Hop til indhold

Hjæp til foder!


Gæst Nova
 Share

Recommended Posts

Hej alle på hunde forum.

 

Jeg håber at der er nogle herinde der evt. har nogen gode råd eller har oplevet noget lignende. Er helt ny herinde på forummet, så ved ikke om jeg har lagt emnet i den rigtige kategori, men jeg håber det går.

 

Sagen er at jeg har en toller tæve Nova på 2 år herhjemme. Siden hun var helt lille har hun været meget kræsen ang. foder. Jeg har prøvet lidt af hvert, og det foregår altid på samme måde. De første par dage maks. en uge vil hun gerne have foderet og så er hun ellers ikke interesseret i det længere. Jeg har prøvet at blive ved med at give hende det, meeeeen hun er VIRKELIG stædig! Der kan gå flere dage hvor hun ikke gider have det, og når hun endelig er ved at dø af sult, så nipper hun kun lige til maden.

 

Jeg prøvede så at give hende BARF med stor succes. Det var første gang hvor hun gerne ville have sin mad hver dag. Dog var der mange af tingene hun heller ikke gad røre ved, så det var også lidt af en jungle at finde ud af hvad hun gerne ville spise. Det lykkedes dog men så opstod der et nyt problem; hun kunne ikke tåle det. I starten fik hun det en gang i døgnet og det betød at hun kastede op minimum en gang i døgnet ca 12. timer efter hun havde spist. Der kom ikke noget mad med op - kun sådan noget gult snask. Jeg kontaktede hende jeg købte foderet af og vi blev enige om at ændre det til at give hende mad 2. gange i døgnet. Der gik lidt tid hvor det fungerede, men så opstod der endnu et problem .. Nova fik rigtig rigtig rigtig dårlig mave og kastede op med jævne mellemrum. Hun kastede AL maden op igen og ikke kun for en enkelt dag, men mad fra flere dage tilbage - mængden af det der kom op var i hvert fald virkelig voldsom. Samtidig begyndte hun også at miste interessen for maden og jeg tror selvfølgelig det er pga. at hun kastede det op og havde dårlig mave.

 

Og nu står vi så her .. jeg droppede BARF foderet igen, og er tilbage på tørføder. Nu har vi prøvet Wolfsblut, Orijen, Acana, Go - Now, og Eukanuba (kun som hvalp). Sagen er den samme .. hun gider ikke have det og på en måneds tid har hun virkelig tabt sig meget. Jeg har ikke vejet hende, men det er tydeligt at hun har tabt sig. Hende jeg købte BARF'et af prøvede at høre rundt omkring om der var nogle der havde et bud på hvad der lige går galt med BARF men havde ikke heldet med sig. Så nu prøver jeg at skrive herinde og håber på at der er nogle der har bud på hvad der går galt - eller evt. noget mirakelfoder!

 

Det kan godt være det er mig der er pyldret, men synes virkelig det er ærgeligt at hun skal gå i flere dage uden mad. Ih altså, har jeg snart ikke tålmodighed til mere.

 

hjæææælp!

 

 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske er hjemmelavet mad sagen? Altså, hvor maden er tilberedt i stedet for rå?

 

Jeg ville i hvert fald prøve det, når hun nu ikke kan tåle det råt, men egentligt gerne vil spise det :-)

 

Tjo, det kunne være en idé. Du tænker at der er nogen bakterier i det rå hun ikke kan tåle?

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, ikke udover de alm. sundhedstjek. Der har jo ikke været noget med hende, udover den periode med BARF. Nu er hun jo stoppet med det og der er ikke noget udover at hun ikke gider have det. Kan der være noget der gør at hun ikke vil spise det udover at hun er kræsen?

 

Hun skal dog afsted til sin årlige vaccine og tjek lige om snart, så må jeg tage det op der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, okay. Logisk nok. Men det var konsekvent hver dag til hver anden. Også efter fodring ved f.eks kallun.

Men hun er ikke for tynd - men fortsætter hun i samme bane bliver hun for tynd. Men det ser ikke ud til at påvirke hende energimæssigt - hun har stadigvæk krudt i måsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjo, det kunne være en idé. Du tænker at der er nogen bakterier i det rå hun ikke kan tåle?

