Gæst MarieF Skrevet September 17, 2012 Rapporter Share Skrevet September 17, 2012 Hej, Vi er netop hjemvendt fra dyrlægen med Sif, som skulle genvaccineres, da vi ikke var helt sikre på, hvad hun har fået ved de tidligere ejere. Samtidig fik hun jo så et sundhedstjek. Sif er heldigvis sund og rask, men dyrlægen sagde, at hun har hævede brystvorter, hvilket er tegn på en hormonforstyrrelse (hun er på vej ud af løbetid pt.) Han anbefaler, at vi overvejer at få hende steriliseret, da hormonforstyrrelser kan give øget risiko for kræft Samtidig sagde han, at hormonforstyrrelser kan være med til at påvirke hendes adfærd overfor andre hunde, hvor hun bliver bange og knurrer og gør. Vi har kun haft hende i lidt over 14 dage, og fik hende lige da hendes løbetid startede, så derfor har vi jo haft svært ved at vurdere, hvad der er hendes normale adfærd og hvad der er løbetidsadfærd. Min kæreste og jeg snakkede selvfølgelig om det på vej hjem i bilen, og er blevet enige om, at vi ikke vil haste ud i en sterilisering, men se tiden an indtil efter hendes næste løbetid, for at se om det samme sker der - og hvis det gør det, så må vi jo nok få hende steriliseret. Hun er kun 9 måneder, men er det dumt at løbe den risiko - og er det en risiko overhovedet? Er der nogle kloge hoveder, der kan hjælpe med et svar? Vi skal forresten ned og have hendes sidste vaccine om 14 dage, så der ser dyrlægen hende igen, og kan tjekke om brystvorterne er blevet normale igen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret September 17, 2012 Rapporter Share Besvaret September 17, 2012 Uhh, det er svært. Hvis der er problemer er det måske en god idé. Vores Molly fik vandsvulster efter hendes kuld hvalpe og så blev det hele fjernet. Sille har stadig sin livmoder, men jeg er panisk angst for at hun skal få livmoderbetændelse eller andet grumt. Men der er jo også en risiko ved at lægge hunden i narkose og det de efterfølgende skal igennem med smerter og ro. Det gik super fint med Molly, men Sille er en krudtugle. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg ville gøre, men håber der kommer flere bud herinde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
CBK Besvaret September 18, 2012 Rapporter Share Besvaret September 18, 2012 Har aldrig haft en tæve, så kender ikke overvejelsen som sådan. Men kender flere tæve ejere der har valgt sterillisation og været glade for det. Og har valgt det efter første løbetid, hovedsagligt pga af problemer med tidligere tæves underliv. Men har jeres dyrlæge ligefrem anbefalet at hun bliver sterilliseret, ville jeg bestemt lytte til ham - såfremt det er een I stoler på etc (hvem endte i emd at tage til)? Men tror ikke der er noget problem med at vente en enkelt løbetid mere... Men det er der vist mange meninger om. Så håber der er nogle erfarne tæveejere der svarer. Og ellers ville jeg lytte til min mavefornemmelse, se på hunden og så selvfølgelig lytte til dyrlægen (men også gerne være kritiske med spørgsmål til dem om det) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MarieF Besvaret September 18, 2012 Rapporter Share Besvaret September 18, 2012 Har aldrig haft en tæve, så kender ikke overvejelsen som sådan. Men kender flere tæve ejere der har valgt sterillisation og været glade for det. Og har valgt det efter første løbetid, hovedsagligt pga af problemer med tidligere tæves underliv.Men har jeres dyrlæge ligefrem anbefalet at hun bliver sterilliseret, ville jeg bestemt lytte til ham - såfremt det er een I stoler på etc (hvem endte i emd at tage til)? Men tror ikke der er noget problem med at vente en enkelt løbetid mere... Men det er der vist mange meninger om. Så håber der er nogle erfarne tæveejere der svarer. Og ellers ville jeg lytte til min mavefornemmelse, se på hunden og så selvfølgelig lytte til dyrlægen (men også gerne være kritiske med spørgsmål til dem om det) Tak for svar, Vi endte med at tage Tilst dyrehospital, og Søren virkede kompetent omend fortravlet. Han sagde, at vi skulle overveje det, men ikke direkte at vi skulle få hende steriliseret med det samme. Problemet for os er jo, at vi har haft hende så kort tid, at vi har svært ved at vurdere hendes adfærd - altså hvad er hormonforstyrrelser og hvad er hendes normale personlighed - bl.a. hendes udfald mod andre hunde. Jeg tror, at vi begge har et behov for, at kende hende bedre, inden vi kaster os ud i at få hende opereret. Jeg vil dog omvendt heller ikke kompromittere hendes helbred Vi har en tid om 14 dage dernede, så det kan jo være, at vi lige skal tænke over de spørgsmål vi har til den tid. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret September 18, 2012 Rapporter Share Besvaret September 18, 2012 Man steriliseret normalt , hvis der intet truende er, efter 4 mdr fra sidste løbetids start.Der er hormonsystemet i hvile, ingen stor blodtilførsel til livmoderen og mindre blødning ved operationen, og livmoderen er lille i hvil. Men det kan sagtens lade sig gøre uanset tidspunkt, selv drægtige kan steriliseres. Masser af tæver er småsure i slutning af løbetid, nogle virker trætte og deprimerede. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Retrieveren Besvaret September 18, 2012 Rapporter Share Besvaret September 18, 2012 Hvis hun bliver påvirket er der jo også mulighed for at snakke med en hømopat. I Århus bor Lise som er uddannet dyrlæge og beskæftigere sig med natur medicin. Synes det er en stor fordel at hun er dyrlæge. Har endnu ikk selv haft brug for hende men kender flere som har brugt hende med rigtig gode resultater. Det ville jeg i hvert fald overveje før sterilisition. Og det et jo kun i begrænset tid så skulle kroppen gerne selv have vænnet sig til at fungerer "rigtigt". Det er da en overvejelse værd Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Retrieveren Besvaret September 18, 2012 Rapporter Share Besvaret September 18, 2012 Og så skal det lige siges at nogle dyrlæger anbefaler at neutraliserer tæver og hanhunde som ren rutine. Det skal man lige være obs på. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
a9 Besvaret September 18, 2012 Rapporter Share Besvaret September 18, 2012 Jeg er generelt set meget skeptisk overfor sterilisation/kastration af hunde da jeg er overbevist om, at der ikke kan pilles så fundamentalt ved biologien uden, at det nødvendigvis må give "bivirkninger" af mere eller mindre alvorlig karakter, synes også, at jeg høre om flere og flere eksempler herpå, de grelleste eksempler er endt med aflivning (også af tæver) grundet permanent hormonel ubalance Det sagt, så kan der være tilfælde, hvor intakte hunde er så hormonelt plaget, at sterilisation/kastration er det eneste rigtige. Og det er en dyrlæge selvfølgelig forpligtet til at fortælle om, hvis der er mistanke om, at hunden er fanget af sine hormoner. I har kun haft Bella i ganske kort tid, I ved reelt ikke om, hun vil være plaget eller blot påvirket af løbetiderne og evt. falsk drægtighed - så mit råd er se tiden an, observer hende gennem et par løbetider, og tag så en beslutning på grundlag af hvad der er hendes virkelighed, og ikke hvad der evt. kunne være. Den besværlige kønsdrift.pdf Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret September 18, 2012 Rapporter Share Besvaret September 18, 2012 Jeg ville følge A 9´s råd- observer hende og se hvad der sker, en kønsmoden hund er stor set altid i ubalance ved skift af hjem og løbetid gør det bare værre. Der er en anden tråd, der minder om jeres i øjeblikket. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret September 18, 2012 Rapporter Share Besvaret September 18, 2012 Jeg har fået to tæver steriliseret, en midt i løbetid og en umiddelbart efter, der var intet problem (med blødning eller stor livmoder) og de har efterfølgende været i fuld balance. Derudover får du fordelen af aldrig at rende ind i underlivsbetændelse og nedsat risiko for brystcancer. Det er en hel religion, så undersøg og læs lidt forskelligt, før du beslutter dig - jeg er rigtigt glad for mine er blevet fikset. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MarieF Besvaret September 20, 2012 Rapporter Share Besvaret September 20, 2012 Tak for de mange svar Vi har besluttet at se tiden an, da vi begge synes, at det er et stort indgreb, når hun ikke virker besværet af det. Vi venter derfor som minimum til efter hendes næste løbetid Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts