Hop til indhold

erfaringer med Seren-Um eller Thundershirt

Gæst jepsen
 Share

Recommended Posts

Jeg har brug for hjælp.

Min hund bliver mere og mere angst. Han har altid været skud-ræd men jeg syntes, hans angst tager til. Der skal intet til før han NÆGTER at gå ud. I går var han ude ca 2 timer sammenlagt. Og det var MED træning!!!

Så nu har jeg forhørt mig lidt mht angst. Nogle syntes Thundershirt'en har virket mens det for andre har været spild af penge.

Nogle erfaringer med ovennævnte?????

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis han er rigtig voldsomt angst er milde midler som Serene-Um ikke nok.

T shirten har jeg talt med Pia Dahl, som har anvendt den længe, om, og hendes erfaring er at nogle hunde hjælper den på - andre ikke

Hvilke angstsymptomer har han?

Han reagerer på lyde. En bildør der smækker, en skraldespand der lukkes, lyden af flyvere (ikke helikoptere :D) Han vil ikke med ud. Kommer til postkassen. Så stivner han, som om han har hørt noget og så vil han ind igen.

Han vil ikke gå på de stier eller ruter vi normalt går på. Han stopper bare op og laver "frys"-øvelsen! Så vender vi om og han går med i godt humør.

Det er som om, han stopper op lytter efter lydene. Som om han forventer noget, der kan gøre ham bange. Jeg ved ikke, om det giver mening. :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Han reagerer på lyde. En bildør der smækker, en skraldespand der lukkes, lyden af flyvere (ikke helikoptere :D) Han vil ikke med ud. Kommer til postkassen. Så stivner han, som om han har hørt noget og så vil han ind igen.

Han vil ikke gå på de stier eller ruter vi normalt går på. Han stopper bare op og laver "frys"-øvelsen! Så vender vi om og han går med i godt humør.

Det er som om, han stopper op lytter efter lydene. Som om han forventer noget, der kan gøre ham bange. Jeg ved ikke, om det giver mening. :D

Det giver absolut mening og du kan gøre en hel masse for at ændre det!

Det er ganske almindeligt at en hund reagerer på første lyd som en advarsel om at NU skal den være på vagt. Hunden er 100% parat til at blive bange og bliver bekræftet i sin frygt for at blive bange ved næste lyd, som kan være ganske lille, men dog en ventet lyd, som hunden reagerer på ofte med flugt.

Man opererer med forskel på angst for lyde og frygt for at blive bange, for der er forskel i starten af et forløb. Ofte ender frygten for at blive bange dog med reel angst gennem erfaring for at hundens negative forventning holdt stik.

Min hund løber forvirret rundt og gøer og vælter ting når det bliver skudt af, har prøvet Serene-Um sidste år uden noget som helst resultat. Den der bluse er jeg mildest talt skeptisk over for, ville ønske der fandtes et preperat der gjorde hunden døv 24timer uden bivirkninger.

Der findes træning for sådanne hunde :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har erfaring med SereneUM med meget ringe erfaring, det virker OVERHOVEDET ikke. Har prøvet Zylkene, det er også helt uden effekt. Har erfaring med at D.A.P halsbånd virker noget, hvert fald væsenligt bedre end det andet.

Har du overvejet det ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Effekten med t-shirt har nok noget at gøre med at man kan mærke sin krop, den forsvinder ikke i angst. Mennesker med psykiske sydomme bruger også tit kugledyner, de vejer som et ondt år, men er en lettelse ved feks angst, psykose eller andet, fordi man ligesom bliver " pakket ind " og kroppen flyder ikke ud.

Meget angste eller stressede hunde oplever sikkert det samme, at de ligesom " går lidt ud af kroppen " og derfor hjælper det at de har noget omkring sig som er lidt stramt, så kan de bedre " mærke sig selv " .

Ikke sikkert det overhovedet giver mening, bare min tanke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det giver absolut mening og du kan gøre en hel masse for at ændre det!

Det er ganske almindeligt at en hund reagerer på første lyd som en advarsel om at NU skal den være på vagt. Hunden er 100% parat til at blive bange og bliver bekræftet i sin frygt for at blive bange ved næste lyd, som kan være ganske lille, men dog en ventet lyd, som hunden reagerer på ofte med flugt.

Man opererer med forskel på angst for lyde og frygt for at blive bange, for der er forskel i starten af et forløb. Ofte ender frygten for at blive bange dog med reel angst gennem erfaring for at hundens negative forventning holdt stik.

Der findes træning for sådanne hunde :-)

Og det er lige præcis dér, jeg er. Eller hunden er :D

Jeg panikker ikke eller farer hen til hunden, når den har hørt noget. Jeg prøver at lege videre med ham eller gå videre. Men han er bare så .... Opsat på at høre noget nyt, så alt går i stå omk. ham. Jeg vil ikke sætte en line i ham og holde ham hos mig. Det har jeg prøvet og det gav mig virkelig smag i munden. Så hellere have ham til at løbe ned til bilen. Der ved jeg, han sidder og venter på mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har erfaring med SereneUM med meget ringe erfaring, det virker OVERHOVEDET ikke. Har prøvet Zylkene, det er også helt uden effekt. Har erfaring med at D.A.P halsbånd virker noget, hvert fald væsenligt bedre end det andet.

Har du overvejet det ?

Zylkene havde ingen virkning. Vi prøvede det 1 måned og til nytåret sidste år. :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg har haft gode erfaringer med DAP - den til stikkontakt samt spray. Spray kom jeg på et stykke stof og bandt i beaglernes seler. Derudover har jeg brugt baldrian (op under nytår) med en rigtig god effekt.

Jeg har så siden forebygget ved at give Oscar og Darwin ekstra B vitamin og magnesium da det styrker hele nervesystemet - dette har haft en god effekt på i sær Darwin.

Jeg skal til at afprøve et nyt mærke - som jeg ikke tidligere er kommet på - får det hjem i næste uge og så skal jeg senere fortælle om jeg har oplevet effekt på det.

Link til indlæg
Del på andre sites