Hop til indhold

HJÆLP TIL ADFÆRDSTERAPI

Gæst akogballou
 Share

Recommended Posts

Gæst akogballou

Kære alle hunde elskere...

Jeg er ny herinde...

Men jeg har oprettet en profil herinde, fordi jeg virkelig har brug for hjælp!

Jeg har en chihuahua på 3 år.

Han har indenfor det senere halvandet år, fået en mere aggressiv adfærd.

Han har aldrig kunne lide fremmede hunde når vi er ude og gå tur. Han gøer - men vil nogle gange gerne hilse men hvis han kommer for tæt på napper han ud og bider. Jeg har oplevet en dag vi skulle over til bilen hvor han løb fri, så løb han direkte over til en labrador hund der står bundet og begynder og bide den. Han stopper ikke når jeg råber STOP osv. først når jeg tager fat i ham.

Han kan heller ikke lide fremmede mennesker, når vi er ude og gå tur og der kommer børn og andre mennesker og vil sige hej og kæle, så gøer han helt vildt og bider ud efter folk.

I weeekenden blev han passet af min mor. han lå og sov inden i stuen i en kurv, og min mor fik besøg af sin nabo. de stod ude i køkkenet og snakkede, og pludselig vågner han fra sin kurv og løber ud og bider naboen i benet. meget chokerende..

Dette er kun et meget kort indblik i flere situationer.

Mit problem er bare nu, at jeg snart ikke ved hvad jeg skal stille op! jeg er frustreret over - for hvem vil have en hund der bider og som man ikke kan regne med ? og kan man ændre hans adfærd?

Jeg har kontaktet en adfærdsterapeut, som siger det måske kan hjælpe - men hun kan ikke garantere noget!

Er der nogle der har gode erfaringer med adfærdsterapi ? og evt. kender nogle gode på sjælland ?

Håber meget i vil hjælpe en fortvivlet hundeejeer :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :-)

Jeg er adfærdsbehandler og vil lige sige, at naturligvis kan man ikke garantere at en terapi vil hjælpe uden at have set og vurderet en hund og haft en grundig snak med dens mennesker. Adfærdsbehandleren lægger en plan, som det er op til ejeren at følge til punkt og prikke. Gør vedkommende ikke dette kan selv den dygtigste adfærdsrådgiver ikke hjælpe.

Den garanti jeg kan give er at du, hvis du følger den rette plan, kan få din hund så meget under kontrol, at du kan styre ham. Ingen kan, uden at have set ham, garantere at han vil kunne lære at omgås andre hunde uden aggressivitet. Hans egene grænser er muligvis blevet overskredet af større hunde - og af mennesker, og det er et stort arbejde at rette op på.

Der skal gøres noget og det så hurtigt som muligt og indtil da er det vigtigt du sørger for at han ikke får mulighed for at bide.

En chihuahuas bid kan man lidt smile ad, det gør ondt, men giver ikke de store fysiske skader, men hensigten, at skade, mærker andre hunde som hvis din hund var en stor hund og det kan give dem psykiske traumer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst akogballou

Mange tak for din besvarelse :)

Jeg har talt med en adfærdsbehandler, og hun sagde noget af det samme med - at hans grænser var blevet overskredet. og han måske var utryg.

Både jeg og min kæreste er villige til at gøre hvad der skal til for at rette denne adfærd op. jeg har et stort håb om at det kan lade sig gøre.

Du har helt ret - en chihuahua's bid gør ikke ondt. men jeg ville aldrig kunne have på samvittigheden, hvis han bed et lille barn fx.

Jeg vil uden tvivl igang hurtigst muligt.

Men nu mangler jeg bare at finde den rette adfærdsbehandler. Jeg bor i Holbæk - så gerne en i omegn..

Kender du til nogle du evt. kan anbefale ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for din besvarelse :)

Jeg har talt med en adfærdsbehandler, og hun sagde noget af det samme med - at hans grænser var blevet overskredet. og han måske var utryg.

Både jeg og min kæreste er villige til at gøre hvad der skal til for at rette denne adfærd op. jeg har et stort håb om at det kan lade sig gøre.

Du har helt ret - en chihuahua's bid gør ikke ondt. men jeg ville aldrig kunne have på samvittigheden, hvis han bed et lille barn fx.

Jeg vil uden tvivl igang hurtigst muligt.

Men nu mangler jeg bare at finde den rette adfærdsbehandler. Jeg bor i Holbæk - så gerne en i omegn..

Kender du til nogle du evt. kan anbefale ?

Det kan være der kommer nogle til som kender en på de kanter, jeg gør ikke, men er ikke så stiv i geografien. Har du prøvet at google?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst akogballou

Ja, jeg har prøvet. synes ikke rigtig der kommer nogle frem. Men jeg faldt så over denne hjemmeside, og kunne være der var nogle der kunne hjælpe her :)

Men må se om der er nogle der melder sig - jeg håber :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst akogballou

Ja, Faxe er bare et godt stykke fra Holbæk :(

Men jeg har snakket med en der bor i Kalundborg - så regner med at prøve hos hende. Hun har også hold, hvor man kan træne med at møde andre hunde og fremmede mennesker. Men inden jeg sagde ja til for meget, ville det bare være rart med nogle gode råd hvis andre kendte nogle eller havde nogle erfaringer :)

Link til indlæg
Del på andre sites