Hop til indhold

Analsækbetændelse - Hjælp


Gæst Chelseaa
 Share

Recommended Posts

Gæst Chelseaa

Hej alle sammen;-)

 

Jeg har en malteser, som har fået tømt sine analkirtler nu 4 gange, og hun er endnu engang begyndt at "køre slæde". Er der nogen af jeres hunde, der har samme problem? Den ene dyrelæge siger, at jeg bare skal lære at tømme det selv, og den anden siger, at når det er så ofte, skal hun opereres...Hvilke erfaringer har i med det altså operationen? Jeg frygter sådan for det... også selvom jeg ikke har nogen ide om hvilke risiko der er ved det.

Håber at i kan hjælpe :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Min ældste beagle får ofte tømt - dvs. med 1½-2 måneders mellemrum. Det er tydeligt at se når det er tiden - afføringen bliver mangelfuldt eller han løfter benet mere stift når han skal tisse. Vi tømmer selv hans analkirtler. Dyrlægen har sagt at Charlie kirtler er større end normalt og derfor fyldes de hurtigere.

 

Vi har fra valgt operation da vi tømmer selv. Selve operationen er ikke så slem - men der vil selvfølgelig være en periode bagefter hvor hunden er plaget/har smerter indtil det er helet op. Så hvad du skal gøre kan jeg ikke sige - men hvis du har en hjælper er det ikke det største projekt at tømme dem selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chelseaa

Jeg er helt klar på at tømme dem selv, og jeg har også forsøgt en gang, det er bare så svært, når det hele er så småt, og jeg bliver også i tvivl om de er helt tømt... Hun spænder i hele kroppen(hvilket jeg godt kan forstå) og det gør, at det er næsten umuligt, at få en finger ind, uden at hun bliver voldsomt irriteret bagefter. Har du et godt trick? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du kan lære at tømme dem selv og dét kan gøre det, så er det jo helt fint. Mange klarer sig på den måde.

 

Smilla har fået fjernet begeg sine analkirtler. De stoppede hele tiden til hvilket (sekretet var for tykt/ sejt til analkirtlernes udførselsgange) hvilket resulterede i ømme bylder der trods antibiotika behandling ikke rigtigt ville hele op. Ikke spor sjovt, så de skulle bare væk. Der har ingen komplikationer været overhovedet. Hun fik smertestillende de første dage, men jeg kunne faktisk ikke mærke på hende, at hun havde ondt. Hun var faktisk præcis som hun plejer. Jeg gik hjemme ved hende og hun havde bukser på de første par dage, så hun ikke skulle gå med den dumme skærm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chelseaa

Det lyder godt FrkSmilla, der går nemlig ofte meget betændelse i Chelsea analkirtler, også derfor den ene dyrelæge sagde, at der måske skulle en operation til. Jeg har bare ikke været vild med tanken... Tænker bare, at det hele er så sindsygt småt, at der så nemt kan opstå komplikationer.. Men dejligt, at høre om jeres gode oplevelse med det. Så vil jeg ikke være så negativ, hvis de snakker om det igen, tak :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Martha tømte heller ikke sine kirtler selv, så når hun lugtede af makrel bagtil, så tog vi afsted til dyrlægen - han tog 100kr for det, og så gad jeg ikke selv lære det til den pris, for prøv lige at få en 80kg tung til at være samarbejdsvillig i den region:mrgreen:. Nå men så ville skæbnen, at vi skulle til kiropraktor pga pasgang, som viste at hun var lidt skæv bagtil. Det blev rettet, og siden har hun ikke en eneste gang haft problemer med analkirtlerne. Om det er tilfældigt ved jeg ikke, men det er da påfaldende at der pludselig skete bedring efter at være blevet rettet en gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chelseaa

Det lyder spændende Helgen. Jeg har dog selv haft dårlige oplevelser ved forskellige kiropraktorer, så har lidt svært ved, at udsætte min lille vovse for samme behandling. Men ville du kunne anbefale nogle kiropraktorer i nordjylland? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har også to cavaliers og har valgt at få dem fjernet på begge. Mollys var lige som vådt cement i konsistens og det frygtelig ondt hver gang de skulle tømmes (det kunne hun af gode grunde ikke selv med den konsistens). Sille havde betændelse en gang og problemer efterfølgende. Jeg lærte selv at tømme dem, men det var så smertefuldt for hende at vi også valgte at få dem fjernet. Det har været en fantastisk beslutning. Begge var "flove" i starten over den bare numse, især Molly. Men der gik altså ikke ret lang tid, så var det hele op.

Pøj pøj med hende og beslutningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder spændende Helgen. Jeg har dog selv haft dårlige oplevelser ved forskellige kiropraktorer, så har lidt svært ved, at udsætte min lille vovse for samme behandling. Men ville du kunne anbefale nogle kiropraktorer i nordjylland? :)

 

Hvad med en ledmanipulatør? Jeg kender heller ikke nogle nordjylland, men vi bruger Christian (Magtor) MAGTOR Hundemassage og Waterwalker Han er rigtig dygtig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak Tantemaier, håber også at forløbet bliver lige så smertefrit, som det du beskriver, hvis det bliver en operation.

 

Helgen, kan være at jeg skal ud på en lille køretur med den bette så, hvis hun er så god i Aarhus :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...