Hop til indhold

Patella Luxation grad 2. Er det SÅ slemt?!

Gæst Sitto
 Share

Recommended Posts

Liva har jo PL grad 2 og hun skal opereres den 19. november.

Sad lige og googlede lidt på nettet - og falder over en tråd på HG. Hendes hund er samme alder som Liva (9 mdr) og har PL grad 2. Det er en forholdvis slem PL grad i forhold til så ung en hund ja. Men flere skriver at hun skal overveje om hun ikke bør aflive hunden i stedet for, når det allerede er grad 2 i så ung en alder. Og hun overvejer det endda selv. Og jeg sidder bare her og tænker "Woooow! Slap da lige af!" :shock: Jeg har ikke - og har aldrig haft! - den mindste overvejelse omkring aflivning - det her på ingen mulige måder overhovedet strejfet mine tanker! Liva virker ikke smertepåvirket af det. Hun var på smertestillende i 1-2 uger da hendes knæskal hoppede ud af led under leg. Den hoppede dog selv på plads igen - men tænker den må have været helt ude af led, for hun gav et piv og ville ikke støtte på benet, før hun havde fået smertestillende. Men ellers har der ingenting være, vi kan mærke når man løfter hende op og bøjer hendes ben, at knæskallen flytter sig lidt, men ikke hopper ud af led og indimellem giver hun det klassiske lille "gadedrenge-hop" når hun løber. Men hun piver aldrig og hun støtter på sit ben altid.

Derfor tænker jeg overhovedet ikke aflivning! Og min dyrlæge var meget positiv på trods af hendes alder - eller måske ISÆR pga. hendes alder. Fordi det var opdaget så tidligt, burde hun havde en god prognose for et godt liv bagefter. Og han har rigtig gode erfaringer med operationen - også på unge hunde - som er kommet ud på den anden side med et rigtig godt resultat, og med udsigten til et godt liv uden PL problemer.

Det her er slet ikke en tråd for at overveje hvad der skal ske for Liva - det er bestemt, og hun skal opereres. :kys:

Jeg er bare nysgerrig - om det er sådan folk ser på Patella hunde - 9 mdr gammel hund, PL grad 2 = aflivning!? :hmm:

Jeg blev faktisk en anelse chokeret efter at have læst tråden. For de baner har mine tanker bare slet, slet ikke været i. Derimod har jeg hele tiden tænkt på en positiv fremtid for Liva efter operationen. Der er naturligvis ingen garanti - men jeg ser positivt på det, og ser slet ikke en kommende aflivning. Men det er der åbenbart andre der gør right away.... :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer jo an på hunden - både hvor hundens smertetærskel er, og hvor påvirket den er af det. Jeg kender til en samojede med C-hofter der kører løb som dem med A-hofter, og til en anden med C som skal skånes i perioder.

Måske har de ikke tiltro til operationen, hvem ved. Jeg fravalgte selv guld operation pga dyrlægernes udtalelse om max 50% chance for et godt resultat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som en der har oplevet en patella luxation på egen krop, så gør det bare SINDSYGT ondt...

Og så kan man jo alligevel ikke sammenligne et menneske med en hund.

Min egen er kommet til skade med hendes ene bagben(dyrlægen frygtede den var galt med knæet, det vides endnu ikke præcis hvad der er er årsag til haltheden). Når hun skal arbejde eller andet virker hun heller ikke til at have ondt. Hun piber heller ikke når man rører ved benet. Men hun har ondt, for eller ville hun ikke halt on/off... Problemet med dyr er bare at de ikke formår at tænke rationelt som vi mennesker. Vi siger til os selv at vi hellere må slappe af, hvis noget gør ondt... Og værre endnu, vi har forfærdeligt ondt af os selv når noget gør ondt :blink:

Personligt ved jeg ikke helt hvad jeg foretager mig hvis det nu skulle være galt med knæet på prinsessen. Det vil i høj grad afhænge af prognoserne og det jeg ville kunne forvente at bruge hende til efterfølgende...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har valgt operation ud fra flere ting;

