Gæst miajensen84 Skrevet November 15, 2012 Rapporter Share Skrevet November 15, 2012 Hej alle sammen.. Jeg er ny her på siden og har lige et spørgsmål omkring mavedrejning hos Grand Danois. Jeg har læst meget om dette, og har fundet frem til at man kan tage sig nogle forholdsregler, så som ikke at fodre før og efter motion, fodre flere gange om dagen, i stedet for et stort måltid, dermed ikke sagt at det er ensbetydende med at det ikke sker. Mit spørgsmål er, kan man sige noget om, hvor store chancerne er for at hunden får mavedrejning? Er chancerne 50/50, 80/20 eller hvordan forholder det sig? Kan dyrlægen, på nogen måde se, om det måske er noget der vil komme til at ramme hunden? Jeg har læst, at hvis det sker og hunden får mavedrejning, så syr man mavesækken fast, så den ikke længere kan dreje sig.. Er det et stort indgreb? Her tænker jeg bare på, hvorfor man så ikke får det gjort med det samme, ligesom man også kastrerer en hund.. Det var bare lige en tanke.. Ved godt, at man selvfølgelig ikke bare underlægger hunden operation uden nogen grund, men hvis det er så udbredt og stort problem, ved denne type hunde.. Håber der sidder nogen der ude som kan svare på mit spørgsmål.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret November 15, 2012 Rapporter Share Besvaret November 15, 2012 Jeg ville personligt vælge at kalde det "risiko", ikke chance:-) Men der er en risiko! Du kan dog ikke sige hvor stor den er. Hunde med dyb brystkasse, herunder GD, har en større risiko end hunde med mindre dybe brystkasser, men det kan ske for alle hunde! Hvis du tager dine forholdsregler omkring fodring og motion, er risikoen ikke stor. Men om netop din hund bliver en af de få %, er der ingen der kan sige. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret November 15, 2012 Rapporter Share Besvaret November 15, 2012 fodre flere gange om dagen, i stedet for et stort måltid, dermed ikke sagt at det er ensbetydende med at det ikke sker.Den teori er der ikke ubetinget enighed om. Mit spørgsmål er, kan man sige noget om, hvor store chancerne er for at hunden får mavedrejning?Nej, men har du hund fra en linje med hyppig forekomst af mavedrejning kan du sikkert forvente at chancen er større. Kan dyrlægen, på nogen måde se, om det måske er noget der vil komme til at ramme hunden?Nej Jeg har læst, at hvis det sker og hunden får mavedrejning, så syr man mavesækken fast, så den ikke længere kan dreje sig.. Er det et stort indgreb? Her tænker jeg bare på, hvorfor man så ikke får det gjort med det samme, ligesom man også kastrerer en hund.. Det var bare lige en tanke..Der er en enkelt her hjemme der har fået foretaget sådan et indgreb på sine ganske unge hunde. Jeg mener han har fortalt at det kostede omkring 10.000 kr pr. hund så det er næppe et lille indgreb. Du skal nok til USA for at finde folk der generelt mener det er en god ide. Ved godt, at man selvfølgelig ikke bare underlægger hunden operation uden nogen grund, men hvis det er så udbredt og stort problem, ved denne type hunde.. Men hvem siger det er et stort og udbredt problem? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Doberfan Besvaret November 16, 2012 Rapporter Share Besvaret November 16, 2012 En af mine dobere havde det to gange - dog nåede vi at komme til dyrlægen hurtigt nok til at hun kunne nøjes med en udpumpning. Efter anden gang fik vi mavesækken syet fast, og det skete ikke igen, hun levede mange år efterfølgende uden problemer. Men det er ikke noget, jeg nogensinde ville få gjort forebyggende, og jeg mener heller ikke det er et stort og udbredt problem overhovedet. Det kan ske, men der er absolut ingen måde at forudsige at det vil ske, eller at risikoen er øget for den enkelte hund, medmindre som Hopsa siger, det er ofte forekommende i linien. Ja, man råder imod fysisk aktivitet lige før og efter fodring, men med Dini var der absolut ro både før og efter fodring, så det er ikke nogen garanti - ligeledes blev hun fodret flere gange om dagen. Jeg ville ikke fravælge race eller foretage forebyggende indgreb pga. en minimal risiko. Men er uheldet ude, er man ikke et øjeblik i tvivl om hvad der foregår, og er man hurtig nok til at komme til dyrlægen, behøver det ikke være fatalt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret November 16, 2012 Rapporter Share Besvaret November 16, 2012 Mavedrejning er noget man bør orientere sig om, når man har en stor hund, så man ved hvad man skal gøre hvis uheldet er ude. Ret meget andet kan man, efter min mening, ikke gøre. Jeg har selv prøvet at fodre flere gange dagligt, og forsøgt - forgæves - at holde hunden i ro før og efter den har spist. Men her i huset skal et veloverstået måltid åbenbart fejres med dagens vildeste spurte/legetur Den gode nyhed: Det er foreløbigt gået godt i 7 år :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts