Hop til indhold

Feltsøg og spor - råd søges

Siri
 Share

Recommended Posts

Jeg har virkelig brug for et par gode råd.

Jeg træner pt. feltsøg og spor, da Spot har lydighedspause i en måned. Jeg vil jo gerne at vi kan tage en lille nordiske næste år, så det er målet. Men jeg ved virkelig meget, meget lidt om det, så derfor er jeg i tvivl om et par ting.

Feltsøg: Jeg har nu prøvet på forskellig størrelse arealer, med forskellige genstande, forskellig fært osv. Han finder og henter uden problemer 5 genstande i træk. Han søger fint i feltet og arbejder konstant indtil han finder genstanden. Han elsker feltsøg og det virker som om det er utrolig let for ham. Men jeg synes næsten det er for let. Har jeg glemt noget? Er der noget særligt de lægger vægt på ift. søget eller er det virkelig bare ud og finde genstand - ind igen?

Spor: Jeg ved uhyggeligt lidt om spor. Jeg har forsøgt at lave et par til ham og jeg synes han går dem rigtig flot fra start. Efter 30-50 meter bliver han mere usikker og går af/på sporet lidt løbende. Han finder dog altid frem til enden, men jeg synes ikke det virker sikkert. Er jeg gået for hurtigt frem? Skal jeg mon lave mindre spor med godbidder på i en periode?

På et tidspunkt skal jeg jo have pinde på sporet. Er der nogen af jer, der har forslag til hvordan det bedst introduceres?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Mht. søget, så ved jeg ikke hvordan de dommer i nordisk, men i DcH programmet så ønsker man "bare" at se hunden afsøget området systematisk med så lidt hjælp som overhovedet muligt.

Man ønsker også at hunden ikke går over genstanden, for derefter at gå tilbage lidt senere i søget og samle op - Opsamlingen skal ske først gang hunden passere genstanden.

Nu ved jeg ikke så meget om Nordisk, men hvis feltet er som i DcH, så skal hunden også helst blive indenfor feltet og ikke begynde at søge ud, hvis det bliver svært.

Det er sådan set det.....

Søget er for nogle hunde ekstremt nemt og de synes det er så sindssygt sjovt, at der slet, slet ikke er nogle problemer i det.

Vi har stort set ikke problemer i feltsøget, ud over at han har pisset i feltet et par gange :evil:

Så sørg for at træne på overpissede steder og hvor løbetidsdamerne har muntret sig - Men det har du nok styr på.

Og så havde de lagt genstanden til sidste felt søg INDE i en tornet busk.

Total ledt og Bamse havde en pæn rift på næsen bagefter - Men det kan man altså komme ud for.

Og at tingene ligger næsten under træstammer osv.

Og at det er ALT mellem himmel og jord hunden skal hente - Som i ALT tænkeligt.

Men det er sådan set også det....

På sporet arbejder vi selv væk fra godbidderne, ved at lægge pinde på sporet og at markeringen på dem, er kilden til godbidderne.

Vil helst have dæk på mine markeringer, da Bamse er frygtelig slem til at tygge og så har jeg jo bare indlært markeringen for sig og voldtrænet det så meget, så pind = dæk i alle mulige mærkelige situationer.

Herefter har jeg bare lavet små spor hvor genstanden er kommet ret hurtigt efter jeg ved han er stabil på sporet.

Jeg ville nok køre lidt variabel belønning på sporet på den strækning han begynder at blive ustabil.

Ved ikke hvor meget du har arbejdet med vindretning og turbulens, men det kan have noget at sige for hvordan han søger - Så kan der være en sammenhæng der?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. søget, så ved jeg ikke hvordan de dommer i nordisk, men i DcH programmet så ønsker man "bare" at se hunden afsøget området systematisk med så lidt hjælp som overhovedet muligt.

Man ønsker også at hunden ikke går over genstanden, for derefter at gå tilbage lidt senere i søget og samle op - Opsamlingen skal ske først gang hunden passere genstanden.

Nu ved jeg ikke så meget om Nordisk, men hvis feltet er som i DcH, så skal hunden også helst blive indenfor feltet og ikke begynde at søge ud, hvis det bliver svært.

Det er sådan set det.....

Søget er for nogle hunde ekstremt nemt og de synes det er så sindssygt sjovt, at der slet, slet ikke er nogle problemer i det.

