Hop til indhold

hund går for tæt i eftersøgning DCH

Gæst kleo
 Share

Recommended Posts

Gode råd søges

Hunden er en schæfer tæve på 2 år, klikkertrænet og går DCH program A klassen. Har klaret sig fint til nu men i forbindelse med det mere løbearbejde der kommer nu i A klassen har vi fået problemer! Hun går simpelthen for tæt på figuranten og stresser voldsomt op, stressen starter allerede ved opstarten hvor hunden hyler og piber, søger og løber godt men kammer helt over i stres hos figurant! Vi har arbejdet med at hun bakker hos figurant og det virker fint ved alm udslag men straks der kommer mere løb på er det glemt, hvad kan man gøre? Forslag?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der bør ses på hvorfor hun stresser op, for det er der en årsag til. Alene det at skulle løbe burde i sig selv ikke overgeare hende.

Hun bør efter min mening ikke have lov at starte sin rundering i hylemode.

Man kan i en periode prøve at lade hende få fig. få meter fra hf og gradvis øge afstanden til man kan se nøjagtigt hvor der går fejl i det.

Er du sikker på det er løbearbejdet og ikke hendes holdning til fig. der er problemet? Er det samme fig, hver gang eller hvordan ser det ud?

Video?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er figuranten, men kun når opstillingen er med løb, dvs hvis vi sender hunden fra kort afstand er der ingen problemer, problemet kommer når hunden først løber, svært at forklare men hun kører op og det går stærkt, vi har arbejdet meget med kort afstand og har forsøgt at køre afstanden langsomt på, men så snart vi kommer ud over nogle m eller hunden har løbet nogle gange kører den op og man kan ikke nå den:( helt sikkert stres, men det kan godt være man ikke kommer uden om at starte helt forfra og måske kun køre 1 eller 2 gange så hunden ikke når at køre op, det er ikke nogen bestemt figurant der er problemet det er alle;) jeg skal prøve om nogen kan lave film af det, jeg er stadig ikke selv med i marken:) fungerer kun som sparring :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har i prøvet med omvendt lokning? altså at have en stor håndfuld mad (et eller andet hun er vild med selvom det er klamt), og så lave omvendt lokning? start på kort afstand igen og så prøv på længere og længere afstand. Efter en tid holder man bare hånden uden godbidder, og til sidst faiter man hånden væk. Det er en hjælp som hurtigt skal væk igen.

Og så kræver det selvfølgelig at hunden kan omvendt lokning og "holder tilbage" fra godbidden - altså vil undgå at komme for tæt på den, for at få lov at få den. Vigtigt at omvendt lokning er indlært ordentligt inden man kan bruge det.

Jeg har meget ringe erfaring på området med egen hund, men kender flere som har fået fin afstand på, på denne måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker i hvert fald at hvis de har lært omvendt lokning rigtigt, så har jeg oplevet det virke flere gange. Samt at maden jo er med til at sætte spytproduktionen igang, og sænke stress niveauet. Og overvej om I skal belønne med bold (hvis I har gjort det), når hunden kører så højt. Mad vil sætte stressen ned, mens bold vil sætte stressen op. Håber det giver mening.

Har som sagt ingen erfaring med A-eftersøgningen, så skal ikke kunne sige hvordan det bliver når hun løber derude. Tænker at man skulle starte med omvendt lokning ude på eftersøgningen også (når hun kan på tæt hold), og så langsomt faite det ud på eftersøgningen. Det vil være mit bud...

og så tænk over at hvis det er et problem hun har haft længe, og er blevet belønnet for mange gange, så vil det tage tid at lave adfærden om (men det ved du nok allerede :-) ).

Link til indlæg
Del på andre sites

Har klaret sig fint til nu men i forbindelse med det mere løbearbejde der kommer nu i A klassen har vi fået problemer! Hun går simpelthen for tæt på figuranten og stresser voldsomt op, stressen starter allerede ved opstarten hvor hunden hyler og piber, søger og løber godt men kammer helt over i stres hos figurant!

Hvordan stresser hun? Springer hun op, napper hun eller støder hun eller.....?

Dejligt at se dig på banen igen herinde. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at start HELT FORFRA med figurant arbejdet. Stop figuranten i en kasse så hunden ikke kan se personen, men må nøjes med at bruge sin næse og beløn med mad. Prøv også at lære hunden en liggende halsgivning.

Når hunden kan en liggende halsgivning af en skjult figurant, kan du begynde at sætte løbet på

Link til indlæg
Del på andre sites

Lillefod jeg er ikke sikker på hvad du mener, men vi vil ikke have straf på, hunden er klikkertrænet og er en glad og positiv hund, vi vil meget gerne fortsætte den stil hvor hunden får lov til at udføre opgaverne dvs kommandoer bliver et signal til hunden om at den får mulighed for at tjene en belønning ikke en trussel ;) derfor tror jeg ikke at det vil være nogen fordel at figuranten siger noget, men hvis det ikke ef det du mener så vil jeg gerne høre nærmere ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

PMJ hunden har liggende halsgivning, men den springer frem i stød når der går for lang tid dvs den berører ofte, vi kan ikke holde den i liggende i ret lang tid kun når vi sender den lige på, så snart der kommer et udslag på eller en lidt størrer afstand går det galt og ofte er selve sæt oppet nok til at køre hende op , skjult figurant det har jeg ikke lige tænkt på, vil det virke? Vil hunden ikke bare berøre kassen?:)

Link til indlæg
Del på andre sites

PMJ hunden har liggende halsgivning, men den springer frem i stød når der går for lang tid dvs den berører ofte, vi kan ikke holde den i liggende i ret lang tid

Da du klikkertræner, så er her et meget præcist kriterie at arbejde på. "Liggende halsgivning i 60 sekunder uden at flytte sig"

skjult figurant det har jeg ikke lige tænkt på, vil det virke? Vil hunden ikke bare berøre kassen?:)

Det er et helt nyt set up og hunden skal lære at bruge næsen så den kun gør, når der er en person i kassen. Hvis du kombinerer det med det foregående kriterie, så kan du bygge et andet, stressfrit billede op.

Alternativt er at gå over til bringsel. Det er der flere schæferhunde som har været nød til p.g.a. "overgearing" ved figuranten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun støder springer frem og kører meget højt, har ikke nappet endnu men det kunne komme tror jeg:(

Hvor stærk en psyke har hun?

Når jeg spørger, så er det, fordi Sofus' forgænger - uanset hvad fanden vi alle fandt på - elskede at springe op og slikke figuranten kærligt i panden. Så kom der et lidt smågroft forslag, som jeg i desperation tog imod. Det gik ud på, at en figurant, som jeg vidste kunne administrere det, tog en flaske vand med ud i buskadset. Da jeg hujede "Rundér", tog hun en ordentlig slurk i munden, og da hunden så kom springende, fik han hele strintet lige i panden, inden han nåede at sætte af til et kærligt goddag. Lynhurtigt stak hun ham så en godbid og stor ros.

De næste mange, mange gange instruerede jeg omhyggeligt enhver figurant (jeg afviste nogle figuranter som uanvendelige i den sammenhæng) om at lade som om, at vedkommende havde vand i munden (pustede kinderne op), hvis de kunne se, at han måske ville falde tilbage til kysse-vanen.

Det skete aldrig. Han elskede fortsat sine figuranter, men han indskrænkede sig til at gø ad dem i rundering hele resten af sit liv.

Men er en hund lidt blid i det, så kan en sådan oplevelse formentlig ødelægge en rundering for lange tider, såååå ..... :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er figuranten, men kun når opstillingen er med løb, dvs hvis vi sender hunden fra kort afstand er der ingen problemer, problemet kommer når hunden først løber, svært at forklare men hun kører op og det går stærkt, vi har arbejdet meget med kort afstand og har forsøgt at køre afstanden langsomt på, men så snart vi kommer ud over nogle m eller hunden har løbet nogle gange kører den op og man kan ikke nå den:( helt sikkert stres, men det kan godt være man ikke kommer uden om at starte helt forfra og måske kun køre 1 eller 2 gange så hunden ikke når at køre op, det er ikke nogen bestemt figurant der er problemet det er alle;) jeg skal prøve om nogen kan lave film af det, jeg er stadig ikke selv med i marken:) fungerer kun som sparring :)

Galper hun på vejen ud til fig.?

Kan det ses på hende hvor på turen hun kører op? Hvis det kan ville det være en mulighed at kalde fig ud og stoppe træningen der.

Kører hun op, hvis hun uden løb skal gø længe af en figurant?

Har hun god impulskontrol i andre situationer?

Har fig. prøvet at sidde eller ligge, hvis de tør det, og ikke have øjenkontakt?

Men altså, der er noget grundlæggende galt i hendes holdning til figuranten hvis det er niveauet af opkørthed der afgør om hun går på ham eller ej. Hvis hun har tillid til fig. har hun ingen grund til at ville hverken støde eller muligvis bide.

Det lyder for mig som om hunden slet ikke er klar til figurant på det niveau.

Har ejer selv prøvet at være fig for at se hundens reaktion?

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan sagtens sidde eller ligge det er ikke en hund som bider! Hun går tæt og berører, hun vil kunne finde på at nappe tror jeg men hun vil ikke bide, der er ikke nogen som er bange for hende men hun må ikke berøre og det skal vi have stoppet, det er en glad og venlig hund som vel bare vil have sin Bold ;) og nej Dina vi vil ikke bruge vand eller andet som kan ødelægge hundens glæde ved figuranten. Det er ikke en hund som er " gal" men en glad hund som kammer over og bare vil have sin belønning lidt hurtigere :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan sagtens sidde eller ligge det er ikke en hund som bider! Hun går tæt og berører, hun vil kunne finde på at nappe tror jeg men hun vil ikke bide, der er ikke nogen som er bange for hende men hun må ikke berøre og det skal vi have stoppet, det er en glad og venlig hund som vel bare vil have sin Bold ;) og nej Dina vi vil ikke bruge vand eller andet som kan ødelægge hundens glæde ved figuranten. Det er ikke en hund som er " gal" men en glad hund som kammer over og bare vil have sin belønning lidt hurtigere :)

Håber I får god og kvalificeret hjælp og at hunden ikke kammer helt over inden.

Link til indlæg
Del på andre sites

og nej Dina vi vil ikke bruge vand eller andet som kan ødelægge hundens glæde ved figuranten. Det er ikke en hund som er " gal" men en glad hund som kammer over og bare vil have sin belønning lidt hurtigere :)

Du kender selvfølgelig din hund bedst, så hvis du frygter, at vand ville ødelægge hundens glæde ved figuranten, så er det bestemt en dårlig idé. Jeg kan egentlig godt forstå din modvilje, for jeg brød mig heller ikke om tanken, men vi havde prøvet i lange, lange, laaaaange tider med alskens idéer, men intet virkede. Hunden mente fortsat, at et pandeslik var den eneste ordentlige "hilsen".

Figuranten havde prøvet tricket en enkelt gang før med stor succes, og hun mente, at hun var meget "træfsikker". Derudover vidste jeg, at hun kunne lide min hund (en ikke uvæsentlig detalje, når man overlader noget til en anden) og jeg vidste også, at min hund havde en robust psyke. Så jeg slog korsets tegn - og jeg fortrød det aldrig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så må det være impulskontrol der skal arbejdes med, hun skal jo kunne vente på sin belønning. Men jeg synes der bør ses på hvorfor hun kører i overgear :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Lillefod jeg er ikke sikker på hvad du mener, men vi vil ikke have straf på, hunden er klikkertrænet og er en glad og positiv hund, vi vil meget gerne fortsætte den stil hvor hunden får lov til at udføre opgaverne dvs kommandoer bliver et signal til hunden om at den får mulighed for at tjene en belønning ikke en trussel ;) derfor tror jeg ikke at det vil være nogen fordel at figuranten siger noget, men hvis det ikke ef det du mener så vil jeg gerne høre nærmere ;)

Altså.. Hvordan kom straf på tale??

Men ja, jeg bruger gerne en kommando i skjul, til at bryde et mønster. Mest til hunde der har tillagt sig uvaner gennem en periode.

Derefter stabilisering bla. vha. kontakt/fokus og gennem shapingprincippet.

Men held og lykke :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites