Hop til indhold

Gi hals?


caro2001
 Share

Recommended Posts

Hvordan lærer man en hund t gi hals?

Vores lab gør kun nå der kommer en bil han ikke kender.

Vi skal jo til den der prøve efter hvalpe prøven(vi forsat efter hvalpeholdet) og der er rundering med han forstår selve øvelsen han gør bare ikke.

til hvalpeprøven snuppede vi en 5 plads ud af 22, men denne gang vil vi meget gerne snuppe en 1 plads.

Link til indlæg
Del på andre sites

giver jeres træner jer ikke råd omkring det?

 

men find noget der kan få ham op i det ekstra gear, og kan tænde ham nok til at gø.

og så belønner du selvfølgelig med det samme der kommer lyd, ligegyldig hvor meget der kommer!

 

der går som regel ikke lang tid før de forstår hvad det går ud på.

Link til indlæg
Del på andre sites

finde noget viiiildt godt legetøj. bidepølse eller kaninskind fx.

som kun bliver taget frem i anledningen.

 

og så ikke giv ham det, men lok med det, og gør det super interessant.

 

sådan gjorde vi i PH.

 

måske andre kan komme med gode bud.

Link til indlæg
Del på andre sites

da jeg trænede toller, sagde han heller ikke et bjæf.

 

kunne ikke rigtig få lyd ud af ham.

 

prøvede så både med leg og lyde at få ham til at sige lyd..

 

ved selv at så og sige små bjæffe lyde, fik jeg til sidst lyd i ham.

 

efter det første brum, gik det super stærkt.

Link til indlæg
Del på andre sites

min (en alaskan Malamut) gør sådan set aldrig - heller ikke når der kommer nogen..

Hun piver/hyler og knurre.

 

Men så fandt vi ud af at hun begyndt at gø når min kæreste stod på den anden side af vores terassedør fordi hun ville ud til ham.

Så vi øvede det ved min kæreste stod der ud og hver gang hun gøede fik hun en guf og blev så lukkede ud til lidt leg med ham,

til sidst vidste hun hvad "legen" gik ud på og jeg gik i gang med at sat komando på og kunne så langsom starte op med at be hende om at giv hals også andre steder end ved døren.

 

nu har hun faktisk to forskellige komandoer til at "give lyd". 1 - "hvad siger hunden" - det er lidt mere frit hvordan hun gerne vil gø.

Også er der "Giv hals" , der skal der være klare, høje gø-lyde (og vi er så nået til 3-4 stk pr gang, og man skal vidst op på 8)

Link til indlæg
Del på andre sites

min (en alaskan Malamut) gør sådan set aldrig - heller ikke når der kommer nogen..

Hun piver/hyler og knurre.

 

Det ville også være mærkeligt hvis hun gjorde.. Normalt gør hverken huskies eller malamutter... Vi var på besøg hos en opdrætter med Dexter og Dexter gøer når han f.eks. bliver frustreret... Opdrætteren igenne 25 år kiggede på Dexter, og derefter forundret på os og sagde "Jeg tror simpelthen ikke på han er ægte... Jeg har ALDRIG haft en husky der gøede!".

 

Når det så er sagt så kan Dexter også sige "Vuf"... Når vi siger "Sige rhunden vuf?"... så siger han vuf :lol: Men... det er nu mest sådan en... brummende vuf :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

åhh jeg kender det godt! Har selv en retriver som aldrig gør! (jo måske hvis vi er til træning og han skal vente i bilen, men aldrig når jeg er i nærheden).

 

Vi har prøvet at kører ham helt op på legetøj men han piver højest hvis han bliver frustreret.

Jeg kan simpelthen ikke få et vov frem i nogen situatuioner. Har ikke helt opgivet endnu, men ellers må han kører med bringsel. Vil dog helst bare have en stabil halsgivning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke for at være (alt for) kritisk, men hvad indbefatter den prøve? Er det i DcH regi?

 

Rundering er jo en to-delt øvelse, hvor der gives point for henholdsvis påvisning og halsgivning. Af erfaring kan jeg fortælle, at det kan tage riiiiiigtig lang tid at lære en hund at udføre hele runderingen, inkl. mindst 6 glam!

 

Men er det ikke din mor der træner hunden? Og har hun aldrig trænet halse før nu? For jo længere man venter, jo sværere er det at lære dem! Da en af de gamle trænere i min første klub hørte at min hund endnu ikke kunne halse i en alder af 6 mdr., var han overbevist om at det aldrig ville lykkes. Dog tog det ikke mere end en uges tid før den sad i skabet.

 

HUSK at træne at give hals på forskellige steder og i forskellige situationer. Min er meget modvillig hvis jeg beder hende halse når vi er på gå-tur. I øvrigt giver hun ikke gerne hals af de søde piger til træning, men hvis figuranten er en mand, få den hele armen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Labradoren har i generationer været avlet til ikke at gø (være lydløs) og mange har meget svært ved at lære det.

I DcH har man derfor indført at en figurant kan markeres med bringsel i stedet. Det giver færre frustrede hunde og hundeførere.

Mange hunde har svært ved at lære at "tiggegø" af fremmede personer. De hunde har man tidligere tirret så de kom til at gø af angst/frustration. Det kan så gå godt i et stykke tid indtil de kammer over og begynder at bide figuranten og det er synd for alle parter.

I nogle hunderacer, såsom schæferen, er den naturlig gøen en del af avlsprogrammet da hunden skal aflægge en brugsprøve for at kunne avlsgodkendes

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ville også være mærkeligt hvis hun gjorde.. Normalt gør hverken huskies eller malamutter... Vi var på besøg hos en opdrætter med Dexter og Dexter gøer når han f.eks. bliver frustreret... Opdrætteren igenne 25 år kiggede på Dexter, og derefter forundret på os og sagde "Jeg tror simpelthen ikke på han er ægte... Jeg har ALDRIG haft en husky der gøede!".

 

Når det så er sagt så kan Dexter også sige "Vuf"... Når vi siger "Sige rhunden vuf?"... så siger han vuf :lol: Men... det er nu mest sådan en... brummende vuf :lol:

 

Hihih sådan et brummende vuf siger Maya når vi spørge "hvad siger hunden" men siger jeg "giv hals" er det sådan en rigtig dyb og ren gø lyd. :mrgreen:

 

Og det nu egentlig meget lækkert at have en ikke gøende hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Anne1979: det er min mor der træner, men jeg kan godt lide at hj

ælpe til (jeg elsker at træne hunde), Vi har prøvet at få ham til det men han vil bare ikke.

 

Men hvad klub træner i i? Er det DcH? Og er det C-programmet næste gang?

 

Hvis hunden ikke kan gø, må i bede en dygtig træner om hjælp. Og virker det ikke, skal i lære hunden at bruge bringsel. Det kan godt tage rigtig lang tid! Men spørg træneren - det er jo ret individuelt hvad der passer bedst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvad klub træner i i? Er det DcH? Og er det C-programmet næste gang?

 

Hvis hunden ikke kan gø, må i bede en dygtig træner om hjælp. Og virker det ikke, skal i lære hunden at bruge bringsel. Det kan godt tage rigtig lang tid! Men spørg træneren - det er jo ret individuelt hvad der passer bedst.

Vi træner i DcH i Frederikshavn.

Åltså jeg har ikke styr på det der C noget, men jeg ved bare at det er prøven efter hvalpeprøven.

 

Hvad er en bringsel?

Vi har helt til oktober.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, nu bliver jeg så kritisk. Jeg Tor ikke i skal regne med at hunden kører at bruge bringsel inden oktober. Og slet ikke hvis i ikke har introduceret det endnu. Det er nok en K-prøve den skal op i. Den står ikke i det almindelige program, men du kan finde det ved at google dch+k program. Der kan du også se hvor mange point det koster at misse runderingen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...