Vi har stort set ikke problemer i feltsøget, ud over at han har pisset i feltet et par gange :evil:

Så sørg for at træne på overpissede steder og hvor løbetidsdamerne har muntret sig - Men det har du nok styr på.

Og så havde de lagt genstanden til sidste felt søg INDE i en tornet busk.

Total ledt og Bamse havde en pæn rift på næsen bagefter - Men det kan man altså komme ud for.

Og at tingene ligger næsten under træstammer osv.

Og at det er ALT mellem himmel og jord hunden skal hente - Som i ALT tænkeligt.

Men det er sådan set også det....

På sporet arbejder vi selv væk fra godbidderne, ved at lægge pinde på sporet og at markeringen på dem, er kilden til godbidderne.

Vil helst have dæk på mine markeringer, da Bamse er frygtelig slem til at tygge og så har jeg jo bare indlært markeringen for sig og voldtrænet det så meget, så pind = dæk i alle mulige mærkelige situationer.

Herefter har jeg bare lavet små spor hvor genstanden er kommet ret hurtigt efter jeg ved han er stabil på sporet.

Jeg ville nok køre lidt variabel belønning på sporet på den strækning han begynder at blive ustabil.

Ved ikke hvor meget du har arbejdet med vindretning og turbulens, men det kan have noget at sige for hvordan han søger - Så kan der være en sammenhæng der?

Tusind tak for gode råd! Spot synes feltsøg er sindssygt sjovt - han er helt vild med det. Må hellere få generaliseret på tis og genstande - du ved hvad jeg mener :blink: Har straks hentet følgende i rekvisitlagret: en arbejdshandske, en gummisko, et stearinlys, en rubics cube og en strandsko. Så er der lidt at træne på i eftermiddag!

I går var der helt vindstille og alligevel blev han i tvivl på sporet og gik lidt af det. MOn jeg bare laver dem for lange og svære?

Hvordan starter du med pinden? Starter du bare med at lægge en på sporet? Tror nu faktisk nok at Spot skal finde den, det er vel bare vigtigt at det ikke bliver feltsøgagtigt? Hvad mener du med variabel belønning?

Tusind tak for råd - jeg er virkelig grøn i det her. Men det er SKIDEsjovt! Især feltsøget. Spot vokser mindst 5 cm. efter et feltsøg - shit han synes selv han er sej. Og det er han jo også! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo lidt vanskeligt at udtale sig om hvorvidt det er for svært eller let det du laver, når det ikke står mere specifikt beskrevet end det gør.

jeg er dog af den personlige holdning, at hvis hunden er usikker efter "allerede" 30-50 meter, så er der fordi der er for langt imellem belønningerne(og det er uanset hvordan det nu foregår, min egen har trægenstande liggende og så har jeg i min vest et tilsvarende antal plastikbøtter, når hun finder og markere sin genstand går jeg ned, løfter den op som jeg skal til en konkurrence og bagefter tager jeg og hælder bøttens indhold ned foran hende, det er typisk en skefuld splattermad, for det elsker hun:blink:).

Men det er jo meget forskelligt hvad man kan byde hundene. I går havde jeg en cheasapeak(stave er ikke min force) med ude og gå spor på mit begynderhold. Hunden skulle gå spor for vist nok 5. Gang. Vi har så det problem at det ikke kun er fuglene ude hos os der går spor. Det gør de rådne fugle også, så til trods for at hundeføreren på sine to spor havde lagt godbidder for hvert andet skridt på sine to 100 skridts spor, var der støvsuget. Kun den første godbid på det første spor lå tilbage. Hunden den gik bare afsted som om den ikke havde lavet andet og den tvivlede på intet tidspunkt. På det andet spor havde hundeføreren endda forvildet sig ud i at lave et knæk, som hunden fandt, dog med lidt betænkningstid. Den hund ville jeg anbefale at der kom længere afstand mellem belønningerne, men det er også hamrende vigtigt at de kommer på det rette tidspunkt i indlæringsfasen. For ellers så får man en usikker hund eller en hund der i desperation løber gennem sporet for at finde belønningerne, at den lige glemmer et knæk eller en spids på vejen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Tusind tak for gode råd! Spot synes feltsøg er sindssygt sjovt - han er helt vild med det. Må hellere få generaliseret på tis og genstande - du ved hvad jeg mener :blink: Har straks hentet følgende i rekvisitlagret: en arbejdshandske, en gummisko, et stearinlys, en rubics cube og en strandsko. Så er der lidt at træne på i eftermiddag!

I går var der helt vindstille og alligevel blev han i tvivl på sporet og gik lidt af det. MOn jeg bare laver dem for lange og svære?

Hvordan starter du med pinden? Starter du bare med at lægge en på sporet? Tror nu faktisk nok at Spot skal finde den, det er vel bare vigtigt at det ikke bliver feltsøgagtigt? Hvad mener du med variabel belønning?

Tusind tak for råd - jeg er virkelig grøn i det her. Men det er SKIDEsjovt! Især feltsøget. Spot vokser mindst 5 cm. efter et feltsøg - shit han synes selv han er sej. Og det er han jo også! :-D

Feltsøg er også en af mine absolutte yndlingsøvelser og alle mine hunde synes det er en fest (er også startet op med Yoda) og det er simpelthen så herligt at se hundene arbejde på den måde :5up:

Men har været ude for, at genstandene har været alt fra børnesko, til kaninskind, gummihandsker til et stykke udefinerbar plastik legetøj.

Så jo flere mærkelige genstande, jo bedre - Og jo flere forskellige menneskefært, jo bedre.

Har været udsat for en hund der ikke ville samle ting op med fært fra mænd, fordi de ubevidst aldrig havde haft mænd til at lægge genstande ud :lol:

Mht. sporet, så er 30-50 meter ikke ret langt at gå, selv for en begynder hund.

Yoda gik nemt 100-200 meter ret tidligt.

Så et bud kunne være at det simpelthen er for svært.

Det kan være alt fra afstanden på fodsporerne, afstanden mellem belønningerne, terrænet, vinden osv.

Går f.eks altid spor i medvind til at starte med og der skal helst være lidt vind, da det er møgsvært for hunden at gå spor når det er helt vindstille - Det samme gælder feltsøg.

Jeg starter også gerne på en god frodig græsmark og udvider så efterhånden terrænet til alt muligt.

Måden jeg startede sporet op med Yoda, var forholdsvis små skridt, med en godbid i hvert fodspor til at starte med og på de første par spor.

Når han går rimelig pænt stabilt ligeud med OK fart, begyndte jeg at variere godbidderne i sporet.

Aldrig bare hver andet fodspor, eller sådan at der var systematik i det - Hunden fanger det lynhurtigt, og begynder så at springe fodspor over, for hvorfor spilde tid på dem, hvor der ingen godbidder er i, hvis den ved der kun er i hver andet.

Når han så er stabil på den måde, så begynder jeg at øge afstanden til alm. sporlægger skridt og først når han er stabil der, så øger jeg igen afstanden mellem godbidderne.

Når jeg lægger godbidder, så lægger jeg altid mindst 3 i træk.

Grunden til det er, at hundene nemt kan gå over den enkelte godbid og derfor er motiveret for at søge tilbage mod den - Det kan modvirkes noget ved at der er en i næste fodspor, så hunden hele tiden har motivationen for at søge fremad.

Herefter kan man så småt begynde enten helt at pille godbidderne af, eller arbejde med knæk eller genstande.

Hvordan og i hvilken rækkefølge er der utallige meninger om og det afhænger meget af den enkelte hund.

Personligt vil jeg gerne se en stærk sporforståelse og at hunden er meget, meget stabil på sporet, før jeg helt piller godbidderne ud - Men i stedet for at lægge dem i fodsporene, så bruger jeg i en periode f.eks belønningsdepoter, rundt omkring på sporet, sådan at det at følge sporet føre til belønningerne og at belønningerne ikke længere er i sporet.

Men aldrig så de ligger i medvind, så det kun er godbidsfærten hunden går på.

Og før jeg arbejder med deciderede knæk, så går jeg også spor i forskellige vindretninger og ønsker at se, at hunden er OK stabil i forskellige vindretninger, for så ved jeg, at hunden har en fornuftig forståelse for sporet.

Herefter kommer jeg typisk knæk på.

Selve genstandene indlære jeg selvfølgelig for sig selv og lægger dem på forholdsvis tidligt på sporet - Det er nærmest bare minispor i starten.

Men det er mega svært at rådgive om, fordi hundene reagere så forskelligt på, at genstanden pludselig ligger på sporet.

