Hop til indhold

Hvordan macher man hunde via en mental test?


Aslan
 Share

Recommended Posts

Nææh så simpelt er det ikke, lissom man heller ikke kan ta' en hund med for store ører og parre den med en med for små ører og få hvalpe med perfekte ører ;-)

 

I min verden er den eneste måde at få hvalpe med den ønskede karakter, at bruge en hund der er korrekt der hvor den anden falder lidt ved siden af.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Øhm... ikke forstået?

 

 

:mrgreen:

 

Det er fordi jeg læste inde på FB at i forhold til broholmerens ønskepofil, så det ikke helt så godt ud for racen længere.

De aller bedste er brugt (de må lave 30 hvalpe).

Dvs de korrekte er udelukket.

 

Hvordan ville man så mache dem der falder lidt ekstra ved siden af ønskeprofilen?

Link til indlæg
Del på andre sites

:mrgreen:

 

Det er fordi jeg læste inde på FB at i forhold til broholmerens ønskepofil, så det ikke helt så godt ud for racen længere.

De aller bedste er brugt (de må lave 30 hvalpe).

Dvs de korrekte er udelukket.

 

Hvordan ville man så mache dem der falder lidt ekstra ved siden af ønskeprofilen?

 

Jamen måske er det så bare ikke meningen de skal bruges?

Jeg ser personligt ingen grund til at trække hunde ind i avlen med mindre de har noget ganske betydeligt at bidrage med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der brug for flere hvalpe? Jeg tænker, hvis de bedste (hvor mange er det?) er brugt, er der så ikke nok hvalpe, til at føre racen videre? Når man laver et kuld, skal det være fordi, det kuld har noget at tilføre, noget virkeligt godt.

 

Hvalpene efter de gode må jo så stadig falde ved siden af, antager jeg :vedikke:

 

Jamen måske er det så bare ikke meningen de skal bruges?

Jeg ser personligt ingen grund til at trække hunde ind i avlen med mindre de har noget ganske betydeligt at bidrage med.

 

Joe, men så stopper du en hel race jo.

 

De kan vel blive nødt til at bruge det der er - og hvis man tager det som udgangspunkt - hvordan sammensætter man så noget middelmådigt med noget middelmådigt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er broholmere i Finland, Norge, Sverige.

Svergie har et svenskbroholmerselskab.

Finland er ikke tvunget til at fotografere hundene - så de er ikke vildt attraktive at hive ind i avlen (har jeg hørt :genert:).

Så er der i polen - vidst kun en enkelt opdrætter dog.

Tyskland, holland og Italien.

 

Men det er vidst svært at få hundene ud af danmark..... såe der er vidst heller ikke så meget at hente(kan jeg forestille mig - men ved jo ikke hvordan de er parret derude)

 

 

 

 

Kan man egentlig søge om at få en ny ønskeprofil?

Link til indlæg
Del på andre sites

Den forstår jeg slet ikke? Går lidt ud fra det er Aslan der leder efter en date? Han kan da sagtens få besøg af en tæve? Han skal ikke ud af Danmark?

 

 

Aslan leder ALTID efter en date.

Men han må vidst ikke aligevel- og de vil jo så vist ikke helt bruge ham alligevel, det nye avlsudvalg. Så han får ikke dybbet banditten :mrgreen:

 

Men det er svært at få hvalpene ud af danmark, da opdrætterne helst ikke vil af med dem til udlandet.

Sidste referat fra broholmerforneningen stod der også noget om at man skulle blive bedre til at informere og inkludere udlandet, hvor en hvis udtaler at man jo først og fremmest skal holde styr på det herhjemme.

Så er det jo lidt svært at få blod ud, hvis det er holdningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Aslan leder ALTID efter en date.

Men han må vidst ikke aligevel- og de vil jo så vist ikke helt bruge ham alligevel, det nye avlsudvalg. Så han får ikke dybbet banditten :mrgreen:

 

Men det er svært at få hvalpene ud af danmark, da opdrætterne helst ikke vil af med dem til udlandet.

Sidste referat fra broholmerforneningen stod der også noget om at man skulle blive bedre til at informere og inkludere udlandet, hvor en hvis udtaler at man jo først og fremmest skal holde styr på det herhjemme.

Så er det jo lidt svært at få blod ud, hvis det er holdningen.

 

Helt naivt må jeg altså lige spørge hvorfor det er vigtigt for dig at få hunden i avl?

Er det ikke kun noget man overvejer at sige ja til, hvis den helt rigtige opdrætter med den helt rigtige tæve henvender sig?

Personligt ville jeg da osse være tilbageholdende med at anvende en hanhund uden aner, indkøbt hos en baggårdsavler der modarbejder alt det jeg selv står for. Måske ville lidt forståelse for de seriøse opdrætteres skepsis være på sin plads?

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, en hund behøver jo heller ikke at passe PRÆCIS på ønskeprofilen - i hvert fald ikke i andre racer, jeg ved naturligvis ikke med broholmeren.

Om man vil leve med de afvigelser der er, er op til den enkelte, men jeg mener godt det kan lade sig gøre så længe det ikke er afvigelser der gør at hunden er nervøs, aggressiv eller andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er svært at få hvalpene ud af danmark, da opdrætterne helst ikke vil af med dem til udlandet.

Sidste referat fra broholmerforneningen stod der også noget om at man skulle blive bedre til at informere og inkludere udlandet, hvor en hvis udtaler at man jo først og fremmest skal holde styr på det herhjemme.

Så er det jo lidt svært at få blod ud, hvis det er holdningen.

 

Men i forhold til en parring, er det vel mindre aktuelt? Hvis der er en dansk opdrætter som vil bruge en svensk han på sin tæve, er det vel bare godt, hvis den svenske han kan bidrage med noget?

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha, jeg fik godt nok blod på tanden af at tale med Humles mor :mrgreen: Det er eddername noget af en kamp bestyrelsen for avlsudvalget er oppe i nu!

Men som jeg også spurgte hende om - kunne man så ikke jinxe den ved at gå aaaalt for meget op i mentaltesten - for der er jo også hunde, der 'farves' af miljøet de vokser op i, og altså burde have præcis det temperament der er ønsket, men som ikke har fået betingelserne til at udvise det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Min tanke er også lidt at kan man ikke finde hunde der opfylder ønske mental profilen, så må det jo bare være sådan det er...

 

Skal man gå "ned" i niveau bare fordi der ikke er noget bedre? I mine øjne holder den ikke, så må man avle på de færre dyr...

 

Man skal gå efter det bedste, og hvis det ikke findes, skulle man måske overveje om racen er "det værd"...

 

Dog kommer det jo også an på hvad det er der ikke "opfyldes" i ønske profilen, og i hvor stor en grad det ikke opfyldes...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...