Hop til indhold

Hvorfor er der forske på om det er en hund eller en kat som tager en mus/rotte..?


Gryn
 Share

Recommended Posts

Jeg blev inspireret af Ninjamors tråd.

 

Kunne godt tænke mig at vide hvorfor det er OK at en kat tager mus, rotter, mosegrise eller fugle, men ikke OK at en hund gør det?

Katten leger med sit bytte, det gør hunden ikke?

 

Speedy har mange mus på samvittigheden, og en enkelt såret fugl som drev rundt på vandet.

 

Groa har taget fugle, men har fundet ud af jeg ikke bryder mig om det. Kan ikke lide at se på det sker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores første airedale legede hver dag på en kæmpestor brakmark i nærheden af vores hus. For enden var der en å og i brinken væltede det med musehuller. Han fik ofte en lille snack. Han smækkede tuden ned på musen og så skovlede han den op og åd den, head first. Det så rimeligt ulækkert ud, men jeg sagde aldrig noget til det. Jeg vidste, at der aldrig blev sprøjtet med noget som helst på den mark, så....

 

Der fandtes rigtig mange mus på den mark, så jeg tror næppe, at nogen ræv måtte gå sulten i seng pga min hund.

 

Og for mig er det egentlig ligegyldigt, om det er en kat, en ræv eller en hund, der snupper en mus.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om forskellen ligger i hvilket dyr der slår et andet dyr ihjel, for andres vedkommende.

Men der er vel ingen der føler stolthed og behov for at fortælle om det, hvis en staldkat slår en mus ihjel, jeg har ihvertfald ikke læst om det. Jeg har selv et landsted og med stald og halmloft er der osse mus. Den eneste grund til at jeg har katte er for at de skal holde musebestanden nede, de kommer ikke i huset og de er ikke mine kæledyr. De får ikke ros for at være en aktiv del af et staldmiljø og jeg fortæller ikke om deres bedrifter med stolthed i stemmen. Havde jeg ikke selv anskaffet mig mine katte, så var der flyttet nogle andre ind og gjort det til deres levevej at spise mus på min matrikel.

 

Jeg blander mig ikke i hvad ræve, harer, fugle og mosegrise foretager sig på min mark, det er mig der har valgt at flytte ind i deres område. Jeg har så osse valgt at bringe hunde ind i denne sammenhæng, men det giver ikke mine hunde fripas til at blande sig i det vilde liv de er blevet placeret i.

 

Men for mit vedkommende, så er manglen på forståelse for accepten af stolthed over et nedlagt bytte, langt større end manglen på forståelse for at et rovdyr slår et andet dyr ihjel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke det er ok at mus går op på mit loft og tygger al isolering i stykker. Og hvem ved, måske tygger en elledning over en dag. Synes heller ikke det er ok at de gnaver sig ind i mit hus - eller under det, for den sags skyld.

 

Prøv at holde tingene adskilt. Jeg tror ikke der er nogen, der har noget at udsætte på at man bekæmper mus på egen grund. Hos os bliver de slangeføde - det er en noget hurtigere død end de ville få hos en kat.

 

Men i naturen er det noget andet. Der har selv mus et fornuftigt formål, og jeg synes personligt det bør overlades til de indfødte rovdyrarter at slå dem ihjel.

Det paradoksale er bare at vi har ødelagt miljøet for vores indfødte arter, så meget at flere er helt forsvundet og resten har trange kår. I stedet bruger vi så katte og gift til at holde mus og rotter nede. Hvert år dør mange rovfugle, fordi de har spist forgiftede mus eller rotter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at holde tingene adskilt. Jeg tror ikke der er nogen, der har noget at udsætte på at man bekæmper mus på egen grund. Hos os bliver de slangeføde - det er en noget hurtigere død end de ville få hos en kat.

 

Men i naturen er det noget andet. Der har selv mus et fornuftigt formål, og jeg synes personligt det bør overlades til de indfødte rovdyrarter at slå dem ihjel.