Nogle fanger pointen med det samme og andre ignorere den totalt og fortsætter ud af sporet.

Men spor er bare en svær, svær ting at rådgive om, for stort set alle gør det på forskellige måder og jeg har oplevet, at der er langt, langt flere meninger og måder at indlære spor på, end i nogen anden øvelse.

Også fordi, at hundene har så forskellige måder at gå sporet på og man er næsten nød til at se hunden, for at kunne tilrettelægge træningen ordentligt.

Som med alt andet, så er der heller ikke den endelige sandhed om spor og nogle af de aller dygtigste jeg kender på området er dybt uenige om mange ting - og er endda uenige med sig selv, når de starter en ny hund op :blink:

Så mon ikke, der allerede er kommet indlæg der modsiger, eller kommer med andre ideer end dem jeg er kommet med, bare mens jeg skriver :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for jeres super gode råd! Tror klart jeg er gået for hurtigt frem med sporet - MM: meget fin forlaring. Vil starte med flere mindre spor med flere belønninger. Slm jeg læser Spot, så er han bare usikker på hvad det egentlig går ud på. Og så havde jeg da aldrig gættet at spor var sværere når der var vindstille.. Så lærte jeg det!

Og så tror jeg at jeg vil droppe alle tanker om pinde på sporet indtil det er mere sikkert!

Wuhu nu glæder jeg mig til at komme i gang - det er jo mega sjovt!! Igen tusind tak for hjælpen :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Tusind tak for jeres super gode råd! Tror klart jeg er gået for hurtigt frem med sporet - MM: meget fin forlaring. Vil starte med flere mindre spor med flere belønninger. Slm jeg læser Spot, så er han bare usikker på hvad det egentlig går ud på. Og så havde jeg da aldrig gættet at spor var sværere når der var vindstille.. Så lærte jeg det!

Og så tror jeg at jeg vil droppe alle tanker om pinde på sporet indtil det er mere sikkert!

Wuhu nu glæder jeg mig til at komme i gang - det er jo mega sjovt!! Igen tusind tak for hjælpen :5up:

Hvis han flakker, så er det i hvertfald nærliggende at tænke han er usikker og at sværhedsgraden måske er for høj.

Du kan sagtens lægge lange spor - Bare godbidsfrekvensen og skridtlængden er tilpas.

Man kan jo altid pille hunden af sporet, hvis det går helt i lort og så har man bare fået trænet lårbasserne lidt ekstra :mrgreen:

Og ja... Vindstille er svært.

Noget med kildefært osv. bed mig ikke uddybe det yderligere :engel:

Så f.eks en konkurrence hvor vi kun var 2-3 stykker der fik genstanden i feltet, fordi det var fuldstændig vindstille, og færten var så lokal at hunden stort set skulle falde over genstanden for at finde den.

Nå ja... En ekstra ting kan være line længden.

Men Bamse måtte jeg faktisk starte med at stå inde over ham og holde fat i selen, for at han ikke drejede rundt om sig selv i vildskab og tabte hovedet fuldstændig og jeg måtte styre ham meget.

Der gik ret lang tid, før jeg kunne gå bag ham.

Men Yoda så skulle jeg fandeme ikke stå lige i røven på ham, han kunne sgu' selv og det forvirrede ham total at jeg gik i måsen på ham.

Så prøv at se hvordan Spot reagere på din afstand til ham.

Men bare for blær, så skal du da lige se Yodas 3 spor:

[video=youtube_share;0jAza0lfkMU]http://youtu.be/0jAza0lfkMU

Det viser meget godt hvad jeg ønsker - At han har næsen nede i hvert eneste fodspor og arbejder koncentreret fremad i et roligt tempo og selv løser opgaven og søger fremad når han går lidt af sporet.

Et sted i videoen kommer jeg også for tæt på ham og der kan man se hvordan han kigger op på mig og beder mig smutte :lol:

2 minutter henne i videoen er der en død frø lige på sporet, som giver lidt ekstra udfordringer for hvalpebassen, men synes han løser opgaven rigtig fint og selv finder ud af, at han skal følge sporet og gå fremad.

Sådan vil jeg gerne have sporet, før jeg overhovedet overvejer at pille godbidder af.

Og så fedt i har mod på spor og feltsøg - Det er imo. nogle af de fedeste ting at lave med sin hund og jeg elsker det næsten mere end hundene, hvis det er muligt :klap:

Du er altså herlig Siri!!! Super at læse om jeres træning:mrgreen:

Hvordan har I hver især trænet det med felt søg?

