Hop til indhold

Bringsel ved rundering


Retrieveren
 Share

Recommended Posts

Er der nogen som har nogle videoer liggende af en færdig bringsel øvelse?

 

Synes virkelig ikke jeg kan få momentet til at køre med at hunden har den lange line på, og skal trække ud til figuranten :(

Det bliver noget værre rod, da han er en stor hund, jeg har svært ved at holde ham, han får nærmest et ryk i snoren osv. Vil rigtig gerne se hvad andre gør. Altså fra det punkt hvor linen er sat på, og ud til figuranten.

De løber alt hvad de kan :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 51
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

De løber alt hvad de kan :mrgreen:

 

Det må man jo ikke :-( man SKAL jo gå ud til figuranten, men hunden skal jo helst spæne afsted, og så skal man bare holde igen. Og det er så der filmen knækker for mig, for enten er min hund for stærk, eller også er jeg for svag, men hvis han skal trække alt hvad han kan, så kan jeg altså ikke holde ham og gå lige så stille samtidig :-/

 

Cs-dumle: har set den, men mener ikke hun har 5 meter line på homer i videoen... er dog lidt i tvivl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil gerne lade Cassi lave en færdig C-rundering på lørdag efter vores fastelavnsfest, hvis jeg har en der vil filme. Er vi heldige kan hun lave den til et 10-tal, men hun har kun lavet rundering en gang i år på grund hendes bagben. Men en enkelt gang tager hun ikke skade af.

 

Nu har jeg kun line på i runderingen når vi er ude til konkurrencer, al træning foregår uden line, så jeg har ikke brugt linen siden vores lokalkonkurrence, men jeg mener at vi gør følgende(det er jo svært at huske):

  • Det sidste jeg gør inden jeg skal ind på dommerholdet er at rulle min line sirligt op og sikre mig at den ligge korrekt i min ryglomme. Karbinhagen hægtes fast i ringen ved min brystlomme.
  • Når hunden er ude ved figuranten hægter jeg karbinhagen af, så jeg er klar når min hund kommer tilbage.
  • Jeg sætter linen i bringslet efter hun har sluppet biddet og når jeg giver hende kommandoen "vise" bevæger hun sig ud til figuranten. Her holder jeg lidt igen på linen, så hun ikke får rykket når hun når i fuld line.
  • Når hun stopper med ved figuranten, stopper jeg og venter på at dommeren siger ja-tak, og så kalder jeg hunden til mig, sætter linen på hende, tager bringsel+5 m line af. Er det sidste øvelse får hun lov til at bære bringslet tilbage selv som belønning(husk at du gerne må forlade dommerholdet med en synlig belønning, når du slutter med en rundering :blink:). Er der flere øvelser, så ligger jeg bringslet+line ved belønningsfeltet.

 

Cassi fik først line på når hun skulle vise mig figuranten en lille uge inden hendes første konkurrence. Og det var udelukkende for at se hvordan hun reagerede på at der pludselig var en line på hende. Men nu er der selvfølgelig også forskel på en 17 kg let border collie og så et skrummel af en golden :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunden skal ikke spæne ud til figuranten... Den skal GÅ, det står i beskrivelsen af øvelsen og det er et primær moment, som derfor skal følges ellers kan dommerne godt finde på at sige ja-tak...

 

vi skal i hvert fald ikke have glade hunde her i DcH...

 

talte med en af dommerne om det, og han mente det var åndssvagt i C og B, at det skulle foregå i gang. Man kan som dommer se hvad der sker ved figuranten, og man skal jo alligevel spørge figuranten om der var noget at bemærke.

 

Kan kun anbefale at man vitterligt nærlæser hvad der står inden man tager afsted, for der er dælme ikke mange dommere der har dømt bringselshunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil gerne lade Cassi lave en færdig C-rundering på lørdag efter vores fastelavnsfest, hvis jeg har en der vil filme. Er vi heldige kan hun lave den til et 10-tal, men hun har kun lavet rundering en gang i år på grund hendes bagben. Men en enkelt gang tager hun ikke skade af.

