Hop til indhold

Renligheds- & Alene hjemme træning.


Gæst Calla
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har lige fået en Dansk/Svensk gårdhund, som er meget sød, men desværre... :stupid:

Kommer der lort og tis over alt, og hunden skal være alene hjemme allerede på mandag.

Så mit spørgsmål er, hvordan får man hunden til at lære at man ikke skal lave lort eller tisse i min seng og kun udenfor? & Hvordan lærer man hunden at være alene hjemme?

Link til indlæg
Del på andre sites

Uuups, det er godt nok ikke lang tid, hvis den skal være alene allerede på mandag! :shock:

 

Normalt foregår alene-hjemme-træningen jo over et godt stykke tid, hvor man bygger det meget gradvist op. Mht. renlighedstræning så er det bare om at så vidt muligt undgå "uheld", dvs. ta' hvalpen ud hver gang den har spist, drukket, leget eller sovet, og når den ellers ser ud til at skulle ud. Og så bare rose den for at besørge udenfor. Renlighedstræning er også noget der kan ta' et stykke tid.

 

Der ligger mange tråde herinde, der omhandler netop de to emner, så prøv at læse lidt i dem for at få en idé om hvordan du kan træne det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, du må altså godt nok undskylde, men har du ikke lige hentet den i dag og så "forventer" du, at den allerede er renlig!

 

Både renlighedstræning og alene hjemme træning tager tid. Det kan du ikke lære den fra den ene dag til den anden!

 

Gitte

 

Jeg mener ikke at den skulle være renlig, men mere hvordan man får den renlig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som nævnt er der en del tråde herinde, der omhandler det - en Korvis beskriver det også i sit indlæg. Og så vil jeg anbefale dig at låne "Hvalpen" af Lone Greva og/eller "Fra hvalp til hund" af Irene Jarnved. Der kan du læse om både renlighedstræning, alene hjemme-træning, hvad du gør, når hvalpen bider mm.

 

Og så håber jeg, at du enten har mulighed for at tage noget akut ferie eller kan melde dig syg, for det tager mere end en weekend at lære en hvalp at være alene hjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha, som de andre siger så lyder det ikke godt med at hvalpen allerede skal være alene hjemme mandag.

 

Vi har haft 5 uger til at træne alene hjemme, og jeg synes bare slet ikke det har været længe nok... JEG er slet ikke klar til at forlade hende :lol:

 

Med hensyn til renlighed er vejen frem ( i mine øjne), luftning hver anden time, og så bare at blive ved! Derfor er det også svært hvis man har et fuldtidsarbejde og hvalpen skal være alene i 7 timer af gange, den har jo ingen chance for at "være renlig".

Link til indlæg
Del på andre sites

Aj undskyld, men det er godt nok synd at hvalpen allerede skal være alene fra på mandag, åh det gør lidt ondt i hjertet at læse :( At være alene hjemme er noget der skal trænes langsomt op, for at hvalpen vænner sig til at være alene og acceptere at det er ok, tænk på at hvalpen for det første er taget fra alt det den kender, sin mor og sine søskende, er kommet et helt nyt sted hen til nye mennesker, og så forvente at den allerede skal være mutters alene to dage efter, den er jo ikke engang nået at falde til...

 

Det at være alene hjemme er unaturligt for en hund som jo er et flokdyr og elsker at være sammen med sine mennesker, derfor skylder vi som minimum vores hund at lære den at være alene hjemme....

 

Jeg håber vitterligt at du enten melder dig syg eller kan tage ferie, så du kan træne alene hjemme med din hvalp, ellers kan du risikere at hvalpen indlærer et meget dårligt alene hjemme mønster, hvor den er bange/utryg for at være alene, hvilket kan vise sig ved at den piver/hyler/gøer eller ødelægger inventar i ren frustration...Og så kræver det meget træning at få hvalpen/hunden til at være tryg ved at være alene, hvis den først har haft uheldige oplevelser med det...

 

Hvis du ikke har mulighed for sygemelding/ferie vil jeg anbefale, at du får hvalpen passet hos venner/familie mens du er på arbejde indtil du har mulighed for at tage ferie.

 

Her er lidt inspiration til hvordan du kan gribe det an...

 

Hvalpen skal være afslappet og velaktiveret, når I træner alene hjemme, dvs. ikke have været vild aktivitet op til og gerne være i ro i en 20 minutters tid.. Samtidigt er det godt at have noget roligt musik kørende, jeg afspiller altid en cd med afslappende musik, og det er også en god ide at optage ham imens han er alene, for at se, hvordan han reagerer, hvornår han evt. begynder at gø osv...

 

1. Træne at han kan være alene i et andet rum i lejligheden (hvis han kan allerede, er det bare super) og at en lukket dør ikke er noget farligt.. Feks smide nogle guffer, eks kogt kylling, pølsestykker eller hvad der nu lige er hans favorit.. Gå ud i køkkenet (feks) og lukke døren og komme ind i samme sekund som om intet er hændt og det er det mest naturlige i verden.. Det her kan du så gøre 100 gange om dagen, nogle gange smider du guffer, andre gange lukker du bare døren osv.. Det vigtigste er at du lader som absolut ingenting og ikke kigger på Ludwig, når du åbner døren igen.. Efter noget tid, vil han være helt lige glad med, at døren lukkes/åbnes... Du forlænger gradvist tiden med, hvor lang tid du er bag den lukkede dør, det vigtigste er, at han ikke når at blive utryg... Hvis han allerede kan det her punkt, så går du bare videre til næste :-D

 

2. Gøre det samme med hoveddøren, ud og ind med det samme igen... Nogle gange kan du give ham noget lækkert han kan beskæftige sig med feks. en Kong, Leo eller andet, og så gå ud lukke hoveddøren for derefter at åbne den i samme sekund igen.. Det her gentager du også mange mange gange... Nogle gange har du sko på, andre gange jakke og nogle gange tager du sko, nøgler og jakke på og bare går rundt indenfor uden at bevæge dig ud, så hun ikke begynder at tænke: mor tager sko på = nu skal jeg være alene og jeg bliver utryg..

Det her med døren alene øvede jeg i ca 3 dage indtil hun var fuldstændig ligeglad med at døren blev åbnet, før jeg gik videre til tredje punkt...

 

3. Give ham noget lækkert som hun kan beskæftige sig med eks: en Kong med noget lækkert fyld, viskestykke med guffer rullet sammen, andre aktivitetlegetøj, marvben, en tom mælkekarton med guffer eller hvad du nu lige kan finde på :-D Og så går du ligesom før udenfor, og øger tiden for lang tid du er væk ganske langsomt...I starten er det kun få sekunder og så kommer du ind igen og lader som ingenting, og som om at det bare er det mest naturligste i verden...

Det skal ikke øges så hurtigt at hun når at blive utryg, men hvis hun nu skulle hyle/pibe, så vent med at gå ind til hende, før der er en pause i hans gøen, -således at han ikke forbinder det med at du kommer hjem, når han gøer..

 

Når du efterhånden kommer op på lidt tid, så veksel mellem intervallerne feks. 2 min., 30 sek., 5 min., så det ikke er samme/eller altid højre tidsinterval for hver gang I øver...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...