Hop til indhold

Border Collie - hvor?


Gæst WhyNot
 Share

Recommended Posts

Hej alle

 

Jeg ved ikke om jeg skriver i det rette forum, men nu prøver jeg :)

 

Hvor finder man gode Border Collier? Gerne "udstilings-modellen"?

Helst i sydjylland, midtjylland eller fyn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der findes jo rigtig mange der avler bordercollies, og de kan jo være meget forskellige. Hvis du skal bruge hunden aktivt, og specifikt til agility, så ville jeg nok anbefale at du selv finder ud af hvilke hunde du selv kan li', og så ta'r den derfra, med alt hvad det indebærer af detektivarbejde. Det er selvfølgelig noget der tar tid, men det betaler sig helt sikkert i det lange løb.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Jeg har selv lige været igennem møllen med at finde linjer, opdrætter og hvalp.

 

Hvad er det ved udstillingsmodellerne der tiltrækker dig?

Tænker at hvis du gerne vil nå langt indenfor agility, så er det ikke så typisk at det er de lidt tungere udstillingsmodeller man vælger.

 

Jeg ville tage på forskellige udstilling - F.eks til Herning her i weekenden og se et par af dem der skal udstilles og så er der nogle stykker der skal starte til Årets hund i LP.

Der kan du danne dig lidt af et indtryk af de forskellige hunde og hvis du køber et katalog, så sæt nogle krydser og gå hjem og google hundene og tjek hundeweb.

 

Derudover er der en del agility konkurrencer rundt omkring, hvor du kan tage ud og kigge de hunde der starter og få en fornemmelse af hvordan de løber og hvordan de ville passe til dit temperament.

 

Personligt er valget af kennel og linjer en smagssag og der er ikke nogle der er rigtige og forkerte, selvom visse opdrættere gør deres arbejde bedre end andre.

Men for at kunne komme nærmere ind på de forskellige kenneler, så skal vi vide meget mere om præcis hvad du ønsker dig af din hund og hvilke ting du vægter højest.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænker at hvis du gerne vil nå langt indenfor agility, så er det ikke så typisk at det er de lidt tungere udstillingsmodeller man vælger.

 

Lige som en sidebemærkning, så er det vel ikke alle bordere af udstillingslinjer, der er tungt bygget (selvom mange er - jeg har set nogle, der nærmest ligner aussier). Johanna Allanachs bordere Kojima Physical Graffitti og Border Team's Perfect Miss Solo synes jeg f.eks. er ret lette af bygning. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige som en sidebemærkning, så er det vel ikke alle bordere af udstillingslinjer, der er tungt bygget (selvom mange er - jeg har set nogle, der nærmest ligner aussier). Johanna Allanachs bordere Kojima Physical Graffitti og Border Team's Perfect Miss Solo synes jeg f.eks. er ret lette af bygning. :vedikke:

 

He he - Iso er jo også af så kaldte udstillingslinjer... Og kan næppe kaldes tung! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Lige som en sidebemærkning, så er det vel ikke alle bordere af udstillingslinjer, der er tungt bygget (selvom mange er - jeg har set nogle, der nærmest ligner aussier). Johanna Allanachs bordere Kojima Physical Graffitti og Border Team's Perfect Miss Solo synes jeg f.eks. er ret lette af bygning. :vedikke:

 

 

Uha nej!

Så langt fra og slet ikke tæverne, men der er også stor forskel på hvad folk mener der er udstillingsliner og hvad der ikke er ;-)

 

Men synes ofte hanhundene er ret store og det er vel ikke de tunge hunde man vælger til AG?

Og netop derfor tænker jeg at en udstilling nok ikke er det dummeste sted at se hvilken type hunde der findes og hvilke linjer man skal kigge efter, hvis man ønsker at løbe AG.

Der er jo netop stor forskel på hundene.

 

SMM påstår jo f.eks at Vilya pigen godt kunne være af det nogen kalder udstillingslinjer (:mrgreen:) og hun er jo mini bitte :lun:

Og Lakris vejer 19 kg. som 6 mdr. gammel og han er jo af hyrdelinjer.

Så man kan jo ikke sætte to streger under at hyrdelinjerne er bitte små og udstilingslinjerne er kæmpe store.

 

Og det samme med temperamentet - Der er ikke nogle facit, så man er nød til at have en ide om hvad det er man ønsker sig af sin hund og tage ud og kigge og prøve at definere sine ønsker ret konkret for at finde den rigtige kennel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld for lidt OT, men... Tjek lige de her to hemmelige tvillinger ud. De er bare så ens, at vi var nødt til at spørge hinanden om vores hunde muligvis var i familie. Med undtagelse for ørerne ligner de hinanden fuldstændig, selv aftegningerne er ens, bare spejlvendt. Også på agilitybanen er de meget ens. Og den ene er af udstillingslinjer, importeret fra Belgien, den anden er af rene hyrdelinjer, avlet i DK. Overhoved ikke i familie, what so ever... :lol: Desværre ikke supergode billeder, da den ene var meget utidig og ikke ville sidde stille! :fornaermet::lol:

 

IMG_0759b.jpg

 

IMG_0758b.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...