Hop til indhold

Kan man overhovedet det? :s


Claudia2500
 Share

Recommended Posts

Faldt tilfældigvis over en hjemmeside/kennel hvor der sælges "puggles", "frengles" og andre blandinger til en urimelig høj pris, 7.500 kr! :S det ser ikke ud til at nogle af forældrene er checket for noget som helst, og nogle af forældrene er også blandinger :S må man kalde det en kennel/kan man tillade sig det, når det er alle mulige "racer"/blandinger det drejer sig om? Synes virkelig det er sært :S

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
"Kennel" er ikke en beskyttet betegnelse, det kræver ikke noget at bruge ordet. Så ja, det må man godt....

Kan man tillade sig det? -tjah hvorfor ikke?

Hvis folk vil betale den ublu pris? og man selv ingen skrupler har? Ja så siger jeg også hvorfor ikke?
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor meget undersøgte du selv, før du købte hund? Det er nybegynderne, der bliver snydt så vandet det driver, indenfor alt, uanset om det er hunde eller folk der lejer bil hos lej et lig (og ikke undrer sig over prisen og tilstanden af bilerne) - det er stadig tilladt at tænke og undersøge, før man handler, men så længe der findes dem, der bare køber og tror alt er fjong, vil de blive udnyttet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved godt at det er førstegangs købere der bliver snydt, gjorde jeg jo også selv :) men derfor synes jeg bare det er endnu mere forkert, fordi man så nemt bliver snydt :/ Men ja, der er ikke meget at gøre... Er bare glad for at jeg selv er blevet klogere ^^

at købe hund kræver at man undersøger markedet, det er lidt som at købe fjernsyn, man skulle gerne have den/det i mange år, så det er vigtigt at man undersøger hvad man har brug for og hvor man med fordel kan købe det, hvis jeg køber fjernsyn så undersøger jeg hvilke mærker og forhandlere der har fået gode omtaler på nettet, køber jeg hund så undersøger jeg hvilke opdrættere der har fået gode omtaler, jeg går ud og møder andre med hunde fra stedet, fx på udstillinger og på nettet søger jeg andre som har købt på stedet og får deres mening, jeg køber ikke hos nogen som har dårlige omtaler og jeg køber selvsagt ikke hos folk jeg ikke stoler på.

Så nej førstegangs købere bliver ikke mere snyt end andre hvis de gør deres forarbejde godt nok det er det det handler om, man er selv ansvarlig for hvad man gør, en hund skal man have i mange år, derfor undersøger man så meget som muligt før man køber, at købe hos en med så dårlig omtale som her er der ingen undskyldning for!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ordet kennel har jeg ingen problemer med folk bruger, sådan lidt som det passer dem bedst.:)

At tage en i mine øjne vanvittig høj pris, siger jo nok mere om dem, der er dumme nok til at betale, end om dem der sælger - jeg vil da også helst have højest mulig pris, hvis jeg skal sælge mit værdiløse skrammel, alt andet ville da være dumt;)

Der hvor jeg står af, er når man har en bunke hul-i-hækken hvalpe, giver dem spøjse racenavne, og dermed tror de er steget 3 gange i værdi... :rolleyes:

Hvorfor ikke bare sælge dem underbetegnelsen gadekryds, er jo i bund og grund det de er. Og er vildledende markedsføring ikke også ulovligt?

 

Mht "lej et lig", de ligger ikke skjul på noget:D overhalede en lille ladvogn fra dem en aften jeg skulle på job, næste morgen jeg skulle hjem holdt den i nødsporet:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ved jeg udemærket godt, men det er altså ikke alle der gør sådan og undersøger alt... Jeg undersøgte rigtig meget og læste alt hvad der kunne læses om den race jeg troede jeg skulle ud og kigge på. Jeg troede at det bare var et hyggeligt stueopdræt jeg havde fået fat i, jeg havde lånt og læst mindst 8 bøger på biblioteket før jeg begav mig ud for at kigge på min hvalp og kendte udemærket til hundehandlere osv.. Og alligevel faldt jeg i fælden hos nogle hundehandlere -.- men nu var det ikke det som det handlere om, så sorry for OT ^^ Synes bare næsten det er værre ligefrem at have en "kennel" til de her blandingshunde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ved jeg udemærket godt, men det er altså ikke alle der gør sådan og undersøger alt... Jeg undersøgte rigtig meget og læste alt hvad der kunne læses om den race jeg troede jeg skulle ud og kigge på. Jeg troede at det bare var et hyggeligt stueopdræt jeg havde fået fat i, jeg havde lånt og læst mindst 8 bøger på biblioteket før jeg begav mig ud for at kigge på min hvalp og kendte udemærket til hundehandlere osv.. Og alligevel faldt jeg i fælden hos nogle hundehandlere -.- men nu var det ikke det som det handlere om, så sorry for OT ^^ Synes bare næsten det er værre ligefrem at have en "kennel" til de her blandingshunde...

 

Ja, for du glemte at læse det der blev skrevet til dig her inde, det var jo ikke fordi du ikke blev advaret.

 

Hvis du er glad for du er blevet klogere siden dit indkøb, så kunne jeg se mere mening i at bruge energi på at råde og vejlede dem der måtte være i den situation du var i, for jeg tænker du måske har noget erfaring med hvad der kunne have fået dig til at lytte i stedet for at blive irriteret og sur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg har skrevet på forrige side, så er jeg ret sikker på at en Puggle er en anerkendt race, i nogle lande, så jeg tvivler på at der er tale om falsk markedsføring :-)

 

Det er ligesom.. Er det Labradoodles, der også er en anerkendt racce nogle steder :hmm:

 

Aaaarh skal vi nu ikke lige passe på ikke at kaste ordet anerkendt i grams på den måde ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skrev jeg heller ikke falsk markedsføring, men vildledende:) og det vil jeg mene det er, hvis man kalder sine gadekryds noget andet, end det de er...

Det er bestemt ikke alle, der tænker gadekryds, når de hører ord som labradoodle puggle osv.. Og de mennesker, mener jeg bliver taget godt og grundigt i måsen - hvis de tror de har købt en fancy ny designerrace, til en pris der er væsentlig højere pris end andre gadekryds sælges til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skrev jeg heller ikke falsk markedsføring, men vildledende:) og det vil jeg mene det er, hvis man kalder sine gadekryds noget andet, end det de er...

Det er bestemt ikke alle, der tænker gadekryds, når de hører ord som labradoodle puggle osv.. Og de mennesker, mener jeg bliver taget godt og grundigt i måsen - hvis de tror de har købt en fancy ny designerrace, til en pris der er væsentlig højere pris end andre gadekryds sælges til.

 

Der er jo alligevel forskel på en puddel/lab blanding og et eller andet random gadekryds. Hvis jeg endelig stod med pistolen for panden ville jeg da vælge det første og håbe at pudlens og labbens egenskaber var så nogenlunde det spektrum jeg ville kunne forvente at få i huset.

 

Hvad angår det der med at være forberedt ... jeg købte også min første hund med hovedet oppe i røven, men dengang mente jeg faktisk virkelig at jeg havde set mig godt for. Det er bare svært at forberede sig ordentligt hvis man ikke aner hvad det er for nogle faldgruber der findes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo alligevel forskel på en puddel/lab blanding og et eller andet random gadekryds. Hvis jeg endelig stod med pistolen for panden ville jeg da vælge det første og håbe at pudlens og labbens egenskaber var så nogenlunde det spektrum jeg ville kunne forvente at få i huset.

 

Hvad angår det der med at være forberedt ... jeg købte også min første hund med hovedet oppe i røven, men dengang mente jeg faktisk virkelig at jeg havde set mig godt for. Det er bare svært at forberede sig ordentligt hvis man ikke aner hvad det er for nogle faldgruber der findes.

 

Selvfølgelig er der forskel på de forsskellige racer, som blandingshunden er mixet af, og dine præferencer går så måske mod puddel/lab:vedikke: en anden vil have en gravhund/chi, fordi det er det de finder mest fantastisk... men det ændre jo ikke ved, at det i bund og grund "bare" er en blandingshund - og et fancy navn retfærdiggør da ikke, at den skal koste tre gange så meget som de, der ikke lige er nogen der har fundet på sjove navne til:genert:

Og tror du forvirres lidt af, at jeg kalder dem gadekryds, men jeg mener egentlig bare blandingshunde:oops: det fik jeg nok ikke udtrykt klart nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Åååhr, de der designerdogs kan få mig op i det røde felt...! Gruer for min reaktion den dag, jeg møder én der stolt præsentere sin "puggle" eller hvad de nu hedder...! Er bange for at jeg falder om af grin over at vedkommende faldt for tricket eller får en grimasse af dybeste forargelse (ikke over ejeren eller ejerens hund, men opdrætteren)

 

Det er førstegenerationsblandinger så at skrive hver og én af dem og dermed uden for kategorierne design og race - for du aner ikke hvad du står med af hvalpe, hverkens sindsmæssigt ellers eksteriørmæssigt. For mig at se må ordet "designerdog" implementerer en forventning om et bestemt design (krølhale, leopardpletter, ulve-look-alike, you name it)

 

Eneste undtagelse er vist netop labradoodlen, som der rent faktisk findes en organisation bag, der forsøger at opbygge racen med avlsmåls og videre avl udover første generation. Hvordan det projekt så går pt ved jeg dog ikke, har hørt at de har problemer med at få et stabilt sind og pålidelig allergivenlighed (det skulle være med det formål at skabe servicehunde til allergikere, labradorens samarbejdsvilje og pudlens allergivenlige pels).