Feltsøget har jeg indlært ved at træne opsamling og aflevering af forskellige genstande.

Når det sidder, så har jeg fået en til at lægge genstanden lidt væk, mens hunden ser det - Bare på kort afstand.

Når hunden så har forstået det, så har jeg gradvist øget afstanden og på et tidspunkt, så løber hjælperen lidt rundt, så hunden ikke ser hvor genstanden bliver lagt og så starter søget reelt der.

Efterhånden så piller vi hjælperen mere og mere ud, så hunden ikke ser at nogen lægger genstanden ud.

I starten ligger vi som regel altid flere genstande, så der er god chance for succes, men hunden skal helst ikke vælge nogle genstande fra eller til - Nogle hunde har jo yndlingsgenstande, så har en hund en tendens til kun at samle bestemte ting op, så skal man passe lidt på med det.

For den skal helst samle en genstand op så snart den finder den og ikke lede efter en mere lækker ting :blink:

Træner altid feltsøg i et optrådt felt, så hunden hurtigt finder ud af, at genstanden kun findes i feltet hvor der er fært og de fleste hunde lære lynhurtigt at det ikke kan betale sig at løbe ud af feltet.

I starten så skal genstanden ligge, så det er nemt for hunden at finde den og gradvist så øger vi så sværhedsgraden med både vind/turbulens/terræn/genstande/placering af genstande osv.

På et tidspunkt havde jeg problemer med, at Bamse ikke søgte langt nok tilbage i feltet, så der kørte jeg med aflange felter og lagde genstanden bagerst i feltet og brugte vindretningen som hjælp.

Og så handler det om at læse sin hund og se med hvilken vindretning man skal sende hunden i feltet.

Nogle fungere bedst i medvind og nogle i modvind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Mm: du er en skat! Tak for uddybning samt forklaring.. Starter du med at gå en firkant og inden for den firkant ligger der flere genstande eller hvordan? Hvad bruger du af kommando? Og skal hunden komme tilbage med den genstand den finder og afl. Og så sendes ud igen efter flere?! Jeg er 2 tal grøn... Men synes især det med felt søg lyder spændende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis han flakker, så er det i hvertfald nærliggende at tænke han er usikker og at sværhedsgraden måske er for høj.

Du kan sagtens lægge lange spor - Bare godbidsfrekvensen og skridtlængden er tilpas.

Man kan jo altid pille hunden af sporet, hvis det går helt i lort og så har man bare fået trænet lårbasserne lidt ekstra :mrgreen:

Så f.eks en konkurrence hvor vi kun var 2-3 stykker der fik genstanden i feltet, fordi det var fuldstændig vindstille, og færten var så lokal at hunden stort set skulle falde over genstanden for at finde den.

Nå ja... En ekstra ting kan være line længden.

Men Bamse måtte jeg faktisk starte med at stå inde over ham og holde fat i selen, for at han ikke drejede rundt om sig selv i vildskab og tabte hovedet fuldstændig og jeg måtte styre ham meget.

Der gik ret lang tid, før jeg kunne gå bag ham.

Men Yoda så skulle jeg fandeme ikke stå lige i røven på ham, han kunne sgu' selv og det forvirrede ham total at jeg gik i måsen på ham.

Så prøv at se hvordan Spot reagere på din afstand til ham.

Men bare for blær, så skal du da lige se Yodas 3 spor:

[video=youtube_share;0jAza0lfkMU]http://youtu.be/0jAza0lfkMU

Det viser meget godt hvad jeg ønsker - At han har næsen nede i hvert eneste fodspor og arbejder koncentreret fremad i et roligt tempo og selv løser opgaven og søger fremad når han går lidt af sporet.

Et sted i videoen kommer jeg også for tæt på ham og der kan man se hvordan han kigger op på mig og beder mig smutte :lol:

2 minutter henne i videoen er der en død frø lige på sporet, som giver lidt ekstra udfordringer for hvalpebassen, men synes han løser opgaven rigtig fint og selv finder ud af, at han skal følge sporet og gå fremad.

Sådan vil jeg gerne have sporet, før jeg overhovedet overvejer at pille godbidder af.

