Hop til indhold

2 spørgsmål omkring tænder og forhud


Thor isbjørn
 Share

Recommended Posts

da dette er min første hanhund, så er jeg lidt lost omkring hans forhud.. er det noget i renser på dem? jeg har hørt at der er nogle der renser, men at det også kan blive gjort via kost? altså guleroder f.eks?

 

det andet spørgsmål er at thor ikke rigtig bryder sig om når jeg kigger på hans tænder. han vender og drejer hovedet så man slet ikke kan kigge. er der nogle gode træningsråd til mig, så jeg kunne blive bedre til at vide hvordan jeg tjekker tænderne på ham, uden han finder det ubehageligt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Medmindre der er snask omkring forhuden, ville jeg bare lade den være - jeg renser kun, når jeg kan se på de grønne pletter på gulvet at Bassil har forhudsbetændelse.

 

har ingen råd med tænderne - jeg tjekker dem bare - det må han acceptere.. Ligesom han også bare får klippet sine negle, selvom han egentlig er noget utilfreds med det..

Link til indlæg
Del på andre sites

når sjoveren drypper får han lige en omgang desinficerende med en sprøjte (altså uden nål :-)) udendørs og det har han ikke specielt meget imod - tomater skulle også rense men det synes jeg nu ikke virker hos kræet...

 

mht til tænderne - BassilBerner-style :-)

 

hvordan renser i dem så når de har noget snask omkring?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. tænderne - hvis han synes det er ubehageligt (og det gør han nok, når han trækker hovedet til sig), så gælder det om at få det lavet om til noget behageligt/positivt. Hvis han kan li' at bli' nusset, så kunne det være en måde, så kan man stille og roligt nusse sig tættere og tættere på, så han til sidst er helt tryg ved at du rører ved hans læber. Så er der ikke langt derfra til at du kan løfte hans læber for at kigge på tænderne. Men alt stille, roligt og gradvist - og i hundens tempo. Man kan også lære hunden at lægge hovedet i ens hånd (vha. godbidder), og når det er trygt og positivt kan man bygge videre til at man kan nusse læber og løfte dem. Til syvende og sidst er det nok en tillidsting, og ikke så meget at det "sådan rent fysisk" er meget ubehageligt. Så tillid er nok A og O.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvordan renser i dem så når de har noget snask omkring?

 

Saltvand i engangssprøjte (uden nål) - ind med tutten, holde fast omkring huden, sprøjte vandet ind - 'ryste dyret' - slip..

 

Kan også være noget klorhexidin måske? hvis slemt - men jeg bruger som regel bare sådan noget saltvandsopløsning man normalt køber til øjenskylning..

 

Nogen siger at tomater i maden skulle hjælpe, men det virker ikke hos os..

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. tænderne - hvis han synes det er ubehageligt (og det gør han nok, når han trækker hovedet til sig), så gælder det om at få det lavet om til noget behageligt/positivt. Hvis han kan li' at bli' nusset, så kunne det være en måde, så kan man stille og roligt nusse sig tættere og tættere på, så han til sidst er helt tryg ved at du rører ved hans læber. Så er der ikke langt derfra til at du kan løfte hans læber for at kigge på tænderne. Men alt stille, roligt og gradvist - og i hundens tempo. Man kan også lære hunden at lægge hovedet i ens hånd (vha. godbidder), og når det er trygt og positivt kan man bygge videre til at man kan nusse læber og løfte dem. Til syvende og sidst er det nok en tillidsting, og ikke så meget at det "sådan rent fysisk" er meget ubehageligt. Så tillid er nok A og O.

 

han elsker at blive nusset. og kan sagtens løfte læberne. det er mere når jeg skal åbne munden op for at kigge. han er ved at skifte tænder, så holder jævnligt øje. men har nok skudt mig selv i foden, ved ikke at træne ham i det fra starten af:( men man kan altid være bagklog:)

Link til indlæg
Del på andre sites

han elsker at blive nusset. og kan sagtens løfte læberne. det er mere når jeg skal åbne munden op for at kigge. han er ved at skifte tænder, så holder jævnligt øje. men har nok skudt mig selv i foden, ved ikke at træne ham i det fra starten af:( men man kan altid være bagklog:)

 

Okay, hvis du ligefrem skal åbne munden på ham for at kigge, så er det nok et hak værre. Men prøv det samme, at gøre ham tryg ved det, det er jo aldrig for sent at træne. A og O er nok stadigvæk tillid, og at man ikke går hurtigere frem end hunden tillader.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, hvis du ligefrem skal åbne munden på ham for at kigge, så er det nok et hak værre. Men prøv det samme, at gøre ham tryg ved det, det er jo aldrig for sent at træne. A og O er nok stadigvæk tillid, og at man ikke går hurtigere frem end hunden tillader.

 

jeg er nød til at åbne munden, for at kigge på hans inderste kindtænder som også er begyndt at kigge frem. det er ikke fordi han sådan virker usikker på mig når jeg gør det.. tror bare ikke han synes det er det fedeste.. men ja, vi prøver bare os ligeså stille frem

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har forsøgt en intens indsats, for at slippe af med det forhudsbetændelse, men daglige vask gjorde ingen forskel - jeg har givet op og lader snask være (hunden ordner det værste selv)

 

Mht tænderne, når du vil åbne munden, så vær opmærksom på, om du dækker øjnene - en af mine vil kun, hvis jeg dækker for øjnene, de andre vil absolut IKKE have deres øjne dækket. Og sørg for at dine hænder ikke er vildt frastødende, ikke smage af sæbe / sprit eller andet skarpt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har forsøgt en intens indsats, for at slippe af med det forhudsbetændelse, men daglige vask gjorde ingen forskel - jeg har givet op og lader snask være (hunden ordner det værste selv)

 

Mht tænderne, når du vil åbne munden, så vær opmærksom på, om du dækker øjnene - en af mine vil kun, hvis jeg dækker for øjnene, de andre vil absolut IKKE have deres øjne dækket. Og sørg for at dine hænder ikke er vildt frastødende, ikke smage af sæbe / sprit eller andet skarpt.

tak for rådet og jeg vil prøve mig frem:P

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er nød til at åbne munden, for at kigge på hans inderste kindtænder som også er begyndt at kigge frem. det er ikke fordi han sådan virker usikker på mig når jeg gør det.. tror bare ikke han synes det er det fedeste.. men ja, vi prøver bare os ligeså stille frem

 

Nej, jeg mente heller ikke tilliden til dig, som sådan, men mere tillid til "øvelsen at kigge tænder". At han ved hvad der nu skal ske, og at han ved at der ikke sker andet end det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...