Hop til indhold

Er tørrede ting farligt ?


Gæst Stella
 Share

Recommended Posts

Gæst Stella

Jeg kan ikke lade være med at tænke på om det er farligt.

 

Jeg køber normalt ikke den slags ting til Tjaldur da jeg synes det er så grotesk klamt, særligt lugten. Men så prøvede jeg at købe best friends naturlige serie, som bla er en pose med tørret oksetarme. Magen til klamo tyggeben skal man lede længe efter. Det er sådan helt taggede som var der modhager på og det STINKER, virkelig, fik forbud mod at give ham et da vi var på juleferie ved min mor, hun var ved at kaste op over det.

 

Så har jeg ved en fejl købt tørret oksepander, troede ikke lugten kunne blive værre, ved ikke hvad der er værst af de to ting.

 

 

Forleden ved dyrlægen snuppede Tjaldur et tørret griseører som stod i en hylde ved gulvet. Han fik lov at få det, ville aldrig selv have købt sådan et. Fik det også fysisk dårligt da han spiste det. Man kunne se blodårene inde i øret.

 

Men så er det jeg tænker, sådan helt seriøst. Er det farligt ?? Er der nogen af alle de her fancy tørrede ting som er kommet rigtig meget frem, efter alt det der korn forskrækkelse, som er farlige ??

 

Kan huske jeg engang hørte at griseører var farlige ??

 

Hvorfor lugter tørret ting så meget ??

 

Hvordan kan det være sundt ? Det lugter så afskyeligt at min mave næsten får akut diarre, kan en hunds mave reagere på samme måde ?

 

Håber nogen kan svare mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

farligt? hvordan søren skulle råt tørret kød var farligt?

 

Tørrede ting lugter, fordi det er rå dele af døde dyr der er tørret :mrgreen: Og hundene synes det lugter dejligt - ikke spor afskyeligt. Du kan ikke sammenligne din reaktion med en hunds... Jeg ville fx aldrig kunne finde på at lege med, spise af eller rulle mig i hestepærer - men jeg kan se, at alle tre ting er noget mine hunde holder af :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Faktisk gik der lang tid før Tjaldur tog de tørrede ting i munden. I starten ligende han en der fik direkte kvalme af lugten. Det er bestemt hellere ikke hans farvorit ting. De tørrede oksemaver har lagt længe nu. Han er til gengæld vild med nogle vegatariske ben jeg køber, som Teitur også fik. Underligt, ville tro det var omvendt.

Så det er ikke rigtig nogen farvorit for nogen af os og jeg køber det ikke igen.

 

Men jeg tænkte på om behandlingen af det er farlig. Er det ikke noget med at man engang dyppede griseører i et eller andet som gjorde det farligt pga en bakterie ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Du må prøve tørrede lunger - SÅ ved du, hvad stank er, det stinker noget så ækelt. Men alle mine hunde + venindens baby har spist mængder af det og alle lever i bedste velgående, så nej, tror ikke det er specielt farligt.

 

Ellers tak, men tak for advarslen :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så ville du ikke kunne lide at besøge os. Der ligger "klamme" ting over det hele. Jo, klammere det lugter jo bedre er det :mrgreen: Jeg synes det er sjovt og morer mig over når jeg har købt en tyrepenis, og skal have den med hjem i bussen. Halvdelen stikker jo op af posen :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er ikke helt sikker på at det er det motto Tjaldur fører, altså jo klammere jo bedre, for jeg synes jeg oplever at han ikke ville tage det i munden eller bærer på det. Det lugter så klamt at jeg ikke ville have det liggende fremme, så hvis ikke han ville have det inden for ti minutter pakker jeg det væk igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Er råt kød farligt ? Må man godt bare give sin hund en halv pakke oksefars fra brugsen ? Skal det være specielt råt kød ?
Ja da

 

Du må prøve tørrede lunger - SÅ ved du, hvad stank er, det stinker noget så ækelt. Men alle mine hunde + venindens baby har spist mængder af det og alle lever i bedste velgående, så nej, tror ikke det er specielt farligt.
Det tror jeg sq heller ikke det er..Men jeg synes nu hestepik stinker værre end lunge

 

Hooold kæft I er sarte trunter *GG*
Det kan jeg kun give dig ret i..

 

Så ville du ikke kunne lide at besøge os. Der ligger "klamme" ting over det hele. Jo, klammere det lugter jo bedre er det :mrgreen: Jeg synes det er sjovt og morer mig over når jeg har købt en tyrepenis, og skal have den med hjem i bussen. Halvdelen stikker jo op af posen :slem:
Jeg har dem med i seng..Hvis jeg får lagt mig på en sparker jeg den på gulvet..Ellers er jeg ligeglad..Jeg er ikke sart...
Link til indlæg
Del på andre sites

Må hunde så også få råt svinefars ??

 

Ja det må de gerne.. vores får altid lige en lille smule når vi f.eks. laver frikadeller osv...

 

Dog som "mad" synes jeg ikke man skal vælge fars, da det er så forarbejdet, og derfor i mine øjne måske lidt for kedeligt, og i mange tilfælde for fedt for hunden..

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig må hunde få råt kød - hvordan tror du deres vilde forfædre overlevede :blink:

 

Jeg er ikke sart, og min mand synes det er hysterisk morsomt, når gæster bliver lokket til at holde i den anden ende af Karlas tyggeben og han så kan informere dem om, at det er tyrepik :lol: jeg vil dog sige, at han selv var meget "aaaaddddrrrrr klaaaamt" i starten... det er han heldigvis kommet over..