Det paradoksale er bare at vi har ødelagt miljøet for vores indfødte arter, så meget at flere er helt forsvundet og resten har trange kår. I stedet bruger vi så katte og gift til at holde mus og rotter nede. Hvert år dør mange rovfugle, fordi de har spist forgiftede mus eller rotter.

 

De mus der kommer ind i mit hus, bor i naturen... Jeg har naturen lige udenfor vinduerne. Og nu hvor høsten er overstået og der ikke længere ligger masser af mad til musene på markerne, og det desuden begynder at bli' koldt ude, så rykker de ind. Og de indfødte rovdyrarter vi har her, slår åbenbart ikke til, for der er maaaange mus...

 

Her skal musene holdes nede, ellers bli'r alt spist. Og her i byen bli'r det gjort vha. katte. Ingen er interesseret i at bruge gift, ikke en gang de gamle bondemænd, netop for at undgå at andre dyr får giften i sig. Og det synes jeg er fint. Havde jeg en rottehund, så ville jeg også synes det var ok hvis hunden tog mus. De er sandsynligvis mere humane til at slå dem ihjel end en kat er. Og lige som jeg skriver dette kan jeg høre en mus gnave i mit loft... :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er da ingen forskel om musen bliver dræbt af en hund/kat eller et vildtlevende rovdyr. Og de får da så riglig med unger, så de uddør nok ikke.

Jeg synes ikke man skal "jage" alverdens småkravl med sit kæledyr. Men tager de en mus/rotte eller fugl tilfældigt, kan det altså ikke få mig til at løfte et øjnbryn. Det ligger i deres natur, og det kan vi ikke gøre noget ved, m mindre vi konstant har 100 % styr på dem (opsyn/snor)

Link til indlæg
Del på andre sites

De mus der kommer ind i mit hus, bor i naturen... Jeg har naturen lige udenfor vinduerne. Og nu hvor høsten er overstået og der ikke længere ligger masser af mad til musene på markerne, og det desuden begynder at bli' koldt ude, så rykker de ind. Og de indfødte rovdyrarter vi har her, slår åbenbart ikke til, for der er maaaange mus...

 

Her skal musene holdes nede, ellers bli'r alt spist. Og her i byen bli'r det gjort vha. katte. Ingen er interesseret i at bruge gift, ikke en gang de gamle bondemænd, netop for at undgå at andre dyr får giften i sig. Og det synes jeg er fint. Havde jeg en rottehund, så ville jeg også synes det var ok hvis hunden tog mus. De er sandsynligvis mere humane til at slå dem ihjel end en kat er. Og lige som jeg skriver dette kan jeg høre en mus gnave i mit loft... :evil:

 

Enig, og der er også mange mennesker som bliver syge grundet mus og rotter i boligerne.

De mus som bliver taget af hunde og katte er blot en brøkdel af alle dem som bliver født hvert år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Jeg blev inspireret af Ninjamors tråd.

 

Kunne godt tænke mig at vide hvorfor det er OK at en kat tager mus, rotter, mosegrise eller fugle, men ikke OK at en hund gør det?

Katten leger med sit bytte, det gør hunden ikke?

 

Speedy har mange mus på samvittigheden, og en enkelt såret fugl som drev rundt på vandet.

 

Groa har taget fugle, men har fundet ud af jeg ikke bryder mig om det. Kan ikke lide at se på det sker.

JEg er et skidt menneske :oops: Jeg er ligeglad med hvem der tager musene og især rotterne... Løverne er sq ikke til meget hjælp der..MEn kattene tager (forhåbentlig) deres andel. Og Nataschas D/S tager ihvertfald sin del både indedørs og udendørs. Og jeg skammer mig ikke over det . Tror jeg sq heller ikke den gør.

 

Prøv at holde tingene adskilt. Jeg tror ikke der er nogen, der har noget at udsætte på at man bekæmper mus på egen grund. Hos os bliver de slangeføde - det er en noget hurtigere død end de ville få hos en kat.

 

Men i naturen er det noget andet. Der har selv mus et fornuftigt formål, og jeg synes personligt det bør overlades til de indfødte rovdyrarter at slå dem ihjel.