Og så fedt i har mod på spor og feltsøg - Det er imo. nogle af de fedeste ting at lave med sin hund og jeg elsker det næsten mere end hundene, hvis det er muligt :klap:

Feltsøget har jeg indlært ved at træne opsamling og aflevering af forskellige genstande.

Når det sidder, så har jeg fået en til at lægge genstanden lidt væk, mens hunden ser det - Bare på kort afstand.

Når hunden så har forstået det, så har jeg gradvist øget afstanden og på et tidspunkt, så løber hjælperen lidt rundt, så hunden ikke ser hvor genstanden bliver lagt og så starter søget reelt der.

Efterhånden så piller vi hjælperen mere og mere ud, så hunden ikke ser at nogen lægger genstanden ud.

I starten ligger vi som regel altid flere genstande, så der er god chance for succes, men hunden skal helst ikke vælge nogle genstande fra eller til - Nogle hunde har jo yndlingsgenstande, så har en hund en tendens til kun at samle bestemte ting op, så skal man passe lidt på med det.

For den skal helst samle en genstand op så snart den finder den og ikke lede efter en mere lækker ting :blink:

Træner altid feltsøg i et optrådt felt, så hunden hurtigt finder ud af, at genstanden kun findes i feltet hvor der er fært og de fleste hunde lære lynhurtigt at det ikke kan betale sig at løbe ud af feltet.

I starten så skal genstanden ligge, så det er nemt for hunden at finde den og gradvist så øger vi så sværhedsgraden med både vind/turbulens/terræn/genstande/placering af genstande osv.

På et tidspunkt havde jeg problemer med, at Bamse ikke søgte langt nok tilbage i feltet, så der kørte jeg med aflange felter og lagde genstanden bagerst i feltet og brugte vindretningen som hjælp.

Og så handler det om at læse sin hund og se med hvilken vindretning man skal sende hunden i feltet.

Nogle fungere bedst i medvind og nogle i modvind.

Iiiih hvor er Yoda dygtig!! Skal lige have læst din forklaring en gang mere og så i gang. Jeg er vist mere end almindeligt grøn - anede eks. ikke, at jeg skulle skridte feltet af!! Stakkels Spot :mrgreen:

Tusind tak for hjælpen igen igen! Er mega, mega stolt af Yoda - han er da helt vildt god!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Cassi har indlært sit felt på en måde der på nogle punkter er tilsvarende med Menellis, mens der er en del forskelle også.

Jeg startede med at arbejde med rigtig meget leg. det brugte jeg de første godt fire måneder jeg havde hende på. Legen gjorde at hun altid søgte hen til mig med sit legetøj og selv lagde det i hånden på mig. Afleveringen gjorde vi ikke noget ud af. Da det var helt sikkert, så begyndte vi at starte op på samme måde som Menelli. Dog gjorde jeg konsekvent fra starten af vores arbejde at jeg strøg Cassi langs siden og så hev hende let i kraven. Det gjorde jeg hver eneste gang, og hun ved nu, at hvis jeg gør det, så skal hun ud og søge i et felt. Som regel er hun ikke i tvivl og trækker som en gal når hun skal hen og arbejde.

Her er Cassis feltsøg efter en håndfuld gange med træning:

[video=youtube_share;Ce8DYeoavcE]

For Cassi har det aldrig været nødvendigt at træne selv afleveringen. Det største problem har været at hun i en periode på en måneds tid(da vi ramte de 12 mdr, hmmm, gad vide hvad det mon kunne skyldes :blink:) at hun mente hun kun skulle samle bestemte genstande op. Det rodede vi en del med, men så lige pludselig begyndte hun bare at samle alt op.

Det er meget forskelligt hvordan hundene søger, men man gør sig selv en stor tjeneste ved at øve sig på at læse sin hund i søget(det gælder også på sporet). Fx kan man se på video at Cassi 3 gange markere på færten af genstanden, uden at finde den.

Samtidigt er der jo enorm stor forskel på hvordan de forskellige racer søger. Vores to border collier søger generelt højt og på den fært vinden bærer rundt. Cassi har desuden en systematik der gør at hun som det første søger feltets bagside, og derfor kan det bedst betale sig for mig at smide hunden ind i medvind når jeg træner så hun ikke har fundet genstanden inden jeg sender hende ind. Til konkurrence vælger jeg at sætte hende ind på den side med modvind, og jeg gør det at jeg, så vidt det er muligt, går langs hele siden inden jeg gør hende klar. For så har hun allerede haft en god chance for at søge feltet. Men den mulighed har man jo ikke altid i Nordisk, da man kun arbejder fra en side, og der er vist intet krav om hvordan vinden skal vende. Men igen. Det er jo svært at vurdere om det er for nemt, når man ikke ved præcis hvordan underlaget er varieret. Min hun har efterhånden prøvet det meste.