Dyrlægen tvivler slet ikke. Jeg har kendt ham en del år efterhånden og har stor tiltro og tillid til ham. Jeg ved han har opereret mange hunde med PL, med rigtige gode resultater - og udfra det vi har fortalt ham om Livas symptomer - så ville han uden tvivl operere, hvis det havde været hans hund. Og jeg ved han er sådan en dyrlæge som ikke operere for pengenes skyld - er der ingen mening i at operere, så gør han det ikke. Og Liva halter ikke on/off, slet slet ikke. Hun har haltet éen gang, hvor jeg tænker at knæskallen er hoppet ud, men selv kommet på plads igen lynhurtigt - det var efter en omgang vild leg med en hvalp. Den slags bliver nøje overvåget og stoppet i tide nu! Men ellers halter hun ikke on/off. Heller ikke selvom hun tumler med Ayo og leger fangeleg med hende. Men vi skåner hende naturligvis for de fleste hop vi kan - såsom ind/ud af bilen, trapper osv.

Jeg ser ret positivt på hendes/vores fremtid. Derfor overvejer jeg på ingen måde aflivning - for os er operationen den mulighed der er!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så en af dem der aldrig ville vælge operationen til en PL hund - jeg har aldrig hørt om en succes på den konto, tilgængæld har jeg hørt og set rigtig mange fiaskoer både på første og anden gangs operationer :(

Jeg ville give hunden det bedst mulige hundeliv og hvis/når livskvalitet ryger, så vil den blive lagt til at sove.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores dyrlæge har opereret mange PL hunde - og han siger de er kommet ud på den anden side med et godt resultat. Dén del er jeg jo så nødt til at have tillid til er korrekt - og det vælger jeg at have, for han er en ærlig og omsorgsfuld dyrlæge som kun vil dyrene det bedste. Jeg må indrømme jeg vil have det rigtig skidt med ikke at forsøge os med operation, især når dyrlægen tror på en god prognose for hende efterfølgende. Hvis vi blot lader stå til og skåner hende, og hun på et tidspunkt bliver rigtig skidt, så ved jeg at tanken om hvad nu hvis vi havde forsøgt operationen, hvordan ville det så have været - dén tanke ville forfølge mig for altid. Især hvis det kom til en aflivning uden at have forsøgt operation. Jeg ville have det rigtig skidt med dén løsning, må jeg indrømme. Og der er også en bruger herinde fra som har fået opereret hendes Cairn Terrier (Nova) - med et rigtig godt resultat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har valgt operation ud fra flere ting;

Dyrlægen tvivler slet ikke. Jeg har kendt ham en del år efterhånden og har stor tiltro og tillid til ham. Jeg ved han har opereret mange hunde med PL, med rigtige gode resultater - og udfra det vi har fortalt ham om Livas symptomer - så ville han uden tvivl operere, hvis det havde været hans hund. Og jeg ved han er sådan en dyrlæge som ikke operere for pengenes skyld - er der ingen mening i at operere, så gør han det ikke. Og Liva halter ikke on/off, slet slet ikke. Hun har haltet éen gang, hvor jeg tænker at knæskallen er hoppet ud, men selv kommet på plads igen lynhurtigt - det var efter en omgang vild leg med en hvalp. Den slags bliver nøje overvåget og stoppet i tide nu! Men ellers halter hun ikke on/off. Heller ikke selvom hun tumler med Ayo og leger fangeleg med hende. Men vi skåner hende naturligvis for de fleste hop vi kan - såsom ind/ud af bilen, trapper osv.

Jeg ser ret positivt på hendes/vores fremtid. Derfor overvejer jeg på ingen måde aflivning - for os er operationen den mulighed der er!

Jojo, og det skal i jo også gøre, jeg svarede blot på hvorfor det du havde læst også kunne være for hundens bedste, altså hvis hun har fået at vide at det ikke er sikkert en operation vil gøre det bedre, og hvis hunden knæskal konstant går og popper ud = meget smerte for hunden, selvom graden hedder det samme som Livas.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jojo, og det skal i jo også gøre, jeg svarede blot på hvorfor det du havde læst også kunne være for hundens bedste, altså hvis hun har fået at vide at det ikke er sikkert en operation vil gøre det bedre, og hvis hunden knæskal konstant går og popper ud = meget smerte for hunden, selvom graden hedder det samme som Livas.

Det er rigtig nok - det er ikke til at vide hvad hendes dyrlæge har sagt. Det kan jo godt være hendes hunds knæskal hopper mere ud end Livas og dermed har slidt mere på furen i knæet = dårligere prognose for operation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er rigtig nok - det er ikke til at vide hvad hendes dyrlæge har sagt. Det kan jo godt være hendes hunds knæskal hopper mere ud end Livas og dermed har slidt mere på furen i knæet = dårligere prognose for operation.

Præcis. Synes bestemt man skal høre på sin dyrlæge og derefter selv søge lidt info, jeg stoler skam også meget på min dyrlæge og/eller på visse eksperter (ja har jo desværre oplevet en ekspert der ikke troede på kiropraktik, han vidste ikke hvor gammel min Egon kunne blive nu hans bækken sad skævt :evil:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil så godt komme med en god oplevelse, ja det vil sige det er en god oplevelse nu 5 år senere, da vi var midt i forløbet sagde jeg aldrig mere, men det var ikke p.gr. af operationen men det var det helvede det er, at holde en aktiv lille hund i ro.

Min Betty’s historie ligner din meget, hun havde også kun symptomer en gang da hun fik vredet knæet i leg, men der hylede hun til gengæld højt.

Hun blev opereret ca. 17 måneder gammel på fakse 2 gange, den første gang sprang det op igen inden vi kom i gang med genoptræningen, såret skal være helet og klammerne taget ud inden man kan komme i gang.

Derefter kom der ca. 6 uger i fuldstændig ro, med genoptræning i waterwalker de 3 første uger 3 gange pr. uge og herefter 2 gange pr uge, jeg brugte i hvert fald 2 gange 10 klip.

Det blev godt, og det var ikke det hun døde af, men jeg giver så genoptræningen skylden for at det gik godt, for jeg har også hørt om andre hvor det absolut ikke har været godt, men de tilfælde jeg kender til har der enten ingen genoptræning været, eller også har de genoptrænet med svømning og i de tilfælde kan man ikke kontrollere om de bruger benet.

Så fortvivl ikke, men sørg for at få en ordentlig genoptræning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil så godt komme med en god oplevelse, ja det vil sige det er en god oplevelse nu 5 år senere, da vi var midt i forløbet sagde jeg aldrig mere, men det var ikke p.gr. af operationen men det var det helvede det er, at holde en aktiv lille hund i ro.

Min Betty’s historie ligner din meget, hun havde også kun symptomer en gang da hun fik vredet knæet i leg, men der hylede hun til gengæld højt.

Hun blev opereret ca. 17 måneder gammel på fakse 2 gange, den første gang sprang det op igen inden vi kom i gang med genoptræningen, såret skal være helet og klammerne taget ud inden man kan komme i gang.

Derefter kom der ca. 6 uger i fuldstændig ro, med genoptræning i waterwalker de 3 første uger 3 gange pr. uge og herefter 2 gange pr uge, jeg brugte i hvert fald 2 gange 10 klip.

Det blev godt, og det var ikke det hun døde af, men jeg giver så genoptræningen skylden for at det gik godt, for jeg har også hørt om andre hvor det absolut ikke har været godt, men de tilfælde jeg kender til har der enten ingen genoptræning været, eller også har de genoptrænet med svømning og i de tilfælde kan man ikke kontrollere om de bruger benet.

Så fortvivl ikke, men sørg for at få en ordentlig genoptræning.

Sikke et dejligt indlæg at læse :bighug:

Liva skal også genoptrænes via waterwalk hos dyrlægen og vores dyrlæge har også sagt at vi nok i hvert fald skal regne med 20x genoptrænings klip. :5up:

Med hensyn til at holde-i-ro-delen er det nok heldigt at det er Liva som har fået PL og ikke Ayo - Ayo er en værre lille hoppebold som flyver rundt til alle sider :lol: - Liva er mere en hygge/puttehund som er noget nemmere at holde i ro. Så det skal nok gå. Og dyrlægen lægger stor vægt på genoptræningen via waterwalk. Så jeg tænker vi har en god chance for at få et godt resultat. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Sitto- synes ikke du skal have det dårligt eller blive helt trist af at læse sådan en debat som du læste på HG, men kender det godt selv, for man er jo i forvejen bekymret og ønsker kun at gøre det rigtige for sin hund.

