Hop til indhold

Hvorfor er der forske på om det er en hund eller en kat som tager en mus/rotte..?


Gryn
 Share

Recommended Posts

Jeg tror bare ikke helt den holder, for selv veltrænede soldater kan blive kørt ned ved et uheld som man hørte om for nogle år siden).

 

Sådan helt generelt til emnet: Jeg kan simpelthen ikke forstå at folk der ellers mener at hunde endelig ikke må færdes løse hvor der er vildt, fordi man aldrig kan stole 100% på sit indkald, kan synes det er i orden at en kat (der er en noget mere effektiv dræber) tøffer rundt på egen pote og torturerer andre dyr ihjel, hvis den da ikke efterlader dem, hårdt sårede, til en langsom og pinefuld død. Jeg lærer aldrig at forstå den ligegyldighed til dyr der ikke lige ejes eller udnyttes af andre mennesker, eller den forskelsbehandling der eksisterer i nogle folks opfattelse af dyr.

 

Jamen så må jeg jo være en ligeyldig dyreelsker

 

Vi kan gå linen helt ud... Er det i orden at opdrætte produktionsdyr som vi gør for at spise dem eller udnytte dem på anden måde? Vi mennesker kan leve fint og sundt uden kød, æg og mælk, hvis vi vælger det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dybest set viser denne tråd at der ikke er forskel på folks holdning til hund eller kat i denne tråd, vi foretrækker alle at byttedyret dræbes hurtigt og effektivt, det kan bare være svært at sikre sig med en kat da den ikke altid gør det imens man er tilstede :vedikke:

 

Og den forskelsbehandling der eksisterer i vores opfattelse af dyr skyldes jo den prægning vi har modtaget i løbet af vores liv, lidt ligesom at de i andre lande kan finde på at spise hund/kat til vores store afsky, eller de lande hvor de overhovedet ikke kan forstå at vi kan spise et helligt dyr som en ko, så det er vel ikke så underligt at vi også i lille danmark kan have forskellige opfattelser af hvilke dyr vi mener er "hellige" og hvilke vi ikke mener er :vedikke:

 

Jeg har så oplevet IRL at nogen ikke synes om Speedy tog mus m.m. Jeg lod hende tage mus, rotter og mosegrise, men fugle var forbudt. Det var vi så ikke enige om hun og jeg, heldigvis fik hun kun nakket en (gav hende lov).

En gang stod vi på stranden, der var lavvande. Ude i vandet lå en fugl med brækket vinge, meget afkræftet. Der kom nogen gående, så turde ikke sende hende ud for at nakke fuglen. Dem der kom gående havde også set fugle, spurgte om ikke vi kunne lade vores hunde dræbe den, så Speedy fik lov.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har så oplevet IRL at nogen ikke synes om Speedy tog mus m.m. Jeg lod hende tage mus, rotter og mosegrise, men fugle var forbudt. Det var vi så ikke enige om hun og jeg, heldigvis fik hun kun nakket en (gav hende lov).

En gang stod vi på stranden, der var lavvande. Ude i vandet lå en fugl med brækket vinge, meget afkræftet. Der kom nogen gående, så turde ikke sende hende ud for at nakke fuglen. Dem der kom gående havde også set fugle, spurgte om ikke vi kunne lade vores hunde dræbe den, så Speedy fik lov.

 

Jeg tror altid man vil opleve folk der ikke bryder sig om det, og det kan jeg såmænd godt forstå, når man står og kigger på sådan en mus/mosegris, så er den altså ret sød

Link til indlæg
Del på andre sites

Dybest set viser denne tråd at der ikke er forskel på folks holdning til hund eller kat i denne tråd, vi foretrækker alle at byttedyret dræbes hurtigt og effektivt, det kan bare være svært at sikre sig med en kat da den ikke altid gør det imens man er tilstede :vedikke:

 

Og den forskelsbehandling der eksisterer i vores opfattelse af dyr skyldes jo den prægning vi har modtaget i løbet af vores liv, lidt ligesom at de i andre lande kan finde på at spise hund/kat til vores store afsky, eller de lande hvor de overhovedet ikke kan forstå at vi kan spise et helligt dyr som en ko, så det er vel ikke så underligt at vi også i lille danmark kan have forskellige opfattelser af hvilke dyr vi mener er "hellige" og hvilke vi ikke mener er :vedikke:

 

Jamen så må jeg jo være en ligeyldig dyreelsker

 

Vi kan gå linen helt ud... Er det i orden at opdrætte produktionsdyr som vi gør for at spise dem eller udnytte dem på anden måde? Vi mennesker kan leve fint og sundt uden kød, æg og mælk, hvis vi vælger det.

