Hop til indhold

jeg kunne godt bruge et kig på alenehjemme træningen.


GRAND DANE
 Share

Recommended Posts

jeg er flyttet for let over 3 uger siden og det har gjort tulle mere gøene en hun var inden vi flyttet hun kan ikke lig at være alene tror man kaller det seperatsionsangst stave stave.

 

vis jeg bare skal ud og købe in alsår ikke være serlig lenge vek så prøver jeg at gøre prosessen så kort som mulig jeg skal somrel skrevet sedl sat anhengeren på cyklen tøjpå og den slags som jeg ved hun køre op over hun opfører sig som om skal ud og gå.

 

for at undgå det så forbereder jeg alt inden jeg tar overtåjet på for det er der hun foralvor kørre op når jeg har forberet mig skal jeg bare ha tøjet på som sagt ud og låsedøren på den måde skal hun ikke være usikker mer en 2 minutter så har hun fået afklaringen på at hun ikke skal med, vis jeg skal være længe vek går jeg extre langt med hinne på morgenturen så hun når at falle til ro inden jeg går i gang med det jeg har nævnt.

 

en ting som ikke forgår helt ubemerket er at jeg flytter hinnes madras fra stuen til soveverlset det er som rel det første jeg gør så hun kan falle let til ro i den tid jeg går og forbereder di siste ting,

 

jeg ved ikke vorgodt det virker men jeg har let den erfaring at jo længere tid hun skal gå og være usikker på om hun mon skal med jo større er sansynlingheden for at hun osse gør.

 

vormeget hun heltpresist gør det ved jeg ikke helt jeg bygger mest min antaelse på om jeg kan høre hun gør når jeg nermer mig huset som rel kan jeg høre hinne helt ud på cykelstigen alsår 100-200 meter fra huset, foruden det har jeg hørt fra naboen at hun gør sirka 20 minutter og holler pavse i cirka 10 minutter og så kører hun på 20 minutter til men det er bare sånden genemsnitligt.

 

håber i har nogle meninger om det for jeg ved godt det ikke er specielt

effektivt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor flytter du hendes madras fra stuen til soveværelset? Er hun lukket inde der, når hun er alene hjemme? Så er det måske det, der er dit problem.

 

Hvis hun føler sig mest tryg i stuen, er det klart at hun ikke bryder sig om at være i et andet rum når hun er alene. Hvor sover hun om natten?

 

hun sover i soverelset om natten og mo dagen er hun i stuen for det er der jeg er for det meste jeg flytter hinne i forbendelse med at hun skal være alene fordi jeg har en usavlig ide om at hun følersig mer tryg derinde fordi rommet er mindre og hun kommer osse til at lekke som hun gjore i den forige lejlighed.

 

hun blir ikke lukket inde hun kan gå rundt i hele lejligheden vis hun har lyst til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld, jeg glemte at komme tilbage :oops:

 

Når hun alligevel har adgang til hele huset, synes jeg at du skal lade være med at flytte madrassen. Det bliver jo et signal til hende om at nu skal hun være alene, så selve madrasflytningen kan faktisk udløse hendes angst.

 

Kunsten ved alene-hjemme træning er at alting skal være så hverdagsadtigt som muligt når man går fra hunden. Ingen særlige ritualer (bortset fra eventuel uddeling af godbidder/tyggeting), ingen lange farvelscener - hunden skal lære at det er helt normalt og udramatisk at dens menneske går engang imellem.

Ligeledes når man kommer hjem - ikke noget med overstrømmende hilseceremonier, kys og kram. Det skal bare være en hverdagsting.

 

Når jeg går hjemmefra får hundene noget at tygge på, der kan holde dem beskæftiget de første 10 minutter. Derefter har de som regel glemt at være urolige.

Link til indlæg
Del på andre sites

ingen ideer holdninger eller kretik. i er godt nog ved at falle let af på den.

 

Nånå skal du være flabet :-D

 

Jeg er enig med Umulia.

 

Du kan fjerne Tulles usikkerhed mht. om hun skal med eller ej, ved at give hende sele på før du gør dig selv klar til at gå - altså når hun skal med, og sige "bliv hjemme" før du begynder at gøre dig klar, når hun ikke skal med. Så melder du tidligt ud hvad der skal ske og hun behøver ikke være usikker på situationen.

 

Du kommer nok ikke udenom at træne separation med hende for hurtiigt at få stoppet hendes gøen og hurtigt give hende tillid til at du kommer igen.

 

Jeg ville gøre som jeg har skrevet ovenover og gå ud og komme ind igen før hun begynder at gø, mange gange, så hun så hurtigt som muligt finder ud af at du kommer igen hurtigt.

 

Hvordan tager hun at du henter post, går med affald, vasketøj og de andre småærinder man har udenfor i løbet af dagen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld, jeg glemte at komme tilbage :oops:

 

Når hun alligevel har adgang til hele huset, synes jeg at du skal lade være med at flytte madrassen. Det bliver jo et signal til hende om at nu skal hun være alene, så selve madrasflytningen kan faktisk udløse hendes angst.

 

Kunsten ved alene-hjemme træning er at alting skal være så hverdagsadtigt som muligt når man går fra hunden. Ingen særlige ritualer (bortset fra eventuel uddeling af godbidder/tyggeting), ingen lange farvelscener - hunden skal lære at det er helt normalt og udramatisk at dens menneske går engang imellem.

Ligeledes når man kommer hjem - ikke noget med overstrømmende hilseceremonier, kys og kram. Det skal bare være en hverdagsting.

 

Når jeg går hjemmefra får hundene noget at tygge på, der kan holde dem beskæftiget de første 10 minutter. Derefter har de som regel glemt at være urolige.

 

jeg prøver at holle op med at flytte hinne når jeg går fra hinne.

 

jeg har hørt let om at velkomst og afskedssener ikke er fordelagtige så det gør vi ikke.

 

jeg har prøvet at gi hinne noget at tygge i inden jeg går men det virket ikke så godt men det kan måske være fordi det ikke er noget jeg altid gør måske?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nånå skal du være flabet :-D

 

Jeg er enig med Umulia.

 

Du kan fjerne Tulles usikkerhed mht. om hun skal med eller ej, ved at give hende sele på før du gør dig selv klar til at gå - altså når hun skal med, og sige "bliv hjemme" før du begynder at gøre dig klar, når hun ikke skal med. Så melder du tidligt ud hvad der skal ske og hun behøver ikke være usikker på situationen.

 

Du kommer nok ikke udenom at træne separation med hende for hurtiigt at få stoppet hendes gøen og hurtigt give hende tillid til at du kommer igen.

 

Jeg ville gøre som jeg har skrevet ovenover og gå ud og komme ind igen før hun begynder at gø, mange gange, så hun så hurtigt som muligt finder ud af at du kommer igen hurtigt.

 

Hvordan tager hun at du henter post, går med affald, vasketøj og de andre småærinder man har udenfor i løbet af dagen?

 

hun tar det meget pænt så længe hun bare er alene en 10 minutter tid men jeg gør hellerikke di samme ting som når jeg skal være længe vek jeg velle nesten tro det osse betyder noget.

 

jeg skal lige lufte vuf og lave noget kødsovs inden TVavis tid men der er lig let mer men det må blive let senere.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Nånå skal du være flabet :-D

 

Jeg er enig med Umulia.

 

Du kan fjerne Tulles usikkerhed mht. om hun skal med eller ej, ved at give hende sele på før du gør dig selv klar til at gå - altså når hun skal med, og sige "bliv hjemme" før du begynder at gøre dig klar, når hun ikke skal med. Så melder du tidligt ud hvad der skal ske og hun behøver ikke være usikker på situationen.

 

Du kommer nok ikke udenom at træne separation med hende for hurtiigt at få stoppet hendes gøen og hurtigt give hende tillid til at du kommer igen.

 

Jeg ville gøre som jeg har skrevet ovenover og gå ud og komme ind igen før hun begynder at gø, mange gange, så hun så hurtigt som muligt finder ud af at du kommer igen hurtigt.

 

Hvordan tager hun at du henter post, går med affald, vasketøj og de andre småærinder man har udenfor i løbet af dagen?

 

vormange gange om dagen skal man op på for det har en virkning og vor realistisk skal det være.

når jeg går fra hinne er det som rel for at cykle ud efter noget og jeg henter cyklen i haven og der står hun og kigger ud af havedøren.

 

betyder det at det ikke er godt nog at gå ud af hoveddøren og vente uden for i 15 minutter eller skal det være presis det samme retual som når jeg går fra hinne i virkligheden.??

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved godt at vores bare har været "symptom behandling", men da vi havde Dexter alene og han begyndte på sit "hyper" over at tro han skulle ud og gå tur, så ændrede vi det så vi faktisk gik med ham som det sidste inden han skulle være alene hjemme, så har vi tøj osv og det hele på, og når han så kommer hjem, går vi faktisk med det samme... Jeg tager lige min taske, nøgler osv. og kaster et par godbidder og så "farvel".

 

Efter vi har fået Penny er det lidt anderledes, da de ikke har adgang til hele huset når de er alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved godt at vores bare har været "symptom behandling", men da vi havde Dexter alene og han begyndte på sit "hyper" over at tro han skulle ud og gå tur, så ændrede vi det så vi faktisk gik med ham som det sidste inden han skulle være alene hjemme, så har vi tøj osv og det hele på, og når han så kommer hjem, går vi faktisk med det samme... Jeg tager lige min taske, nøgler osv. og kaster et par godbidder og så "farvel".

 

Efter vi har fået Penny er det lidt anderledes, da de ikke har adgang til hele huset når de er alene.

 

okay vordan ved i det virker filmer i eller vordan,?

Link til indlæg
Del på andre sites

vormange gange om dagen skal man op på for det har en virkning og vor realistisk skal det være.

når jeg går fra hinne er det som rel for at cykle ud efter noget og jeg henter cyklen i haven og der står hun og kigger ud af havedøren.

 

betyder det at det ikke er godt nog at gå ud af hoveddøren og vente uden for i 15 minutter eller skal det være presis det samme retual som når jeg går fra hinne i virkligheden.??

 

Det er meget forskelligt fra hund til hund hvor ofte man kan gå fra den om dagen.

Nogle hunde finder meget hurtigt ud af at man kommer tilbage straks og andre hunde kører meget op over at blive forladt igen og igen. Så du må næsten prøve dig frem for at se hvad der virker bedst på Tulle.

 

Du kan gøre det at du hver eneste gang foretager dig det samme, som når du skal rigtigt afsted eller du kan "smutte ud med affald" mange gange dagligt, hvis hun er rolig med dette og så blive væk i lidt længere tid for hver dag.

Denne fremgangsmetode betyder så, at du, når du skal rigtigt afsted bruger affaldsposen som signal til at du kommer tilbage hurtigt.

 

Hvis du vælger at gøre dig helt klar er det super vigtigt at du kommer tilbage før Tulle bliver bekymret og kun gradvis sætter alenetiden op.

 

Vælger du at bruge "affaldsposen" metoden skal du efterhånden lægge alle klargøringstingene oveni en af gangen.

 

Du kan sætte hende til at gnaske i lidt godt mens du gør dig klar eller give hende det lige inden du går, så der er noget til at distrahere hende lidt.

 

Sonja77 har i en anden tråd foreslået download af et lydprogram fra Audacity. Så vil du kunne høre hvad der sker når du går.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...