I mine ører lyder det som om du gør det helt rigtige, Liva lyder jo som en hund der er glad og har mod på livet ! Selvfølgelig hun er jo ikke særlig gammel, hendes liv er da kun lige begyndt og selvfølgelig skal hun da ikke aflives, når man nu har mulighed for at prøve sådan en operation. Og hvis du spurgte Liva så ville hendes svar da helt sikkert være " selvfølgelig mor, ville gerne opereres frem for at blive aflivet " Stort set alle dyr der har kærlighed i livet og som er en del af deres hverdag, ville da fortrække livet frem for døden og INGEN levende væsner kommer igennem livet uden smerter, ubehag eller modløshed. Mange dyr er også gode til blot at acceptere at det er sådan det er.

Kig på Liva og se om hun ligner en hund der har lyst til at tage herfra nu ??

Svaret er sikkert at det er det sidste hun har lyst til.

Genoptræningen bagefter kan sikkert godt blive hård både for hende og for jer og der kommer måske tidspunkter med ekstra smerter og man kan se sin hund blive indesluttet og trist, men det betyder ikke at man straks skal fare til dyrlægen og få den aflivet, måske har hunden bare brug for at man er der ekstra meget for den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så en af dem der aldrig ville vælge operationen til en PL hund - jeg har aldrig hørt om en succes på den konto, tilgængæld har jeg hørt og set rigtig mange fiaskoer både på første og anden gangs operationer :(

Jeg ville give hunden det bedst mulige hundeliv og hvis/når livskvalitet ryger, så vil den blive lagt til at sove.

Hvis du får lyst til at høre positive historier, så kan jeg anbefale en facebookgruppe (for papilloner), jeg er godt nok selv overrasket over, at man kan vælge en relativt simpel operation fra (men jo, den ER dyr), når jeg ser alle de solstrålehistorier, fra PL3 til aktiv agility-løber.

Så Sitto - jeg ville have valgt præcis som dig, men hvis man kun hører om fejlsslagne operationer, eller tænker 'ny hund koster meget mindre end operation' så vælger du jo forkert ;-) Som jeg ser det, er det helt afgørende, at holde knæet i ro efter operationen, ellers risikerer du ny operation, og ro er helt ro, ikke noget som helst hoppen rundt i sofa / seng eller andet. Held og lykke med operationen og genoptræningen :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sitto- synes ikke du skal have det dårligt eller blive helt trist af at læse sådan en debat som du læste på HG, men kender det godt selv, for man er jo i forvejen bekymret og ønsker kun at gøre det rigtige for sin hund.

I mine ører lyder det som om du gør det helt rigtige, Liva lyder jo som en hund der er glad og har mod på livet ! Selvfølgelig hun er jo ikke særlig gammel, hendes liv er da kun lige begyndt og selvfølgelig skal hun da ikke aflives, når man nu har mulighed for at prøve sådan en operation. Og hvis du spurgte Liva så ville hendes svar da helt sikkert være " selvfølgelig mor, ville gerne opereres frem for at blive aflivet " Stort set alle dyr der har kærlighed i livet og som er en del af deres hverdag, ville da fortrække livet frem for døden og INGEN levende væsner kommer igennem livet uden smerter, ubehag eller modløshed. Mange dyr er også gode til blot at acceptere at det er sådan det er.

Kig på Liva og se om hun ligner en hund der har lyst til at tage herfra nu ??

Svaret er sikkert at det er det sidste hun har lyst til.

Genoptræningen bagefter kan sikkert godt blive hård både for hende og for jer og der kommer måske tidspunkter med ekstra smerter og man kan se sin hund blive indesluttet og trist, men det betyder ikke at man straks skal fare til dyrlægen og få den aflivet, måske har hunden bare brug for at man er der ekstra meget for den.