 

I misforstår hvad jeg forsøger at sige. Jeg forstår ikke at folk på den ene side mener det er uansvarligt at lade en hund gå løs hvor der er vildt, fordi indkaldet jo kan smutte og samtidig mener at det er okay at en kat går rundt alene, hvor der trods alt ikke er nogen som helst der holder øje med hvad den laver. Det må da være fordi man mener det er okay at harekillinger, egern, fugle af forskellig arter og andre smådyr godt må tortureres ihjel af en mæt tamkat, men at det er synd for en voksen hare eller et rådyr når det er en hund.

 

.... og den med produktionsdyrene er for langt ude efter min mening, for så er man jo også ansvarlig for børnearbejde i indien, fattige fabriksarbejderes liv i den tredje verden osv. og så kan man jo slet ikke købe noget uden at have lavet research på produktet først.

Link til indlæg
Del på andre sites

I misforstår hvad jeg forsøger at sige. Jeg forstår ikke at folk på den ene side mener det er uansvarligt at lade en hund gå løs hvor der er vildt, fordi indkaldet jo kan smutte og samtidig mener at det er okay at en kat går rundt alene, hvor der trods alt ikke er nogen som helst der holder øje med hvad den laver. Det må da være fordi man mener det er okay at harekillinger, egern, fugle af forskellig arter og andre smådyr godt må tortureres ihjel af en mæt tamkat, men at det er synd for en voksen hare eller et rådyr når det er en hund.

 

.... og den med produktionsdyrene er for langt ude efter min mening, for så er man jo også ansvarlig for børnearbejde i indien, fattige fabriksarbejderes liv i den tredje verden osv. og så kan man jo slet ikke købe noget uden at have lavet research på produktet først.

 

Jeg tror selv, jeg har forstået hvad du siger og jeg har f.eks aldrig sagt det understregede.

 

Den med produktionsdyrene er fin nok, for man kan vel næppe mene, at man er ligeglad med at en nyfødt kalv bliver fjernet fra sin mor, så vi kan få dens mælk, fordi vi ellers også skal tage stilling til børnearbejdere og en mængde andre skæve ting?

 

Vi har vel allesammen vore grænser og holdninger og ligesom nogen ikke kan forstå min holdning til katte, kan andre ikke forstå noget andet. Det er vel bare sådan det er i denne mangfoldighed af holdninger, viden og baggrunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror selv, jeg har forstået hvad du siger og jeg har f.eks aldrig sagt det understregede.
Jamen Irene, jeg citerede kun dig i den første del, resten havde jeg tydeligt markeret som min generelle mening vedr. debatten.

Den med produktionsdyrene er fin nok, for man kan vel næppe mene, at man er ligeglad med at en nyfødt kalv bliver fjernet fra sin mor, så vi kan få dens mælk, fordi vi ellers også skal tage stilling til børnearbejdere og en mængde andre skæve ting?

Jeg synes stadig ikke man kan bruge den sammenligning, for den med landbrugsdyrene fordrer jo at man sætter sig grundigt ind i tingene, for alle landmænd skiller jo ikke babykalvene fra deres mor, bare sådan lige. En del bliver sat ud til ammekvæg og der er sikkert andre fornuftige holdninger og metoder som almindelige mennesker bare ikke kender til. Der er da stor forskel på at du lader din kat gå ud alene, for jeg behøver ikke researche om den er årsag til mindre dyrs lidelser. Det er en normal kat, hvis dens ejer ikke forhindrer den i at være det, period!.

 

Vi har vel allesammen vore grænser og holdninger og ligesom nogen ikke kan forstå min holdning til katte, kan andre ikke forstå noget andet. Det er vel bare sådan det er i denne mangfoldighed af holdninger, viden og baggrunde.

Ja, jeg fatter bare ikke at folk f.eks. kan synes det er okay at deres kat er årsag til andre dyrs lidelser, og samtidig ikke forstår at jeg vil være bekendt at bruge deres kat til at score point på overfor min hund, hvor det eneste der kunne ske for katten var at den blev forskrækket. Forskrækket overfor pint langsomt ihjel,.... bum-bum, tror egentlig ikke at nogen kan være i tvivl om at der er en lille forskel, også selvom vi blander holdninger og grænser ind i det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ser helst ikke at Ninja får fat i mus.

 

Årsagen til dette er, at hun ikke ville ane hvad hun skulle gøre med den, og så er det synd at stresse dyret. Hun bliver pænt bedt om at lade dyret være, og så går vi videre. (senest en tudse på vejen, som hun mente hun skulle hen og dutte på)

 

 

Ved hunden/katten hvad den skal gøre med dyret, fint. Jeg ville ikke bryde mig om at se en kat 'lege med maden'.

 

Jeg troede dels ikke at Pelle nogensinde vilke kunne fange et bytte dels at han i så fald kunne finde ud af at dræbe det, nu er jeg så meget klogere ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...