 

Narj, ikke helt. Altså, jeg ved ikke, hvorfor nogle hundes maver ikke kan tåle det. Men mine tidligere hunde havde konstant tynd mave på det rå, så vi valgte, at de skulle have hjemmelavet mad som fuldfoder og at det eneste de skulle have råt var ben og det kød, der nu engang er derpå. Og det fungerede rigtig godt for dem :-)

 

Jeg ved ikke helt, om det skyldes, at de havde lidt sart mave og det derfor skabte problemer at fordøje maden. Eller om det skyldes bakterier. Men faktum er, at det bare ikke rigtig fungerede for os/dem, før det blev blandet :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har du ret i, men det er jo kun det tørfoder hun ikke gider røre. Hvis jeg ville give hende noget hjemmelavet kogt kyllingekød ville hun spise det. Barfen ville hun jo også spise men det gik jo ikke. Og nu er vi tilbage på tørfoder, og ja hun taber sig. Men som sagt er hun ikke for tynd, men fortsætter hun i samme bane bliver hun for tynd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu spørger jeg nok dumt - men hvad lavede i så til dem som fuldfoder? Kogte i noget kylling, eller hvad gjorde i?

For din situation lyder jo meget som hendes. Hun havde enten tynd mave jo, eller kastede det op.

Link til indlæg
Del på andre sites

I første omgang ville jeg INDEN dyrlægetjekket aflevere afføringsprøver til undersøgelse for orm. Du skal samle fra 3 på hinanden følgende dage, og mængden er ca. svarende til en teskefuld. Prøverne skal opbevares ved 5-20 grader. Få tjekket for indvoldsorm, hjerte- og lungeorm. Hvis de tests er negative, ville jeg få taget en blodprøve i første omgang for at se om der skulle være noget åbenlyst galt.

 

Er alle prøver negative, må du prøve dig frem med foder. Har du prøvet kun at køre de "milde" BARF-produkter i en periode? Fx ren hest uden ben? Det er jo ikke unormalt at deres maver skal vænnes til nyt foder. Hvis du kører hest i en periode uden problemer, kan du langsomt tilsætte andre ting.

 

Og velkommen til i øvrigt:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu spørger jeg nok dumt - men hvad lavede i så til dem som fuldfoder? Kogte i noget kylling, eller hvad gjorde i?

For din situation lyder jo meget som hendes. Hun havde enten tynd mave jo, eller kastede det op.

Det er da slet ikke dumt :-D

Men vi blandede alt muligt kød, nogle grove ris, nogle kogte grøntsager. Vi lavede det både med fisk, fjerkræ, gris, kvæg og hvad vi nu ellers lige kunne få fat i. Jeg søgte meget på nettet efter inspiration.

 

Jeg tænker, at det ikke behøver være en videnskab. Man skal selvfølgelig vide det grundlæggende om hundes ernæring og fordøjelsessystem, så man kan tilgodese deres behov, men det ved du jo nok allerede lidt om, når du har barfet. Jeg tænker især, at der må være noget om forholdet mellem kød og grøntsager, så det er afstemt efter hvad hunden har brug for eller om der er noget, som man skal undgå, fordi det er giftigt for hunde. Men der findes jo noget litteratur om det, så det er jo bare at finde ud af hvad der lige er veldokumenteret og holder vand - hvilket nok er ret svært :mrgreen:

Men mon ikke der er nogle herinde, der kender til nogle bøger eller lign.?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Mange hunde kan ikke tåle BARF - mine egne inklusiv - de får kanon dårlige maver - så det er for længst skrottet.

Alternativ kan man tilbyde vådfoder sammen med det tørre - det er et hit her i huset og en kærkommen afveksling - ved ikke om du har prøvet det?

 

Jeg har haft en allergisk dalmatiner før jeg fik mine beagler - og han fik hjemmelavet - Det var så mest lyst kød som kalkun/kylling/fisk - men han fik også vildt og lam, når jeg kunne få fat i det. Dertil kogte mosede kartofler (Han havde ris allergi) og forskellige grønsager som blev kogt sammen med kartoflerne - Han fik også pasta sommetider - man kan købe noget der lige er til at bløde op i lunt vand. Dertil fik han olie tilskud og en almindelig vitamin pille 3 gange i ugen. Ved siden af det fik han almindelige tygge ting og ben som afveksling - det levede han fint på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan jo også sagtens lave noget hundemad ud af de samme ingredienser, som man selv skal bruge til sin mad. Så kan man spare lidt penge ved ikke at skulle købe to forskellige slags kød og det bliver ikke så omstændigt. Så er der selvfølgelig nogle gange nogen ting, som man skal undlade at putte i hundens mad, men ellers er det vist okay nemt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

I første omgang ville jeg INDEN dyrlægetjekket aflevere afføringsprøver til undersøgelse for orm. Du skal samle fra 3 på hinanden følgende dage, og mængden er ca. svarende til en teskefuld. Prøverne skal opbevares ved 5-20 grader. Få tjekket for indvoldsorm, hjerte- og lungeorm. Hvis de tests er negative, ville jeg få taget en blodprøve i første omgang for at se om der skulle være noget åbenlyst galt.

 

Er alle prøver negative, må du prøve dig frem med foder. Har du prøvet kun at køre de "milde" BARF-produkter i en periode? Fx ren hest uden ben? Det er jo ikke unormalt at deres maver skal vænnes til nyt foder. Hvis du kører hest i en periode uden problemer, kan du langsomt tilsætte andre ting.

 

Og velkommen til i øvrigt:-)

 

Tak skal du have:-D

 

Okay - jeg må kontakte dyrelægen og høre dem ad! Men ja, har prøvet at køre de milde typer i en periode. Gjorde vi tidligt da hun reagerede hurtigt på mange af de "stærke" så som rensdyr.

 

Det er da slet ikke dumt :-D

Men vi blandede alt muligt kød, nogle grove ris, nogle kogte grøntsager. Vi lavede det både med fisk, fjerkræ, gris, kvæg og hvad vi nu ellers lige kunne få fat i. Jeg søgte meget på nettet efter inspiration.

 

Jeg tænker, at det ikke behøver være en videnskab. Man skal selvfølgelig vide det grundlæggende om hundes ernæring og fordøjelsessystem, så man kan tilgodese deres behov, men det ved du jo nok allerede lidt om, når du har barfet. Jeg tænker især, at der må være noget om forholdet mellem kød og grøntsager, så det er afstemt efter hvad hunden har brug for eller om der er noget, som man skal undgå, fordi det er giftigt for hunde. Men der findes jo noget litteratur om det, så det er jo bare at finde ud af hvad der lige er veldokumenteret og holder vand - hvilket nok er ret svært :mrgreen:

Men mon ikke der er nogle herinde, der kender til nogle bøger eller lign.?

 

Jeg må bare prøve mig frem - det er jo som du siger ikke den store videnskab.

 

Mange hunde kan ikke tåle BARF - mine egne inklusiv - de får kanon dårlige maver - så det er for længst skrottet.

Alternativ kan man tilbyde vådfoder sammen med det tørre - det er et hit her i huset og en kærkommen afveksling - ved ikke om du har prøvet det?

 

Jeg har haft en allergisk dalmatiner før jeg fik mine beagler - og han fik hjemmelavet - Det var så mest lyst kød som kalkun/kylling/fisk - men han fik også vildt og lam, når jeg kunne få fat i det. Dertil kogte mosede kartofler (Han havde ris allergi) og forskellige grønsager som blev kogt sammen med kartoflerne - Han fik også pasta sommetider - man kan købe noget der lige er til at bløde op i lunt vand. Dertil fik han olie tilskud og en almindelig vitamin pille 3 gange i ugen. Ved siden af det fik han almindelige tygge ting og ben som afveksling - det levede han fint på.

 

Okay - det må jeg lige skrive bag øret. Eller prøve .. Men har f.eks. prøvet med noget BARF vådfoder blandet med tørfoder og det elsker hun, men det siger de kloge jo at ikke er så godt at blande grundet forskellig ph - værdi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og velkommen til HF :vinken:

 

Du har jo fået nogle rigtig gode råd, så jeg håber virkelig, at du kan finde noget foder, som din hund trives på.

 

Vi har også en småtspisende hund.. Vi har prøvet at variere foderet så meget, at vi skiftede mellem 3 smagsvarianter af foder.

Og selv det blev pludselig også bare kedeligt :hmm:

Vi putter nu 1 tsk leverpåstej i hendes mad, og det er altså bare et hit.. Og hun spiser sin mad hver gang.

 

Det er lige med at få knækket koden til ens hund, hvis de ikke bare spiser hvad som helst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...