Hop til indhold

Foderskifte


soegaard
 Share

Recommended Posts

Nu er jeg også en af dem der overvejer foderskifte....:hmm:

 

Ludwig får Eukanuba hvalpefoder som han har fået hos opdrætter, og egentlig fungerer han fint på det, MEN han prutter, og de er virkelig grumme...:oops:

 

Men da jeg jo er ny i det her spil er jeg meget i tvivl om det er normalt som hvalpe, om han har fået noget andet der driller eller om det er maden??

 

Nu har jeg haft givet ham fish4dogs som supplement (guffer) og hans pels er rigtig flot, så overvejer om jeg skal køre ham helt over på det??

 

Jeg har desuden 2 kg Wolfsblut Hvalpefoder som han også skal have som lidt træningsgodbidder.

 

Hvad ville I gøre??

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det eneste der "galt" er at han prutter, så ville jeg lade ham fortsætte på Eukanuba :vedikke: De fleste hvalpe prutter vidst en del, så det var ikke det der skulle få mig til at skifte.

 

Hvalpemaver har ikke godt af at skifte foder, og du kan i teorien risikere han ikke kommer til at fungere på det du rykker ham over på, og så skal du finde noget nyt igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville skifte:-) Min hvalp pruttede ikke (det gør hun stadig ikke:mrgreen:), og mange prutter er tegn på meget gas og altså at noget ikke er godt nok. Ting som korn udvikler beviseligt metangas i tarmsystemet, og Eukanuba indeholder jo korn.

 

 

Selvfølgelig risikerer du at han ikke fungerer på Fish4dogs, men så må du bare skifte igen. Vi skiftede også nogle gange (Arion, Eukanuba, Select Gold, Orijen) da lillefisen var hvalp, og hun har da vist ikke taget skade (med mindre man kan kalde hendes overenergiske væsen for skade:mrgreen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har heller aldrig oplevet at Eris har pruttet som hvalp?

Synes også at fish4dogs lyder godt! :-D Hvis du skifter stille over, så kan jeg ikke se, hvad der skulle være i vejen med at skifte foder, selvom han er hvalp. :vedikke: Han har jo fået det som godbidder, og har ikke reageret negativt på det men derimod positivt! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder alvorligt med Metangas inde i hunden... Alt hvad der skal fordøjes i en tarm producerer lidt metangas og korn gør det jo så også, men korn generelt producerer ikke mere end så meget andet stivelse (på nær ris) og kornet kan stabilisere maven godt på mange andre måder, så du skal ikke være bange for det er kornet. Alt andet lige ville jeg også skifte foderet hvis det er alvorligt mange prutter, og jeg er selv tilhænger af foder tilsat urter til at stabilisere maven men sådan er vi jo så forskellige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for alle jeres tanker :bighug:

 

Jeg tror ikke det ville være det store problem at skifte, da han allerede får flere forskellige fodertyper når vi træner ( pt. får han vel ca. halvdelen af sin mad som belønning når vi leger, træner og er ude).

 

Han skal dog heller ikke vokse FOR hurtigt som jeg har hørt det ske med forskellige at de ellers "gode" mærker, så det er lidt en balancegang.....:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er skiftet til Wolfsblut range lamb puppy da Enya har IBD. Dyrlægen mener hun skal på RC hypoallergen. Men wolfsblut ser ud til at være det eneste der kan give hende en fornuftig mave. Nu bruger vi det til begge hunde, de virker glade for det, følger vækstkurven, prutter ikke særlig meget og foderet lugter næsten ikke :mrgreen:

 

Det indeholder heller ikke biprodukter, gluten, konserveringsmidler og andre tilsætningsstoffer. Vi er mere end tilfredse og har endda fundet en tysk hjemmeside hvor vi kan købe det billigt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, fandt da ud af at der er ethoxyquin i, hvilket jeg ikke ville putte i min hund.

 

Det er et konserveringsmiddel der bruges i langt de fleste typer hundefoder og i mange krydderier. Det er ikke blevet påvist at ethoxyquin er sygdomsfremkaldende, men der har været mistanke om det. Derfor har man sat en grænse på hvor meget der må være i foder, men de fleste producenter var allerede under grænsen :) .. men ja, der er ikke lavet specielt mange studier på stoffet. Så vidt jeg husker var det dog blevet påvidst at hunde der indtog foder med stoffet havde en tendens til at ophobe flere enzymer i leveren end normalt..

 

- derfor Wulfsblut - ingen konserveringsmidler :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tilgengæld er der en debat omkring Wolfsblut der gør at jeg ikke tør give det til min hund. Jeg overvejede det kraftigt, men alt afhængig af, hvor på nettet man kigger, så står der forskelligt oplyst om, hvad indholdet af visse vitaminer og mineraler er. Det er helt fjernet fra mange af forhandlernes hjemmesider. I øvrigt besvarer de ikke deres mails, og henvendelser på bland andet facebook bliver besvaret med "send en mail" så jeg vil i hvert fald ikke give det til min hund.

 

Omkring foder i det hele taget, så bliver det debateret hele tiden om, hvor vidt Eukanuba, Hills, Royal Canin osv er dårligt og så videre. Men Det indeholder altså de værdier der for langt de fleste gør at de vokser korrekt. Man kan altid eksperimentere med foder når hunden er udvokset, og man ikke risikerer at ødelægge noget der får indflydelse på væksten eller fordøjelsen osv.. Hvis hvalpen er sund og velfungerende, flot pels, vokser pænt og stabilt, leverer flotte lorte osv.. Jeg synes det er risikabelt og jeg gør det ikke igen ;)

 

Men det er jo, hvad jeg ville gøre og ikke nødvendigvis, hvad du føler er korrekt. D

 

Du må gøre som du føler er det rigtige og jeg håber at det kun er positivt for Ludwig :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg kan kun bakke MiniBillen op - rundt om på de tyske forums fyger det med debatter om Wolfsblut - de ændrer deres forskellige værdier i foderet som vi andre skifter underbusker.

To af mine beagler har tyktarmsbetændelse og ingen af dem kan kapere foderet - det går fint den første tid, men så vender symptomerne tilbage.

 

Til TS så er der jo også Taste of the wild - det er alle stage foder, men de laver også hvalpe varianter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har slet ikke hørt at der skulle være debat omkring wolfsblut, når, men så ma man da lige følge lidt med i det. Jeg har ellers lavet et studie på 20 forskellige typer hundefoder og sammenlignet alle indholdsstofferne og det var nu ikke indholdet af mineraler og vitaminer der var de mest svingende, faktisk var det rimeligt ens produkterne. Så jeg tror nærmere det er noget med hvilke biprodukter der er i foderet, om der f.eks. er brugt "affaldskylling" fra slagterierne, hvor mange smagstoffer, konserveringsmidler og andre tilsætningsstoffer der er i det. Nogle producenter putter gudhjælpemig også farvestoffer i.

 

Men fodermarkedet er sku lidt af en jungle :hmm: hvis bare der var lavet nogle forsøg og studier der havde resulteret i nogle retningslinjer for hvor meget af de forskellige mineraler og vitaminer der skulle være i foderet for at sikre den optimale vækst og vedligeholdelse af hunden..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan kun bakke MiniBillen op - rundt om på de tyske forums fyger det med debatter om Wolfsblut - de ændrer deres forskellige værdier i foderet som vi andre skifter underbusker.

To af mine beagler har tyktarmsbetændelse og ingen af dem kan kapere foderet - det går fint den første tid, men så vender symptomerne tilbage.

 

Til TS så er der jo også Taste of the wild - det er alle stage foder, men de laver også hvalpe varianter.

 

Ikke for direkte at forsvare wolfsblut, men det ses jo desværre ofte at hunde med tarmproblemer kan have det fint på et foder i en periode hvorefter de pluselig bliver overfølsomme over for det og maven vælter igen. Så er det ud at finde et foder baseret på et andet protein. Det er derfor at foder med lam, and, fisk og hest ofte er gode til sarte/intolerante hunde da disse type proteiner højst sandsynligt ikke er nogen de er blevet præsenteret for før. - men som du siger, så kan det ske at det går godt i en periode og så vælter maven igen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Ikke for direkte at forsvare wolfsblut, men det ses jo desværre ofte at hunde med tarmproblemer kan have det fint på et foder i en periode hvorefter de pluselig bliver overfølsomme over for det og maven vælter igen. Så er det ud at finde et foder baseret på et andet protein. Det er derfor at foder med lam, and, fisk og hest ofte er gode til sarte/intolerante hunde da disse type proteiner højst sandsynligt ikke er nogen de er blevet præsenteret for før. - men som du siger, så kan det ske at det går godt i en periode og så vælter maven igen...

 

Der er skam heller ikke noget at forsvare!!

Mine hunde har altid fået milde kødformer af samme grund - lam, fisk, kalkun og lign. og senest hest

Det er en "sygdom" jeg har kæmpet med i over 5 år - så nogen erfaring har jeg altså fået.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan kun bakke MiniBillen op - rundt om på de tyske forums fyger det med debatter om Wolfsblut - de ændrer deres forskellige værdier i foderet som vi andre skifter underbusker.

To af mine beagler har tyktarmsbetændelse og ingen af dem kan kapere foderet - det går fint den første tid, men så vender symptomerne tilbage.

