Hop til indhold

Forstørret prostata

Buddha
 Share

Recommended Posts

Nogen der har prøvet det? Kan det forsvinde af sig selv?

Var inde for at få tjekket Egons analkirtler da han har kurret på røv og virket som om noget generede når han satte sig. Men de var ikke fyldte, hun mærkede rundt på alt muligt andet og mente at hans prostata er lidt forstørret (for helt sikker diagnose skal man vist have taget billeder, så vidt jeg kunne forstå).

Han har fået en hormonsprøjte nu, den varer cirka 14 dage og så kan vi se om det hjælper på de ting han har udvist. Vi har desuden fået en tid ved osteopat for at få tjekket om han skal rettes.

Hun sagde at det nok var pga løbetider at prostataen var forstørret, og han har virkelig også haft det hårdt i denne omgang :ae: så det giver helt fin mening.

Men jeg ved ikke hvad det betyder i fremtiden?!

Link til indlæg
Del på andre sites

:bighug: søsters har lige haft forstørret prostata, men den var så stor, at han dryppede blod og havde sindsyg forhudsbetændelse (ved ikke om det hænger sammen med prostataen, forhudsbetændelsen), han fik også en sprøjte, hvis det vender tilbage vil han få sprøjte igen, men tredie gang vil de kastrere ham :oops: indtil videre ser den første sprøjte ud til at have hjulpet og hun håber virkeligt meget. Han blev scannet og det var skræmmende at se, hvordan prostataen ligefrem klemte på tarmen, så hans var meget forstørret.
Link til indlæg
Del på andre sites

Petrine skrev:
:bighug: søsters har lige haft forstørret prostata, men den var så stor, at han dryppede blod og havde sindsyg forhudsbetændelse (ved ikke om det hænger sammen med prostataen, forhudsbetændelsen), han fik også en sprøjte, hvis det vender tilbage vil han få sprøjte igen, men tredie gang vil de kastrere ham :oops: indtil videre ser den første sprøjte ud til at have hjulpet og hun håber virkeligt meget. Han blev scannet og det var skræmmende at se, hvordan prostataen ligefrem klemte på tarmen, så hans var meget forstørret.

Han har ikke blødt ud af tisseren, heldigvis, lød som om vi sådan har fanget noget i opløbet, altså det var ikke meget forstørret. Og nu har han også fået den hormonsprøjte, men hun sagde det ikke ville være noget man kunne give mange gange i træk, for så kommer der bivirkninger.

Hvis kastration skal til, skal det til, skal ikke risikere han bliver hverken syg eller får kræft - men forstod bare ikke om den er forstørret nu fordi der har været løbetider og hans forhøjede testosteron pga de løbetider - eller om den er forstørret nu og vil fortsætte med at være det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Buddha skrev:
Det har jeg læst, men det gav mig ikke helt svar på om det er en varig tilstand som ikke bliver bedre (undtagen med indsprøjtningerne, som man jo så ikke giver særlig mange gange).

Det kommer an på, om han bliver ved med at producere det forhøjede hormonekstrakt, som har gjort, at den er blevet hævet. Det ved man ikke, før første behandling er overstået.

Link til indlæg
Del på andre sites

Søster var på Karlslunde Dyrehospital og de kunne ikke give nogen prognose, for nogle er en sprøjte nok, for nogle er to nok og så får de aldrig nogen sinde forstørret prostata igen, men kastration er 100% løsningen. Det er ved at være 6-8 uger siden søsters fik sin sprøjte og hans er stadig normal størrelse, så hun håber. Tror ikke nogen kan spå om, hvorvidt et skud er nok eller om du lige så godt kan gå direkte til kastrering (søsters er overhovedet ikke brunstig og bor uden 'adgang' til løbske tæver)

Link til indlæg
Del på andre sites

Buddha skrev:
Okay, tusind tak, så forstår jeg lidt bedre. Men der står også at man kan se virkningen af en kastration med den sprøjte, mon den er mere sandfærdig end en kemisk?

Jeg opfatter det som du kan se virkningen på prostata, med den sprøjte (ikke adfærds / pels-mæssigt). Søsters var forøvrigt totalt upåvirket (men er i forvejen en slatten banan, så det siger måske ikke så meget)....hov, han blev sulten, ret meget sulten, hvor han før skulle håndfodres og lokkes :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Petrine skrev:
Jeg opfatter det som du kan se virkningen på prostata, med den sprøjte (ikke adfærds / pels-mæssigt). Søsters var forøvrigt totalt upåvirket (men er i forvejen en slatten banan, så det siger måske ikke så meget)....hov, han blev sulten, ret meget sulten, hvor han før skulle håndfodres og lokkes :oops:

Nåh selvfølgelig :stupid: Ok. Jeg forsøger ihærdigt at holde kræft-panikken på lang afstand og så må vi jo se de næste par uger hvordan det går. Dyrlægen sagde vist at virkningen bare varede cirka 2 uger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Buddha skrev:
Nåh selvfølgelig :stupid: Ok. Jeg forsøger ihærdigt at holde kræft-panikken på lang afstand og så må vi jo se de næste par uger hvordan det går. Dyrlægen sagde vist at virkningen bare varede cirka 2 uger.

