Hop til indhold

Succes! (om at komme sig over skudangst)

Tigerdyr
 Share

Recommended Posts

Jeg vil lige dele min succeshistorie med jer alle, især med jer, der måske har opgivet håbet!

December sidste år på en aftentur med nogle venner fik Nala et chok da de passerede nogle der skød af. Sidste år var hun 1,5 år og havde hverken året tidligere eller tidligere i december reagerede på fyrværkeri med andet end nysgerrighed hvis hun overhoved reagerede. Det pludselige chok ødelage resten af december, da Nala hver eftermiddag/aften var meget bange - også indenfor (vores område lyder tit som 3. verdenskrig om eftermiddagen). Vi fik hjælp af Ninjamor hvis gode råd heldigvis fik os godt igennem og fik styr på mange af hendes nerver - især hendes artikel som også ligger her på hjemmesiden hjalp os (KÆMPE TAK NINJAMOR :lol:). Nytårsaften var dog en jeg bare vil glemme - hun fik et angstanfald ved midnatstid, tissede på gulvtæppet, flygtede fra os, gemte sig under senge mv., hyperventilerede og rystede over hele kroppen. Pyha- det var det værste jeg nogensinde har oplevet :megaked:

I år skulle selvfølgelig være anderledes!! Min klikkerinstruktør var ved at uddanne sig til adfærdsbehandler og kunne derfor hjælpe os gratis (vi var begge stadig studerende, så det var kærkomment). I sommers lagde hun et program til os, hvor vi skulle desensibiliserer hende, ved at bruge høje lyde, få hende til selv at skabe høje lyde og skulle træne med en fyrværkeri-cd (alt sammen positivt med guffer/lege og indenfor hendes grænser, der så langsomt skulle rykkes ved). Vi har ikke fået fulgt det slavisk, men har trænet en del i løbet af efteråret - især med at kun selv skulle larme og har generelt forsøgt at larme lidt mere med køkkenmaskiner, gryder osv. Jeg gik nytåret i møde med panik, for jeg synes bare ikke vi havde gjort nok og jeg frygtede en gentagelse. Sådan blev det heldigvis overhoved ikke :5up:

Vi indkøbte Zylkene og et DAP halsbånd hun fik på d. 8. december - det havde hun på indtil d. 6. januar. Hver gang der var det mindste skud fandt vi guffer frem, vi enten spredte på gulvet eller fik hende til at træne for (ligesom i vores lydtræning i efteråret). Efterhånden som dette havde gentaget sig mange gange, var det tydeligt at se at hun begyndte at forbinde skudene med guffer og så gik det pludselig hurtigt fremad - så hurtigt at hun begyndte at opsøge os og tilbyde træning når der var skyderi - også udenfor hvor hun året før havde reageret ved at flygte. Vi gik i hele december slet ikke aftentur (udover en hurtigt tur hvor hun klarede sagerne), men trænede hjemme på stuegulvet i stedet (3 nye trix er der kommet ud af december!). Det gjorde vi for at undgå at hun skulle få et nyt chok som sidste år og vi så skulle starte forfra. Det var også tydeligt at medicinen også hjalp - hun var meget mere rolig og meget let at få kontakt med, modsat året før :5up:

Nytårsaften kom vi også godt igennem. Jeg tog i sommerhus på Enø med mine forædre og mormor og morfar. Der var fint roligt og meget hundevenligt og dejligt :mrgreen: Det kan helt sikkert anbefales!! (også når det ikke er nytår)

I dag befaldt jeg mig pludselig i en situation, hvor det var tydeligt hvor meget vores træning havde virket. Jeg trænede slalom på fodboldbanen, på den anden side af hækken stod en gruppe af drenge (kunne jeg høre). Pludselig skyder de et kanonslag af (idioter) - de var ikke mere en 100 meter fra os. Vi for selvfølgelig hurtigt sammen begge 2, men lige efter reagerede Nala med at tilbyde mig kontakt og logre med halen. Wuhuuu - kæmpe succes :klap: Jeg er så stolt og glad. Hun har bare rykket sig milevildt fra sidste år, og der er virkelig håb for vores december fremover.

Vi vil selvfølgelig fortsætte den gode træning og jeg ser frem til endnu større succes næste år.

Pludselig er nytåret ikke så slemt alligevel (udover for alle de vilde dyr det også går ud over og den resterende mængde angste hunde :cry:)

Hold op hvor har det været givende, at se hende kommet så godt ud af noget der sidste år var så angstpræget :klap:

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

• 10 months later...

Så blev det December igen. December er jo en dejlig måned, men fyrværkeri hver aften kunne jeg sagens være foruden :evil:

Håber på vegne af alle vilde- og kæledyr, at nyeste lovforslag om en forkortet periode til affyrring bliver vedtaget og politiet får ressourcer til at slå ned på dem der ikke overholder det, så næste år kan blive en kortere periode for alle.

Igen i år er der indkøbt DAP-halsbånd og Nala har fået det på her til aften. Det prøver jeg at nøjes med. Håber og tror ikke jeg får brug for de øvrige midler jeg brugte sidste år. Vi har trænet lidt i løbet af året og der er også blevet fyret af ved bryllupper mv. i nærområdet uden respons, så tror det kommer til at gå godt :mrgreen:

Igen i år tager jeg i sommerhus over nytåret et øde sted. Det er faktisk et dejligt afbræk, og i år har jeg 2 gode veninder med mig, så det skal nok blive hyggeligt!

Jeg er virkelig positiv og tror på de positive takter fra sidste år fortsætter.

GOD DECEMBER TIL ALLE og god træning til alle med skudangste hunde. Håber alle kommer godt igennem i år!

Link til indlæg
Del på andre sites