Hop til indhold

At blive liggende ved påvisning af genstand

Gæst Iben B
 Share

Recommended Posts

Hej folkens, jeg mangler et godt træningsråd!

Vi gør det meget i at jeg 'taber' ting (nøgler eller mobiltelefon) og så skal Chino finde dem til mig (kommandoen 'søge'). Nogle gange belønner jeg ham for at markere fundet med poten, andre gange vil jeg have at han skal dække ved genstanden han har fundet (kommandoen 'vise').

Godt så. Den har han sådan set fanget. Problemet er, at så snart belønningen er i vente så springer han op fra sin dækposition i glad forventning.

Først sprang han op så snart han hørte klikket. Så droppede jeg klikket, og nøjedes med et 'dygtig' i helt roligt tonefald. Nogle gange er det nok til at få ham på benene, andre gange sker det først når han ser belønningen (i det jeg gør mig klar til at give ham den).

Altså ... han kan en udmærket bliv-kommando, og hvis jeg giver den, så bliver han liggende. Men så synes jeg bare at han ikke får sin belønning for den oprindelige opgave (at påvise genstanden) men snarere for at blive liggende. Jeg vil jo gerne belønne ham for påvisningen, men så kommer der en ny kommando i mellemtiden.

Giver det mening? Og har I nogle gode idéer til hvordan jeg griber det an?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Hvornår klikkede du?

Hvad sker der hvis du trækker klikket længere og længere tid?

Pointen i klikket, er jo at så er øvelsen slut, fordi hunden har gjort det rigtige, så selvfølgelig rejser han sig, når han får sit klik.

Så jeg tror bare jeg ville gå tilbage og så trække klikket længere og længere tid, indtil jeg var henne ved ham.

Eller... faktisk ville jeg starte med påvisning mens du står ved siden af ham og først klikke når du har samlet genstanden op og så begynde at øge afstanden og søget, men altid først klikke når du HAR samlet genstanden op.

På den måde forstærker du, at han skal blive liggende indtil du har taget genstanden, for han får ikke sit klik før.

Du får jo det du forstærker og i det her tilfælde har du forstærket fundet af genstanden og ikke bliv ved genstanden.

Hvis han så rejser sig før du har taget genstanden, så må du gå et skridt tilbage og klikke, bare du kan bøje dig lidt ned, når du kan bøje dig lidt længere, når du kan strække armen efter genstanden osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad sker der hvis du trækker klikket længere og længere tid?

Du siger i den grad noget!

Chino kan være ret utålmodig, forstået på den måde at prøver alverdens ting og hurtigt går videre til det næste hvis der ikke umiddelbart falder bonus - så jeg har jo mest fokuseret på at være hurtigt ude med klikket for den rigtige handling (dæk). Men jeg er nok gået for hurtigt frem, forstået på den måde at det er bedre at han ligger der stabilt (også i længere tid) end at jeg udvider søget og afstanden.

Nu ved jeg hvad vi skal imorgen - tak for hjælpen :-D Det er altså super når man har stirret sig blind på en situation!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror jeg enten ville anvende aktiv fejlmelding ved at komme med et neutralt "det var ikke rigtigt" og så starte forfra. Eller jeg ville blive helt passiv i det øjeblik hunden rejste sig og så først blive aktiv igen når hunden igen lagde sig ned.

Og så tror jeg at jeg på enhver måde det nu var muligt ville provokere hunden til at flytte sig fra genstanden og ALTID belønne nede mellem forbenene mens den ligger ned.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Du siger i den grad noget!

Chino kan være ret utålmodig, forstået på den måde at prøver alverdens ting og hurtigt går videre til det næste hvis der ikke umiddelbart falder bonus - så jeg har jo mest fokuseret på at være hurtigt ude med klikket for den rigtige handling (dæk). Men jeg er nok gået for hurtigt frem, forstået på den måde at det er bedre at han ligger der stabilt (også i længere tid) end at jeg udvider søget og afstanden.

Nu ved jeg hvad vi skal imorgen - tak for hjælpen :-D Det er altså super når man har stirret sig blind på en situation!

Høhø... Gæt hvorfor jeg foreslår netop den løsning?! :engel:

Har arbejdet med præcis det samme på genstande på sporet, med mit meget, meget utålmodige kræ og har netop også fokuseret på selve meldingen og ikke tiden i lidt for lang tid, hvor jeg ret hurtigt burde være begyndt at fokusere på tiden.