Det er vist ret sjældent, at de får prostatakræft :bighug: Og med Egons hårde tid i seneste løbetidsperiode, så lyder det meget mere som om det er hormonelt :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat

Den ene af mine som har været kemisk kastreret havde et stykke tid efter virkningen var aftaget (af den kemiske kastration) hævet prostata... Det forsvandt efter et stykke tid og dyrlægen sagde det var en af bivirkningerne ved den kemiske..

Men din har vel ikke været kastreret? SÅ er løbetider måske nok et godt bud..Mine hanhunde blvier også lettere forstørret i prostata under løbetid

Link til indlæg
Del på andre sites

Janni privat skrev:
Den ene af mine som har været kemisk kastreret havde et stykke tid efter virkningen var aftaget (af den kemiske kastration) hævet prostata... Det forsvandt efter et stykke tid og dyrlægen sagde det var en af bivirkningerne ved den kemiske..

Men din har vel ikke været kastreret? SÅ er løbetider måske nok et godt bud..Mine hanhunde blvier også lettere forstørret i prostata under løbetid

Jo det har han faktisk været. Så du mener at det er pga af kemien og det derfor ikke er en varig ting?

Men bliver dine forstørrede sådan at de udviser ubehag ved det? For det var jo derfor vi tog til dyrlæge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ulla H skrev:
Jeg synes ikke sygdomme i prostata er ualmindelige, for har da ofte hørt om det, men ikke selv prøvet det.

Det siges, at hvis prostata hæver så meget at den trykker på tarmen, vil afføring være flad af trykket på den ene side.

Jeg kan finde masser af nederen ting om det, såsom blod i urinen, hunden kan ikke tømme blæren, nyreproblemer pga problemerne med at tømme blæren, cyster på prostata, kræft.

Link til indlæg
Del på andre sites

Petrine skrev:
:bighug: søsters har slemme nyrer, med arvæv og 'tynd skræl', så bare vær glad for at du har opdaget det så tidligt, hendes har nok gået med det længe (ingen fladtrykt bæ, der kunne afsløre det og tåbelig dyrlæge, der følte med finger og syntes alt var ok)

Åh nej da? Får den så nyrekost og alt muligt? Hvordan kan det være at de ikke vil kastrere den? Egon har heller ikke fladtrykt bæ.

Altså jeg vil have at han har det godt mere end min angst for i ved, mine kugler. Og får han dem kappet, får jeg jo nok den træningshund jeg sådan ønsker mig, og han var ret lykkelig til LP1 træning, så er det bare det med løb jeg stadig er lidt nervøs ved.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
  Buddha skrev:
Jo det har han faktisk været. Så du mener at det er pga af kemien og det derfor ikke er en varig ting?

Men bliver dine forstørrede sådan at de udviser ubehag ved det? For det var jo derfor vi tog til dyrlæge.

PÅ min var det hvertfald det..Han kørte på røven, og jeg vidste det ikke kunne være orm eller analkirtler.. Så tog til dyrlægen som på symptomerne først mente det var en testikel der var drejet..Men det var det ikke og så kunne hun mærke prostata var hævet...
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
  Petrine skrev:
:bighug: søsters har slemme nyrer, med arvæv og 'tynd skræl', så bare vær glad for at du har opdaget det så tidligt, hendes har nok gået med det længe (ingen fladtrykt bæ, der kunne afsløre det og tåbelig dyrlæge, der følte med finger og syntes alt var ok)

Jamen er det ikke den hund der har været brugt i avl? eller har hun flere?

Link til indlæg
Del på andre sites

Janni privat skrev:
Jamen er det ikke den hund der har været brugt i avl? eller har hun flere?

Nope, det er avls-dyret og total fiasko. Han får nyrekost (derfor jeg lige har arvet 30 kg tørkost) og får tjekket noget de måler i blodet. Værdierne går den rigtige vej og søster er glad, men jeg fornemmer lidt, at det betyder afkortet levealder og måske er værre end bare lige sådan.

MEN Buddha, hendes hund havde som sagt blod dryp (meget) og har nok gået med det længe. Han skal kastreres, hvis han når frem til tredie hævning, men ellers håber hun at han kan forblive intakt, da han som sagt er ret....sløv banan i forvejen (men han skal slet ikke avle mere)

Link til indlæg
Del på andre sites

Petrine skrev:

MEN Buddha, hendes hund havde som sagt blod dryp (meget) og har nok gået med det længe. Han skal kastreres, hvis han når frem til tredie hævning, men ellers håber hun at han kan forblive intakt, da han som sagt er ret....sløv banan i forvejen (men han skal slet ikke avle mere)

Tak for alle dine beroligelser :kys: Jeg prøver ihærdigt ikke at panikke, og har det egentlig rimelig simpelt lige nu, hvis det virker så virker det, gør det ikke, så bliver han kastreret. Kan ikke tanken om at skulle gå og bekymre mig om blod og nyrer og han skal ikke gå og have ondt.

Men skal nok lige finde ud af hvornår hunden så skal tjekkes igen, efter det dope der er blevet sprøjtet i og sådan. Vil nødigt stå med syg hund i Sverige, f.eks.

Link til indlæg
Del på andre sites

Janni privat skrev:
PÅ min var det hvertfald det..Han kørte på røven, og jeg vidste det ikke kunne være orm eller analkirtler.. Så tog til dyrlægen som på symptomerne først mente det var en testikel der var drejet..Men det var det ikke og så kunne hun mærke prostata var hævet...

Men det forsvandt igen og kom ikke tilbage? Var det jeg fiskede efter ;)

Link til indlæg
Del på andre sites