Hop til indhold

Ingen appeptit og piveri konstant

Gæst Goerke
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen :)

Jeg har en blanding af en labrador og flatcoated retriver på 1 år :)

Han har altid haft en meget god appetit og har spist ALT han overhovedet kunne få fat i, selv papegøjens frøskaller.

Her de seneste par uger, har han ikke ville røre sin mad overhovedet. Han har fået hvalpefoder fra Hill's og vi er nu begyndt at skifte over til voksenfoder også fra Hills. Men det skal næsten tvinges i ham. Han rør det overhovedet ikke. Der kan gå to dage hvor han ikke har spist mere end et par mundfulde mad, hvor jeg så under og giver ham noget andet og spise (vådfoder), hvilket han spiser uden problemer overhovedet!

Er det på grund af alderen? Han er meget optaget af at komme ud og søge efter damer i området lige fortiden, på grund af hans alder.

Eller kan han muligvis bare ikke lide foderet? og hvis det er sådan, hvad kan i så anbefale?

Udover det, piver han også RIGTIG meget. Jeg læser på universitetet, hvilket betyder at jeg ikke har ret mange timer og derfor er en del hjemme. Jeg træner med ham på næsten daglig basis, hvor jeg prøver at holde det ved lige han allerede har lært og jeg lærer ham selvfølgelig også nye ting. Lige for tiden bruger vi tid på sportræning.

Han er også ofte nede i en nærliggende park, hvor der ofte er andre hunde, så her får han mulighed for at få løbet rundt og få brændt noget energi af med andre hunde.

Udover det går jeg også stort set dagligt lange ture med ham. Men på trods af at jeg føler jeg gør alt for ham, ligger hans sig til at pive lige så snart vi kommer hjem efter en gåtur eller hvis der ikke lige er fokus på ham hele tiden.

Har dette også noget med hans alder og gøre? Eller er der noget jeg overser, med hensyn til hanS aktivering og stimulering?

På forhånd tak for svarene :)

Louise

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej allesammen :)

Jeg har en blanding af en labrador og flatcoated retriver på 1 år :)

Han har altid haft en meget god appetit og har spist ALT han overhovedet kunne få fat i, selv papegøjens frøskaller.

Her de seneste par uger, har han ikke ville røre sin mad overhovedet. Han har fået hvalpefoder fra Hill's og vi er nu begyndt at skifte over til voksenfoder også fra Hills. Men det skal næsten tvinges i ham. Han rør det overhovedet ikke. Der kan gå to dage hvor han ikke har spist mere end et par mundfulde mad, hvor jeg så under og giver ham noget andet og spise (vådfoder), hvilket han spiser uden problemer overhovedet!

Er det på grund af alderen? Han er meget optaget af at komme ud og søge efter damer i området lige fortiden, på grund af hans alder.

Eller kan han muligvis bare ikke lide foderet? og hvis det er sådan, hvad kan i så anbefale?

Udover det, piver han også RIGTIG meget. Jeg læser på universitetet, hvilket betyder at jeg ikke har ret mange timer og derfor er en del hjemme. Jeg træner med ham på næsten daglig basis, hvor jeg prøver at holde det ved lige han allerede har lært og jeg lærer ham selvfølgelig også nye ting. Lige for tiden bruger vi tid på sportræning.

Han er også ofte nede i en nærliggende park, hvor der ofte er andre hunde, så her får han mulighed for at få løbet rundt og få brændt noget energi af med andre hunde.

Udover det går jeg også stort set dagligt lange ture med ham. Men på trods af at jeg føler jeg gør alt for ham, ligger hans sig til at pive lige så snart vi kommer hjem efter en gåtur eller hvis der ikke lige er fokus på ham hele tiden.

Har dette også noget med hans alder og gøre? Eller er der noget jeg overser, med hensyn til hanS aktivering og stimulering?

På forhånd tak for svarene :)

Louise

Tja... jeg vædder en marsbar på at du sikkert har gjort den klassiske fejl folk gør med deres retriever (og andre racer for den sags skyld): Glemt at sådan en hund faktisk skal lære "ro".

Med andre ord: Den skal LÆRE at kede sig. Og det er en øvelse mange enten glemmer, eller springer lidt for hurtigt igennem, og det på trods af at det faktisk er noget af det letteste du overhovedet kan gøre, hvis det bliver gjort fra start.

F.eks. ved på en gåtur, at sætte sig ned et sted, og bare....sidde. Glo på naturen, nyd vejret. Lad hund være hund og lav absolut ingenting med den.

hvad angår spiseriet, så er der nogen hunde der periodevis er meget småt spisende, medmindre de da får noget uhyre lækkert smidt foran sig.

Det kan også være at det tørfoder du er ved at køre over på, bare ikke smager hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Med hensyn til at han ikke vil spise - har du fået chekket at der ikke er noget galt - halsbetændelse el. lign ? det kan også være han er ved at opdage at der er noget der hedder løbske tæver , han er i en alder hvor hormonerne farter rundt i kroppen på ham og mange hanhunde får påviket deres appetit af det . Derudover er det ikke alle hunde der spiser lige meget hverdag - mine kan fks godt holde en dag hvor de ikke rør madskålen, og så lige en sidste ting , hvis han får mange godbidder bliver han mæt af dem.

Link til indlæg
Del på andre sites