 

Nu har jeg kun line på i runderingen når vi er ude til konkurrencer, al træning foregår uden line, så jeg har ikke brugt linen siden vores lokalkonkurrence, men jeg mener at vi gør følgende(det er jo svært at huske):

  • Det sidste jeg gør inden jeg skal ind på dommerholdet er at rulle min line sirligt op og sikre mig at den ligge korrekt i min ryglomme. Karbinhagen hægtes fast i ringen ved min brystlomme.
  • Når hunden er ude ved figuranten hægter jeg karbinhagen af, så jeg er klar når min hund kommer tilbage.
  • Jeg sætter linen i bringslet efter hun har sluppet biddet og når jeg giver hende kommandoen "vise" bevæger hun sig ud til figuranten. Her holder jeg lidt igen på linen, så hun ikke får rykket når hun når i fuld line.
  • Når hun stopper med ved figuranten, stopper jeg og venter på at dommeren siger ja-tak, og så kalder jeg hunden til mig, sætter linen på hende, tager bringsel+5 m line af. Er det sidste øvelse får hun lov til at bære bringslet tilbage selv som belønning(husk at du gerne må forlade dommerholdet med en synlig belønning, når du slutter med en rundering :blink:). Er der flere øvelser, så ligger jeg bringslet+line ved belønningsfeltet.

 

Cassi fik først line på når hun skulle vise mig figuranten en lille uge inden hendes første konkurrence. Og det var udelukkende for at se hvordan hun reagerede på at der pludselig var en line på hende. Men nu er der selvfølgelig også forskel på en 17 kg let border collie og så et skrummel af en golden :genert:

 

Tak for din forklaring. Mit problem er at selvom jeg holder igen i linen, så synes jeg stadig at han får et lille ryk, fordi jeg simpelthen ikke kan holde ham. Han sætter jo afsted i galop. Og efter det lille ryk, så trækker han jo alt hvad han kan, og der kan jeg ikke gå "normalt" efter ham, og holde naturligt igen, for han er bare SÅ stærk. (Selvom han nu ikke er et skrummel :blink:). Jeg vil så hellere at han traver ud til figuranten med linen på, altså stadig i stram line og stadig så han trækker lidt, men det bliver jo ikke med helt samme iver, og jeg kan bedre holde ham. Men en jeg trænede sammen med, mente at hunden skulle give alt hvad den har for at komme ud til figuranten. Åhh synes det er lidt noget rod. Synes bare ikke at det bliver særlig godt ud mod figuranten med den lange line. Ved godt det har noget med træning at gøre osv. men har simpelthen så svært ved at se øvelsen for mig inde i mit hoved. SPECIELT den del med snor ud til figurant. Kan ikke rigtig se hvordan det kan blive flot og fungere når jeg skal gå og 29 kg. hund skal spæne/trække. Så vil rigtig gerne se en video så jeg får en ide om hvordan det ser ud når andre gør det, og jeg derved kan få nogle ideer og få et billede af hvordan jeg gerne vil have min hund til at gå ud til figuranten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunden skal ikke spæne ud til figuranten... Den skal GÅ, det står i beskrivelsen af øvelsen og det er et primær moment, som derfor skal følges ellers kan dommerne godt finde på at sige ja-tak...

 

vi skal i hvert fald ikke have glade hunde her i DcH...

 

talte med en af dommerne om det, og han mente det var åndssvagt i C og B, at det skulle foregå i gang. Man kan som dommer se hvad der sker ved figuranten, og man skal jo alligevel spørge figuranten om der var noget at bemærke.

 

Kan kun anbefale at man vitterligt nærlæser hvad der står inden man tager afsted, for der er dælme ikke mange dommere der har dømt bringselshunde.

 

Det står da bare at hunden villigt skal lede føren ud til figuranten. Plejer du at gå ind til hunden eller stoppper du 5 meter væk når hunden har nået figuranten?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg løser det med det lille ryk ved at jeg springer et lille skridt frem, og så kan man jo gå rigtig hurtigt :genert: Men hvis du holder tilbage i linen og træder fremad i det samme øjeblik som du vil holder tilbage i linen begynder at gå fremad, så bliver rykket minimalt.

 

Den skal jo ikke nødvendigvis trække afsted, det er ikke et krav. Den skal gå i fuld line, men det er ikke det samme som at trække.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg løser det med det lille ryk ved at jeg springer et lille skridt frem, og så kan man jo gå rigtig hurtigt :genert: Men hvis du holder tilbage i linen og træder fremad i det samme øjeblik som du vil holder tilbage i linen begynder at gå fremad, så bliver rykket minimalt.

 

Den skal jo ikke nødvendigvis trække afsted, det er ikke et krav. Den skal gå i fuld line, men det er ikke det samme som at trække.

 

Ok mange tak for forklaringer. Jo men den kan vel dårligt være i fuld line uden at trække?? Ved godt der er forskel på trækket... Suk synes det er svært...

Ved du om jeg i stedet for bringselshalsbåndet må sætte en sele på ham med en rullemarkering i? Synes det er hårdt ved hans hals med ryk og træk. Og vil jo helst ikke have sele på i de andre øvelser i programmet, så synes det er svært bare at bruge selen i stedet for halsbåndet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjoh... Den skal jo også være i fuld line på sporet og det kan sagtens ske uden at der er voldsomt træk i den.

 

Jeg stopper når hunden stopper ved figuranten. Forsætter jeg kan at dommeren siger ja-tak, for så er hunden ikke længere i fuld line. Min sætter sig fint foran figuranten og venter så på at jeg kalder på hende(hvilket kun sker til konkurrencerne, til træning får hun belønning af figuranten så snart hun har siddet stille i små 5 sekunder).

 

Der står ikke noget om at man ikke må bruge sele med rullemarkeringen(inden jeg kastede mig ud i det ville jeg vende det med en dommer). Men har svært ved at se hvordan den skal kunne sidde så hunden kan gribe nemt fat i den og løbe videre uden problemer(fordelen ved halsbåndet er jo at det kan flytte sig fremad når hunden har fat i rullebidet...

 

Og så er du måske lidt på den hvis du fx har lineføring og rundering ved samme dommerhold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjoh... Den skal jo også være i fuld line på sporet og det kan sagtens ske uden at der er voldsomt træk i den.

 

Jeg stopper når hunden stopper ved figuranten. Forsætter jeg kan at dommeren siger ja-tak, for så er hunden ikke længere i fuld line. Min sætter sig fint foran figuranten og venter så på at jeg kalder på hende(hvilket kun sker til konkurrencerne, til træning får hun belønning af figuranten så snart hun har siddet stille i små 5 sekunder).

 

Der står ikke noget om at man ikke må bruge sele med rullemarkeringen(inden jeg kastede mig ud i det ville jeg vende det med en dommer). Men har svært ved at se hvordan den skal kunne sidde så hunden kan gribe nemt fat i den og løbe videre uden problemer(fordelen ved halsbåndet er jo at det kan flytte sig fremad når hunden har fat i rullebidet...

 

Og så er du måske lidt på den hvis du fx har lineføring og rundering ved samme dommerhold.

 

Ok mange tak. Ja det er nemlig træls hvis jeg skal lave andet ved samme dommerhold. Det er kun frit søg det kan være lige meget i, for der må jeg pille selen af.

Kan sagtens få rullemarkeringen til at sidde ordentlig i selen :-) Jeg troede man skulle gå ud til sin hund. Altså at man skulle gå ind til sin hund ude ved figuranten og sætte snor på hunden foran figuranten. Synes da det virker mest logisk... jeg har nærmest opgivet at finde ud af det bringsel. Hunden er god til det, men jeg synes det er alt for dårligt beskrevet....

