Hop til indhold

positioner ( sit, dæk, stå )


Gæst milder batmusen
 Share

Recommended Posts

Gæst milder batmusen

Hej alle

 

jeg er ved og lære hundene positions, det er faktisk en sværrer øvelse end først troet, da man på afstand skal kunne sige de pågældende kommandoer i forskellige rækkefølge og hundene må ikke rykke sig fra sin position.

 

hvad vil i sige er den bedste måde og lære det bare sådan lærer dem det ligesom i den færdige øvelse??? eller øvelserne for sig, for at kombinere dem samme efter???

 

og forhindrer at de flytter sig under træningen da de skal blive på stedet??

 

nogen herinde der har erfaring med og tale to sprog til hunden??? bliver det forvirrende eller skal man bare holde sig til et sprog???:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er ikke helt 100 på hvad du spørger om, men svarer lige alligevel :genert:

 

Jeg har et ord for sit fra stå og et andet for sit fra dæk, det fungerer for mig (men da jeg ikke konkurreres i noget hvor det skal bruges har jeg ikke ret høje krav).

 

Som de ansdre siger: lær hunden at indtage positionen hos dig inden du flytter det ud. Vær gerne helt skarp på hvordan du vil have at bevægelsen skal se ud og koncentrer dig mere om bevægelsen end om slutpositionen.

Med det mener jeg: Må hunden sætte sig inden den lægger sig fra stå, eller skal den bare kaste alle ben ud, så den rammer jorden (lidt svært at forklare :-D).

 

Når hunden kan det hos dig, kan du begynde at flytte stillingsskiftet langsomt væk fra dig.

Jeg har haft held med at starte træningen ved en kant (fx en kantsten, på et agility bord eller anden forhøjning). Her har hunden ikke lige mulighed for at flytte sig fremad, og forhåbentlig holder dette ved når vi flytter øvelsen helt ned på jorden.

 

Hvis hunden efter den er på jorden begynder at rykke sig fremad, kan man sætte den tilbage på platformen eller man kan forsøge sig med en platform "light", fx et tæppe eller et liggeunderlag. Det sidst har ingen effekt på min ene hund, den anden holder sig pænt på måtten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er lettest at lære hunden at holde bagbenene stationære i øvelsen.

Stillingsskiftet er noget der skal sidde i muskehukommelsen hos hunden. Det betyder at det kræver mange, mange gentagelser før du kan sætte afstand på. Hjælp din hund med godbidder så den får det helt rigtige beægelsesmønster fra start. Sørg for at hunden i starten er luge foran dig med siden til. Så kan du nemlig tydeligt se om den bevæger sig rigtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Suk, så jeg har gjort det forkert, tak for filmen, den er godt nok god!

 

Altså man kan jo også lave det med forbenene stationære - det er ikke forkert. Men det er min erfaring at det er sværere at indlære og få til at sidde ordentligt.

Nogen laver også et stillingsskift hvor hunden folder over midten. Altså bruger både for og bagben. Det ser flot g harmonisk ud, men det må være vildt svært at træne til at blive præcist!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke! Synes nu heller ikke du ligner en på 50 - har lige set din lær hunden (ikke) at gø video, kan ske man skulle prøve det nu gø lydløst ikke kan lade sig gøre..

 

Haha nej men Petrine troede jeg var mindst 50 år :-D lige indtil hun så videoen.

 

Ift at gø så er der bare ingen gylden løsning. Min erfaring er god med metoden på videoen, men det er meget inddividuelt hvad der virker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså man kan jo også lave det med forbenene stationære - det er ikke forkert. Men det er min erfaring at det er sværere at indlære og få til at sidde ordentligt.

Nogen laver også et stillingsskift hvor hunden folder over midten. Altså bruger både for og bagben. Det ser flot g harmonisk ud, men det må være vildt svært at træne til at blive præcist!

 

Aha - hvis man går efter 10-tallet til VM, så er det lige korrekt med stationære forben? Hvis jeg skal være helt ærlig, så synes jeg det ser vildt flot ud (ikke at dit ikke er flot :oops:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Aha - hvis man går efter 10-tallet til VM, så er det lige korrekt med stationære forben? Hvis jeg skal være helt ærlig, så synes jeg det ser vildt flot ud (ikke at dit ikke er flot :oops:)

 

Nøjagtig ligeså korrekt! Jeg vil dog mene at sandsynligheden for fejl ofte er større ved stationære forben. Jeg tror (helt hjemmebrygget teori) at det er lettere for hunden at lægge vægt på bagparten i skiftene end på forparten.

Et andet aspekt er helhedsindtrykket. Hvordan ser det færdige skift ud sådan rent æstetisk. Her kommer det nok meget an på hundens bygning og form. På meget lange hunde kan jeg eks forestille mig at stationære forben ser spøjst ud. Pg spøjst er ikke godt hvis man vil have 10. Men hvis hunden forbliver på stedet, så er øvelsen korrekt udført.

