Hop til indhold

OCD 2


Camilse
 Share

Recommended Posts

Der er lavet om på hundeweb, og i stedet for at Cassi har status påvist under OCD, har hun status 2. Nogen der kan forklare hvad det total betyder?

 

Hun har påvist OCD på højre skulder, så er det en henvisning til det?

 

Der må være nogle kloge hoveder herinde :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

I følge dyrlægen så er det på grænsen til at der slet ikke er noget, det er formentlig resultatet af et slag fra hun var hvalp hikke noget der skulle give anledning til problemer hvad angår hendes liv som aktiv "sportsudøver" så statusen bekymrer mig ikke. Jeg er bare glad for at vi ved der er noget man skal være opmærksom på.

 

Dyrlægen sagde bare i sin tid at der ikke er status på OCD andet en påvist og ikke påvist, så det undrer mig at der pludselig står 2

Link til indlæg
Del på andre sites

Siri: efter megen undersøgelse er jeg blevet klogere på det med ledsygdomme. Lige så snart de kan se noget på røngentbillederne så dømmer DKK status (det skal de jo). Barney har eks. Fået 1 og 2 på sine albuer fra røngentbillederne. Da han så var i ct scanneren viste det sig at begge albuer er helt ens og at han slet ikke har albueledsdysplasi. Men på

Hundeweb vil andre sandsynligvis tro at han er syg, fordi DKK har været nød til at skrive resultaterne af røngentbillederne på.

Og så passer billeder heller ikke altid sammen med hunde. Min opdrætter havde ikke røngent fotograferet tæven inden hvalpene, kun hofter og albuer. Så da hun for et halvt år siden tænker at det da er fjollet ikke lige at få skrevet på hundeweb at OCD ikke er påvist, tager hun billeder a skuldre (hun er selv

Dyrlæge), og finder en OCD (heldigvis er alle hvalpene fri!). Hunden er vist 4 år nu, går vinderklassen på markprøver, går lange ture indimellem og har aldrig haft en eneste dag hvor hun har været halt, trods billederne siger at det burde hun.

Der går sikkert mange hunde rundt som har nogle sjove diagnoser på billederne, men hvor man aldrig opdager det, fordi de ikke er mærket af det, og man så ikke tager billeder af dem.

Så bare fordi de har en diagnose på hundeweb, siger det ikke altid så meget om hunden (udover at man selvfølgelig ikke skal avle på noget som ikke er helt i orden, hvad end det er den ene eller anden årsag).

Kan lige tilføje at når man snakker albueledsdysplasi så kan det være galt 3 forskellige steder i albuen - altså 3 forskellige sygdomme i albuen faktisk. Men de bliver kaldt det samme og dømt det samme ved DKK. Men hunden kan Eks. Have OCD i albuen. Det er rigtig skidt og det kan man ikke gøre ret meget ved. Hvorimod at OCD i skulderen oftest kan opereres med rigtig gode prognoser. Så det er noget af et puslespil at finde rundt i.

Jeg troede at man bare kunne regne med røngentbilleder og tal, men jeg blev MEGET klogere da vi troede barney havde albueledsdysplasi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Siri: efter megen undersøgelse er jeg blevet klogere på det med ledsygdomme. Lige så snart de kan se noget på røngentbillederne så dømmer DKK status (det skal de jo). Barney har eks. Fået 1 og 2 på sine albuer fra røngentbillederne. Da han så var i ct scanneren viste det sig at begge albuer er helt ens og at han slet ikke har albueledsdysplasi. Men på

Hundeweb vil andre sandsynligvis tro at han er syg, fordi DKK har været nød til at skrive resultaterne af røngentbillederne på.

Og så passer billeder heller ikke altid sammen med hunde. Min opdrætter havde ikke røngent fotograferet tæven inden hvalpene, kun hofter og albuer. Så da hun for et halvt år siden tænker at det da er fjollet ikke lige at få skrevet på hundeweb at OCD ikke er påvist, tager hun billeder a skuldre (hun er selv

Dyrlæge), og finder en OCD (heldigvis er alle hvalpene fri!). Hunden er vist 4 år nu, går vinderklassen på markprøver, går lange ture indimellem og har aldrig haft en eneste dag hvor hun har været halt, trods billederne siger at det burde hun.

