Hop til indhold

Hvad betyder de her ting?

Gæst Zuggie
 Share

Recommended Posts

Hej :)

Jeg er både ny medlem herinde og ny hundeejer, og efter jeg har læst lidt med i forskellige forums, er jeg stødt på nogle udtryk, som jeg ikke ved hvad betyder. Jeg er meget nysgerrrig, så jeg ville blive rigtig glad, hvis nogle ville dele ud af deres viden :)

Udtrykkene er:

- Baljetræning

- "Tilbyd noget"-træning.

- Bytteleg

- Impulskontrol

- Target

Jeg ved ikke om det her forum er placeret rigtigt, men jeg tror da, at de fleste af de ovennævnte ting, har noget med træning at gøre...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal da gerne prøve :-)

Baljetræning

jeg forbinder det med at hunden skal stå med forbenene på en vaskebalje og dreje numsen ind på "plads".

Man har godbidderne i lommen og hunden skal selv tilbyde adfærd. Eks. sit, dæk, stå osv. også kaldet operant indlæring eller klikkertræning.

- Bytteleg

hunden har et stykke legetøj og du bytter med et andet stykke legetøj. På den måde bliver i ved med at bytte frem og tilbage.

- Impulskontrol

Hunden lærer at styre sine impulser. Eks. vil hunden måske gerne jagte en kat. Hunden lærer at lade være med at jagte en kat - altså styrer den sine impulser. (behovsudsættelse)

- Target

eks. har man lært hunden at træde på en musemåtte. Mussemåtten kan nu ligges hvor som helst og hunden løber han og træder på den fordi det har den lært giver en godbid. Rigtig god hvis man nu gerne vil have hunden til at løbe i en bestemt retning.

Håber det hjalp lidt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Baljetræning kan bruges som et hygge trick, og så er det helt super træning for at lærer hunden at styrer bagkroppen (Ved at skulle flytte bagbenene rundt).

Byttelegen er god f.eks. hvis hunden samler noget op den ikke skal rende rundt med, et stykke plastik f.eks. Eller hvis den snupper et af børnene bamser osv.

Impulskontrol er forresten også f.eks. nå rman lærer hunden at den skal sidde og først må starte med at spise når man siger "værsågod"... Det gør vores store hund.. Den bette har absolut ingen impulskontrol what so ever :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Uden at jeg praktiserer nogen af delene du nævner her til sidst, ved jeg at flere herinde har brugt "baljen" til at træne "på plads" med - den kaldes også "Elefanten".

Miss Menelli har lagt nogle videoer op herinde hvor hun træner med sin lille border collie hvalp.

Bytte er der nogen der bruger til, hvis hunden har taget noget den ikke må, så bytter de det forbudte til noget "lovligt" :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

- Baljetræning

Går stærkt ud fra, at der hentydes til den øvelse, som de andre nævner, der også kaldes elefanten. Forpoterne på baljen og så findes der et utal af versioner. At hunden drejer rundt om sig sig på den, så den flytter bagbenene rigtig meget og dermed lærer bagpartskontrol. Den kan bruges til indlæring af plads. "Omvendt elefant", hvor det er bagpoterne der står derpå findes også :-)

Herhjemme kalder vi den "Hva' ka' du". Så skal hunden tilbyder alt mellem himmel og jord og du belønner alt - ved indlæring af ny øvelse kan man vælge en ting ud og arbejde videre med denne, så øvelsen formes. Fx. at dreje rundt om sig selv, hvor man starter med at belønne for at hunden drejer hovedet lidt og så fremdeles, indtil den drejer rundt om sig selv.

- Bytteleg

Bytte-bytte-købmand. Øvelsen hedder i dagligdagen for det meste spyt ud. Man tilbyder unden noget for noget, så der dannes en grundlæggende tillid og du engang kan få den til at spytte et lækkert kødben ud eller, om nødvendigt, forhåbentligt, tage det ud af munden på kræet uden den hakker dig (så skal tilliden så også være i orden)

- Impulskontrol

At lære hunden at holde en position eller undlade at gøre noget, trods den vil det. En af metoderne til indlæring er typisk ved at du lokker den med legetøjet og giver den det, hvis den holder positionen.

- Target

Ja, den er jo også fint beskrevet... Men at hunden lærer at træde på en musemåtte, dutte på en hånd, følge en pind osv. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites