Hop til indhold

vagtsom cavalier

Trinek
 Share

Recommended Posts

Trille nyder sin nyfundne selvtillid, og beskytter matriklen i et massivt forsvar. Selv ikke græskarlygten kan føle sig sikker hen mod aften timerne:p

Igår havde vi så gæster, og selv efter de er kommet ind, fortsætter hendes vagtsomhed. Hun knurrer når de kommer ud fra toilettet, og igen da de rejser sig fra at gå. Hun må gerne sige til når der kommer nogen. Men når vi har inviteret dem inden for, vil jeg have hun stopper. What to do?

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg læser det er det ikke selvtillid, nærmest det modsatte.Hun knurre nok pga utryghed ved fremmede mennesker i sit hus,.

Det er typisk at kønsmodne hunde gennem det 1 ste halve år i nyt hjem kan ændre opførsel. Men dette med at gø eller advare , fordi en gæst rejser sig og går på toilettet er typisk let stress over, at hun ikke er i ro/balance, mens disse for hende fremmedlegemer i i huset.

Sådan har nogle af mine genbrugshunde også været, det går normalt over.

Du skal formindste hendes forsvar af haven , det kan blive en dum vane at stå at gø af alt der rører sig. Og det giver anledning til forhøjet stress.

Når I har gæster, så hav evt lidt små pølse/kyllingestykker stående og så må gæsten inden de rejser sig kalde på hende og lad være at kigge på hende og med fremstrakt rolig hånd bede hende tage denne pølsebid. Og evt tage et stykke med på toilettet. Hvis hun vil tage det og spise det, er hun ikke overvældende stresset.Ellers kan de kaste det ned foran hende.

Men som hun agerer nu er hun stresset over dem.Og i min verden har hun ikke selvtillid.

Håber andre kan bekræfte min teori og evt komme med mere konstruktivt til ændring af dette.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kommer lige tilbage. Håber jeg har beskrevet det forståeligt.

Hvis du tænker på ,at du besøger et hundehjem med hund i harmoni, vil den vel gø , når i kommer, men når I er lukket ind er det ikke mere dens ansvar, at I er ,og den vil normalt højest, hvis den er pjattet opsøge kontakt med jer for at ville klappes eller kommer med en bold, "du skal lege med mig og ikke sidde at snakke med mine ejerer,".

Det er den opførsel ,jeg forventer, hvis jeg besøger hjem med ikke stressede hunde.

Men fortvivl ikke, hun falder da sikkert ned, når hun erfarer at jeres gæster er søde mennesker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak:) De får godbidder, og dem tager hun. Igår lykkedes det faktisk også for den ene at tage hende op, men ja, hun er nok lidt utryk. Vi afleder hende fra haven, ved at kalde på hende, og give hende en godbid når hun stopper brøleriet.

Men hun skal vel bare vænne sig til vi passer på hende. Og ikke omvendt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun søgte selv kontakten. Hun vil meget gerne sidde på skødet når vi er færdige med at spise. Igår valgte hun så en vi har besøg af ofte. Jeg tænker det nok er fordi hun bliver mere tryg ved denne person. Men folk har en opfattelse af at alle hunde vil snakke. Hun er tryg og kontaktsøgende når vi er alene, men hun nu har brug for plads, og at de skal lade hende søge dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med Ulla :)

Trinek: Din vovse lyder utryg ud fra din beskrivelse - og det at løfte hende op kan være meget grænseoverskridende overfor hende, selvom hun selv er begyndende på at opsøge kontakten - Få personen der skal siddes på ned at sidde på gulvet, og så kan vovse selv vælge om hun reelt gerne vil op og sidde på skødet uden at skulle fastholdes/løftes.

Jeg syntes det lidt trist på racens vejene generelt, at man oftere og oftere høre og ser cavaliere der ikke lever op til racens karakteristika for temperamentet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Angi. Trille er omplacerings hund, og er flyttet ind for tre måneder siden. Hun er tryg og glad ved os, men hun skal lige have det sidste med. Det er jo stadig lidt nyt. Det skal nu nok komme. Jeg vil næppe sige hun viger fra racestandarten.

