Hop til indhold

Hvornår kan tæven løbe løs igen? - løbetid

Gæst Peach
 Share

Recommended Posts

Min sødeste hund på kun 6 måneder er kommet i løbet tid og i dag er det hendes 17. dag med løbetid ( fra da vi opdagede det).

Hun bløder stort set ikke mere og hendes hævelse i vulva er så småt på tilbagetog.

Hvornår lader i jeres tæver løbe løs efter løbetid?

Vi lufter altid vores hunde løs på hundemarker og i hundeskove. Men her i hendes løbetid har hun været i snor mens den anden hund har løs. Vi har også holdt os fra marken på de tidpunkter hvor vi ved der kommer andre hunde.. men årh hvor bliver det skønt at slippe hende løs igen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Min sødeste hund på kun 6 måneder er kommet i løbet tid og i dag er det hendes 17. dag med løbetid ( fra da vi opdagede det).

Hun bløder stort set ikke mere og hendes hævelse i vulva er så småt på tilbagetog.

Vi lufter altid vores hunde løs på hundemarker og i hundeskove. Men her i hendes løbetid har hun været i snor mens den anden hund har løs. Vi har også holdt os fra marken på de tidpunkter hvor vi ved der kommer andre hunde.. men årh hvor bliver det skønt at slippe hende løs igen :)

17 dag er ikke nok...

Det varierer meget hvornår en tæve kan parres..mine ligger fra 6-23 dag...

Medmindre du er enormt sikker på hvornår hun er højløbsk så skal du ikke slippe hende for tidligt..hellere lidt flere dage i snor. Og hun kan sagtens sige skrid til en hanhund og 10 min senere hænger de sammen..

Jeg ville vente en uge mere, medmindre det er et indhegnet sted hvor du kan se om der er fremmede hunde i nærheden..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mente engang, min tæve var over ægløsning og hentede så min hanhund hjem fra pasning.Vist nok på 17 dagen. Næste morgen kom ingen af dem ind fra haven til morgenmad,Nej -de parrede nede i baghaven. Og det forsatte de 2 næste døgn.

Så vent.Denne tæve plejede ellers at ville parre fra 12 dagen og et par dage frem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det godt nok længe siden jeg har haft en tæve i løbetid, men jeg havde ikke snor på den første uges tid og mener at jeg kunne slippe hende igen efter 20. dagen. Jeg gik så tilgengæld ikke i hundeskove under hendes løbetid, da jeg finder det groft uansvarligt fordi der er så mange løse hanhunde der kan blive lidt pirrelige når de kan dufte en løbsk tæve (men det skal man måske have haft en hormon-hanhund for at kunne sætte sig ind i).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Nu er det godt nok længe siden jeg har haft en tæve i løbetid, men jeg havde ikke snor på den første uges tid og mener at jeg kunne slippe hende igen efter 20. dagen. Jeg gik så tilgengæld ikke i hundeskove under hendes løbetid, da jeg finder det groft uansvarligt fordi dedagr er så mange løse hanhunde der kan blive lidt pirrelige når de kan dufte en løbsk tæve (men det skal man måske have haft en hormon-hanhund for at kunne sætte sig ind i).

Men det gjorde du vel ikke i første løbetid? Hvis først man kender sin tæve behøver man jo ikke holde den i cølibat :mrgreen: Men man skal dælme kende tæven og det gør man ikke i første løbetid.. Jeg bruger den viden når jeg parrer..De bliver parret på absolut allersidste chance..en gang BUM.. Men det er da kun fordi jeg kender tegnene og ved hvor meget hævelsen skal være taget af/hvor bløde de skal være.. Aj jeg siger stadig vent en uge mere

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det gjorde du vel ikke i første løbetid? Hvis først man kender sin tæve behøver man jo ikke holde den i cølibat :mrgreen: Men man skal dælme kende tæven og det gør man ikke i første løbetid.. Jeg bruger den viden når jeg parrer..De bliver parret på absolut allersidste chance..en gang BUM.. Men det er da kun fordi jeg kender tegnene og ved hvor meget hævelsen skal være taget af/hvor bløde de skal være.. Aj jeg siger stadig vent en uge mere

Jo, det gjorde jeg faktisk. Men skal så lige sige at Ascha rettede sig efter hvad jeg sagde, af natur, og havde en lydighedsprocent på 99,9 stort set fra helt lille af. Jeg begyndte at holde hende i snor når jeg kunne mærke at hun blev interesseret i alt hvad der bevægede sig i det fjerne (gik på en golfbane), men er ret sikker på at jeg kunne have haft hende løs i hele perioden, men turde alligevel ikke. Hvorfor ikke, ved jeg egentlig ikke. Min hanhund gik jeg jo frit med hele året uden at ane hvornår "chancen" opstod,... vel bare gamle fordomme om at hanhunde kan/ skal lære at undertrykke deres lyster og at tæver ikke kan/ skal.

Link til indlæg
Del på andre sites