Det paradoksale er bare at vi har ødelagt miljøet for vores indfødte arter, så meget at flere er helt forsvundet og resten har trange kår. I stedet bruger vi så katte og gift til at holde mus og rotter nede. Hvert år dør mange rovfugle, fordi de har spist forgiftede mus eller rotter.

Det kan da godt være at din slange myrder en mus hurtigt...Men jeg har haft mange forskellige slanger og edderkopper..Og ikke alle har slået dem hurtigt ihjel. Mange af mine slanger slugte dem levende.. Nogen af dem kvalte dem. Langsomt!. De hurtigste til at slå ihjel var giftslangerne. Men jeg vil nok vove at påstå at sådan en har du ikke.

Edderkopperne dræbte dem med gift (de fleste af dem).. men den er heller ikke særlig hurtigvirkende..Til gengæld har alle edderkopper ekstern fordøjelse (ligesom fluer) så der hvor giften er gået ind går dyret i opløsning. Det vel heller ikke særlig humant.

 

Jeg bruger aldrig gift. Men jeg går da aldrig af vejen for at slå dem ihjel med "håndkraft". Jeg nyder det ikke, men jeg har heller ikke dårlig samvittighed mere. Jaja jeg sagde jo jeg er et skidt menneske :vedikke:

Redigeret af Janni privat
løse fingre :-)
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes heller ikke det gør en forskel om det er en hund eller kat som tager rotterne. Jeg har det til gengældt svært med at de fanger fugle. Mine forældre har en staldkat som stolt afleverer sit bytte til min far hver gang den fanger noget. Han roser den for at komme med mus og rotter, men fugle... det skal den altså ikke have ros for!

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund får ikke lov at fange mus og rotter, og det er fordi, at vi har tamrotter, hamster og slange herhjemme. Jeg ønsker ikke at hun skal se nogle af mine andre kæledyr som bytte.

Hvis en hund tager en mus eller en rotte en gang imellem, så synes jeg ikke det er verdens undergang.

 

Vi mennesker sætter dyr i rang. En hund og en kat er mere værd end en mus fx. De fleste af os, synes ikke det er synd, hvis en hund tager en mus.. Hvis hunden tog en kat, så er det pludselig noget andet.. Selvom alle dyr er noget værd i systemet.

 

Jeg fodrer min slange med levende mus. Det synes de fleste folk er "ok". Men hvis jeg fodrede ham med kaniner eller marsvin, så ville jeg være en dyreplager og et ondt menneske..

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund får ikke lov at fange mus og rotter, og det er fordi, at vi har tamrotter, hamster og slange herhjemme. Jeg ønsker ikke at hun skal se nogle af mine andre kæledyr som bytte.

Hvis en hund tager en mus eller en rotte en gang imellem, så synes jeg ikke det er verdens undergang.

 

Vi mennesker sætter dyr i rang. En hund og en kat er mere værd end en mus fx. De fleste af os, synes ikke det er synd, hvis en hund tager en mus.. Hvis hunden tog en kat, så er det pludselig noget andet.. Selvom alle dyr er noget værd i systemet.

 

Jeg fodrer min slange med levende mus. Det synes de fleste folk er "ok". Men hvis jeg fodrede ham med kaniner eller marsvin, så ville jeg være en dyreplager og et ondt menneske..

Sådan har jeg det slet ikke. Hvis Bobo kunne fange en kat og slå den ihjel ligeså humant, som hvis det var en mus, ville jeg være ligeglad. Der er bare to problemer i min verden.

 

1) Katten kan være nogens kæledyr og jeg har ikke lyst til at min hund skal være skyld i, at andres kæledyr dør.

2) Katten er meget større end en mus og har meget bedre muligheder for at forsvare sig, så det kunne nemt blive det rene blodbad. Og jo større dyret er, jo sværere må det være for hunden at slå det ihjel, så det kunne sagtens blive ret problematisk, hvis dyret skulle ligge og lide, fordi det ikke blev dræbt ordentligt og evt. løb væk.