 

Til TS så er der jo også Taste of the wild - det er alle stage foder, men de laver også hvalpe varianter.

 

Jeg har også haft kig på TOTW, men har ikke kunne finde hvalpevarianten herhjemme...:hmm: Ved du hvor man kan få den??

Link til indlæg
Del på andre sites

Tilgengæld er der en debat omkring Wolfsblut der gør at jeg ikke tør give det til min hund. Jeg overvejede det kraftigt, men alt afhængig af, hvor på nettet man kigger, så står der forskelligt oplyst om, hvad indholdet af visse vitaminer og mineraler er. Det er helt fjernet fra mange af forhandlernes hjemmesider. I øvrigt besvarer de ikke deres mails, og henvendelser på bland andet facebook bliver besvaret med "send en mail" så jeg vil i hvert fald ikke give det til min hund.

 

Omkring foder i det hele taget, så bliver det debateret hele tiden om, hvor vidt Eukanuba, Hills, Royal Canin osv er dårligt og så videre. Men Det indeholder altså de værdier der for langt de fleste gør at de vokser korrekt. Man kan altid eksperimentere med foder når hunden er udvokset, og man ikke risikerer at ødelægge noget der får indflydelse på væksten eller fordøjelsen osv.. Hvis hvalpen er sund og velfungerende, flot pels, vokser pænt og stabilt, leverer flotte lorte osv.. Jeg synes det er risikabelt og jeg gør det ikke igen ;)

 

Men det er jo, hvad jeg ville gøre og ikke nødvendigvis, hvad du føler er korrekt. D

 

Du må gøre som du føler er det rigtige og jeg håber at det kun er positivt for Ludwig :-)

 

Præcis det der er min anden bekymring....vil ikke have at han får problemer med leddene.....:genert:

 

I dag er jeg nok lidt på ideen om at fortsætte på Eukanuba og så gøre som hidtil med de andre som spændende supplementer.....I morgen har jeg en anden mening...:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er skam heller ikke noget at forsvare!!

Mine hunde har altid fået milde kødformer af samme grund - lam, fisk, kalkun og lign. og senest hest

Det er en "sygdom" jeg har kæmpet med i over 5 år - så nogen erfaring har jeg altså fået.

 

Så, så ... jeg prøvede bare at sige at jeg ikke er sælger eller på anden måde indblandet i pr for wolfsblut, men at det du beskriver ligeså godt kunne ske ved et andet foder. Om der så er noget i forhold til det som du og et par af jer andre referer til, det ved jeg ikke noget om, da det er de første negative kommentare til fodermærket som jeg har set og ikke har undersøgt sagen nærmere.

Men jeg kan da godt lade være med at prøve at dele ud af min viden inden for allergi og intolerance hvis det genere dig....

Link til indlæg
Del på andre sites

fodermarkedet er sku lidt af en jungle :hmm: hvis bare der var lavet nogle forsøg og studier der havde resulteret i nogle retningslinjer for hvor meget af de forskellige mineraler og vitaminer der skulle være i foderet for at sikre den optimale vækst og vedligeholdelse af hunden..

Det er der da også! :-D Der er nogle standarder. Som regel så står der på en pose at den er "AFFCO Approved". Eller noget andet.. Dvs den lever op til standarden af, hvad vitaminer og mineraler der skal være i et foder.

Det er lidt uhyggeligt at tænke på, at alt det andet så i princippet kan være lort, selvom vitaminer og mineraler er rigtige nok :-D Ved faktisk ikke, om der også er en standard for protein og fedt. :vedikke: I så fald, så kan man jo finde proteiner og fedt i alverdens ting. :syg:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selv 7 dejlige hvalpe til at rende rundt lige nu, og kiggede da på en del forskelligt, men endte med at bruge UniQ Nordic Gold´s Freja variant. Den indeholder en masse lækre sager som i kan se på deres hjemmeside, og kontaktede dem for lidt nærmere information omkring mængderne i foderet og blev positivt overrasket af det, og kan godt lide det er naturlige ting der er brugt, og der er masser af glucosamin og Omega 3 og 6 og nogle lækre urter. Hvalpene kan rigtig godt lide det både opblødt og i tør form.

Tidligere har vi altid brugt Royal Canin og det var vi egentlig også glade for men kan godt lide den nordiske tankegang.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Men hvis man kigger lidt på varianterne af dette hundefoder, så er der f.eks. en med grillet kød. Hver eneste sommer bliver vi kimet den vedr. at danskerne spiser for meget grillkød hvilket grundet tilberedningen kan være kræftfremkaldene. Så det kan da umuligt være sundt at fodre sin hun med det:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...