Hop til indhold

Bringsel ved rundering


Retrieveren
 Share

Recommended Posts

Ja eftersom vi stadig ikke har fundet halsgivningen ved Barney (andet end når han er utålmodig i bilen og gerne vil ud og træne), er jeg nået dertil hvor jeg (næsten) har bestemt mig for bringsel.

 

Kan se fordele og ulemper ved begge dele.

 

Det er i DcH regi jeg skal bruge den, og jeg har lige et par spørgsmål.

 

1. skal det være sådan et bringelshalsbånd, eller må det godt være sådan en flap der hænger ned, man sætter i halsbåndet?

2. Hvis det skal være halsbåndet så har jeg jo et problem, for hunden må kun have et halsbånd på, og jeg må ikke skifte det ved et dommerhold (ifølge konkurrence programmet), og kan jo ikke give ham det på inden, da jeg skal lave andre øvelser før eller efter? hvad gør man så? går ud fra man gerne må klipse sådan en bringselsdims fast i halsbåndet.

3. der står man skal bruge 5 meter line ud til figuranten og at hunden skal gå i fuld line. Må jeg have linen liggende klar på jorden inden øvelsen går igang, eller skal man stå og fifle med det når hunden er kommet ind? den skal jo være "klar", hvilket den jo ikke er hvis den ligger i en lomme og så først må blive fundet frem når hunden aflevere bringsel?

4. sidste spørgsmål :mrgreen: når jeg så står med min 5 meter line på hunden og siger "find", så LØBER min hund afsted, og vil alt andet lige få et ordentlig ryk i halsbåndet når han når ud på de 5 meter, da han jo gerne vil hurtigt frem til figuranten og jeg SKAL gå. Det bryder jeg mig ikke rigtig om, han kan jo nå at få meget fart på, på 5 meter, og har jo ikke lyst til at skade ham eller hive luften ud af ham. Jeg må vel ikke sætte sele på ham inden øvelsen, vel? så vil det være den rykket/trækket kom i istedet.

 

Har faktisk lige et spørgsmål mere. HVIS vi nu engang kommer i A, er det så helt sikkert at hunden kan finde figuranten igen? (altså løbe direkte tilbage).

 

Indlæringen har jeg super gode og kompetente trænere til at hjælpe med, så det skal jeg nok få styr på.

Det er mere alle de spørgsmål herover (ja ja jeg tænker da også på alt det der kan gå galt :mrgreen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 51
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

1. Man må selv vælge...

2. nej, det har du ikke, da bringslet ikke betragtes som et halsbånd(dette har jeg fra flere dommere, samt kredsens instruktører inden for rundering/markering v. bringsel)

3. Der står intet i programmet om hvordan linen skal anbringes. Jeg har min egen rullet pænt sammen og i min lomme på ryggen. Karbinhagen sidder så fast i en ring på brystet. Så er det blot at sætte linen på og den løber fint ud(hvis man da har rullet sin line ordentligt :stupid: )

4. Der står i reglerne at linen skal sættes i halsbåndet. Altså ingen sele. Min egen erfaring er dog at hunden hurtigt lærer at gå stille og roligt når den har line på. Min egen jerner afsted, når vi kører træning, men når linen er på, går hun i et pænt jævnt tempo.

 

og jo... En hun skal nok lede en tilbage til figuranten i A på rette måde, hvis det er det man har indlært. Ellers var det formentlig ikke så udbredt i Nordisk Rundering :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok tak for svar. Det giver meget god mening det hele - måske er det slet ikke så indviklet :blink:

 

Der står I konkurrence programmet at man må bruge sele i stedet for halsbånd (i alle øvelser), men jeg går ikke ud fra at jeg må putte sele på ham I den ene øvelse (da det igen vil betyde at jeg skal skifte ude ved et dommerhold). Tror bare ikke at han lærer at gå roligt, og de første gange jeg gør det vil han jo alt andet lige slå sig tænker jeg... men det må der være råd for, måske jeg kan træne det moment for sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok tak for svar. Det giver meget god mening det hele - måske er det slet ikke så indviklet :blink:

 

Der står I konkurrence programmet at man må bruge sele i stedet for halsbånd (i alle øvelser), men jeg går ikke ud fra at jeg må putte sele på ham I den ene øvelse (da det igen vil betyde at jeg skal skifte ude ved et dommerhold). Tror bare ikke at han lærer at gå roligt, og de første gange jeg gør det vil han jo alt andet lige slå sig tænker jeg... men det må der være råd for, måske jeg kan træne det moment for sig.

Prøv at få fat i "Rundering i teori og praksis - for konkurrence, redning og aktivering" af Cecilie Køste og Morten Egtved. Den giver forklaring på stort set alt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej jeg vil også helst at han er "fri" til at arbejde i de frie øvelser. Og hvis vi engang kommer i A (nu får vi se :P), så har jeg heller ikke lyst til at sende ham i eftersøgning med sele...

Det med at man må bruge sele står et eller andet sted (kan ikke huske hvor). Der står en masse ting og snor i halsbånd osv, og så står det i parantes nedenunder at man må anvende sele i stedet. Ved så ikke om det skal være det samme i alle øvelser.

 

Man kunne jo så tage halsbåndet af hunden og sende den uden noget (som man gerne må ifølge programmet), og så smide selen på den når den kommer ind - men så kan den jo ikke tage et bringsel :stupid:

 

Nå der er nok ikke andet for end at jeg må få lært ham at gå roligt ud til figuranten. Eller bruge et enormt bredt halsbånd til netop den øvelse, da det alt andet lige må skåne ham mere. Nå nu får vi se. Måske mine trænere har en løsning der ligger lige til højre benet :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

DcH Kreds 3 holder aftenkurser "Klar, parat, konkurrencestart". Her kan der stilles alle mulige spørgsmål til en erfaren dommer, så det kan afklares hvad man må og ikke må i forhold til bringselsmarkering i C-klassen.

Jeg ved at det har været drøftet på de sidste dommerseminar. Referatet fra dette kan du se her Dokument visning - Danmarks civile Hundeførerforening

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har nu ikke været til konkurrence i kreds 3, men min erfaring er(desværre) at det ikke er alle dommere der har heeeeelt styr på det der bringsel. I hvert fald har Cassi og jeg oplevet den del gange at skulle stå og vente på at dommeren lige fik læst programmet igennem endnu engang, hvis vi ikke lige har lavet et stykke perfekt arbejde.

 

Og det er da forståeligt når det er så nyt, men møg irriterende når man ikke slutter med runderingen på det dommerhold og derfor til tider har skulle bruge godt 5-7 minutter på at vente med en utålmodig hund, som man ikke engang må belønne med legetøj :evil:

 

Og det med at skulle vente længe på dommeren oplevede vi også i Jylland...

 

Men det hele kan altså findes i konkurrenceprogrammet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninkamus: Problemet er bare at selv her er dommerne ikke helt enige heller.

 

Min pointe præcis :)

her er erfaringerne enormt vigtige!

 

Nu kan jeg som aspirant til dommer i anden sportsgren sige det også skide svært at være enig og fortolke reglerne 100% ens.

vi gør rigtig meget som dommere for at blive så enssporet som muligt, men personlighed vil skinne igennem når det kommer til bedømmelse, ofte mere ubevidst end vi synes om.

Link til indlæg
Del på andre sites

En ting er det kan læses i reglerne, en anden ting er hbordan reglerne fortolkes :)

Så det jo bare fedt med erfaringer som du bla kan give.

 

skal vi have Darko til at lærer ham at gø?

hende med den anden toller i klubben, kan spinpelthen ikke huske hvad hun hedder har indlært bringsel, måske hun kunne hjælpe?

 

Hvad med Darko, Barney og Zeus date? Så skal han hurtigt lære at gø :slem:

Alt det andet blander jeg mig udenom for ved intet om det - min veninde har lige lånt runderingsbogen der bliver omtalt tidligere i tråden (hun overvejer også bringsel) - men du kan låne den bagefter hvis det er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak - det var da super pænt af dig! :-) Jamen vi kan da sagtens lave en date en dag :P Så kan vi tage Bella med, men sikke et undertal min retriever kommer i :mrgreen:

 

Men lige meget hvor meget andres hunde gøer så klapper han i som en østers :stupid: men er næsten blevet helt opsat på bringsel, så nu skal det prøves, og så må vi se om det duer, eller om vi skal lave det om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak - det var da super pænt af dig! :-) Jamen vi kan da sagtens lave en date en dag :P Så kan vi tage Bella med, men sikke et undertal min retriever kommer i :mrgreen:

 

Men lige meget hvor meget andres hunde gøer så klapper han i som en østers :stupid: men er næsten blevet helt opsat på bringsel, så nu skal det prøves, og så må vi se om det duer, eller om vi skal lave det om.

 

Ja så hjælper det selvfølgelig ikke - Jeg lærte nemlig Zeus at gø på direkte kommando ved at træne sammen med mine forældres hund - to gange tog det så fangede han den . Men han er jo så også tosset med at høre på sig selv :slem:.

Men hvis det er bringsel du vil, er det jo bare den vej du skal. Tror bestemt det kan have sine fordele.

 

Er helt klar på samlet date, Anne fortalte godt om jeres træningsplaner og spurgte om jeg ville være med. Og vil jeg naturligvis gerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja så hjælper det selvfølgelig ikke - Jeg lærte nemlig Zeus at gø på direkte kommando ved at træne sammen med mine forældres hund - to gange tog det så fangede han den . Men han er jo så også tosset med at høre på sig selv :slem:.

