Hop til indhold

Når fremmed kalder gravhunden til sig


Gæst gravhund
 Share

Recommended Posts

Gæst gravhund

Hej

 

Jeg har den glade ejer en dejlig gravhundedreng på 6 mdr.

Da han kom til mig for 1 ½ md siden var han usikker og lidt kuet, da han var den sidste og mindste i et kuld på 8.

Jeg har været og er forsigtig med ham, da han er meget nem, blid og rolig.

Han er meget venlig over for andre hunde og mennesker, og vi fungerer godt i vores nær miljø.

Men nu er der en ting, som jeg gerne vil ha slået fast og opdraget min gravbasse til, uden at han bliver kuet...

Jeg vil gerne lære ham til, at han selvfølgelig ikke skal lade andre kunne kalde ham til sig!!

Jeg mener, det er vigtigt, at både hund og jeg ved, at han selvfølgelig bliver hos mig og adlyder mig, også når fremmede forsøger at fløjte eller kalde hunden til sig.

I vores område har vi en god to-benet ven med en dejlig hund, som både min hvalp og jeg er glade for. -At jeg synes, det er forkert at kalde en andens hund til sig, er en anden ting! Men ansvaret er dybest set mit og jeg skal lære min hvalp, at han skal blive hos og adlyde mig.

Hvordan lærer jeg min hvalp det?

 

Og hvordan lærer jeg den at modstå kalden til sig fra andre mennesker?

 

Jeg håber, I kan hjælpe mig med gode råd

 

På forhånd tak fra gravhundehvalpen og dens menneske

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lærer du ikke din hvalp... Du kan med tiden lære din voksne hund det.

 

Du kan med flittig delen ud af dig selv, din glæde og hjertelighed få din hvalp til at synes du ikke er værd at forlade og derfor med tiden vælge at blive på trods af kald, men først skal alt det basale være i orden.

 

Træningen foregår som "almindelig" forbudstræning, med en lille fristelse som bliver større i takt med at din hund kan ignorere fristelserne. I min bog er lokken fra andre personer det absolut sidste i træningen fordi det er det sværeste for rigtigt mange hunde :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes egentlig det kommer med tiden for de fleste hunde som er vandt til at træne med deres ejer og har en god relation til denne. Altså så længe de ikke er vandt til at hente guffer fra en masse fremmede mennesker.

 

Mine egne hunde kan kaldes på af godt kendte personer, men ignorerer ofte kald fra fremmede. Sheila går faktisk i buer udenom, med mindre de kan hende navn og stor med synelige godbidder;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst gravhund

Mange tak for begge jeres svar :-) Dem er jeg meget glad for.

Jeg var i tvivl, hvad jeg skulle gøre i denne situation, og det er befriende, at jeg ikke skal i gang med hård opdragelse nu.

Det er ingen hemmelighed, at jeg er meget meget glad for min gravbassedreng - og når vi har besøg snakker han fint med gæster, hvis de har lyst, og er ind imellem henne og tjekke hos mig, om alt er ok - eller sådan tolker jeg det -

Vi hilser på mange, når vi går tur - skal jeg da lade folk give ham en godbid? Et par stykker gør det bare, og en 3. spurgte, om hun måtte - hvor jeg svarede: nej, helst ikke... hvilket hun selvfølgelig accepterede..

Der er dejligt blandt hundefolket, men nogle kommer ind i mellem galt afsted med hinanden - og det ønsker vi selvfølgelig ikke

Tak til jer og en hilsen til jeres hunde også :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for begge jeres svar :-) Dem er jeg meget glad for.

Jeg var i tvivl, hvad jeg skulle gøre i denne situation, og det er befriende, at jeg ikke skal i gang med hård opdragelse nu.

Det er ingen hemmelighed, at jeg er meget meget glad for min gravbassedreng - og når vi har besøg snakker han fint med gæster, hvis de har lyst, og er ind imellem henne og tjekke hos mig, om alt er ok - eller sådan tolker jeg det -

Vi hilser på mange, når vi går tur - skal jeg da lade folk give ham en godbid? Et par stykker gør det bare, og en 3. spurgte, om hun måtte - hvor jeg svarede: nej, helst ikke... hvilket hun selvfølgelig accepterede..

Der er dejligt blandt hundefolket, men nogle kommer ind i mellem galt afsted med hinanden - og det ønsker vi selvfølgelig ikke

Tak til jer og en hilsen til jeres hunde også :-)

 

Du kan tænke over, hvad du gerne vil se igen hos gravmanden, det han bliver påvirket af som hvalp er det han husker resten af livet.

 

Selv ville jeg lade min hvalp hilse på mange for at få positive oplevelser, men i samme øjeblik han viste at han forventede at skulle hilse ville jeg vide jeg havde overdrevet, for han vil jo ikke komme til at hilse på alle vi møder resten af sit liv.

Derfor ville jeg lade ham hilse på udvalgte personer, udvalgte ift. udseende påklædning, gangart mv. så han får stiftet positivt bekendtskab med så mange forskelligt udseende og forskelligt agerende personer som muligt. De måtte for min skyld gerne give en lille godbid og de ville blive instrueret kort i hvordan de skal hilse.

 

Det samme gælder fremmede hunde (dog uden godbidden :-) ) gode positive møder med forskellige hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...