 

men du skal aldrig besøge os :lol: her ligger afskårne tørrede dyrelemmer overalt... og den anden dag kom jeg glædestålende hjem og ytrede ordene: "Jeg fandt tørrede kopatter nede i brugsen!" :mrgreen: Dem er mine iøvrigt også glade for

 

karla sover mit sit rå lammeribben :roll:

67293_442556182053_530077_n.jpg

 

Karla spiser rå kylling

4645_81769502053_5731857_n.jpg

 

Johna spiser rå kyllingelår for første gang - 9 uger gammel

270782_10150239948537054_4604569_n.jpg

 

Pigerne med hver deres griseører eller okseører i min dyne i sofaen

262015_10150241810807054_2335531_n.jpg

Redigeret af Amocca
Link til indlæg
Del på andre sites

Faktisk gik der lang tid før Tjaldur tog de tørrede ting i munden. I starten ligende han en der fik direkte kvalme af lugten. Det er bestemt hellere ikke hans farvorit ting. De tørrede oksemaver har lagt længe nu. Han er til gengæld vild med nogle vegatariske ben jeg køber, som Teitur også fik. Underligt, ville tro det var omvendt.

Så det er ikke rigtig nogen farvorit for nogen af os og jeg køber det ikke igen.

 

Men jeg tænkte på om behandlingen af det er farlig. Er det ikke noget med at man engang dyppede griseører i et eller andet som gjorde det farligt pga en bakterie ?

 

Jeg tror muligvis at der en gang i tiden har været snak om at det kunne være lidt sundhedsskadeligt for mennesker, at man kunne få noget salmonellaagtig mavesyge af dem. Og tror sq at jeg selv har fået det, for ret mange år siden, havde seriøst dårlig mave (læs vand!) i over 3 uger, efter "omgang med tørrede griseører"... Men ikke farligt for hundene, de kan åbenbart ikke få salmonella?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror muligvis at der en gang i tiden har været snak om at det kunne være lidt sundhedsskadeligt for mennesker, at man kunne få noget salmonellaagtig mavesyge af dem. Og tror sq at jeg selv har fået det, for ret mange år siden, havde seriøst dårlig mave (læs vand!) i over 3 uger, efter "omgang med tørrede griseører"... Men ikke farligt for hundene, de kan åbenbart ikke få salmonella?

 

Jeg tror ikke vi vil vide mere :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror muligvis at der en gang i tiden har været snak om at det kunne være lidt sundhedsskadeligt for mennesker, at man kunne få noget salmonellaagtig mavesyge af dem. Og tror sq at jeg selv har fået det, for ret mange år siden, havde seriøst dårlig mave (læs vand!) i over 3 uger, efter "omgang med tørrede griseører"... Men ikke farligt for hundene, de kan åbenbart ikke få salmonella?

 

Deres mavesyre er noget seriøst ætsende stads - ellers kunne de ikke nedbryde knogler. Så de bliver ikke ramt af alverdens bakterier ligesom vi gør. Mavesyren og tarmfloraen slår det simpelthen ihjel inden hunden kan nå at blive syg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg VED at jeg har hørt at griseører har givet nogen hunde alvorlig bakterie i maven som de blev meget syge af. Fandt engang en tråd på hundegalleri om det, men kan simpelthen ikke finde den nu. men fandt denne her tråd Hund syg af at spise griseøre? - Generel diskussion og flere har åbenbart oplevet at deres hund blev syge af at spise griseører

Link til indlæg
Del på andre sites

og nu ved jeg i øvrigt også selv hvad det er jeg ævler om.

 

Det jeg har tænkt på er om der kan være bakterier på de tørrede ting, altså bakterier fra dyret af som så kommer over på de tørret ting, fordi de jo ikke bliver behandlet ??

Link til indlæg
Del på andre sites

jamen jeg forstår det ikke i mit lille hoved altså. Hvorfor kan hunde tåle rå kylling og rå svinefars når mennesker ikke kan ? Hunde kan vel få salmonella og anden forgiftning ligesom mennesker ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Deres mavesyre er noget seriøst ætsende stads - ellers kunne de ikke nedbryde knogler. Så de bliver ikke ramt af alverdens bakterier ligesom vi gør. Mavesyren og tarmfloraen slår det simpelthen ihjel inden hunden kan nå at blive syg.

 

Der tænker jeg sådan lidt, bob bob, det kommer vist an på hvilken hund man spørger. Mange hunde kaster da op eller får forstoppelse eller diarre af ben og diverse spændene ting de enten selv finder og æder eller man giver dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der tænker jeg sådan lidt, bob bob, det kommer vist an på hvilken hund man spørger. Mange hunde kaster da op eller får forstoppelse eller diarre af ben og diverse spændene ting de enten selv finder og æder eller man giver dem.

 

Tjaaa... vi er tilbage til min hjemmestrikkede teori om sarte maver - hvis man kun giver kræene een slags ting hele livet. Johna æder ALT! Ting hun finder, lorte, rå ben, tørrede ting, plasticdimser, trusser, sokker, grydelapper, vaskeklude. jeg tror seriøst aldrig hun har haft dårlig mave nogensinde....

 

Opkast er jo ting der endnu ikke er nået at blive opløst / nedbrudt af mavesyre / tarmflora, så det har jo ikke noget med bakterier at gøre.

 

Hunde er lavet til fra naturens side, at være altædende inkl. ådsler! Jeg tror virkelig vi skal tage os lidt sammen her, og ikke gøre vores hunde til små sarte skabninger, som evt. falder døde om fordi de får 3 dage for gammel rullepølse.... Men som sagt andetsteds, så har jeg aldrig stået med en allergihund, så det kan jeg jo altid komme at sige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...