Det er en fin historik at have med, det gør det også i nogle tilfælde nemmere at besvare et indlæg fyldestgørende - det ændre dog ikke på mit svar med mindre at hun har være vanrøgtet på en eller anden måde i sit gamle hjem.

FCI's racestandard for cavalierens temperament er

Sporty, hengiven og absolut frygtløs. Munter og venlig, ikke aggressiv. Ingen tendens i retning af nervøsitet.
Kilde: Hvordan ser en Cavalier King Charles Spaniel ud - Cavalier Klubben

Hvilket heldigvis gælder for rigtige mange cavaliere - men der desværre en stigende tendens til at nogle opdrættere glemmer vigtigheden af temperamentet.

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig er det ikke nyt at nutidens cavalier er lidt tilbagetrukte. OK, mine egne var født i 1984 + 1985, og egenlig rimelig ny på markedet dengang. Men jeg møder dem godt nok ofte lidt sky.Mine havde så et par ældre gravhunde som bodygaurds.

Men det er jo ikke en race der lige hopper frem og siger , GODDAG fremmede hund, vil du lege.Heller ikke med mennesker.

Der skal en vis tryghed til stede ,før de føler lyst til komtakt .F.eks ser jeg ikke lyst til kontakt fra cavalier der ikke kender mine , når jeg kommer med 6-7 hunde, der alle er større. Men nogle der kender dem tør godt.

Hun skal ikke vogte haven og hidse sig op og ikke overrumples af gæster der vil nærkæle hende.Med tiden finder hun nok ud af. at ingen gør hende noget og jeg vil tro hun falder ned i gear, og slutter dette gøeri.Voksne hunde kan være måneder om at indstille sig på nye forhold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig Ulla. Jeg vil ikke kalde hende sky, men nok nærmere lidt arrogant. Andre cavalier er hun helt trygge ved. Men generelt er hun lidt en snob. Kan passere andre hunde uden så meget som at løfte et øjenbryn. Se det er lidt sejt.:5up:

Med hensyn til haven har jeg, igår og i dag,kaldt hende til mig og belønnet hende når hun er stoppet. Det har lyn hurtigt givet pote (ja hun er nem at træne) så nu siger hun vov, og kommer selv hen. Men hun er ikke længere fastholdt i det negative, og er lidt mere afslappet omkring haven på begge sider. Tror enda naboen var ude med skrald uden hun gav lyd.

Angi; Trille har på ingen måde været vanrøgtet. Hun er gået fra at være lavest i hierarkiet, til at være ene, og det kræver lidt. Jeg vil bestemt beskrive Trille som nysgerrig, fjollet og glad. Men vi har arbejdet med det basale som at gå tur. Det har hun ikke gjort meget i, og hun kan godt være lidt agtpågivende når hun møder nye ting. På trods af det, driver hun nu fugle op, og ruller sig i andelort:stupid:

Det kan godt være de gamle ejere ikke gik tur, men de havde en kæmpe have, et kæmpe hus og masser af hjerterum.:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg formoder hun er født hos dem du overtog hende fra. Og altså er opvokset med ihverfald siin tævemor.Og uanset, hun har været i flokken ,høj eller lav i tæveherakiet, har hun været en del af en flok, der vil beskytte hinanden mod udefrakommende fjender.

Så derfor er det klart , hun skal tilvænnes dette nye uden en back upp gruppe.

For mange år siden overtog jeg /fik en yngre tæve, der klart havde lav rang i deres tæveheraki. Jeg havde 2 ældre tæver af mindre racer og denne nye tog straks udfordringen op , mht hvem der burde bestemme over de andres gøren og laden.

Det blev pillet af hende , så jeg bestemte, og jeg fik ikke uheld mellem disse tæver.

Men det kan være svært at finde sin plads i systemet ved ejerskifte.

Link til indlæg
Del på andre sites