Hop til indhold

Foderovervejelser - At gå væk fra rådfodring ?


Museklik
 Share

Recommended Posts

Da vi begyndte at råfodre Freya var det udelukkende fordi hun var så kræsen og ikke spiste i dagevis. Jeg havde bestemt ikke forestillet mig, at jeg skulle råfodre.

 

Nu har vi så gjort det i 5-6 måneder måske. Og det fungerer rigtig fint. Men jeg synes det er dyrt og besværligt (på ferie, når man er i byen osv.). Samtidigt er Freya så blevet sterilisteret og æder lige nu lystigt sit hvalpefoder fra Kingsmoor som godbidder (det ville hun ikke spise for ½ år siden).

 

Jeg overvejer derfor at gå over til tørkost igen.

Jeg har lige regnet ud at en Kingsmoor Pure 12 kilo ville holde i 92 dage. Den koster 459 kr her (måske plus levering, men lad os bare sige 500 så). Når jeg køber hos rigtig hundemad koster det os ca. 400/måned. Det er jo noget af en prisforskel!

 

Da hun overgik til råfodring fik hun flottere, mere skinnende pels og blev MEGET sundere at se på. Men hun gik jo fra næsten ingen mad til råfodring, så det er jo ikke fair at sige at det alene er råfodringens skyld, men måske lige så meget bare det at FÅ mad?

 

Hvis jeg vælger at skifte tilbage, er der så noget jeg skal være opmærksom på? Er der nogen råd om at skifte fra den ene dag til den anden eller gradvist? Kingsmoor er et ok foder, ikke? Jeg kan ikke helt gennemskue om Pure eller Original er bedst? Original indeholder vist flere urter - men begge er uden korn, så vidt jeg kan se?

Link til indlæg
Del på andre sites

Zamzam får råt og har elendige tænder (vildt meget tandsten), da jeg fik ham var han på tørkost og uden tandsten :evil: de andre har dog fine tænder på barf.

Du kan jo skifte mellem forskellige slags tørkost, så er det måske ikke helt så kedeligt, men klart min opfattelse, at tørkost er sjovt, men ikke sjovt nok til at man vil slås med de andre om det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes da bare du skal prøve at skifte, hvis hun ikke gider det efter en måned, er det jo bare at skifte tilbage? Men mon ikke hun er ovre unghundealder og har fået mere stabil appetit nu?

 

Tror det er ret normalt at råfodrede hunde synes tørkost er vildt lækkert, mine synes det i hvert fald. Men jeg synes deres tænder bliver brune, så giver stadig ben 1-2 gange om ugen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar.

Kan sgutte helt beslutte mig! Tørkost er jo så meget nemmere at have med at gøre, men så får jeg sådan nogle åndssvage tanker om, at det jo også er kedeligere for hunden (som vel er ligeglad?) og så er der jo tandrensningsfordelene ved råfodring (eller er det en skrøne?)

 

Du kan jo bare give et ben en gang imellem.

Det får mine da, selvom de er tørfoderhunde

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Jeg er lige gået fra barf til tørkost for 1½ måned siden og det fungerer rigtig godt og hundene elsker det. Jeg havde i en 14 dages tid inden brugt tørkosten (en håndfuld eller to) til fodersøg et par gange om dagen og ellers skiftede jeg bare fra den ene dag til den anden.

 

Den første uges tid inden deress mave havde vænnet sig helt til tørkost, kom der lidt rigeligt ud af den anden ende, men nu er det kun 2 gange om dagen i snit.

 

Jeg giver ben ved siden af et par gange om ugen for bl.a. bissernes skyld;-).

 

Jeg fodrer med Fromm og hundene savler bare jeg overvejer at nærme mig sækken:-D .

 

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...