Hop til indhold

Hvilken skal man dog vælge?

Gæst Lea
 Share

Recommended Posts

Min kæreste og jeg er ved at træffe den endelige beslutning om hvilken hunderace, som vores fremtidige hund skal være. Vi har set på flere racer, men det er min opfattelse, at visse ikke findes i Danmark. Derfor vil vi spørge jer til råds, om hvilke racer I kan anbefale os, ud fra de ønsker vi har til hunden.

De to kriterier vi har til vores kommende hunds race er:

At den som voksen max. må veje 8 kg. (så vi kan have den med os i kabinen på flyet da vi 2 gange om året rejser til Sverige)

At den skal have kort, glat pels

Racer vi allerede kender til: Dværgpincher, dværg gravhund, chihuahua, prazsky krysarik

Kender I mon til flere, som I kan anbefale os?

På forhånd mange tak!

Link til indlæg
Del på andre sites

Har en PK og han er super dejlig <3

Men men men... De er altså ikke de der små skødehunde som folk går og tror. De kræver en masse udfordring til næse og hjerne og så kan de sagtens komme med på en 10 km løbetur. Så bare fordi de er små er det ikke det samme som at de er nemme. (Har lidt på fornemmelsen at mange tror det.)

Udover det, så er det altså super svært at sige hvilken race passer til jer eftersom det eneste krav er, at den max må veje 8 kg :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har en cavalier på 6 kg, men de er lidt sjældne i den størrelse, og der er jo ikke rigtig nogen garanti når man køber en hvalp.

Men er der andre kriterier end størrelsen? Har i ønsker om rally, træning, agility, jagt?

Skal den være til at stoppe i en cykelkurv? Skal den være social og nem at have med rundt?

Men velkommen til:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nemmere at rådgive, hvis I skriver lidt om hvilke egenskaber og hvilken mentalitet I gerne vil have at hunden har. Så kunne I ikke lokkes til det? :-)

Eksempler:

- Skal den være reserveret, elske alle mennesker eller en mellemting?

- Vil I gå til træning? Og hvilken slags?

- Hvor meget tid til aktivering og lufteture har I ca. om dagen?

- Skal den være selvstændig eller mere førerminded?

Sådan nogle ting ville gøre det meget nemmere :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ville nok ikke satse på en tysk jagtterrier, mener deres idealvægt ligger lige over 8 kg (og temperamentet og aktiviteterne med sådan en er for særligt interesserede). Bortset fra det, så flyver mine jævnligt og selvom de vejer 3-4 kg, så synes jeg kun lige akurat de kan være i en taske af den størrelse, flyselskaberne oplyser som max. Bare sådan ud i det blå, så er både papillon og yorkshire terrier små nok til at flyve med og kan bruges til ret mange aktiviteter ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

det virker noget useriøst at vælge race udelukkende ud fra vægt og pels.......

Bare fordi det er de ting de nævner her, behøver det jo ikke være det afgørende for dem. Det kan jo være, at de er ret openmindede og det derfor er de eneste krav de i første omgang smider på, og så kan de senere sortere i racerne alt efter disses temperament, aktivitetsbehov osv.

Hvis jeg ikke allerede havde en race som var "min", så ville jeg nok gå lige sådan til værks, bare for at have et sted at starte. Det er jo en jungle.

Link til indlæg
Del på andre sites