 

Vil lige for god ordens skyld sige, at jeg selvfølgelig også ville synes, det var synd, hvis en mus skulle lide, men chancen for at den dør, når den har været i "kløerne" på en hund er alligevel noget større end hvis det var en kat, så jeg anser det for ret usandsynligt at musen overhovedet ville få mulighed for at ligge og lide.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ser helst ikke at Ninja får fat i mus.

 

Årsagen til dette er, at hun ikke ville ane hvad hun skulle gøre med den, og så er det synd at stresse dyret. Hun bliver pænt bedt om at lade dyret være, og så går vi videre. (senest en tudse på vejen, som hun mente hun skulle hen og dutte på)

 

 

Ved hunden/katten hvad den skal gøre med dyret, fint. Jeg ville ikke bryde mig om at se en kat 'lege med maden'.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan har jeg det slet ikke. Hvis Bobo kunne fange en kat og slå den ihjel ligeså humant, som hvis det var en mus, ville jeg være ligeglad. Der er bare to problemer i min verden.

 

1) Katten kan være nogens kæledyr og jeg har ikke lyst til at min hund skal være skyld i, at andres kæledyr dør.

2) Katten er meget større end en mus og har meget bedre muligheder for at forsvare sig, så det kunne nemt blive det rene blodbad. Og jo større dyret er, jo sværere må det være for hunden at slå det ihjel, så det kunne sagtens blive ret problematisk, hvis dyret skulle ligge og lide, fordi det ikke blev dræbt ordentligt og evt. løb væk.

 

Vil lige for god ordens skyld sige, at jeg selvfølgelig også ville synes, det var synd, hvis en mus skulle lide, men chancen for at den dør, når den har været i "kløerne" på en hund er alligevel noget større end hvis det var en kat, så jeg anser det for ret usandsynligt at musen overhovedet ville få mulighed for at ligge og lide.

 

Jeg synes også at et kill skal være så hurtigt og smertefrit så muligt.

Det jeg mener er bare, at hvis du sagde din hund havde dræbt en kat, så ville reaktionen blive meget større, end hvis det var en mus. Ligemeget om det var så humant så muligt. Måske fordi det kunne være nogens kæledyr, eller også fordi det var en kat..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også at et kill skal være så hurtigt og smertefrit så muligt.

Det jeg mener er bare, at hvis du sagde din hund havde dræbt en kat, så ville reaktionen blive meget større, end hvis det var en mus. Ligemeget om det var så humant så muligt. Måske fordi det kunne være nogens kæledyr, eller også fordi det var en kat..

 

Ja okay, på den måde :-D Det har du nok ret i :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Da Thailo var yngre fangede han smådyr men de kunne slippes løs igen uden at der var sket andet end at de var blevet forskrækkede, og så gjorde det ikke så meget, men på hans ældre dage begyndte han at tygge på dem og da forsøgte jeg at forhindre ham i at fange mus. Synes ikke det er i orden, andet end hvis de kommer indenfor, men jeg bor jo heller ikke på landet. Tilgengæld brugte jeg katte til træning ovre i skoven, både fordi det var skide effektivt og fordi katte sgu ikke har noget at gøre i en skov!!!!!. Men sikken ballade jeg fik over det,.. og ganske uforståeligt imo.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Ville gerne anskaffe mig en kat for at de kunne gøre det af med nogle af alle de mus vi har.

Men manden gør det nok af med katten før den får gjort kål på ret mange mus :evil:

 

Så hundene får lov at tage dem de kan i stedet.... Alternativet er gift og fælder og dem der ved hvordan det virker vil nok foretrække at hunden gør det af med musene i stedet.

Medmindre de da vil leve med mus og rotter i huset.

Vi bruger som så mange andre heller ikke gift, men tidligere ejer gjorde og med det vanvittige antal døde rotter og mus vi fandt i krybekælderen da vi renoverede huset så forstår jeg det godt.

Det var decideret sundhedsskadeligt og det var ikke 10-20 stykker vi fandt.... Antallet var langt, langt højere.

 

Selv fælder er ofte knap så humane som mange tror.

