Hop til indhold

Siku´s 1 fangst.

Gæst Sus&Siku
 Share

Recommended Posts

Gæst Sus&Siku

Siku på 7 mdr har til morgen haft sin første fangst.

Jeg bruger ikke snor / line mere, når jeg lufter Siku. Hans tilkald er god hjemme i haven og på markerne. Hegnet er pillet ned igen, da det ikke er nødvendigt pt.

I morges luftede jeg Siku i "side" haven, hvor han plejer at hurtigt gøre sig færdigt. I dag ville han dog ikke komme på tilkald, han stod bare og kiggede på mig. Fjernede sig ikke fra sin plads.

Jeg gik derfor hen til ham, for at se, hvad han lavede i det høje brakmark/græs. Han havde sørme fanget en mus! Han legede med den, spiste den dog ikke :-)

Så er der måske mere Foxterrier i ham end jeg gik og troede. Synes ellers han ligner mest en kort håret pekingeser med figur/muskler fra en Fransk bulldog.

Jeg skal ud og samle den døde mus op...

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen i klubben :-D

Når nu du har en musejæger type af hund, vil jeg lige øffe lidt om, at du skal passe gevaldigt på at Siku ikke bliver så bidt af musejagt at han stort set ikke vil andet :-)

Jeg kan tydeligt mærke forskel på Pelles graveiver efter han "fik bid"

Jeg har kendt en del musegravere som endte med ikke at have andet i hovedet end at grave og som derfor var meget vanskelige at holde kontakt til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Jeg har selv haft tanken, at det nok var umiligt at gå tur med Siku efterfølgende, da han evt vil "søge" efter mus og mosegrise.

Her til aften brugte han lang tid på at lede efter musen(som jeg har fjernet). Søgte og søgte, men måtte opgive.

Jeg er lidt bekymret for sygdomme, som han overføres fra mus og andre dyr. Selvom han ikke spiste musen, har han bidt i den og leget med den...

Link til indlæg
Del på andre sites

ja velkommen i klubben;)

Det er uklogt at spise musen, da den så kan overføre bændelorm. Rotter kan overføre leptisporose eller hvad det nu hedder og det er langt mere alvorligt.

Det meste af tiden synes jeg det er skønt med musejægere..det er god aktivitet, da de bliver så dejligt trætte af den intense snusen i længere tid. PÅ trods af at det burde ligge mere til mysla at være musefanger, så er hun ikke særlig interesseret i "forarbejdet" , altså søget. Det er sheila til gengæld og det kan godt være lidt svært at krydse en brak eller stupmark uden mange laaaaaange stop. men skov tur går fint, hvis man lige lokker hende fra at gå fra stierne, når det ikke er ønskeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Jeg er bare så glad for Siku ikke åd musen :-) Det er godt at være forberedt på div sygdomme, hvis det sker en dag...

Hmm i morges startede Siku igen ude på marken med at søge og søge. Måtte lade hund være hund og skyndte mig ind efter hans pivdyr, for at få ham til at komme retur! Må hellere få købt et lille pivdyr, som kan være med i lommen.

Jeg er lidt ambivalent med situationen. Er selvfølgelig stolt over han kan fange en mus :-) Men det skal ikke medføre sygdomme og elendig tilkald... :-(

Dog hellere en lille musejagt end at han løber ned i rævegravene på nabomarken!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er bare så glad for Siku ikke åd musen :-) Det er godt at være forberedt på div sygdomme, hvis det sker en dag...

Hmm i morges startede Siku igen ude på marken med at søge og søge. Måtte lade hund være hund og skyndte mig ind efter hans pivdyr, for at få ham til at komme retur! Må hellere få købt et lille pivdyr, som kan være med i lommen.

Jeg er lidt ambivalent med situationen. Er selvfølgelig stolt over han kan fange en mus :-) Men det skal ikke medføre sygdomme og elendig tilkald... :-(

Dog hellere en lille musejagt end at han løber ned i rævegravene på nabomarken!!!

Du kan bruge musesøgning som belønning for småøvelser, indkald mm. Det vil virke rigtig godt. På den måde opdager han, at der skal ydes noget for at komme til musegravning og du får midlet til at storbelønne al den lydighed og opmærksomhed du overhovedet kan ønske dig!

Jeg ville have line på ham, så der er kontrol over hans aktivitet og så han ikke søger udenfor grunden og bliver belønnet for dette.

Link til indlæg
Del på andre sites