Men hvis det er bringsel du vil, er det jo bare den vej du skal. Tror bestemt det kan have sine fordele.

 

Er helt klar på samlet date, Anne fortalte godt om jeres træningsplaner og spurgte om jeg ville være med. Og vil jeg naturligvis gerne.

 

:banan: var så skuffet over ikke at møde dig sidste gang :mrgreen: (ninkamus: sender dig lige datoen (selvom jeg bare VED at du ikke kan :P) - øhh hvis det da er okay med Bella og Zeus? :D )

 

Nej han gøer ikke selvom alle andre omkring ham gør - det troede jeg ellers. Men nu tror jeg at vi kører på med bringsel :-D og så får vi se.

Link til indlæg
Del på andre sites

:banan: var så skuffet over ikke at møde dig sidste gang :mrgreen: (ninkamus: sender dig lige datoen (selvom jeg bare VED at du ikke kan :P) - øhh hvis det da er okay med Bella og Zeus? :D )

 

Nej han gøer ikke selvom alle andre omkring ham gør - det troede jeg ellers. Men nu tror jeg at vi kører på med bringsel :-D og så får vi se.

 

Var også meget skuffet over ikke at kunne komme - Men skulle jo pludselig på gratis overnatning på hotel "dansk sygehus", og det insisterede lægen på at jeg gjorde.

Altså for min skyld må alle der har lyst komme ;)

 

Ja, så må du i gang med bringsel, det skal nok blive godt

Link til indlæg
Del på andre sites

Var også meget skuffet over ikke at kunne komme - Men skulle jo pludselig på gratis overnatning på hotel "dansk sygehus", og det insisterede lægen på at jeg gjorde.

Altså for min skyld må alle der har lyst komme ;)

 

Ja, så må du i gang med bringsel, det skal nok blive godt

 

Ja jeg hørte godt om det :-( uha for en omgang :-( Håber du har det bedre nu.

 

Lyder bare godt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med Darko, Barney og Zeus date? Så skal han hurtigt lære at gø :slem:

Alt det andet blander jeg mig udenom for ved intet om det - min veninde har lige lånt runderingsbogen der bliver omtalt tidligere i tråden (hun overvejer også bringsel) - men du kan låne den bagefter hvis det er.

 

Læste lige i den i weekenden, og det lyder altså rigtig spændende. Er totalt sikker på at Enzo ville elske elske øvelsen, hvis den går ud på at løøøøbe, finde en, komme tilbage til sin moar og så følge med sin moar ud og hente sin bold.... (er dog lidt bekymret for om han gider have noget i munden, der ikke er hans chuck it bold....).

Mangler bare lige lave vores træningplan/ide, så er jeg færdig med bogen....

Link til indlæg
Del på andre sites

Læste lige i den i weekenden, og det lyder altså rigtig spændende. Er totalt sikker på at Enzo ville elske elske øvelsen, hvis den går ud på at løøøøbe, finde en, komme tilbage til sin moar og så følge med sin moar ud og hente sin bold.... (er dog lidt bekymret for om han gider have noget i munden, der ikke er hans chuck it bold....).

Mangler bare lige lave vores træningplan/ide, så er jeg færdig med bogen....

 

Hvis han bliver kørt godt op på det? Og han bagefter også får hans elskede bold som belønning...

Ja tænker også den vinkel med bringsel kan vende øvelsen for ham, så han kommer til at elske den!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
:banan: var så skuffet over ikke at møde dig sidste gang :mrgreen: (ninkamus: sender dig lige datoen (selvom jeg bare VED at du ikke kan :P) - øhh hvis det da er okay med Bella og Zeus? :D )

 

Nej han gøer ikke selvom alle andre omkring ham gør - det troede jeg ellers. Men nu tror jeg at vi kører på med bringsel :-D og så får vi se.

 

How bout meeee???? :megaked:

 

Mig os' ha' dato....

 

Venlig hilsen MM, 2 år :mrgreen:

 

Og mht. bringsel, så er Lene ret godt kørende med sit bringsel og det ser ret godt ud :5up:

Så der sker i hvertfald ikke noget ved at prøve at komme i gang og se om det går nemmere end, at få gang i halsgivningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...

Er der nogen som har nogle videoer liggende af en færdig bringsel øvelse?

 

Synes virkelig ikke jeg kan få momentet til at køre med at hunden har den lange line på, og skal trække ud til figuranten :(

Det bliver noget værre rod, da han er en stor hund, jeg har svært ved at holde ham, han får nærmest et ryk i snoren osv. Vil rigtig gerne se hvad andre gør. Altså fra det punkt hvor linen er sat på, og ud til figuranten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...