Link til indlæg
Del på andre sites

Beskrivelsen af brugen af bringsel bærer tydeligt præg af at de der har skrevet teksten ikke aner det fjerneste om hvordan det fungerer i praksis. Jeg har tre gange ved konkurrencer spurgt dommere om hvad der forventes mht. afslutningen. jeg har ikke fået et klart svar på det endnu. og jeg var frustreret. Første gang jeg var afsted fik jeg et ja-tak efter hunden netop havde sat sig ved figuranten. Anden gang fik vi et ja-tak akkurat som hunden var ved figuranten. Tredje gang skulle staklen sidde i små 10 sekunder ved figuranten før ja-takket kom. Det kan jeg simpelthen ikke acceptere. Der bør være noget ensretning. Men ingen har kunne give mig et klart svar, simplethen fordi de ikke står skrevet i konkurrenceprogrammet.

 

Jeg kalder gladeligt min hund til mig, for der står at hunden kun skal blive der indtil dommeren har sagt ja-tak.

Link til indlæg
Del på andre sites

Beskrivelsen af brugen af bringsel bærer tydeligt præg af at de der har skrevet teksten ikke aner det fjerneste om hvordan det fungerer i praksis. Jeg har tre gange ved konkurrencer spurgt dommere om hvad der forventes mht. afslutningen. jeg har ikke fået et klart svar på det endnu. og jeg var frustreret. Første gang jeg var afsted fik jeg et ja-tak efter hunden netop havde sat sig ved figuranten. Anden gang fik vi et ja-tak akkurat som hunden var ved figuranten. Tredje gang skulle staklen sidde i små 10 sekunder ved figuranten før ja-takket kom. Det kan jeg simpelthen ikke acceptere. Der bør være noget ensretning. Men ingen har kunne give mig et klart svar, simplethen fordi de ikke står skrevet i konkurrenceprogrammet.

 

Jeg kalder gladeligt min hund til mig, for der står at hunden kun skal blive der indtil dommeren har sagt ja-tak.

 

Jeg vil helst gå ind til barney og afslutte øvelsen inde ved figuranten sammen med ham. Det giver da også mest mening at man går ind og sætter snor på hunden synes jeg. Nå men mon ikke der snart kommer noget mere om det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjoh... At hunden ikke længere må markere stående for en genstand på sporet er vist en væsentlig ændring :vedikke: Og hvis det er sådan det skal være, så synes jeg det er rigtig tarveligt ikke at have gjort opmærksom på det endnu.

 

Man må heller ikke diskutere bedømmelserne med dommeren, dvs. ingen brok.

 

Og dommerne bliver endnu striksere hvad sngår "gakkede gangarter".

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjoh... At hunden ikke længere må markere stående for en genstand på sporet er vist en væsentlig ændring :vedikke: Og hvis det er sådan det skal være, så synes jeg det er rigtig tarveligt ikke at have gjort opmærksom på det endnu.

 

Man må heller ikke diskutere bedømmelserne med dommeren, dvs. ingen brok.

 

Og dommerne bliver endnu striksere hvad sngår "gakkede gangarter".

 

Ja det lyder da som en lidt sen udmelding.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bedst som jeg var i gang med at skrive, så vælger pc'en at den lige skulle genstartes. Ved ikke om jeg kan lave et videoklip på min iPad, for nu kører den åbenbart en masse repationer igenne, :vedikke:

 

men som lovet, her er klippet. Hvis det fungerer kommer der lige et indlæg mere med nogle kommentarer til :blink:

 

SVbMGkfaCij_w
Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, du må nøjes med et link, men der kan man da se hvad der sker.

 

først og fremmest skal det lige nævnes at det er længe siden prinsessen har lavet sin rundering og rundering er en af hendes tre favoritøvelser( sammen med feltsøget og sporet). Så hun meget i hopla.

