Hop til indhold

Hvad skal vi kigge efter...

Charlotte1970
 Share

Recommended Posts

Vi er så småt gået i gang med at finde en kennel hvor vi vil have hvalp fra - på et tidspunkt. Vi vil selvfølgelig finde så sund en hvalp som muligt, og selvom intet er sikkert, skal vi ha gjort forarbejdet grundigt.

Jeg sidder og kigger lidt på HD og AA og spørgsmålet er:

Er det nok forældrene og bedsteforældre er HD frie og AA 0? Eller skal man gå længere tilbage. - Hvis man kan? (Bliver dog forvirret over en anden skala, når man når længere tilbage. Hvad betyder fx HD 6:5 B?)

Udover hofter og albuer, hvad skal jeg mere være opmærksom på. Vi er på kig efter en Bearded collie igen, og mener ikke deres øjne bliver undersøgt, som en del af avlen.

Jeg kigger selvfølgelig på forældrenes temperament, og på kennelen i det hele taget.

Glemmer jeg noget??

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er så småt gået i gang med at finde en kennel hvor vi vil have hvalp fra - på et tidspunkt. Vi vil selvfølgelig finde så sund en hvalp som muligt, og selvom intet er sikkert, skal vi ha gjort forarbejdet grundigt.

Jeg sidder og kigger lidt på HD og AA og spørgsmålet er:

Er det nok forældrene og bedsteforældre er HD frie og AA 0? Eller skal man gå længere tilbage. - Hvis man kan? (Bliver dog forvirret over en anden skala, når man når længere tilbage. Hvad betyder fx HD 6:5 B?)

Udover hofter og albuer, hvad skal jeg mere være opmærksom på. Vi er på kig efter en Bearded collie igen, og mener ikke deres øjne bliver undersøgt, som en del af avlen.

Jeg kigger selvfølgelig på forældrenes temperament, og på kennelen i det hele taget.

Glemmer jeg noget??

Det er de engelske HD-bedømmelser. De er helt anderledes end vores, og pissebesværlige at oversætte. Men det er noget med at man skal lægge de to tal sammen, og så er der et tal for racen, som man helst skal under. 6:5 bli'r 11, hvilket jeg mener skulle være et ok lavt tal, uden dog at vide hvad racens tal er... Men prøv at google "hip score", evt. + bearded collie, så finder du sikkert noget.

Link til indlæg
Del på andre sites