Jeg gør dog meget ud af at sørge for at variere hvordan feltet er markeret. For der står intet sted i konkurrenceprogrammet at man skal gå mellem pindene. Til en konkurrence skal markeringspindene til feltet være stillet op senest dagen før(dette er bl.a. for at der skal være mindre fært på pindene). Så derfor bruger jeg tit at jeg ikke går en firkant, men blot træder rundt i et område. Det vigtige er jo at hunden holder sig til området med fært på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Forresten... For at få Cassis næse lidt længere ned i feltsøget har jeg af og til sendt hende ud for at finde en halvtredsøre eller et simkort jeg har liggende i min vest. Det er så småt, så færten bliver ikke båret så let af vinden. Jeg gør det dog primært på et jævnt terræn med kort græs.

Det får hende også til at tage en del af farten af.

Jeg har også i en periode brugt at grave genstandene ned til hende...

Link til indlæg
Del på andre sites

Forresten... For at få Cassis næse lidt længere ned i feltsøget har jeg af og til sendt hende ud for at finde en halvtredsøre eller et simkort jeg har liggende i min vest. Det er så småt, så færten bliver ikke båret så let af vinden. Jeg gør det dog primært på et jævnt terræn med kort græs.

Det får hende også til at tage en del af farten af.

Jeg har også i en periode brugt at grave genstandene ned til hende...

Super god idé! For jeg kan se, at Spot har ligeså meget tempo på som hende. Og nogle gange fiser han lige forbi en genstand. Jeg synes dog han arbejder bedre efter 5 minutters søg. Så er det som om, at han falder lidt ned.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så mon ikke, der allerede er kommet indlæg der modsiger, eller kommer med andre ideer end dem jeg er kommet med, bare mens jeg skriver :mrgreen:

Det var en fornøjelse at se din lille hvalp gå et af sine første spor. Dejligt syn.

Som du selv skriver, så er spor den mest omdiskuterede disciplin af alle, men derfor var mange af dine råd til Siri alligevel rigtig gode - selvom jeg helt personligt synes, at en hvalp helst skal startes op i medvind, modvind eller ingen vind - men helst ikke i sidevind. Sådan har vi hver især vores små flip. :shock:

Personligt vil jeg gerne se en stærk sporforståelse og at hunden er meget, meget stabil på sporet, før jeg helt piller godbidderne ud - Men i stedet for at lægge dem i fodsporene, så bruger jeg i en periode f.eks belønningsdepoter, rundt omkring på sporet, sådan at det at følge sporet føre til belønningerne og at belønningerne ikke længere er i sporet.

Men aldrig så de ligger i medvind, så det kun er godbidsfærten hunden går på.

Ups, mon ikke du mener modvind? Og så fik jeg ikke rigtigt fat i den med belønningsdepoterne, der ikke længere er i sporet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det betyder bare, at der ingen vind er til at fordele færten i området, men at færten forbliver (sådan da) i selve "kilden" - altså i den lagte genstand. I sådanne tilfælde er det en stor fordel til en konkurrence at have blik for, hvor hunden har været i feltet og en endnu større fordel, hvis man kan dirigere sin hund derhen, hvor man mener, at den endnu ikke har været.

Lydighed kan være smukt at se på, bestemt - men det slår altså ikke de sjovere discipliner som spor, felt og eftersøgning.

Det synes hundene vist også. :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det betyder bare, at der ingen vind er til at fordele færten i området, men at færten forbliver (sådan da) i selve "kilden" - altså i den lagte genstand. I sådanne tilfælde er det en stor fordel til en konkurrence at have blik for, hvor hunden har været i feltet og en endnu større fordel, hvis man kan dirigere sin hund derhen, hvor man mener, at den endnu ikke har været.

Lydighed kan være smukt at se på, bestemt - men det slår altså ikke de sjovere discipliner som spor, felt og eftersøgning.

Tak for forklaringen med vind og fært!