 

jeg vil gerne lige komme med nogle kommentarer.

 

der er en grund til at vi er glade for at være ude af C. Vi skal ikke længe arbejde med delvis synlig fig, for hun har tendens til at markere for tidligt hvis hun ved hvor figuranten er. I B er det en delvis skjult figurant og problemet er forsvundet, for hun skal ud og lede efter fig. Så jo, hun fejlmarkerer på klippet. Hun får dog lov til at køre øvelsen færdig, da det jo var afslutningen vi skulle have med.

 

Hun kan virker meget urolig da hun kommer tilbage og skal slippe sit bringsel. Det har hun altid været til konkurrencerne(dog ikke helt så voldsomt) og vi er aldrig blevet trukket for det. Men der står jo heller intet i reglerne om hvordan det skal foregå. Jeg tror lidt hun forbinder det med afleveringspligts af genstanden fra feltsøget, for der afleverer hun typisk ved at komme løbende ind for fulde drøn og så hoppe op, så genstanden afleveres i hånden på mig.

 

Jeg nosser så lidt i det da jeg skal have linen på. Der er tre ting der driller mig. Lige som jeg skal sætte den fast i første omgang flytter hun på sig, der er lige noget mere pels end i efteråret og jeg har fået kastet mig ud i at bruge min nye sporline, som har end mindre karbinhage på en den gamle line( den er bare så tung den gamle). Ja, og så er jeg vist ude af træning:blink:

 

Men fra hun får linen på og til hun havner ude ved figuranten er som ved konkurrencerne. Jeg kan se at jeg faktisk går da hun er halvline. Det er altså ikke noget jeg bliver trukket for til konkurrencer(er blevet trukket for at hun ikke var i fuld line, men det var fordi min line havde slået knude på sig selv). Jeg får ikke min afslutning spm jeg gerne ville have, da min far var noget hurtig til at belønne madretmadret:genert: Tror han var så glad for at hun i det mindste tog hele vejen ud til ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og det var rigtig dejligt med en video - havde så svært ved at se det for mig. Og rart at vide hvad du blev trukket for og ikke trukket for.

Barney gør det samme som din i afslutningen ved at løbe ud til figuranten - jeg er bare en værre slapsvans så jeg kan ikke holde ham. Så det led ville jeg skulle lave anderledes og finde en måde som fungere for mig. Men i første omgang ser vi vist om ikk halsgivningen fungerer :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes du skal beslutte dig for hvad du vil. Cassi har en rigtig fin halsgivning og kan fint lave halsgivning af figuranter og hvis hun løber fra figurant til figurant der gør hun også fint(billedet hedder har de front mod mig skal jeg gø og jeg får godbid, når figuranten vender ryggen til løber jeg tilbage til den ande figurant). Og vi har leget lidt med tanken omkring at det måske kunne hjælpe hende til bedre at kunne løbe ud til figuranten.

 

men senderjeg hendes ud uden bringsel på, så griber hun efter det alligevel og hun bliver ved med at forsøge at få fat i et bringsel der ikke er der. Selv hvis figuranten forsøger at få hende i gang, så sker der intet.

 

så hvis ikke du skal bruge bringsel, så pak det væk. Der er ingen idé i at lære hunden noget som den ikke kan bruge og som måske kan skabe tvivl om en øvelse der er ret dyr at miste. Cassi får ikke lov til at komme videre med hendes halsgivning. Vi bruger det som en del af træningen af at synes det er sjovt at være sammen med andre og at hun ikke hele tiden skal være fokuseret på mig, for det er et stort problem vi har. Sådan som hun sidder i starten og ser op på mig, sådan sidder hun altid når hun er klar til at skulle igang med de frie øvelser. Og det havde jo været herligt hvis man kunne have nogle stående ude i begge udslag som var super interessante. Men hun ænser dem simpelthen ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...