Hop til indhold

Samejerskab med en opdrætter???


Linda
 Share

Recommended Posts

Hej Alle.......

Noge som har erfaringer med samejerskab med en opdrætter???? jeg overvejer det kraftigt, men så kommer vi begge til at stå som registreret ejer og hun må så bruge han hunden til avl 3 gange..... Jeg får hvalpen til halv pris og v i deles om udgifter til dyrelæge hd/ øjenspejlning. Jeg er meget aktiv indenfor hundesporten så den skulle gerne komme deropad konkurencemæssigt ved lydighed rally og agility... Nogle der råder eller fraråder sån et samejerskab??? den kommer til at bo hos mig og fungere som min men vi vil begge stå som ejere af hunden... hjælp for er lidt i vildrede.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det lyder dyrt, at du skal betale halvdelen af hvalpens pris, plus omkostninger til dyrlægeundersøgelser (i forbindelse med henblik på avl) og at opdrætter så skal have 3 kuld på hunden!!!

 

Indenfor schæferverdenen er det også meget almindeligt at man har udstationeringshunde... men her hedder det sig som regel, at man får hunden fra opdrætter mod ét kuld hvalpe, og som regel plejer opdrætter at betale de omkostninger der skulle være i forbindelse med dyrlægeundersøgelser (de der er et krav ved avl), samt omkostninger ved parring, hvalpe, o.lign.

 

Den løsning du har fået tilbudt, ville jeg takke pænt nej tak til - især hvis du vil bruge hunden indenfor konkurrencer... så er 3 kuld altså rigtig mange, og det er svært at få det til at hænge sammen med konkurrencer!!!

 

Den tæve jeg havde før (Kimba) ville opdrætteren gerne have haft udstationeret til mig, men det takkede jeg nej til. Istedet lavede vi en kontrakt på, at jeg købte hende og stod som ejer (ligesom normalt), men jeg ville så få hende avlskåret, og de ville betale alle omkostninger ved en parring og hvalpe på hende, trække ét kuld på hende i deres navn, og så ville jeg kvit og frit få en hvalp fra hendes kuld.

Det er også en mulighed!

(Det blev dog ikke til noget, da hun for ikke så længe siden blev aflivet pga. HD)

 

Men jeg ville overveje det meget nøje hvis jeg var dig... Jeg havde ikke overvejet det længe, før jeg havde takket nej eller bedt om en anden løsning ;-)

 

Men pøj pøj med det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Alle.......

Noge som har erfaringer med samejerskab med en opdrætter???? jeg overvejer det kraftigt, men så kommer vi begge til at stå som registreret ejer og hun må så bruge han hunden til avl 3 gange..... Jeg får hvalpen til halv pris og v i deles om udgifter til dyrelæge hd/ øjenspejlning. Jeg er meget aktiv indenfor hundesporten så den skulle gerne komme deropad konkurencemæssigt ved lydighed rally og agility... Nogle der råder eller fraråder sån et samejerskab??? den kommer til at bo hos mig og fungere som min men vi vil begge stå som ejere af hunden... hjælp for er lidt i vildrede.....

 

 

Jeg står for at skulle udstationere en hanhund, jeg har dog tænkt mig at de ikke skal betale noget for hunden, men jeg skal stadig have 3 kuld.

 

Jeg har selv en udstationeringshund/sameje med opdrætter. Jeg har fået hende, mod at opdrætter skal have første kuld hvalpe på hende.

 

Jeg har en tæve boende som er her for 1 kuld hvalpe og herefter skal tilbage til ejer.

 

Og så har jeg en bytterhund, hvor jeg har fået en tæve mod at opdrætter så får en hvalp retur når hun engang skal have hvalpe.

 

Alle 4 aftaleformer synes jeg er ok.

 

Men det er jo en smagssag om man kan leve med den slags aftaler eller ej.

 

Men nu er det jo en hanhund, så det kommer ikke til at influere på dine konkurrencer.

 

Men hvis jeg som opdrætter fik min hund/opdræt vist på konkurrencer, så fik udstationeringsfamilien hunden. At betale halv pris er for dyrt synes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender en, der har en sådan aftale - også omkring en hanhund, som nu er en stor hvalp. Aftalen indebærer naturligvis, at hunden ikke må kastreres, så hun håber nu, at han ikke bliver alt for sexfikseret.

Selv ville jeg aldrig acceptere et delt ejerskab med en person, jeg kun kender overfladisk - faktisk ikke med nogen. Min hund betyder så meget for mig, at jeg ikke kan og vil dele den med nogen og skulle risikere at blive tvunget til at gå på kompromis med vigtige beslutninger, der vedrører hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...