Men herligt hvis du kan lære af mine fejl :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi gør det meget i at jeg 'taber' ting (nøgler eller mobiltelefon) og så skal Chino finde dem til mig (kommandoen 'søge').

Sådanne indfald på en luftetur er noget, der glæder ethvert hundehjerte. Og det lyder, som om Chino helt og holdent ved, hvad han skal, når du siger "Søge". Dejligt.

Nogle gange belønner jeg ham for at markere fundet med poten, andre gange vil jeg have at han skal dække ved genstanden han har fundet (kommandoen 'vise').

Til gengæld synes jeg, at du måske gør det lidt svært for ham ved at belønne for flere påvisningsmetoder, for hvornår skal han markere fund med poten og hvornår dække af for fund?

Det kan være, at jeg har misforstået det, men hvis du fx ønsker afdækning for fund, så er den allerletteste metode at dække hunden af, snuppe 10 små ting, gå i en ret linie ud i landskabet og lægge en genstand for hvert 5. skridt. Hent så hunden og husk at have belønningerne i hånden, så du selv kan smække dig ned på hug og belønne, inden han kommer i tanker om at rejse sig.

Jeg kan love dig, at det ikke vil vare længe, før hunden smækker sit korpus i jorden ved synet af en genstand. Problem solved.

Men igen - alle veje fører til Rom. Nogle er blot stejlere og mere stenene end andre. Selv prøver jeg altid den "dovneste" rute. :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan helt generelt uanset hvilken øvelse man er i gang med, så synes jeg, det er nærmest grundlæggende i arbejdet at en hund ikke handler på det den tror kommer til at ske, men handler ud fra de informationer den faktisk får.

Selv gør jeg det Camilse foreslår: I samme øjeblik min hund f.eks. spytter app. ud, rejser sig fra dæk eller hvad det kan være ved synet af klikker/godbid så bliver jeg totalt passiv. Jeg anvender ikke verbal fejl melding, da det er min erfaring at hunde lige så hurtigt lærer at passivitet betyder "forkert," som de lærer et verbalt signal med samme besked, men det er som man selv er til. Nej, ved nærmere tænkning her mens jeg skriver: Egentlig kan jeg ikke lide tanken om at anvende "forkert" som verbalt signal til en hund, da det kræver at man ikke selv påvirkes af den negative ladning ordet kan have.

Trial and Error træning kræver stor selvdisciplin af hundeejern og endnu mere at anvende et sigal som betyder at hunden lavede fejl.

Nå, undskyld for spam og Camilse det var ikke en kritik af din måde at gøre tingene på, bare tankerne som flyver..

Provokationstræning med godbidder er et must i min verden af samme årsag - hunden skal ikke tro, den skal vide - og det kan den kun ved at høre/se efter mine signaler og ikke ved at gå efter det den tror kommer til at ske :-)

Nogle hunde har lavet koblingen "dygtig" = færdig/fri og derfor afslutter de momentet når de roses, måske Chino er en af dem?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror jeg enten ville anvende aktiv fejlmelding ved at komme med et neutralt "det var ikke rigtigt" og så starte forfra. Eller jeg ville blive helt passiv i det øjeblik hunden rejste sig og så først blive aktiv igen når hunden igen lagde sig ned.

Og så tror jeg at jeg på enhver måde det nu var muligt ville provokere hunden til at flytte sig fra genstanden og ALTID belønne nede mellem forbenene mens den ligger ned.

Det fremhævede er ikke forstået?

Hvad angår at blive passiv, når Chino forventer belønning: no can do, han er en boxer :mrgreen:

Et fejlsignal kan hjælpe, men som sagt, så er vi tilbage ved mit første problem, at han jo egentlig gjorde det rigtige til at starte med, og jeg ikke vil have en masse andre kommandoer ind over. Derfor tiltrækker MM's metode med at trække klikket mig mere.

Sådanne indfald på en luftetur er noget, der glæder ethvert hundehjerte. Og det lyder, som om Chino helt og holdent ved, hvad han skal, når du siger "Søge". Dejligt.

Til gengæld synes jeg, at du måske gør det lidt svært for ham ved at belønne for flere påvisningsmetoder, for hvornår skal han markere fund med poten og hvornår dække af for fund?

Det kan være, at jeg har misforstået det, men hvis du fx ønsker afdækning for fund, så er den allerletteste metode at dække hunden af, snuppe 10 små ting, gå i en ret linie ud i landskabet og lægge en genstand for hvert 5. skridt. Hent så hunden og husk at have belønningerne i hånden, så du selv kan smække dig ned på hug og belønne, inden han kommer i tanker om at rejse sig.

Jeg kan love dig, at det ikke vil vare længe, før hunden smækker sit korpus i jorden ved synet af en genstand. Problem solved.

Men igen - alle veje fører til Rom. Nogle er blot stejlere og mere stenene end andre. Selv prøver jeg altid den "dovneste" rute. :cool:

Chino kender godt forskellen på 'søge' og 'vise', så jeg finder det ikke selv problematisk at jeg, alt efter dagen, kan bede ham forholde sig til det fundne på forskellige måder. Problemet er absolut ikke at få ham til at dække ved genstanden - den har han fattet. Problemet er at få ham til at blive liggende, indtil han har fået sin belønning. Så snart han ser bolden eller at jeg nærmer mig med godbidden rejser han sig.

Selv gør jeg det Camilse foreslår: I samme øjeblik min hund f.eks. spytter app. ud, rejser sig fra dæk eller hvad det kan være ved synet af klikker/godbid så bliver jeg totalt passiv. Jeg anvender ikke verbal fejl melding, da det er min erfaring at hunde lige så hurtigt lærer at passivitet betyder "forkert," som de lærer et verbalt signal med samme besked, men det er som man selv er til. Nej, ved nærmere tænkning her mens jeg skriver: Egentlig kan jeg ikke lide tanken om at anvende "forkert" som verbalt signal til en hund, da det kræver at man ikke selv påvirkes af den negative ladning ordet kan have.

Trial and Error træning kræver stor selvdisciplin af hundeejern og endnu mere at anvende et sigal som betyder at hunden lavede fejl.

Nå, undskyld for spam og Camilse det var ikke en kritik af din måde at gøre tingene på, bare tankerne som flyver..

Provokationstræning med godbidder er et must i min verden af samme årsag - hunden skal ikke tro, den skal vide - og det kan den kun ved at høre/se efter mine signaler og ikke ved at gå efter det den tror kommer til at ske :-)

Nogle hunde har lavet koblingen "dygtig" = færdig/fri og derfor afslutter de momentet når de roses, måske Chino er en af dem?.

Som sagt: passivitet ved fejl kan blive en meeeeeeeeeeget langtrukken affære, der som regel ender med at jeg bliver nødt til at bede ham slappe af :mrgreen: En boxer er vel en boxer.

Chino forbinder ikke nødvendigvis 'dygtig' med fri - som jeg skriver kan jeg få ham til at blive ved blot stille og roligt at rose ham - men ved synet af belønningen bliver det altså for meget ;-) Klikket forbinder han nok med fri, ja.

Tak for jeres tanker - jeg tror jeg i første omgang prøver MM's metode med at trække klikket til HELE øvelsen er overstået, inkl. at jeg tager genstanden op. Det virker for mig som den metode der vil virke bedst på ham :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Dengang på ruder konges tid, da jeg gik spor med Flica og hun skulle lære at blive liggende ved genstanden, indtil jeg kom hen til hende og samlede den op og rakte den i luften, forgik det ved ganske simpel bekræftigelse af hvad hun skulle og at hun gjorde det rigtige, ved at blive liggende, så hun fik nogle "Dygtig, bliv, dyygtig bilv" 'kommandoer' i roligt, let opmuntrende tonefald, undervejs. Men det var også før klikker og halløj rigtig kom frem, i dag ville jeg muligvis have gjort som enten Miss menelli eller Camilse -passitivitet, ikke fejlmelding.

Men jeg kan squ ikke helt udelukke, at jeg ikke bare ville gøre ligesom jeg gjorde med Flica den gang :hmm::engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dengang på ruder konges tid, da jeg gik spor med Flica og hun skulle lære at blive liggende ved genstanden, indtil jeg kom hen til hende og samlede den op og rakte den i luften, forgik det ved ganske simpel bekræftigelse af hvad hun skulle og at hun gjorde det rigtige, ved at blive liggende, så hun fik nogle "Dygtig, bliv, dyygtig bilv" 'kommandoer' i roligt, let opmuntrende tonefald, undervejs. Men det var også før klikker og halløj rigtig kom frem, i dag ville jeg muligvis have gjort som enten Miss menelli eller Camilse -passitivitet, ikke fejlmelding.