Der går sikkert mange hunde rundt som har nogle sjove diagnoser på billederne, men hvor man aldrig opdager det, fordi de ikke er mærket af det, og man så ikke tager billeder af dem.

Så bare fordi de har en diagnose på hundeweb, siger det ikke altid så meget om hunden (udover at man selvfølgelig ikke skal avle på noget som ikke er helt i orden, hvad end det er den ene eller anden årsag).

Kan lige tilføje at når man snakker albueledsdysplasi så kan det være galt 3 forskellige steder i albuen - altså 3 forskellige sygdomme i albuen faktisk. Men de bliver kaldt det samme og dømt det samme ved DKK. Men hunden kan Eks. Have OCD i albuen. Det er rigtig skidt og det kan man ikke gøre ret meget ved. Hvorimod at OCD i skulderen oftest kan opereres med rigtig gode prognoser. Så det er noget af et puslespil at finde rundt i.

Jeg troede at man bare kunne regne med røngentbilleder og tal, men jeg blev MEGET klogere da vi troede barney havde albueledsdysplasi.

 

Tak for forklaringen! Sjovt så stor forskel der er på opfattelsen af alvoren i OCD. I Sverige regner de det ikke for nogey - de opererer og så er det fikset. Personligt er det noget jeg er meget obs på oft. avl. Vil aldrig lade Spot parre en tæve med OCD i linjerne. Det er min oplevelse at det er et voksende problem hos BCer

Link til indlæg
Del på andre sites

I er helt sikre på det ikke er derfor hun døjer med halten en gang i mellem som I ikke kan finde ud af hvad er?

 

Det frygtede jeg også oprindeligt, men det skulle det ikke være. Og så giver det heller ikke mening at hun ikke vil støtte på bagbenet, hvis det er forbenet den er gal med. Hun er som sagt tiptop i røntgen lige med undtagelse af den skulder. Kiropraktor/dyrlægen har dog lokaliseret en ømhed under knæet på højre bagben, og lige nu tyder alt på at vi skal ind og se nærmere på nerverne.

 

men planen er at hun her til foråret måske får taget billede af den skulder igen, for at se om det er forværret eller om status er det samme. Men som dyrlægen sagde, DKK er ligeglade med hvad årsagen er til det man ser på røntgenbillederne, og i Cassis tilfælde kunne det lige så godt skyldes et slag hun har fået lavet da hun var yngre,msimpelthen fordi det er på grænsen til slet ikke at være der. Men ligegyldig hvad årsagen er, så kalder DKK det for OCD.

Link til indlæg
Del på andre sites

Buddha: hmm ja jeg mener at bedømmelsen er forkert fordi jeg mener at røngent ikke giver et klart billede af hvad der sker i leddet. Barneys albuer er ens men har fået forskellig status fordi de ser forskellige ud på røngent billederne. Men der ER noget og derfor skal han SELVFØLGELIG have skrevet det på hundeweb. Han har haft en forstyrrelse mens han voksede og derfor er der idag lidt ekstra kalk i hans led, men ikke noget der får nogen betydning for hunden. På hans papir fra led-eksperten og CT scanneren står der "raske albuer".

3 dyrlæger har uafhængigt af hinanden sagt at han ikke burde have fået en 2'er på den ene albue. Men jeg er ikke utilfreds og jeg er sådan set ligeglad. Om han kan bruges i avlen skiller mellem 1 og 2, men om han så kun havde fået 1 så skulle han ikke alligevel. Vil ikke selv have efter en hund der har 1 på albuer så derfor vil jeg heller ikke avle på en hund som ikke er helt i orden. Desuden ved jeg slet ikke om han var avlsmateriale alligevel, for jeg har ikke undersøgt det.

