Hop til indhold

2 klubber af samme race.


Aslan
 Share

Recommended Posts

Nej, det har jeg virkelig heller ikke sagt, at du ikke må. Du må have alle de meninger du vil om alt det du vil, men jeg har bare ikke tænkt mig at deltage i en debat, hvor jeg reelt nærmest ikke ved noget om hvad der er foregået.

 

Det er ærlig snak :5up:

Redigeret af Hopsa
manglende blå mand
  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 71
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jamen jeg prøver så igen..... hvad skulle formålet være og hvem har opfordret?

 

 

Det er vel underordnet hvem der har opfordret :mrgreen:

 

Formålet skulle vel være at få en anderledes klub end den der er der nu.....antager jeg.

 

Altså nu var det jo bare fordi jeg var nysgerrig, og har fået de svar som stillede min nygerrighed :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror, det drejer sig om, at der er utroligt meget sladder og fnidderfnadder i Broholmerselskabet.. Og noget med en hund, der oprindelig ikke havde stamtavle, men fik det og blev avlsgodkendt, hvor der har været en masse snak i krogene om at man ikke bør bruge den hanhund osv osv.

 

Men sådan er det nok i alle klubber, desværre.. Ved ikke om man overhovedet kommer uden om det ved at lave en ny klub.

 

Nogle gange bliver man nok bare virkelig træt af alt det tøsefnidder og så dagdrømmer man lidt om at lave sin egen, hvor man slipper for det.

 

Nej det var nu ikke så meget i forhold til den ene hanhund :mrgreen: (den smukke ene hanhund :lun:)

De folk som vi snakkede med i lørdags syntes nok bare at det ikke kører ordentligt - antager jeg.

 

Som jeg skrev tidligere, det er jo ikke noget jeg har i sind, da jeg hverken har forståelse eller tiden til sådan noget :mrgreen:

det var såmænd bare simpel nysgerrighed :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er Aslan der er tale om har hun jo for pokker selv valgt at starte en tråd om emnet. At hun så pludselig ikke vil deltage mere skal da ikke afholde andre fra at have en holdning?

 

Er det en anden bruger her inde, jamen så smid da et link afsted.... Der er jo altså ingen her der skriver noget der ikke tåler dagens lys, jeg ser meningsudveksling og håber sørme da at det er det der er meningen med et debatforum?

 

Som skrevet tidligere forsvandt jeg jo fordi jeg havde fået stillet min nysgerrighed :5up:

Og fået svar på det jeg spurgte om :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det var nu ikke så meget i forhold til den ene hanhund :mrgreen: (den smukke ene hanhund :lun:)

De folk som vi snakkede med i lørdags syntes nok bare at det ikke kører ordentligt - antager jeg.

 

Som jeg skrev tidligere, det er jo ikke noget jeg har i sind, da jeg hverken har forståelse eller tiden til sådan noget :mrgreen:

det var såmænd bare simpel nysgerrighed :5up:

 

Så håber jeg de utilfredse kommer til næste GF i klubben og giver deres mening til kende, alternativt selv stiller op og yder en indsats.

 

Og ja.... Jeg skriver det fordi jeg er så træt af alt det brok der er i egen specialklub, men når der endelig skal løftes, så er folk væk.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Så håber jeg de utilfredse kommer til næste GF i klubben og giver deres mening til kende, alternativt selv stiller op og yder en indsats.

 

Og ja.... Jeg skriver det fordi jeg er så træt af alt det brok der er i egen specialklub, men når der endelig skal løftes, så er folk væk.....

 

Det kan man jo håbe :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vel underordnet hvem der har opfordret :mrgreen:

 

Formålet skulle vel være at få en anderledes klub end den der er der nu.....antager jeg.

 

Altså nu var det jo bare fordi jeg var nysgerrig, og har fået de svar som stillede min nygerrighed :mrgreen:

 

Jeg spurgte skam osse af nysgerrighed, for det er for mig at se jævnt underligt at spørge en der lige er kommet ind med 4-toget og ingen erfaring har med stambogsføring eller klubarbejde. Så det var egentlig bare for at kunne danne et indtryk af hvor seriøs den opfordring havde været.

 

Hvis man vil have en anderledes klub, så må man jo lave et seriøst arbejde for at ændre den klub der eksisterer. Det andet er simpelthen for useriøst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det blev sagt på ekstraordinært repræsentantskabsmøde i januar at man i DKKs bestyrelse godt vidste at man nok ikke for evigt kunne stå fast på dette princip.

 

Ovr, det vil da være fedt, hvis det kunne ske :cool:

 

DKK er med deres nye ikke eksisterende avlsrestriktioner godt på vej til at ødelægge MIN race :damn::evil: Specialklubben er også rasende, ethvert forsøg på dialog ed DKK bliver pure afvist, det er DKKs way or no way :evil: Så hvis muligheden forelå om fortsat FCI tavle, kunne jeg godt forestille mig, at specialklubben helt forlod DKK :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ovr, det vil da være fedt, hvis det kunne ske :cool:

 

DKK er med deres nye ikke eksisterende avlsrestriktioner godt på vej til at ødelægge MIN race :damn::evil: Specialklubben er også rasende, ethvert forsøg på dialog ed DKK bliver pure afvist, det er DKKs way or no way :evil: Så hvis muligheden forelå om fortsat FCI tavle, kunne jeg godt forestille mig, at specialklubben helt forlod DKK :5up:

 

Nah, så misforstod du mig. Specialklubberne vil stadig høre under DKK. Der hvor DKK sigter er netop at få DJR hundene tilbage i folden, og det går nok næppe uden man laver seperat specialklub.

Link til indlæg
Del på andre sites

DKK er med deres nye ikke eksisterende avlsrestriktioner godt på vej til at ødelægge MIN race :damn::evil: Specialklubben er også rasende, ethvert forsøg på dialog ed DKK bliver pure afvist, det er DKKs way or no way :evil: Så hvis muligheden forelå om fortsat FCI tavle, kunne jeg godt forestille mig, at specialklubben helt forlod DKK :5up:

 

Helt off topic og bare af nysgerrighed :-D

Hvordan kommer ændringerne til at indvirke på schæferen, tror du? Når jeg spørger, er det fordi jeg synes schæferen allerede er ret 'ødelagt', i hvert fald dem der er helt skrå i ryggen og har mærkeligt slingrende gang på bagbenene på grund af det. Udover det har jeg hørt (men, skal det siges, kun hørt) at det kniber gevaldigt med modet i brugsprøverne mange steder. Den 'ødelæggelse' er jo kommet indenfor det 'gamle' system og det er da helt grueligt hvis det skulle blive endnu værre :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt off topic og bare af nysgerrighed :-D

Hvordan kommer ændringerne til at indvirke på schæferen, tror du? Når jeg spørger, er det fordi jeg synes schæferen allerede er ret 'ødelagt', i hvert fald dem der er helt skrå i ryggen og har mærkeligt slingrende gang på bagbenene på grund af det. Udover det har jeg hørt (men, skal det siges, kun hørt) at det kniber gevaldigt med modet i brugsprøverne mange steder. Den 'ødelæggelse' er jo kommet indenfor det 'gamle' system og det er da helt grueligt hvis det skulle blive endnu værre :shock:

 

Og for at fortsætte spørgsmålsrækken, så kan jeg da ikke forstå hvad problemet egentlig er?

 

En specialklub kan til en hver tid opstille retningslinjer ifm. opdræt som de opfordrer deres medlemmer til at følge.

Er problemet så at man ved at klubbens medlemmer har jord i hovedet og intet godt ønsker for den race de producerer?

 

Jeg har selv en af de racer der ingen restriktioner har haft og nu heller ikke skal udstilles. Jeg tror ikke det kommer til at gøre nogen som helst forskel for racen, der vil være den samme procentdel opdrættere der laver hvalpe for at lave hvalpe og den samme procentdel opdrættere der laver hvalpe for at øge racens generelle kvalitet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og for at fortsætte spørgsmålsrækken, så kan jeg da ikke forstå hvad problemet egentlig er?

 

En specialklub kan til en hver tid opstille retningslinjer ifm. opdræt som de opfordrer deres medlemmer til at følge.

Er problemet så at man ved at klubbens medlemmer har jord i hovedet og intet godt ønsker for den race de producerer?

 

Jeg har selv en af de racer der ingen restriktioner har haft og nu heller ikke skal udstilles. Jeg tror ikke det kommer til at gøre nogen som helst forskel for racen, der vil være den samme procentdel opdrættere der laver hvalpe for at lave hvalpe og den samme procentdel opdrættere der laver hvalpe for at øge racens generelle kvalitet.

 

For nu lige at svare for egen del :lol: - men det er jo et 'forbrugersynspunkt'. Så kan man sige, at kategori 1 (dem der laver hvalpe for at lave hvalpe) nu kan få tavle på meget af deres lort og at procentdelen af lort indenfor DKK således bliver større. For os der køber betyder det jo at vi skal være ekstra OBS på hvilken kennel vi vælger og ikke tage DKK-tavlen for et kvalitetsstempel i sig selv. Det ved jeg også godt at man heller ikke kunne være 100% sikker på under det 'gamle' system, men min frygt, i det omfang jeg har en, er at det bliver nemmere at redde sig en lortehvalp når man egentlig troede man var nogenunde sikret.

Link til indlæg
Del på andre sites

For nu lige at svare for egen del :lol: - men det er jo et 'forbrugersynspunkt'. Så kan man sige, at kategori 1 (dem der laver hvalpe for at lave hvalpe) nu kan få tavle på meget af deres lort og at procentdelen af lort indenfor DKK således bliver større. For os der køber betyder det jo at vi skal være ekstra OBS på hvilken kennel vi vælger og ikke tage DKK-tavlen for et kvalitetsstempel i sig selv. Det ved jeg også godt at man heller ikke kunne være 100% sikker på under det 'gamle' system, men min frygt, i det omfang jeg har en, er at det bliver nemmere at redde sig en lortehvalp når man egentlig troede man var nogenunde sikret.

 

Tjah, hvis det nye system generelt får hvalpekunder til at stille sig kritisk i deres valg og tage ansvar for samme, så byder jeg det egentlig velkommen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjah, hvis det nye system generelt får hvalpekunder til at stille sig kritisk i deres valg og tage ansvar for samme, så byder jeg det egentlig velkommen.

 

Tror du selv det? Efter alle de tråde på forum - ingen specielt nævnt, men der er godt nok mange tråde, der får mig til at tænke, hvordan undgår man den slags sker igen og det er ikke at kræve mere ansvar af køberne, de køber jo med hovedet under armen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror du selv det? Efter alle de tråde på forum - ingen specielt nævnt, men der er godt nok mange tråde, der får mig til at tænke, hvordan undgår man den slags sker igen og det er ikke at kræve mere ansvar af køberne, de køber jo med hovedet under armen.

 

Håbet er lysegrønt, er det ikke sådan det er..... jeg tror nok ikke så meget på det, men det ville sørme da være glimrende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Håbet er lysegrønt, er det ikke sådan det er..... jeg tror nok ikke så meget på det, men det ville sørme da være glimrende.

 

Helt enig, men jeg tror den eneste vej frem er, at man skal tjekke en smiley eller et grønt stempel, alt det med hundeweb og 5 generationer både op og ned, det er der ikke mange nybegyndere der gider / ved noget om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig, men jeg tror den eneste vej frem er, at man skal tjekke en smiley eller et grønt stempel, alt det med hundeweb og 5 generationer både op og ned, det er der ikke mange nybegyndere der gider / ved noget om.

 

Nej jeg ville osse mene det var helt rimeligt at der kom et "idiotsikret" skema med nogle figurer der viste hvor på skalaen et givent opdræt befandt sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjah, hvis det nye system generelt får hvalpekunder til at stille sig kritisk i deres valg og tage ansvar for samme, så byder jeg det egentlig velkommen.

 

Det tror jeg desværre ikke det gør. Jeg tror til gengæld at det kommer til at 'snyde' en større procentdel af folk som troede at hvis de købte med DKK tavle så var alt godt.

 

Helt enig, men jeg tror den eneste vej frem er, at man skal tjekke en smiley eller et grønt stempel, alt det med hundeweb og 5 generationer både op og ned, det er der ikke mange nybegyndere der gider / ved noget om.

 

Og så er der os der godt ved noget om det men bare ikke GIDER! :lol: Altså, bevares, jeg gør det da hvis der er behov for det, men det irriterer mig grænseløst at man nærmest skal have en phd i hund & genetik for at sikre sig et ordentligt køb. Jeg gad herregerne at når det blev tid til hvalp, så kunne man tjekke opdrætterlisten, finde en kennel der havde hvalpe eller nylig parring og så stole på at man fik en god hund. I stedet er det sådan at jeg hellere venter et år hos den rigtige opdrætter, hvis jeg først har fundet en.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så er der os der godt ved noget om det men bare ikke GIDER! :lol: Altså, bevares, jeg gør det da hvis der er behov for det, men det irriterer mig grænseløst at man nærmest skal have en phd i hund & genetik for at sikre sig et ordentligt køb. Jeg gad herregerne at når det blev tid til hvalp, så kunne man tjekke opdrætterlisten, finde en kennel der havde hvalpe eller nylig parring og så stole på at man fik en god hund. I stedet er det sådan at jeg hellere venter et år hos den rigtige opdrætter, hvis jeg først har fundet en.

 

Det kommer du jo aldrig uden om, Iben... det handler jo altså i meget høj grad osse om mennesket bag opdrættet, er det et menneske man oplever som sympatisk og som man vil have lyst til at tage kontakt til i fremtiden.

Man vil aldrig kunne ensrette opdræt, da opdræt foregår i folks hjem med de forskelligheder dette indebærer.

Du kan sagtens finde et opdræt hvor alle hunde er testet for alt det rigtige, hvor der aldrig er problemer med noget som helst og hvor hvalpene får hvad de skal ha'. Det betyder bare ikke at lige præcis dette opdræt har fokus på den del af genetikken som du sætter pris på, det betyder ikke at dette opdræt laver præcis den type af racen du drømmer om og det betyder ikke at netop dette opdræt yder den indsats i hvalpetiden som du mener der er behov for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer du jo aldrig uden om, Iben... det handler jo altså i meget høj grad osse om mennesket bag opdrættet, er det et menneske man oplever som sympatisk og som man vil have lyst til at tage kontakt til i fremtiden.

Man vil aldrig kunne ensrette opdræt, da opdræt foregår i folks hjem med de forskelligheder dette indebærer.

Du kan sagtens finde et opdræt hvor alle hunde er testet for alt det rigtige, hvor der aldrig er problemer med noget som helst og hvor hvalpene får hvad de skal ha'. Det betyder bare ikke at lige præcis dette opdræt har fokus på den del af genetikken som du sætter pris på, det betyder ikke at dette opdræt laver præcis den type af racen du drømmer om og det betyder ikke at netop dette opdræt yder den indsats i hvalpetiden som du mener der er behov for.

 

Nej, jeg ved det. Jeg gad bare godt kunne slippe afsted med at være doven :lol: "Et stk. sund og velfungerende hund tak" :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nah, så misforstod du mig. Specialklubberne vil stadig høre under DKK. Der hvor DKK sigter er netop at få DJR hundene tilbage i folden, og det går nok næppe uden man laver seperat specialklub.

Det kommer nok ikke til at ske uanset. Dertil er der for meget der skal ændres helt overordnet.

 

Tror også interessen fra DJR's side ligger på et meget lille sted, eftersom de har delt hvalpelisterne op i 2. Dem med sundhedsundersøgelser og dem uden, såvel som fået skabt en pendent til hundeweb.

Hvad skulle de begynde at kurtisere DKK for?

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt off topic og bare af nysgerrighed :-D

Hvordan kommer ændringerne til at indvirke på schæferen, tror du? Når jeg spørger, er det fordi jeg synes schæferen allerede er ret 'ødelagt', i hvert fald dem der er helt skrå i ryggen og har mærkeligt slingrende gang på bagbenene på grund af det. Udover det har jeg hørt (men, skal det siges, kun hørt) at det kniber gevaldigt med modet i brugsprøverne mange steder. Den 'ødelæggelse' er jo kommet indenfor det 'gamle' system og det er da helt grueligt hvis det skulle blive endnu værre :shock:

 

At der er 2 linier inden for schæferen er der intet nyt i - det er en gammel diskussion, der lever i bedste velgående, specielt inden for schæferhundeklubben. Det er jo et spørgsmål om hunden skal se godt ud og kunne trave i en ring, eller om den - fortsat - skal være en brugshund :slem: Tro mig, det spørgsmål er en evig kilde til spild ...... Men at racen er ødelagt, synes jeg er en meget subjektiv udtalelse, der helt afhænger af øjnene der ser, og hvilken linie man er tilhænger af.

 

De nye manglende restriktioner fra DKK siger, at så længe HD status er kendt og forældrehundene har DKK tavle, kan afkommet få DKK tavle også - herunder også at man gerne må avle på D og E hofter :evil: bare man har en "god" begrundelse til det, hvis nogen skulle spørge. Dvs. det bliver ikke just lettere at komme HD i racen til livs :roll:

 

I og med at udstillingskravet bortfalder, kan man nu avle på alvorlige tandfejl (kæmpe overbid, manglede hjørnetænder etc.), bløde ører, hunde i over-/undermål. I og med at der de seneste år har været en udbredt tendens til, at hundene bliver større og større, op mod 5 cm over standarden, bliver det problem ikke just mindre, og hvor godt tror du en hund på måske 70 cm kan arbejde, springe over et A-spring, ikke godt vel ..... :damn:

 

Så jeg tror, at det på sigt kan få ganske alvorlige konsekvenser for racen. Hvilket er synd og skam, især fordi klubben råder over et godt kåringsprogram, og at langt de fleste DKK hunde rent faktisk er efter kårede forældre, og ikke "kun" godkendte - dette system kommer nu under hårdt pres, med risiko for helt at blive undermineret - til skade for racen :megaked:

 

For nu lige at svare for egen del :lol: - men det er jo et 'forbrugersynspunkt'. Så kan man sige, at kategori 1 (dem der laver hvalpe for at lave hvalpe) nu kan få tavle på meget af deres lort og at procentdelen af lort indenfor DKK således bliver større. For os der køber betyder det jo at vi skal være ekstra OBS på hvilken kennel vi vælger og ikke tage DKK-tavlen for et kvalitetsstempel i sig selv. Det ved jeg også godt at man heller ikke kunne være 100% sikker på under det 'gamle' system, men min frygt, i det omfang jeg har en, er at det bliver nemmere at redde sig en lortehvalp når man egentlig troede man var nogenunde sikret.

 

Helt enig :5up: DKK vil gerne fremstå som et kvalitetsstempel, men efter det sidste l*rt de nu har lavet, bliver de discount hunde, avlet efter mindste fællesnævner :damn:

 

Tror du selv det? Efter alle de tråde på forum - ingen specielt nævnt, men der er godt nok mange tråde, der får mig til at tænke, hvordan undgår man den slags sker igen og det er ikke at kræve mere ansvar af køberne, de køber jo med hovedet under armen.

 

Enig :5up:

 

Jeg mener, at det eneste DKK kan gøre for at rette op, er at give fri adgang til hundeweb, så ALLE har tilgang til at tjekke bagud - behovet har aldrig været større.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for dit svar!

 

Jeg mener, at det eneste DKK kan gøre for at rette op, er at give fri adgang til hundeweb, så ALLE har tilgang til at tjekke bagud - behovet har aldrig været større.

 

Ja, 100% enig! Men det synes jeg nu også der burde være, uanset hvad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer nok ikke til at ske uanset. Dertil er der for meget der skal ændres helt overordnet.

 

Tror også interessen fra DJR's side ligger på et meget lille sted, eftersom de har delt hvalpelisterne op i 2. Dem med sundhedsundersøgelser og dem uden, såvel som fået skabt en pendent til hundeweb.

Hvad skulle de begynde at kurtisere DKK for?

 

Mig bekendt, så har der et par gange været forespørgsel på at komme ind under DKK igen (fra centralt hold). Det har dog hidtil ikke været aktuelt i at med man ikke har ville slække på udstillingskravet fra SPKs side.

 

Problemet består i at DJR stamtavler ikke er FCI godkendte, og man derfor ikke kan gå på prøve i udlandet. Dette kan jo løses ved at købe en hund med FCI stamtavle i udlandet. Når jeg ser resultater fra eksempelvis Sverige støder jeg ret ofte på danskere på resultatlisterne (folk der har valgt at købe udenlands med FCI-stambog). Jeg ved godt det er en forsvindende lille gruppe af dem der er i DJR, der har problemet i og med det er et fåtal der alligevel drager udenlands, men problemet er reelt nok.

 

 

Jeg har som sådan ikke nogen personlig holdning til om det er godt eller skidt DJR hunde kommer ind under DKK igen, Jeg er såmænd ligeglad... Lige pt. kan det hele nærmest rage mig sidelæns :mrgreen:. Der kan umuligt komme mere ballade ud af det i vores specialklub end der allerede er i forvejen :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...