 

Australian Labradoodle Association

 

Men det forhindrer alligevel ikke nogle mennesker i at tro, at de bare skal parre en labrador og en puddel for at få en labradoodle - der tager de bare fejl og sådan noget p*sser mig faktisk lidt af :???:

 

Men ja, der er jo penge i det... Og så længe der er det, er der nogle der fortsætter :-(

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig er der forskel på de forsskellige racer, som blandingshunden er mixet af, og dine præferencer går så måske mod puddel/lab:vedikke: en anden vil have en gravhund/chi, fordi det er det de finder mest fantastisk... men det ændre jo ikke ved, at det i bund og grund "bare" er en blandingshund - og et fancy navn retfærdiggør da ikke, at den skal koste tre gange så meget som de, der ikke lige er nogen der har fundet på sjove navne til:genert:

Og tror du forvirres lidt af, at jeg kalder dem gadekryds, men jeg mener egentlig bare blandingshunde:oops: det fik jeg nok ikke udtrykt klart nok.

 

Det var egentlig ikke min pointe at jeg godt kan lide lab og puddel - det var mere det, at med en blanding af to renracede hunde har du så nogenlunde en idé om hvad du kan forvente af egenskaber hos den voksne hund, hvorimod en totalt ukendt rundkørsel efterlader dig på helt bar bund.

Men selvfølgelig er det en blandingshund og for min skyld kan man sagtens kalde dem gadekryds - det er jo hvad de er ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var egentlig ikke min pointe at jeg godt kan lide lab og puddel - det var mere det, at med en blanding af to renracede hunde har du så nogenlunde en idé om hvad du kan forvente af egenskaber hos den voksne hund, hvorimod en totalt ukendt rundkørsel efterlader dig på helt bar bund.

Men selvfølgelig er det en blandingshund og for min skyld kan man sagtens kalde dem gadekryds - det er jo hvad de er ;-)

 

En blanding: 2 renracede hunde af forskellig races hvalpe (2 racer)

Et gadekryds: 2 blandingshundes hvalpe (4 racer)

En rundkørsel: 5+ racer i hvalpene :mrgreen:

 

Den ordforklaring har jeg selv læst i et hundeleksikon engang :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var egentlig ikke min pointe at jeg godt kan lide lab og puddel - det var mere det, at med en blanding af to renracede hunde har du så nogenlunde en idé om hvad du kan forvente af egenskaber hos den voksne hund, hvorimod en totalt ukendt rundkørsel efterlader dig på helt bar bund.

Men selvfølgelig er det en blandingshund og for min skyld kan man sagtens kalde dem gadekryds - det er jo hvad de er ;-)

 

Det var nu også bare det groteske i prisforkellen jeg ville frem til:genert: det fatter mit lille hoved slet ikke:vedikke: samme vare(stort set) -forskellig navn = forskellig pris...

:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Åååhr, de der designerdogs kan få mig op i det røde felt...! Gruer for min reaktion den dag, jeg møder én der stolt præsentere sin "puggle" eller hvad de nu hedder...! Er bange for at jeg falder om af grin over at vedkommende faldt for tricket eller får en grimasse af dybeste forargelse (ikke over ejeren eller ejerens hund, men opdrætteren)

 

 

Dem har jeg mødt en del af på hvalpeholdene efterhånden....

Men som træner, så dur' det ikke at falde bagover af grin og fortælle ejerne hvad de reelt har købt :genert:

 

Så har holdt min kæft, indtil vi nåede så langt at vi begyndte at snakke racekendskab og om de forskellige racers egenskab som teori på holdene.

Der kunne man godt komme til at fortælle lidt om hvad de såkaldte designer racer (uden at nævne dem specifikt, men bare blandingen) kunne indeholde, både mentalt og mht. sygdomme.

Så var ejerne da lidt forberedte på, at deres frengle ikke bare var en FB der lignede en beagle med beaglens lidt bedre sundhed.

 

 

Nå, det var lidt OT.

 

Men er enig med alle jer andre i, at brugen af kennel kan jeg ikke blive forarget over og det at de laver blandinger til en hamper pris kan heller ikke bringe mit pis i kog.

Udbud og efterspørgsel....

Men generelt så jeg gerne at opdrættere der laver decideret opdræt med salg for øje og planlægger parringer, de tog deres ansvar for hvalpenes sundhed og vejledning af købere mere seriøst.

 

Det er en jungle og det er ikke nemt at finde rundt i, hvis man slet ikke har nogen ide om hvor man skal starte med at kigge som køber.

Og mange interessere sig ikke for det, men vil bare have hunden med hjem hurtigst muligt.

 

Ærgerligt...

 

Nå... Men det korte af det lange er, at jeg tror ikke det ændre sig og det at have noget som andre ikke har, det vægter mange gange højere end at få en ganske alm. racerepræsentant som er sund og rask efter sunde og fornuftige forældre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...