Så jeg er egentlig ligeglad med at det står på hundeweb og selvfølgelig er DKK nød til at skrive at der er anmærkninger. Så jeg er ikke sur eller utilfreds med deres bedømmelse.

Det eneste der vil gøre mig ked af det er hvis folk har tjekket hundeweb og møder os til agilit konkurrencer og tror at jeg løber agility med en syg hund som har albueledsdysplasi. Det vil gøre mig rigtig ked af det! For eksperten har jo konstateret ham rask og har fået at vide at han har meget fine albuer. Ikke bare fine men rigtig fine. Så han er jo ikke syg. Sådan ser det bare ud på papirene/hundeweb.

Jeg tænkte meget over det i starten men efter han var i ct scanner har jeg det meget bedre og tænker slet ikke over det mere. Og som jeg har fået at vide mange gange: hvis ikke der var taget billeder så havde jeg ikke vidst det og sikkert aldrig opdaget det.

 

Siri: ja det er da utroligt. Det er noget jeg i hvert fald er meget opmærksom på. Altså du kan sikkert læse meget bedre om det på nettet end jeg har forklaret det. Men nu fik du lige den hurtige forklaring :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det frygtede jeg også oprindeligt, men det skulle det ikke være. Og så giver det heller ikke mening at hun ikke vil støtte på bagbenet, hvis det er forbenet den er gal med. Hun er som sagt tiptop i røntgen lige med undtagelse af den skulder. Kiropraktor/dyrlægen har dog lokaliseret en ømhed under knæet på højre bagben, og lige nu tyder alt på at vi skal ind og se nærmere på nerverne.

 

men planen er at hun her til foråret måske får taget billede af den skulder igen, for at se om det er forværret eller om status er det samme. Men som dyrlægen sagde, DKK er ligeglade med hvad årsagen er til det man ser på røntgenbillederne, og i Cassis tilfælde kunne det lige så godt skyldes et slag hun har fået lavet da hun var yngre,msimpelthen fordi det er på grænsen til slet ikke at være der. Men ligegyldig hvad årsagen er, så kalder DKK det for OCD.

 

Og det skal de self også..

men så længe hunden ikke er plaget er det også lige meget, det var jo bare værd at undersøge om det har en sammenhæng. Men det lyder det også til I har gjort.

 

at en hund halter på et andet ben end det syge ben er ikke unormalt, det kan bla skyldes længere tids aflastning på et rask ben :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Og det skal de self også..

men så længe hunden ikke er plaget er det også lige meget, det var jo bare værd at undersøge om det har en sammenhæng. Men det lyder det også til I har gjort.

 

at en hund halter på et andet ben end det syge ben er ikke unormalt, det kan bla skyldes længere tids aflastning på et rask ben :)

 

Helt enig. Men hendes halteri er kommet umiddelbart efter en gang slalomtræning i efteråret, hvor hun var uheldig og gled.

 

Men jeg krydser fingre for at vi snart ved hvad der er galt med det lille kræ. Og så må vi jo tage den derfra. Jeg er i hvert fald glad for at vi skiftede dyrlæge her i starten af december, så det er den samme vi kommer hos hver gang. Det er jo lidt problemet ved at tage dem med på en klinik eller hospital fra starten. Og Cassi fungerer bare ikke godt med fremmede mennesker. Og at dyrlægen så er kiropraktor samtidigt er jo bare bonus.

 

vi kan da også se at der er sket en ændring med hendes ryg(hun var ikke helte orden den første gang, men super anden gang) og nu ligger kræet tit og ofte og flyder på ryggen med alle fire ben i vejret og nyder livet. Det er noget hun ikke har gjort før.

 

men i følge dyrlægen så burde rimadylen alene kunne tage haltheden, hvis det ikke var nerverne der var skyld i det. Og rimadyl har kun haft en ringe virkning.

 

Tror dog jeg hellere må oprette en tråd når vi kommer hjem i næste uge, når vi skal afsted igen. Hun skulle have ca. 20 dage på gabapentin og vi er i dag på dag nr. 15

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...