Har ikke tal på hvor mange mus vi selv har skulle gøre det af med, da fælderne ikke slår dem ihjel, men bare invalidere dem og holder dem fast.

Og det er uanset om vi bruger rottefælder eller store musefælder.

 

Så er alternativet at få levende fælder og sætte musene ud igen.... For at fange dem + deres yngel senere :vedikke:

 

Ved ikke hvor folk bor... Men her i området er der så riiiigeligt med mus til at fodre på rovfugle, naboens katte, rævene og så er der stadig nok til at de rykker ind i vores lade og hus i hobetal.

Det alene at jeg bor her - og endda går tur med mine hunde forstyrre vist naturen mere, end de mus de fanger nogensinde vil.

 

Og som de i øvrigt slår ihjel med det samme.

Det tager ikke et sekund at knække nakken på en mus og selvom jeg ikke opmuntre dem (det behøves ikke), så stopper jeg dem bestemt heller ikke.

 

Så mine hunde er væsentlig bedre dræbere end de katte jeg har mødt er - Mindre effektive, ja. Men de leger ikke med dyrene.

Så faktisk hellere en hund end en kat, hvis man skal se det fra et humant synspunkt.

 

Fasaner, fugle, ræve og andet vildt må de hverken jage eller dræbe og hundene kan udmærket kende forskel - Der er ret stor forskel på at grave efter en mus og løbe efter vildt.

Men med mus og rotter er der frit slag og de er efterhånden ret habile musejægere - Især inde i laden hapser de jævnligt en mus, hvilket jeg er ganske tilfreds med.

Muse og rotte bestanden er ikke lige den del af naturen jeg er nervøs for vil blive for lille af mine og andres hundes drab.

 

Mus og rotter skelner heller ikke mellem om de er i naturen eller på et dejlig varmt loft eller i et køkken.

De mus der ikke kan finde føde nok udenfor og ville være døde af sult vinteren over flytter i stedet indenfor.

Den mulighed har de jo nu der bor mennesker herude i ingenting og det gør ikke ligefrem bestanden mindre at de har større overlevelses chancer nu.

 

Og ved ikke hvilket formål musene har i byerne.. Der kan selvfølgelig bo en ræv eller to, men hvor jeg har boet, så har der ikke været nogle ræve og heller ingen rovfugle.

Det skyldes i hvertfald ikke manglen på mus, men det at vi er til som mennesker og bor som vi gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

I min verden er der ingen forskel, lige ud over at Maya dræber musen meget hurtiger end de fleste katte.

Jeg synes det helt fint at hun tager dem, hun får ikke lov at jage større dyr.

 

Det er der flere grunde til.

1. hun må faktisk (så vidt jeg har fundet ud af) rent lovmæssigt ikke nedlægge vildt (hare, fugle, dådyr m.m.) og hun ville heller ikke kunne gøre det humant og hurtigt nok.

2. Jæger hun mus er det i en radius, som jeg kan overskue - fx en hare kan lige pludselig godt løbe langt og er jagtinstinktet først tændt kan jeg nok kalde hende til mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den eneste forskel der er for mig er, at hunde sædvanligvis dræber byttet straks hvor katte bruger længere tid på det. Jeg så helst at hverken mine katte eller mine hunde tager andre dyr, men må indrømme at jeg opmuntrer Pelle til at jage fluer, hvilket har fjernet hans angst for dem.

 

Jeg er så gået på kompromis med min holdning idet mine katte frit går ud og ind som det passer dem. Jeg bilder mig også ind at de ikke kan tage de dyr som er helt friske og da de ikke æder byttet er der "take away" til ådselsæderne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan høre på den generelle holdning herinde, at jeg er mere barsk end de fleste. Om det er fordi jeg er 'fra landet' eller om det er fordi jeg er til dræberhunde som terrier, gravhund, mynder og den slags ved jeg ikke.