:5up:

Men det skulle nu ikke forstås som om at jeg var i tvivl om hvorvidt vi vælger det rigtige - for det er jeg slet ikke i tvivl om at vi gør. Som sagt har aflivning ikke engang strejfet mine tanker - det kunne jeg slet ikke drømme om - jeg blev nok mest chokeret over at folk fravælger en PL operation og en hund så hurtigt, blot fordi den har PL grad 2, 9 mdr gammel. For kigger jeg på Liva er hun på ingen mulige måder en hund som man overhovedet kan være i tvivl om hvorvidt det hedder operation eller aflivning. Hun er frisk og frejdig, legesyg og aktiv som den unghund hun nu engang er. :banan:

Men det bliver sikkert en hård periode at komme igennem - både for hende, os og formentlig også Ayo - hun vil jo også blive påvirket af det på ét eller andet plan. Men vi har to ugers ferie efter hendes operation hvor vi går hjemme - vi har gode muligheder for pasning efterfølgende - og ellers er hundene vænnet til at være alene hjemme i bur - så vi kan sikre os at de ikke leger og tumler mens vi ikke er hjemme. Så dén burtræning tror jeg kommer os til gode i den periode, så vi er sikre på at hun bliver holdt i ro. For det ER bare alfa omega - og så en god og længere varende genoptræning. Men dén del har vores dyrlæge helt styr på. :5up:

Så alt i alt som jeg ser det, så har Liva en rigtig god chance med den her PL operation, for at få sig et rigtig godt og smertefrit liv - for selvfølgelig går operationen præcis som den skal - alt andet kan slet ikke komme på tale! ;-)

Hvis du får lyst til at høre positive historier, så kan jeg anbefale en facebookgruppe (for papilloner), jeg er godt nok selv overrasket over, at man kan vælge en relativt simpel operation fra (men jo, den ER dyr), når jeg ser alle de solstrålehistorier, fra PL3 til aktiv agility-løber.

Så Sitto - jeg ville have valgt præcis som dig, men hvis man kun hører om fejlsslagne operationer, eller tænker 'ny hund koster meget mindre end operation' så vælger du jo forkert ;-) Som jeg ser det, er det helt afgørende, at holde knæet i ro efter operationen, ellers risikerer du ny operation, og ro er helt ro, ikke noget som helst hoppen rundt i sofa / seng eller andet. Held og lykke med operationen og genoptræningen :5up:

Jeg har heller ikke helt forståelse fra at fravælge en PL operation uanset hvad - ved nogen hunde i meget, meget slem grad og som har ekstreme smerter, kan det godt være operationen ikke er vejen ud alligevel - men med Liva ser jeg ikke at der er andre muligheder end operationen. Dyrlægen tror på en rigtig god prognose, de har styr på genoptræningen på dyrehospitalet, og vi skal og vil gøre vores for at holde hende i ro og få hendes vellykket igennem forsøget - så jeg synes jo hun har al hvad hun har brug for, for at komme ud på den anden side til et smertefrit og aktivt liv. :5up:

Og nej - en PL operation er da ikke helt billig. Men vi regner med at smide omkring 12.000 kr alt i alt, inkl. genoptræning. Og det er penge som slet ikke kan opvejes imod dét at vælge at give hende fred. Jeg er fuldstændig, helt og aldeles, ligeglad med de penge. Jeg kunne aldrig drømme om at fravælge en behandling pga. penge. Min holdning er at når man har anskaffet sig en hund (eller hvilket som helst andet levende væsen) så har man også påtaget sig det økonomiske ansvar, så længe det er for dyrets eget bedste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad hedder FBgruppen? for det lyder da interessant :)

For mit vedkommende har pengene ikke noget at sige - men hundens livskvalitet. Og jeg syntes det er rigtig trist når fejlslagne operationer, omend de burde være simple, stiller hunden endnu værre efterfølgende. Jeg har gentagende gange set/snakket med mennesker, der har været det igennem med deres hunde, som fortryder at de har ladet hunden gået det igennem.

Link til indlæg
Del på andre sites