Jeg mener bestemt ikke at lydighed er mindre sjovt. For mig er det her jeg opnår det ultimative samarbejde med min hund. Især i de samarbejdende momenter - jeg kan nærmest gå helt i symbiose med ham i en fri ved fod. For mig er der intet der topper følelsen af en fri ved fod, der bare spiller. Fornemmelsen af at uanset hvordan jeg drejer og vender og hvad jeg gør, så hænger jeg bare sammen med min hund - det er det fedeste :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for forklaringen med vind og fært!

Jeg mener bestemt ikke at lydighed er mindre sjovt. For mig er det her jeg opnår det ultimative samarbejde med min hund. Især i de samarbejdende momenter - jeg kan nærmest gå helt i symbiose med ham i en fri ved fod. For mig er der intet der topper følelsen af en fri ved fod, der bare spiller. Fornemmelsen af at uanset hvordan jeg drejer og vender og hvad jeg gør, så hænger jeg bare sammen med min hund - det er det fedeste :-D

Det forstår jeg faktisk godt. Når Sofus går en fin fri ved fod, bliver jeg også meget glad. Men jeg foretrækker stadig de øvelser, hvor han arbejder uafhængigt af mig. DET er fedt at se.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Det var en fornøjelse at se din lille hvalp gå et af sine første spor. Dejligt syn.

Som du selv skriver, så er spor den mest omdiskuterede disciplin af alle, men derfor var mange af dine råd til Siri alligevel rigtig gode - selvom jeg helt personligt synes, at en hvalp helst skal startes op i medvind, modvind eller ingen vind - men helst ikke i sidevind. Sådan har vi hver især vores små flip. :shock:

Det er nemlig så sjovt at starte op på sporet og se hvordan de arbejde så koncentreret på det - Og begynde at oberservere den enkelte hund og den måde den løser opgaven på.

Går også altid spor i medvind til en start - Og slet, slet ikke sidevind.

Det er først når hunden er stabil på sporet at jeg begynder på den sværhedsgrad.

Så der er vi enige - Hvis jeg har skrevet andet, så se bort fra det :engel:

Ups, mon ikke du mener modvind? Og så fik jeg ikke rigtigt fat i den med belønningsdepoterne, der ikke længere er i sporet?

Jo jeg gør :oops:

Godt du kan forklare det :5up:

Og ja - I sådanne tilfælde er dirigering en kæmpe fordel, for ellers er det unødvendig svært for hunden.

Lydighed er sjovt... Ingen tvivl om det.

Men.... Alt det andet er bare meget, meget sjovere og mine hunde er i hvertfald enig med mig :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det forstår jeg faktisk godt. Når Sofus går en fin fri ved fod, bliver jeg også meget glad. Men jeg foretrækker stadig de øvelser, hvor han arbejder uafhængigt af mig. DET er fedt at se.

MEn der er nok også stor forskel på hvilken type hund man har. Altså kan Spot helt selv vælge, så vil han vælge den sport der glæder mig mest. Altså der hvor jeg bliver mest begejstret. Og eftersom jeg eeelsker fri ved fod, så elsker han det også :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

MEn der er nok også stor forskel på hvilken type hund man har. Altså kan Spot helt selv vælge, så vil han vælge den sport der glæder mig mest. Altså der hvor jeg bliver mest begejstret. Og eftersom jeg eeelsker fri ved fod, så elsker han det også :-D

Ja, stor forskel tror jeg også. Sofus går kun flot, fordi han forventer, at jeg enten stikker ham en lille guf eller - endnu bedre - hiver hans flyveegern frem og slynger det langt væk. Han kunne vist ikke drømme om at gå flot bare for at glæde mig, uanset hvor begejstret jeg end måtte være for noget. Han arbejder for at glæde sig selv, den strik.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, stor forskel tror jeg også. Sofus går kun flot, fordi han forventer, at jeg enten stikker ham en lille guf eller - endnu bedre - hiver hans flyveegern frem og slynger det langt væk. Han kunne vist ikke drømme om at gå flot bare for at glæde mig, uanset hvor begejstret jeg end måtte være for noget. Han arbejder for at glæde sig selv, den strik.

En sand opportunist - det kan man da kun elske :-D

Men måske er det i virkeligheden netop derfor, at vi ikke har knækket nødden med spor endnu? Fordi her får han ikke den hurtige bekræftelse fra mig....

Link til indlæg
Del på andre sites