have snor på. For ligeså snart man tager snoren af, så fiser den rundt som den har lyst til, og følger selvfølgelig efter. :) Han har lidt sin egen idé om hvordan det fungerer :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo tak. :) Har en lille teori om at det faktisk bare er fordi den er stædig, og ikke gider at have snor på. For ligeså snart man tager snoren af, så fiser den rundt som den har lyst til, og følger selvfølgelig efter. :) Han har lidt sin egen idé om hvordan det fungerer :)

 

Næppe! Forestil dig hvordan du ville have det, hvis du var et barn og kom et fremmed sted hen med fremmede mennesker. Hvalpen har stort set ingen vilje endnu. Den er en baby, og skal behandles som et spædbarn.

 

Når han er faldet til og klar til ture, er det også bedst hvis i lader ham fri af snoren så ofte det lader sig gøre. Når hvalpe går fri, får de trænet deres motorik (modsat når de går i tvunget tempo i snor). Det er vigtigt at i lader hvalpen drøne rundt og krudte af, lader den snuse til alle de nye og spændende ting - og så er det en perfekt mulighed for at træne indkald!

 

Hvis i ikke allerede er igang, kan i godt begynde at træne indkald hjemme i haven. Hvis i stiller jer med bare et par meters mellemrum, skal i skiftes til at kalde på hunden, gerne mens i sidder på hug (i starten). Kæmpe ros og godbid til den når den kommer. I kan så gradvist øge afstanden mellem jer. Indkald er vel det vigtigste at lære en hund, så husk masser af glæde, ros og godbidder:-) Og ikke træne det for længe og ofte her i starten, da sådan en lille fyr ikke kan holde til at løbe for meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Næppe! Forestil dig hvordan du ville have det, hvis du var et barn og kom et fremmed sted hen med fremmede mennesker. Hvalpen har stort set ingen vilje endnu. Den er en baby, og skal behandles som et spædbarn.

 

Når han er faldet til og klar til ture, er det også bedst hvis i lader ham fri af snoren så ofte det lader sig gøre. Når hvalpe går fri, får de trænet deres motorik (modsat når de går i tvunget tempo i snor). Det er vigtigt at i lader hvalpen drøne rundt og krudte af, lader den snuse til alle de nye og spændende ting - og så er det en perfekt mulighed for at træne indkald!

 

Hvis i ikke allerede er igang, kan i godt begynde at træne indkald hjemme i haven. Hvis i stiller jer med bare et par meters mellemrum, skal i skiftes til at kalde på hunden, gerne mens i sidder på hug (i starten). Kæmpe ros og godbid til den når den kommer. I kan så gradvist øge afstanden mellem jer. Indkald er vel det vigtigste at lære en hund, så husk masser af glæde, ros og godbidder:-) Og ikke træne det for længe og ofte her i starten, da sådan en lille fyr ikke kan holde til at løbe for meget.

 

Det er korrekt, men han har bare ikke lyst til at tisse ude i den indhegnede have, og han vil heller ikke have snor på, så vi kan gå, så det ender med at det bliver indenfor, og det bliver jeg hurtigt træt af når det er 4 gange om dagen. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Så må I være tålmodige og stædige ;-) Hvalpen må futte rundt i den indhegnede have, indtil han har gjort, det han skal. Og ros meget...

 

Nu ved jeg ikke, hvor gammel hvalpen er??? Da jeg fik min hvalp hjem, der er stueopdrættet, var han ikke vant til græs, slet ikke vådt græs! Regn og blæst. Han kom i sele og snor, ud i haven, hvor han havde bestemte steder at besørge. Men det er vigtigt, at give sig tid ude i haven. Og vejret er fint, så det burde være nemt nok :-) Gå rundt og sig fx "tis, tis, tis"... Det er nemlig smart, at hunden kan tisse på komando, når man har travlt, eller vejret er elendigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tålmodighed!

 

Der gik to uger før vores første hund ville tisse udenfor!

 

Husk det er en stor verden og det er stadig skræmmende!

 

Vores lille nye hvalp går vi ud i haven med, og vi går simpelthen ikke ind før hun har tisset! Vi har nu paraply og hele pivtøjet stående ved siden af terassedøren, så vi kan blive ude også når det regner...

 

Det er også ganske smart for de lærer ret hurtigt at "belønningen" for at tisse så også er at de slippes ind i varmen igen :lol:

 

Igår aftes stod jeg ude i 15 minutter for at vente på vores tissede... I de 15 minutter ignorere jeg hende.. Altså ikke noget leg, eller den slags... Hun får bare lov at trisse rundt og snuse...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...