Men jeg kan squ ikke helt udelukke, at jeg ikke bare ville gøre ligesom jeg gjorde med Flica den gang :hmm::engel:

Som jeg skrev i mit startindlæg, så er det også den måde jeg er gået frem efter indtil videre - altså at give ham en 'bliv'-kommando. Jeg synes bare, at så var det ikke påvisningen han blev belønnet for, men det kan jo i virkeligheden også godt være at det er fløjtende ligegyldigt så længe det virker.

Jeg er dog meget tiltalt af tanken om at han lærer at øvelsen ikke er slut før jeg har samlet op - uden tillægskommandoer i mellemtiden :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Chino kender godt forskellen på 'søge' og 'vise', så jeg finder det ikke selv problematisk at jeg, alt efter dagen, kan bede ham forholde sig til det fundne på forskellige måder. Problemet er absolut ikke at få ham til at dække ved genstanden - den har han fattet. Problemet er at få ham til at blive liggende, indtil han har fået sin belønning. Så snart han ser bolden eller at jeg nærmer mig med godbidden rejser han sig.

Strategien med at lægge en masse genstande og selv holde sig lige bag hunden, klar til øjeblikkelig at smække sig på hug med belønningen, er, at så får hunden overhovedet ingen grund til at rejse sig. Man indøver således en masse "forbliv afdækket ved fund" lige efter hinanden - og naturligvis skal man også her gradvist trække tiden, præcis som man trækker tiden ved alt andet i hundetræning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det fremhævede er ikke forstået?

Hvad angår at blive passiv, når Chino forventer belønning: no can do, han er en boxer :mrgreen:

Et fejlsignal kan hjælpe, men som sagt, så er vi tilbage ved mit første problem, at han jo egentlig gjorde det rigtige til at starte med, og jeg ikke vil have en masse andre kommandoer ind over. Derfor tiltrækker MM's metode med at trække klikket mig mere.

Når min hund først kan ligge sig ned, så ville jeg begynde at kaste ting rundt om den. Løbe omkring den. kaste mig ned på alle fire og kravle mod den osv. Simpelthen gøre alt hvad jeg kan for at få hunden ud af position og så belønner jeg kun hvis den bliver liggende. Rejser den sig, siger "det er ikke rigtigt"(den gamle får et ups) og jeg starter helt forfra. Samtidigt gør jeg mig selv lige den notits at det måske var en smule for svært det jeg bød den og overvejer kort om sværhedsgraden skal mindskes. Grunden til jeg bruger verbal fejlmelding er at jeg ikke ønsker at hun skal forbinde det at jeg pludselig ikke er aktiv med at hun gør noget forkert, da jeg af og til kan virker passiv med mit kropssprog i agility, fx under arbejdet med slalommen. Og hun har tydeligt lært at besked "det er ikke rigtigt" betyder så starter vi forfra og prøver igen.

Mht. passivitivïtet, så virker det vel kun hvis man har en hund der rent faktisk er i stand til at tilbyde adfærd:hmm: Jeg ved i hvert fald at selvom min forventer en belønning, så har hun lært at hvis den tilbageholdes, så er det fordi hun ikke gør som jeg ønsker, og så vender hun tilbage til det der tidligere blev forstærket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. passivitivïtet, så virker det vel kun hvis man har en hund der rent faktisk er i stand til at tilbyde adfærd:hmm: Jeg ved i hvert fald at selvom min forventer en belønning, så har hun lært at hvis den tilbageholdes, så er det fordi hun ikke gør som jeg ønsker, og så vender hun tilbage til det der tidligere blev forstærket.

Border collies er sgu også så kvikke ;-)

Det er ikke fordi han ikke ved hvordan man tilbyder adfærd. Det er fordi han er ved at gå ud af sin gode pels af iver, så hvis den tilbudte adfærd ikke umiddelbart giver bonus, giver han sig til at hoppe rundt om mig og råbe vov, og stikke sin store fede mule ned i min lomme efter bolden, og så er jeg nødt til at lige at få løjerne dysset lidt ned :mrgreen: (NannaSoko og Buddha er mine vidner efter træning i dag!)

Jeg har prøvet at 'vente det ud' og se om han ikke vendte tilbage til at tilbyde adfærd - men jeg må indrømme at han var mere vedholdende end jeg - og særligt mine stakkels trommehinder :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jojo, og f.eks. ved apportering hvor hunden dropper emnet før den bliver bedt om det, vil passivitet få den til at samle op netop fordi den ikke kan blive forstærket uden emnet i munden

Det er ikke fordi han ikke ved hvordan man tilbyder adfærd. Det er fordi han er ved at gå ud af sin gode pels af iver, så hvis den tilbudte adfærd ikke umiddelbart giver bonus, giver han sig til at hoppe rundt om mig og råbe vov, og stikke sin store fede mule ned i min lomme efter bolden, og så er jeg nødt til at lige at få løjerne dysset lidt ned :mrgreen: (NannaSoko og Buddha er mine vidner efter træning i dag!)

Jeg har prøvet at 'vente det ud' og se om han ikke vendte tilbage til at tilbyde adfærd - men jeg må indrømme at han var mere vedholdende end jeg - og særligt mine stakkels trommehinder :lol:

Så er vi vel inde omkring impulskontrol

Link til indlæg
Del på andre sites

Jojo, og f.eks. ved appotering hvor hunden dropper emnet før den bliver bedt om det, vil passivitet få den til at samle op netop fordi den ikke kan blive forstærket uden emnet i munden

Så er vi vel inde omkring impulskontrol

Alternativt belønne sig selv ved at begynde at gnaske apporten i småstykker :roll:

Ja, det er nok noget impulskontrol vi er ude i ... :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Enig med Ninjamor i, at vi er ude i noget impulskontrol - Men går ud fra, at Ninjamor er enig med mig i, at det nok ikke liiiige er sammenhæng med den øvelse det skal indlæres.

Det er jo noget der skal indlæres for sig selv og noget man arbejder kontrolleret med.

Og så er der måske et spørgsmål om hvorvidt han har lært at tilbyde flere forskellige adfærd i samme træningspas, hvis han ikke får belønning for det først tilbudte, eller om han bare kegler ud, hvis det først prøvede ikke lige giver pote?

Nå... Det er jo selvfølgelig en ting i også kan arbejde med, hvis i føler for det.

Ih, så fulde af gode ideer til træning vi er herinde, hva'?! :engel:

Der vil jo også være en stor del impulskontrol og tålmodighed i, at vente med at trække klikket/dygtig eller hvad man nu bruger.

Synes fint du kan kombinere det med lidt strategisk belønning, som Dina foreslår og sørge for, at belønningen falder mellem forbenene på ham, så han ikke behøver rejse sig - Det bekræfter ham jo også netop i, at positionen og det at blive i den er korrekt.

Bruger selv samme metode som Camilse, med at sætte forstyrrelser på gradvist - Men først når øvelsen er stabil uden forstyrrelser.

Lige i jeres tilfælde tror jeg det vil være en ganske elendig idé at begynde at putte forstyrrelserne på, før der er en god forståelse for, at blive i positionen og hvornår øvelsen er slut.

Hunden skal jo forstå hvad der forventes af den, før man begynder at putte forstyrrelser på og jeg går ikke ud fra, at i er der endnu - Sådan lød det i hvertfald ikke på spørgsmålet ;-)

Kan liiige se det for mig, at du ligger og kravler rundt på jorden og forsøger at få ham til at blive ved genstanden, uden at have trænet det så han er stabil i det over lidt tid - Hvis du prøver, så vil jeg gerne opfordre dig til at optage det på video, kunne forstille mig det kunne se ret sjovt ud :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan liiige se det for mig, at du ligger og kravler rundt på jorden og forsøger at få ham til at blive ved genstanden, uden at have trænet det så han er stabil i det over lidt tid - Hvis du prøver, så vil jeg gerne opfordre dig til at optage det på video, kunne forstille mig det kunne se ret sjovt ud :lol:

Ja det kunne fanme være kønt :roll:

Udover det startede vi op idag - med mig siddende LIGE ved genstanden så jeg kunne belønne ved den og på jorden. Han ER jo en ret utålmodig type, så vi måtte tale om det der med at rejse sig en del gange, men vi sluttede med succes, og han var ikke helt uimodtagelig for lærdom :mrgreen:

...og nejnej - han kegler skam først ud når han har tilbudt 3-4 ting i rap :roll: Alt efter hvordan det kører for ham på dagen :lol::oops:

Link til indlæg
Del på andre sites