 

Da jeg havde sommerhus i Sverige, som altid var fyldt med mus fra september til april, var jeg meget glad for og pavestolt over at have en effektiv musejægerhund som Soko. Knap så stolt var jeg når hun udenfor huset fangede firben og hugorme og endnu mindre stolt var jeg da hun tog en kat. Heldigvis var katten syg og ikke nogens kælekat (ihvertfald ikke nogen der kunne lide den, at dømme efter dens tilstand).

 

Hun må ikke dræbe katte og hugorme, men hvordan skal hun vide det når hun må dræbe mus og rotter?

Tror ikke på at man kan pille jagtlysten ud af en hund med terrier/gårdhunde baggrund, hvis den først har fået held til at jage og slå dyr ihjel. Man kan arbejde med det på mange måder og det gør jeg i høj grad også, men fuldstændig at fjerne lysten til det tror jeg bliver svært til umuligt.

 

Selvfølgelig skal mit dræberbæst ikke fare rundt og slå dyr ihjel og slet ikke vildt i naturen eller nogens kæledyr.

 

Iøvrigt tror jeg at jeg kan rose eller skælde ud ligeså tosset jeg vil, det at jage og dræbe et andet dyr er langt, langt større belønning end jeg kan give med min verbale ros. Jeg kan også skælde ud og endda slå (det gør jeg ikke) herfra og til juleaften og det vil overhovedet ikke ændre på hendes blodtørst overfor små byttedyr.

 

Ud over at jeg har dræberhunde, render jeg iøvrigt også selv rundt og spiser kød af både vilde og tamme dyr og kan endda finde på selv at dræbe det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så gået på kompromis med min holdning idet mine katte frit går ud og ind som det passer dem. Jeg bilder mig også ind at de ikke kan tage de dyr som er helt friske og da de ikke æder byttet er der "take away" til ådselsæderne.

Jeg tror bare ikke helt den holder, for selv veltrænede soldater kan blive kørt ned ved et uheld som man hørte om for nogle år siden).

 

Sådan helt generelt til emnet: Jeg kan simpelthen ikke forstå at folk der ellers mener at hunde endelig ikke må færdes løse hvor der er vildt, fordi man aldrig kan stole 100% på sit indkald, kan synes det er i orden at en kat (der er en noget mere effektiv dræber) tøffer rundt på egen pote og torturerer andre dyr ihjel, hvis den da ikke efterlader dem, hårdt sårede, til en langsom og pinefuld død. Jeg lærer aldrig at forstå den ligegyldighed til dyr der ikke lige ejes eller udnyttes af andre mennesker, eller den forskelsbehandling der eksisterer i nogle folks opfattelse af dyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror bare ikke helt den holder, for selv veltrænede soldater kan blive kørt ned ved et uheld som man hørte om for nogle år siden).

 

Sådan helt generelt til emnet: Jeg kan simpelthen ikke forstå at folk der ellers mener at hunde endelig ikke må færdes løse hvor der er vildt, fordi man aldrig kan stole 100% på sit indkald, kan synes det er i orden at en kat (der er en noget mere effektiv dræber) tøffer rundt på egen pote og torturerer andre dyr ihjel, hvis den da ikke efterlader dem, hårdt sårede, til en langsom og pinefuld død. Jeg lærer aldrig at forstå den ligegyldighed til dyr der ikke lige ejes eller udnyttes af andre mennesker, eller den forskelsbehandling der eksisterer i nogle folks opfattelse af dyr.

 

Dybest set viser denne tråd at der ikke er forskel på folks holdning til hund eller kat i denne tråd, vi foretrækker alle at byttedyret dræbes hurtigt og effektivt, det kan bare være svært at sikre sig med en kat da den ikke altid gør det imens man er tilstede :vedikke:

 

Og den forskelsbehandling der eksisterer i vores opfattelse af dyr skyldes jo den prægning vi har modtaget i løbet af vores liv, lidt ligesom at de i andre lande kan finde på at spise hund/kat til vores store afsky, eller de lande hvor de overhovedet ikke kan forstå at vi kan spise et helligt dyr som en ko, så det er vel ikke så underligt at vi også i lille danmark kan have forskellige opfattelser af hvilke dyr vi mener er "hellige" og hvilke vi ikke mener er :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...