Giver det mening? Det er jo virkelig kedelige og nørdede detaljer. Elsker nørdede detaljer :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Takker for dit input og Buller er jo lidt gravhunde-facon, så vi skifter fluks til bagben (at jeg synes det ser tjekket ud....jeg har generelt dårlig smag, så jeg tror dig på dit ord). Og nørdet er godt, vi er ikke i nærheden af at kunne bestå, men derfor træner jeg stadig efter 10-taller til VM :engel:

 

Elsker din indstilling :-D

Selvfølgelig skaæ man træne efter 10tallet! Alt andet er nemlig fjollet.

Men hvis nu Buller er rigtig dygtig til de stationære forben og er fortrolig med bevægelsesmønstret så synes jeg ikke du skal skiftte. Er han ikke det endnu, så kan du sagtens skfte. Bare husk på, at et flot stillingsskifte kræver mange mange gentagelser. Det har taget over et år at få Spots på plads og der mnagler stadig tempo i skiftene. Og det er et år med træning 5-6 gange om ugen.

Bare så du ikke mister modet ;-)t

Træn i starten kun to skift i samme pas. Eks dæk-stå-dæk eller Sit-stå-sit. Først når de er sikre kan de jombineres.

Link til indlæg
Del på andre sites

Takker for dit input og Buller er jo lidt gravhunde-facon, så vi skifter fluks til bagben (at jeg synes det ser tjekket ud....jeg har generelt dårlig smag, så jeg tror dig på dit ord). Og nørdet er godt, vi er ikke i nærheden af at kunne bestå, men derfor træner jeg stadig efter 10-taller til VM :engel:

 

Gravhundefacon? Det er hun da overhovedet ikke. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Jeg er ikke helt sikker på alt, hvad du spørger om. Men jeg ville indlære øvelserne hver for sig, og først når hunden kan positionerne 100% på kommando, ville jeg begynde at sætte dem sammen, så hunden skal udføre dem i forskellige rækkefølger. Og først derefter ville jeg begynde at lægge afstand på.

 

Mener du stillingsskifte eller sit, dæk, stå under gang?

 

Det lyder som stillingsskifte, det du mener :-)

 

Er ikke helt 100 på hvad du spørger om, men svarer lige alligevel :genert:

 

Jeg har et ord for sit fra stå og et andet for sit fra dæk, det fungerer for mig (men da jeg ikke konkurreres i noget hvor det skal bruges har jeg ikke ret høje krav).

 

Som de ansdre siger: lær hunden at indtage positionen hos dig inden du flytter det ud. Vær gerne helt skarp på hvordan du vil have at bevægelsen skal se ud og koncentrer dig mere om bevægelsen end om slutpositionen.

Med det mener jeg: Må hunden sætte sig inden den lægger sig fra stå, eller skal den bare kaste alle ben ud, så den rammer jorden (lidt svært at forklare :-D).

 

Når hunden kan det hos dig, kan du begynde at flytte stillingsskiftet langsomt væk fra dig.

Jeg har haft held med at starte træningen ved en kant (fx en kantsten, på et agility bord eller anden forhøjning). Her har hunden ikke lige mulighed for at flytte sig fremad, og forhåbentlig holder dette ved når vi flytter øvelsen helt ned på jorden.

 

Hvis hunden efter den er på jorden begynder at rykke sig fremad, kan man sætte den tilbage på platformen eller man kan forsøge sig med en platform "light", fx et tæppe eller et liggeunderlag. Det sidst har ingen effekt på min ene hund, den anden holder sig pænt på måtten.

 

ja det er stillings skifte jeg mener :slem: kendte kun øvelsen på engelsk

 

takker for alle de spændene forslag vil prøve med pinden og evt murstene for og lære hundene at de ikke skal gå frem imod mig hvilken de har en tendens til :engel:

 

havde også overvejet og prøve på et bord hvor hunden ikke kan rykke sig væk :genert:

 

hvordan lægger jeg en video herind?? da det åbenbart ikke er helt på samme måde som med billeder

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Jeg er ikke helt sikker på alt, hvad du spørger om. Men jeg ville indlære øvelserne hver for sig, og først når hunden kan positionerne 100% på kommando, ville jeg begynde at sætte dem sammen, så hunden skal udføre dem i forskellige rækkefølger. Og først derefter ville jeg begynde at lægge afstand på.

 

Mener du stillingsskifte eller sit, dæk, stå under gang?

 

Det lyder som stillingsskifte, det du mener :-)

 

Jeg har brugt en flad mursten som target, til at stille forpoterne på, så står hunden helt på samme punkt og det ser flot ud. Når den så står med poterne på murstenen, så har vi trænet sit/dæk/stå (hvor stå er håbløst umulig at få lært)

 

også et spændende forslag :slem: skal helt sikkert også prøves

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...